Vilken olja till saab 9-5?

LocKtar Herr
13 juni 2013 · 1 722 Inlägg

En fråga bara, på oljan jag har så står det att den ska stödja

GM-LL-025-B är det samma som GM LL-B-025, fast dom står i lite olika ordning?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
rcy
13 juni 2013 · 1 705 Inlägg

LocKtar skrev:
En fråga bara, på oljan jag har så står det att den ska stödja

GM-LL-025-B är det samma som GM LL-B-025, fast dom står i lite olika ordning?

Alltså, om oljetillverkaren inte ens kan stava till klassningen dom påstår sig ha, då hade jag nog inte hällt deras olja i min motor.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
LocKtar Herr
13 juni 2013 · 1 722 Inlägg

Ja, man blir ju lite orolig:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
rcy
13 juni 2013 · 1 705 Inlägg

Alla Saab-åf säljer GM's egen olja. Den kostar typ 400:- för en dunk och uppfyller Dexos2 vilket gör att den funkar i alla Saab'ar.
Den är billigare än vad Biltema's Dexos2 är, så varför krångla?

Jag förstår inte varför folk envisas med att köpa Biltema's olja. Den är varken bra eller billig, så varför?

Echonator Köpingsbo i exil
13 juni 2013 · 507 Inlägg

rcy skrev:
Alla Saab-åf säljer GM's egen olja. Den kostar typ 400:- för en dunk och uppfyller Dexos2 vilket gör att den funkar i alla Saab'ar.
Den är billigare än vad Biltema's Dexos2 är, så varför krångla?

Jag förstår inte varför folk envisas med att köpa Biltema's olja. Den är varken bra eller billig, så varför?

Folk vet inte att oljan hos Saab/Opel är billig, och sedan så är oljan hos Biltema minst lika bra som klassningen anger, dvs inte alls dålig. En Dexos 2 olja hos Biltema uppfyller precis samma minimikrav som GM's egna, och den som tror att "originaloljan" skulle vara något magiskt mirakelmedel ska nog ta av sig foliehatten smile

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
rcy
13 juni 2013 · 1 705 Inlägg

Echonator skrev:

rcy skrev:
Alla Saab-åf säljer GM's egen olja. Den kostar typ 400:- för en dunk och uppfyller Dexos2 vilket gör att den funkar i alla Saab'ar.
Den är billigare än vad Biltema's Dexos2 är, så varför krångla?

Jag förstår inte varför folk envisas med att köpa Biltema's olja. Den är varken bra eller billig, så varför?

Folk vet inte att oljan hos Saab/Opel är billig, och sedan så är oljan hos Biltema minst lika bra som klassningen anger, dvs inte alls dålig. En Dexos 2 olja hos Biltema uppfyller precis samma minimikrav som GM's egna, och den som tror att "originaloljan" skulle vara något magiskt mirakelmedel ska nog ta av sig foliehatten smile

Att uppfylla minimikraven är inte samma sak som att vara lika bra.
Och något mirakelmedel finns inte tyvärr, men det har jag aldrig påstått heller.

Har man skruvat isär en del motorer och vet hur dom ser ut efter några tusen mil på diverse olika oljor, så vet man att det är skillnad på att uppfylla minimikraven och vara en bra olja.

Echonator Köpingsbo i exil
13 juni 2013 · 507 Inlägg

Nej, men du har påstått att Biltemas olja är dålig, vilket inte är fallet. Sen att du kan få en lite bättre olja för nästan samma pengar är ju en helt annan femma.

Japp jag har öppnat en motor som gått på biltemas olja hela sitt liv och inte var det jävligare i den än i min 900 som öppnades och hade fullstämplad bok hos Saab. Nyckeln är att oljan byts ofta då det skiljer så pass lite mellan oljor idag smile

Minimikraven är dessutom vad fordonstillverkaren anser att tillräckligt bra...med marginal.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
rcy
14 juni 2013 · 1 705 Inlägg

Echonator skrev:
Nyckeln är att oljan byts ofta då det skiljer så pass lite mellan oljor idag smile

Den meningen visar med all önskvärd tydlighet att vi har vitt skilda åsikter vad gäller oljor och troligtvis aldrig någonsin kommer att vara överens om någonting överhuvudtaget vad gäller oljor.

Jag har spenderat en hel del tid hos oljeproducenter och sett vilket jobb som ligger bakom produkterna, så jag kommer aldrig mer att köpa påståendet att det inte är så stor skillnad på olika oljor.
Att utbilda och övertyga allmänheten har jag dock gett upp, så jag lämnar diskussionen redan innan den spårar ur. smile

Unlimited
30 november 2013 · 7 Inlägg

LL i GM:s klassning står för LongLife, den klassningen började man med då 9-3 SS 03- samt 9-5 04- kom med Longlife service d.v.s. 1år/3000mils intervall istället för 1år/2000mil som gällde fram till dessa årsmodeller.

Viskositet och klassning hänvisar även oljeförsäljarna till Instruktionsboken, dessutom så har det ju kommit bättre
klassningar än de som står i boken...API klassningen är det snabbaste att titta på. API S?/C?...S är för bensinare och C är för diselmotorer. Desto senare bokstav i alfabetet bakom S lr C desto bättre klassning. Dagens oljor är inte ovanligt att de börjar närma sig t.ex. SN/CF vilket är en riktigt bra olja...oavsett fabrikat på bil och motor.

cyberk2
30 november 2013 · 214 Inlägg

Är det bara jag som känner att man snart inte kan köpa en bil begagnad när folk inte ens vet vilken olja dom ska hälla i bilen? Sirap påminner ju om olja så snart hälls väl den i oxå...

Frågar man på biltema om vilken olja man ska ha så pekar dom nog bara på en dunk, alternativt så säljer dom det dom tjänar mest på. Åker man till en riktig oljedepå så kollar dom i tabeller vilken olja man ska ha, då får man rätt, eller om man köper från en auktoriserad återförsäljare för det bilmärket man har. Vill man spara pengar så kan man titta i instruktionsboken (Ja, den finns och den brukar ligga i bilen) vad oljan behöver uppfylla för klassning så kan man förslagsvis beställa oljan på nätet. Det är sinnessjukt vilka priser det är på olja idag hos alla stora kedjor.

Unlimited
30 november 2013 · 7 Inlägg

Och jag kan också tillägga att bara för att man går till en auktoriserad åf så får du rekommendationen efter vad de köper in för olja till bäst pengar...

Ett ex.
Volvo har i alla år propagerat för Mobil 1...vilken volvohandlare har idag den oljan på sina hyllor??
Är den dålig idag jämfört med t.ex. Castrol eller tror ni det finns andra orsaker?

Saab:
Har kört med olika leverantörer av olja i sina "kranar" men ute i butik står det GM:s olja??
Orsak till det tror ni?

Jag själv utgår från klassningen på olja mer än fabrikat...men måste också erkänna att det känns bättre att köpa från ett stort känt märke än ett budget...

sigtunamange
13 juni 2015 · 1 Inlägg

Kan rekommendera denna olja som har funkat perfekt, rätt klassiicering (GM Dexos 2) samt billig och bara 29 spänn i frakt.
Använder den i min 2,0t

http://www.mister-auto.se/sv/motorolja/ … 91020.html

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang