Bygga helt ok B230 Sugmotor, Vilken kam osv?

Jollen940
11 november 2009 · 116 Inlägg

Tjenare!

Nu är det dags att börja fundera på att få lite mer snurr på min B23a.

Det är ett B230FB block, och då alltså 531 topp & VX3kam. Men jag har läst
att V kammen är lite roligare, men det kanske är till turbo-bilar? För turbo är
inget jag vill bygga.

Sen skall jag även plana toppen (Får se hur mkt, kanske blir 122 kugg), fila
till kanalerna lite smått, ställbart kamdrev, extraktor och om budgeten tillåter
nått lite roligare sprut. Vilken kam skulle ni rekomendera till ett sådant bygge?

Några mer tips för att få ut några extra kusar?

//Kim

Volvo 740 "Veemern" (1987)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
11 november 2009 · 3 180 Inlägg

Jollen940 skrev:
Tjenare!

Nu är det dags att börja fundera på att få lite mer snurr på min B23a.

Det är ett B230FB block, och då alltså 531 topp & VX3kam. Men jag har läst
att V kammen är lite roligare, men det kanske är till turbo-bilar? För turbo är
inget jag vill bygga.

Sen skall jag även plana toppen (Får se hur mkt, kanske blir 122 kugg), fila
till kanalerna lite smått, ställbart kamdrev, extraktor och om budgeten tillåter
nått lite roligare sprut. Vilken kam skulle ni rekomendera till ett sådant bygge?

Några mer tips för att få ut några extra kusar?

//Kim

V,K,H är väl volvos lite mer högvarviga originalkammar, vill du ha mer har bla folkraceshoppen omslipade kammar

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Jollen940
13 november 2009 · 116 Inlägg

Okej, så en V-kam är lite roligare än en VX3 ? smile

Volvo 740 "Veemern" (1987)
Bensinskallen P o r s c h e
13 november 2009 · 1 700 Inlägg

Ja tror faktiskt att vx3 ska vara vassare än v men de ä ja inte säker på

Vill du ha en riktigt rolig motor tror ja de ä bättre att du köper en riktig omslipad kam, vill du åka riktigt kul köp månen7 eller nåt sånt lol

Står iaf att V lyfter 11,37mm och öppnar 11 grader före om de kan hjälpa om du ska jämföra.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Rille0
24 november 2009 · 2 021 Inlägg

Litet trådlyft men vafan.
Till frågan, kan man köra vx3 kam på en förgasar motor, i detta fall en b19.
Vill ha lite piggare maskin och tänkte att ett byte av kam kan vara i sin plats när toppen endå åker dän.
Motorn är en org b19 (1987cc) med portad och planad(2mm kanske?) 160 topp. vx3 kammar verkar man ju kunna få för en femhundring och verkar klar prisvärd men frågan är om den funkar på en 2 liters förgasarmotor eller om jag ska satsa på nån annan. Tack på förhand.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Tottis_vbg
24 november 2009 ·

VX3-kam e en bra kam för å va std i vissa motorer. VX är likadan bara att vx3:an e backad 3 grader (vilket gör att vx3:an drar högre upp i registret än VX:en) så om det e budgettrimning så e Vx3:an bra. och både VX å VX3 e roligare kammar än V-kammen. V-kammen satt i volvos B230E-motorer std....

Rille0
25 november 2009 · 2 021 Inlägg

Tottis_vbg skrev:
VX3-kam e en bra kam för å va std i vissa motorer. VX är likadan bara att vx3:an e backad 3 grader (vilket gör att vx3:an drar högre upp i registret än VX:en) så om det e budgettrimning så e Vx3:an bra. och både VX å VX3 e roligare kammar än V-kammen. V-kammen satt i volvos B230E-motorer std....

okej, men är den bättre än a-kammen som sitter i b19/b21? och passar en kam från en b230 i min motor?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
wildboy_87_
25 november 2009 · 1 062 Inlägg

Rille0 skrev:

Tottis_vbg skrev:
VX3-kam e en bra kam för å va std i vissa motorer. VX är likadan bara att vx3:an e backad 3 grader (vilket gör att vx3:an drar högre upp i registret än VX:en) så om det e budgettrimning så e Vx3:an bra. och både VX å VX3 e roligare kammar än V-kammen. V-kammen satt i volvos B230E-motorer std....

okej, men är den bättre än a-kammen som sitter i b19/b21? och passar en kam från en b230 i min motor?

Ja alla kammar passar som sitter i b17/19/21/23/230 om man har fördelaren på blocket däremot om du har fördelaren på toppen så måste du ha en kam med fördelarspår i


Kollar man på kam datan så e ju v-kammen bättre både högre lyft ut och mer duration ut.

Modell   Lyftin   Lyftut   Durin               Dur ut         Overlap lobcin lobcut
V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111
VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112

vx3 satt i 940 med 531 topp och hade 136hk
V satt i 740 gle med 530 topp och hade 131hk

Jag hade iaf satt i en V-kam för bättre effekt om du ska välja mellan dem 2 annars hade jag köpt en omslipad från folkrace shoppen typ fs296

Mvh

Team Björkeryd
islurren1
25 november 2009 ·

Jag håller oxå på me å försöka få mer fart på 230 motorn! De blir 46-38 ventiler och lite planad topp. Hur mycket planad den blir avgör killen som sätter i dom större ventilerna. med standard block och packning ska de tydligen vara 43ccm stora förbränningsrum. Då får man tydligen 11 kg i komp och man slipper spikningar.Porta hadde han inte tid med,och själv gör jag det inte! (Har redan portat sönder in 405 topp!) Kamaxeln vet jag inte än. Har ju en K och en VX3. Får väll exprimentera lite!
MEN!!! Frågan är hur jag ska ge den mer soppa med orginalsprutet!! Kan man buta till andra spridare utan att bränna boxen som en annan kille gjorde. Fins de chipp att få tag på till en 240 med 230f en 87:a med katalysator... De undrar jag..

wildboy_87_
25 november 2009 · 1 062 Inlägg

K-kammen lätt!

Byta spridare behöver du inte göra ist kan du höjja soppa trycket lite om det e så att du behöver mer soppa

För så mkt mer soppa behöver du inte så att du måste byta spridare wink

Chip tror jag det e väldigt dåligt med till din bil tyvärr sad vet du om det e lh2.2 i den isf borde ett chip till en 740 passa

mvh

Team Björkeryd
islurren1
25 november 2009 ·

Har inte bilen här så jag kan kolla va de e för sprut just nu.Har det gamla sprutet svarta spridare och det nya gula?  Hur höjjer man bränsletrycket?

Senast redigerat av islurren1 (25 november 2009)

MrCarfreak Gasglad
25 november 2009 · 3 244 Inlägg

MPRE.se har chippade boxar, 2500:- för både bränsle & tändning! Fungerar klockrent, kör med dem själv, dock har jag bara lånat dem!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
islurren1
25 november 2009 ·

Hääärligt!! Får kolla där! Tack!!

Tottis_vbg
25 november 2009 ·

Har provat dom flesta std-kammar till volvo å e mest nöjd med VX3 eller H-kam. om man sen ska ha nån vass eftermarknadskam så gör folk ofta felet att köpa en för vass kam å får då inte ut nån vidare effekt av trimningen. man kan ha dom dyraste finaste grejerna men kan man sen inte justera det riktigt e det rättså bortkasstade pengar.

islurren1
25 november 2009 ·

Månen7 kam som många rekomenderar då? Hur ter sig den jämfört me K och VX3 ?

Germax
26 november 2009 · 12 086 Inlägg

V-kammen svarar bättre på varvet, VX3 gynnar lågvarvsegenskaperna.
K/H kammen är ännu vassare men förhållandevis dyra. En V-kam får du för 300-400kr.

945TurboMS
26 november 2009 · 261 Inlägg

JapMax skrev:
En V-kam får du för 300-400kr.

Om jag bara hittar en sådan på skroten, så plockar jag den gratis lol  400kr för en volvo orginalkam låter som ett jäkla överpris i mina öron.....


Försökte sälja en VX3-kam för 25kr för ett tag sen...  Var ingen som vill köpa den tongue  Jag köpte en helt ny VX-kam på KG för några år sen! Försökte sälja även den för 25kr, likadant där..  ingen som ville köpa den heller (jag kastade den på skroten) roll
Kommer göra mig av med VX3:an också till förmån för en FS296, som jag tror kommer lira rätt så bra i isbilen...

islurren1
26 november 2009 ·

Körde K kamen me orginal 530 toppen å va ganska nöjd ett tag. (5:38 utv och quaif diff) underbar bakaxel. Såg sen att vevaxeln stod på 5 graderssstrecket när kamen var nollad! Provade en vassare från en banracingbil (ingen beteckning) men tappade då orken på lägre varv. Fick växla som en idiot! Näää.. vill ha så de drar från ganska låga varv. Men ska gärna orka upp över 6000 rpm då jag har problem att hänga me på långa rakor! Dom andra har en växel till att peta i ! får kanske göra krokigare bana hee!!

dannnej
26 november 2009 · 761 Inlägg

Månen 7 och folraceshoppens FS296 är i stort sett samma kam.
800:- kostar den, jag tycker inte det är någonting att tveka på, jag förstår inte varför alla håller originalkammarna så kärt, det är ju snart 30 år gamla profiler.

När man har toppen av sätter man alltid i hårdare eller dubbla fjädrar, det är ett måste att varva mera på sugmotor.

Jag har kört med FS296, visserligen på turbomotor, men jag tror den blir riktigt bra på en sugmotor.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
islurren1
26 november 2009 ·

800 e ju inte mycke! Värt att prova kanske! Vet inte hur mycke tändningen klarar varva iofs ......

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang