2748
Sök

Tabbar som bilmekaniker har gjort!!!!

2 982 Inlägg
19 november 2009
SOLFILM skrev:
Köpte en S60 av Automobil Kristianstad (Volvo)
Bilen hade gått 5800 mil, skulle ha den som bruksbil till frugan! Bilen va nyservad av dom med 2 års selected garanti eller 2000 mil!

Efter ca en månad så är det svårt att lägga i backen, samt jag tycker bilen går ruskigt bra för att va orginal!
Ber dom titta om den är chippad, vill ha en pålitlig bil som tar frugan runt i sverige utan bekymmer!
Dom fixar backen, dock så finns det ej chip i bilen, den ska gå så bra säger dom!

Ca 500 mil senare så är det svårt att få i 4:ans växel och bilen tappar effekt när man drar på!
Lämnar in den igen, påpekar att dom kan ju koppla in en laddtrycks mätare för att se va den laddar!
Ca 2 timmar senare så ringer dom och säger att dom måste byta växelåda, samt att den laddar 1.1 bar!
Då sa jag till dom att bilen uppfyller ej dom krav jag hade på bilen, jag ville ha en pålitlig bil/otrimmad!
Ber dom även byta kopplingen när dom ändå ska byta låda (jag betalar själv för det) sa jag till dom!

Följd:
Byt växelåda
Ny programvara (Vad hjälper det om chipet är löddat i boxen?)
Ny koppling
Den nya kopplingen bjuder dom på för allt strul!

2 veckor går innan vi får bilen tillbaka!

Tycker kopplingen fortfarande är konstig,bilen är självklart slöare!

Under hela sommaren så tycker vi att det klonkar i framvagnen, ringer upp verkstaden och frågar om vad det kan va, får som svar att jag kan lämna in den på närmsta volvo handlare!

Lämnar då in den hos BILDEVE i helsingborg!
Det va även dax för service på bilen, då den hade rullat 2000 mil sen föra servicen!
Dom får gott om tid att kolla på bilen då jag ska på semester en vecka!

När jag ska hämta bilen, så säger dom att oljan i motorn va kolsvart, den stinker soppa + att i oljefiltret så va det som klumpar i oljan!

Dom påpekar för mig att denna är inte servad för 2000 mil sedan då oljan ser/luktar så!

Frågade även va det va som klonkade i framvagnen!
Lösa bultar i framvagnen som va dåligt åtdragna!

Ringer till Automobil som sålt bilen till oss och spelar dum om att jag köpt en bil som ska va fullservad enligt boken!Berättar för honom att oljan stank och va klumpig i filtret!
Hans svar på det va att den inte kan va servad som den ska och att jag nog är lurad av den jag köpt bilen!

Då säger jag till honom att jag köpt bilen av dom + att dom ska ha servat den då jag köpte bilen och undra då hur oljan kunde va så som jag beskrev!

Han blev ganska tyst i det lägget, mummla efter ett bra svar!
Frågade då även varför kopplingen kunde slira efter ca 1500 mil och om dom slängt i den gamla? Detta skulle inte förvåna mig då dom "bjöd" på kopplingen pågrund av strulet med bilen!
Resten kan ni nog räkna ut!
Står ingen S60 på våran gård numera!

du måste haft maximalt otur med säljare plus bilen. jag var skitnöjd med min gamla s60 trots växellåda byte och PDM byte.
bra bil iaf enligt mig, men nu kör jag tyskt och är ännu nöjdare. använder en S80N då och då med automat och även den är sjukt skön att köra. så inga fel på varken volvo eller merca.
beror mer på vad för skick när man köper bilen.
Senast redigerat av Residence (19 november 2009)

4 005 Inlägg
19 november 2009
När jag köpte S90n så klonkade det friskt om främre högre hjulhus efter 2 veckor. De fick en tid och det skulle ta 1 dag att byta. Två veckor senare var bilen klar, de bytte styrstag på högersidan. När jag kom hem med bilen så började vänstersidan klonka likadant. smile

Egentligen borde man m-testa varje bil innan man köper den men det känns så overkill.

35 Inlägg
19 november 2009
När jag köpte min Firebird hade den stått på verkstad i över 1 år. Dom hade gett upp att försöka hitta felet. Ibland startade den, ibland inte och gick konstigt på tomgång. Dom hade bytt nästan allt i motorn, spridare tänddelar alla relän m.m. Det enda dom inte kollat var bensinpumpen. Dom hade satt dit en ny men använt en vanlig slang som självklart löstes upp, dessutom inte satt något filter på den. Där var problemet.

Vi skrattade bra åt det kan jag lova...

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
19 november 2009
Jag blir mörkrädd när jag läser vad ni skriver i tråden... mad

Inte en chans i helvete att jag lämnar en bil på verkstad! har inte behövt göra det hittills då jag lagat mina bilar i garaget, och så får det nog bli i fortsättningen också, blir att köpa bilar efter hur pass man kan serva dem hemma i garaget då wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

99 Inlägg
19 november 2009
skalman1 skrev:
Ganska intressant också att en citroen verkstad inte kan koda om boxen i en lätt lastbil efter byte av tändingslås,    " det tar en hel dag, om det ens går".

Det tar nog en hel dag, och det är inte alltid lätt på vissa bilar  så det är inte bara att plugga in en dator och klicka på en fil så är allt klart.

Kör hårt :D

1 062 Inlägg
19 november 2009
AcesHigh666 skrev:
Jag blir mörkrädd när jag läser vad ni skriver i tråden... mad

Inte en chans i helvete att jag lämnar en bil på verkstad! har inte behövt göra det hittills då jag lagat mina bilar i garaget, och så får det nog bli i fortsättningen också, blir att köpa bilar efter hur pass man kan serva dem hemma i garaget då wink

kan bara hålla med. man läser värre och värre saker hela tiden i tråden..

1 062 Inlägg
19 november 2009
tjox skrev:
kul att höra allt.
Jag var på volvo idag igen för att fråga var min bits skruvmejsel hade tagit vägen (tengtools C.a 400kr).
Den låg i bagagen.
ingen hade en aning men men efter lite hotande med polisanmälan så lovade han att han skulle se efter.
10 minuter senare så ringde telefonen och det visade sig att makaniken hade "råkat" ta den när han damsög glas splitter på golvet i bilen..

att folk kan med...

Diktator
968 Inlägg
20 november 2009
är i grund och botten utbildad mekaniker, idag är jag påväg att studera till gymnasielärare just pågrund av det skit som alla mekaniker får stå ut med, och det som själva ställer till för sig, jag vill inte vara en del av allt mygel... sen för det är jävla piss yrke

och det där med utbildningsnivån, dom som gör bra ifrån sig hamnar sällan på dåliga verkstäder, det kanske är 4 personer av en klass på 30 som vet vad dom gör, resten slinker igenom för att ingen orkar bry sig

lämnat in jettan en gång, byte koppling och vevaxel lager... bad dom vänligt att inte göra hjulinställningar eftersom jag ska montera coilovers inom 1 vecka... jo, visst fan gjorde dom det, 700 spänn för något jag hade åkt ner till gamla skolan och fått fixat för 50 lapp...

när jag köpte den kom den direkt från verkstad istortsätt, VAG verkstaden, och va påkostad 3000 spänn i enbart nya delar, dom hade bytt bensin pump och felsökt och spolat tank och bytt förgasar pakning, men vägrade bete sig normalt... det första jag gjorde när jag köpte den va att byta tänd delar, för 190 kr, har gått perfekt sen dess...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
20 november 2009
Jag tycker vi lägger ner alla bilverkstäder efter som alla mekaniker tydligen e dumma ihuvet å helt inkompetenta.

Sen kan vi låta alla dagismammor laga bilar istället för et e ju så lätt....

Undrar hur många bilar som kommer rulla då.

Visst jobbar det rötägg på bilverkstäder som inte orkar/kan felsöka ordentligt å istället testar komponenter som kunden får betala för.

Tror dock att dom tillhör ovanligheterna. Sen har ju inte mekanikern sista ordet utan det e ofta en verkmästare inblandad med.

En annan grej e att felsöka på bilar som har intermittenta fel hur lätt tror i egentligen att det e.

Exempel. Vi hade en bil inne på verkstaden som kunden klagade på att den blev strömtom. Vi gör den vanliga felsökningen i dett atillfälle. Kontrollerar status på batteri(med volvos batteritestare) Kontrollerar genarotorn med belastningsprovare enligt tillverkarens specifikationer. Mäater sedan utladning över en längre tid då moderna bilar tyar en stund på sig innan dom går i sleep mode.

Vi hittar inget fel på bilen men byter anslutningarna på batteriet då dessa e kända för att ha dålig kontakt å det  e trolight att detta kan uppfattas som ett tomt batteri+att en dålig kontakt kan ladda ur ett batteri.

Detta e en billigt del med.

Vi lämnar ut bilen till kunden med tanke att kunden för prova själv om det fungerar som det skall. (Vi har inte tagit 1 krona betalt ännu)

Kunden ringer tillbaks 2 dagar senare å säger att bilen har vart strömtom igen. Vi tar in bilen igen å går igenom samm procedur en gång till hittar inget fel denna gången heller.

Kunden e förbannad å kräver att vi skall hitta felet å vill ha en hyrbil tills vi har hittat felet. Hittar vi inte felet så vill han att köpet på bilen skall gå tllbaka (bilen e snart 5 år gammal å i Norge å har du 5 års reklamationsrätt)

Vi har bilen å olika mekaniker använder bilen till å från jobbet i 3 månader utan att bilen går strömtom.

Ni som e så duktiga här kan ju ta å berätta för mig va det e för fel på bilen.

Fixar ni det så skll jag sluta som mekaniker för evigt å börja kränga burgare på McDonalds istället

För vi måste ju va klåpare som inet fixar detta va.

Tänk på en sak rötägg finns överallt inom alla yrken.

Å angående lösa hjul oljepluggar som inte varit tillskruvade å så vi skruvar en hel helvetes massa skruvar varje dag å om det händer 1-2 gånge om året att saker inte blir ordentligt fastskruvade så e det fanimej en låg felprocent. Gör jag ett fel så erkänner jag det å gör vad jag kan för att kompensera kunden för det.

Kan garantera er att läkare gör fler fel än oss å dom har ju bara 2 olika modeller att jobba med. Men det e ju lite svårare att upptäcka. Det finns ju inte så många "hobbyläkare".

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
20 november 2009
engolf skrev:
Kom på en sak till:

hade taskig hjulinställning och lämnade in bilen på en märkesverkstad för att fixa det.
Det gubben säger till mig med en gång är: vi ska göra en komplett hjulinställning av både bram-och-bakhjulen.
Jag säger: bakhjulen kan inte justeras, så jag behöver bara framhjulsinst.
Han ger sig inte.
Oko, gör det säger jag.

Hämtar bilen senare på dagen, kör, ratten står rakt, och bilen håller filen. Dock när jag svänger märker jag att något slår där bak. Stoppar och sparkar på hjulen, och de är ju fan lösa! Och inte hjulmuttrarna, utan bromstrummorna! Någon idiot lossade centermuttrarna på trummorna, och med koniska hjullager börjar ju det glappa rätt mycket...
Orkade inte dra tillbaka, fixade det själv hemma.

Å av vilken jävla anledning skulla han ha lossat på dom.

Det  e ungefär som "jag hade bilen på hjulnyte hos er å min glödlampa funka inte när jag hämtade bilen ni måste ha gjort sönder den"

Skärpning

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

475 Inlägg
20 november 2009
J_back skrev:
när lag lämnade inte min rx-8 på aukt. mazda verkstad i örebro. jag frågade mekanikern som gjorde recall arbeten om han visste hur en wankel motor fungerar... svaret var skrämmande... han visste inte att mazda fortfarande gjorde wankel motorer

tyvärr samma verkstad... pratar med kärringen i kassan.. vill ha diagnostik på bilen på min rx7a
säger.. chassi nummer fd3sxxxxxx då säger kärringen.. att ALLA mazda chassi har JMZxxxxxx
efter 10 min diskus så kommer säger idioten... kollar på mig.. kollar på bilen...
och frågar... är du säker på att du har en mazda...

vilket stjärn skott:D

info

alla mazda rx7 bilar ifrån japan har chassi nummer FD3S ifrån japan
usa/europa har JMZ smile

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

Diktator
968 Inlägg
20 november 2009
JaggaChafen skrev:
Fixar ni det så skll jag sluta som mekaniker för evigt å börja kränga burgare på McDonalds istället

Kan garantera er att läkare gör fler fel än oss å dom har ju bara 2 olika modeller att jobba med. Men det e ju lite svårare att upptäcka. Det finns ju inte så många "hobbyläkare".

det är ju bra att du skriver att du jobbar som volvo mekaniker också, och att du jobbar på volvo... och vilken bil det är, eller är det bara en "volvo"? hur lång uppsägnings tid har dom i norge? kanske dags att börja söka?

du, det finns många läkare här i sverige som åker över till norge och skaffar snabb licens där, nu tror jag dock det inte funkar längre men för ett halv år sedan gick det gå snabb kurs i norge och bli läkare som fick praktisera i sverige...

finns många mekaniker i sverige som inte är utbildade, sen finns det ju dom som är det, oftast syns ju inte det på kvittot. mekaniker yrket är inte enda som har rötägg, men dom är långt ifrån befriade.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 november 2009
attackhamster skrev:
J_back skrev:
när lag lämnade inte min rx-8 på aukt. mazda verkstad i örebro. jag frågade mekanikern som gjorde recall arbeten om han visste hur en wankel motor fungerar... svaret var skrämmande... han visste inte att mazda fortfarande gjorde wankel motorer

tyvärr samma verkstad... pratar med kärringen i kassan.. vill ha diagnostik på bilen på min rx7a
säger.. chassi nummer fd3sxxxxxx då säger kärringen.. att ALLA mazda chassi har JMZxxxxxx
efter 10 min diskus så kommer säger idioten... kollar på mig.. kollar på bilen...

info

usa/europa har JMZ smile

Det är osannolikt att de satt en mekaniker i kassan och du kan tammetusan inte begära att en "kasörska" skall ha koll på minsta lilla mutter på åbäket, speciellt inte på en japan importerad bil...

Hennes attityd går självklart att diskutera men hennes jobb är troligtvis INTE att känna till japan/USA specefika detaljer.

Så stjärnskottet i denna fråga måste nog vara du själv... Du skall nästan vara glad att det finns företag som åtar sig inportbilar från USA/japan, känner till företag som aldrig skulle komma på tanken pga massa konstiga lagar och förordningar som kan sätta en ganska djupt i skiten OM nått skulle hända

JaggaChafen skrev:
Massa bra...

Vilken lättnad att se att här finns en klok mänska i vart fall
Senast redigerat av TenZer (20 november 2009)

Rock'n Roll

196 Inlägg
20 november 2009
Brandis skrev:
du, det finns många läkare här i sverige som åker över till norge och skaffar snabb licens där, nu tror jag dock det inte funkar längre men för ett halv år sedan gick det gå snabb kurs i norge och bli läkare som fick praktisera i sverige.

Varför åka över till Norge för att gå en kurs som renderar i att man får praktisera i Sverige när man redan är läkare här?
Senast redigerat av Gemini__ (20 november 2009)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

129 Inlägg
20 november 2009
Har väl kommit hyfsat billigt undan får jag väl ändå anse.
Men ett par misstag har det allt blivit.

För några år sedan lämnade jag in en PV 444 för rostlagning hos en man som sysselsatte sig med detta. Bad att få ett prisförslag, men han sa att det inte var så lätt att ge det, men att det inte skulle bli så dyrt eftersom det inte var mycket rost. Vi hade innan lagat upp en hel del.
Nåväl.
Efter någon dag så ringer han och berättar att allt var klart. Åkte ner och fick då en räkning på 21 500.
Jag åkte hem och rådgjorde med andra svetsare och bilmekaniker och dom sa att det var på tok för dyrt. Skulle inte betala mer än 10 000.

Hur som helst så betalade jag 15 000. Hade ingen möjlighet att hämta min PV direkt, så den fick stå på området ett litet tag.
När jag sedan kommer tillbaka så saknas framskärmar samt lite andra delar.
Svetsaren visste dock inget om detta. Men det var ganska så uppenbart vem som hade tagit dessa.

Senare hade han även erkänt att han tagit dom eftersom han tyckte att han fått för dåligt betalt.

Men, men.

En annan gång när jag lämnade in en 245:a för oljebyte så glömde mekanikern att fylla på olja innan han startade bilen. Kunde gått riktigt illa.

Olika
907 Inlägg
20 november 2009
TenZer skrev:
attackhamster skrev:
J_back skrev:

info

usa/europa har JMZ smile

Det är osannolikt att de satt en mekaniker i kassan och du kan tammetusan inte begära att en "kasörska" skall ha koll på minsta lilla mutter på åbäket, speciellt inte på en japan importerad bil...

Hennes attityd går självklart att diskutera men hennes jobb är troligtvis INTE att känna till japan/USA specefika detaljer.

Så stjärnskottet i denna fråga måste nog vara du själv... Du skall nästan vara glad att det finns företag som åtar sig inportbilar från USA/japan, känner till företag som aldrig skulle komma på tanken pga massa konstiga lagar och förordningar som kan sätta en ganska djupt i skiten OM nått skulle hända

JaggaChafen skrev:
Massa bra...

Vad skulle det vara för lagar som sätter en i skiten för att man tar in en direktimporterad bil i verkstaden ?

Mvh
Fredrik

Däckspert
298 Inlägg
20 november 2009
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
Jag tycker vi lägger ner alla bilverkstäder efter som alla mekaniker tydligen e dumma ihuvet å helt inkompetenta.

Sen kan vi låta alla dagismammor laga bilar istället för et e ju så lätt....

Undrar hur många bilar som kommer rulla då.

Visst jobbar det rötägg på bilverkstäder som inte orkar/kan felsöka ordentligt å istället testar komponenter som kunden får betala för.

Tror dock att dom tillhör ovanligheterna. Sen har ju inte mekanikern sista ordet utan det e ofta en verkmästare inblandad med.

En annan grej e att felsöka på bilar som har intermittenta fel hur lätt tror i egentligen att det e.

Exempel. Vi hade en bil inne på verkstaden som kunden klagade på att den blev strömtom. Vi gör den vanliga felsökningen i dett atillfälle. Kontrollerar status på batteri(med volvos batteritestare) Kontrollerar genarotorn med belastningsprovare enligt tillverkarens specifikationer. Mäater sedan utladning över en längre tid då moderna bilar tyar en stund på sig innan dom går i sleep mode.

Vi hittar inget fel på bilen men byter anslutningarna på batteriet då dessa e kända för att ha dålig kontakt å det  e trolight att detta kan uppfattas som ett tomt batteri+att en dålig kontakt kan ladda ur ett batteri.

Detta e en billigt del med.

Vi lämnar ut bilen till kunden med tanke att kunden för prova själv om det fungerar som det skall. (Vi har inte tagit 1 krona betalt ännu)

Kunden ringer tillbaks 2 dagar senare å säger att bilen har vart strömtom igen. Vi tar in bilen igen å går igenom samm procedur en gång till hittar inget fel denna gången heller.

Kunden e förbannad å kräver att vi skall hitta felet å vill ha en hyrbil tills vi har hittat felet. Hittar vi inte felet så vill han att köpet på bilen skall gå tllbaka (bilen e snart 5 år gammal å i Norge å har du 5 års reklamationsrätt)

Vi har bilen å olika mekaniker använder bilen till å från jobbet i 3 månader utan att bilen går strömtom.

Ni som e så duktiga här kan ju ta å berätta för mig va det e för fel på bilen.

För vi måste ju va klåpare som inet fixar detta va.

Tänk på en sak rötägg finns överallt inom alla yrken.

Å angående lösa hjul oljepluggar som inte varit tillskruvade å så vi skruvar en hel helvetes massa skruvar varje dag å om det händer 1-2 gånge om året att saker inte blir ordentligt fastskruvade så e det fanimej en låg felprocent. Gör jag ett fel så erkänner jag det å gör vad jag kan för att kompensera kunden för det.

Ja du har rätt på många sätt. ingen är ju fel fri.
Jag tycker att mekeniker kan få göra fel som alla andra.
Det viktiga är att om dom gör fel så ska dom erkänna de och stå får alla extra kostnader.
Jag har hört massa lögner om att dom inte kan ha gjort de.
Geniet som skulle byta tempgivaren på en släktings 740 och kortslöt både databoxen och luftmassemätaren. Den verkstaden ville inte stå för någonting.
Dom sa till henne att de e bara att ta bilen och åka hem de e nog lite bensin i tanken.
De gick inte att trycka på gasen då dog bilen. men den gick fint på tomgång.
När jag hörde detta tog jag hennes bil och åkte direkt till värkstaden.
Ägaren till värkstaden gapade skällde och var riktigt aggresiv, de höll på att sluta med slagsmål.
efter att han lugnat ner sig så stog alla fyra mekaniker och grejade med bilen ingen hittade något fel.
en kompis som var med mig sa jag kan kolla på de i mitt garage så får ni stå för kostnaderna av delarna för att ni klarar tydligen inte av detta. Han bytte styrboxen men de hjälpte inte. då provade vi att koppla ut lmmen med den nya styrboxen. bilen gick fett men den gick.
På jag rullar.se forum så hittade vi en som hade bytt tempgivaren och fått samma relultat.
Det visade sig att mekaniken hade haft tendningen på när han bytte givaren och på så vis kortslutit styrboxen. styrboxen hade slagit ut lmmen. efter mycket om och men så betalade värkstaden 800spänn för styrboxen och satte i en ny lmm.

Men vad hade hänt om inte jag hade åkt till baka och stått på mig.
Hur många är det inte som gör som min moster och bara åker hem och tar smällen helt själv.
Jag anser att ha tändningen på kan vem som helst glömma men att bara skicka hem henne med bilen är att luras. Det är dom falska svinen som lagar sönder och sen inte står för de som borde bli reklamutdelare eller nått.

Min verkstad har gjort många fel men dom står för de och dom har alltid gett mig en lånebil.
Det tycker jag är okey och just därför åker jag tillbaka dit när jag behöver hjälp.
Senast redigerat av tjox (20 november 2009)

Livet börjar vid 6200rpm!!!

Olika
907 Inlägg
20 november 2009
SOLFILM skrev:
Köpte en S60 av Automobil Kristianstad (Volvo)
Bilen hade gått 5800 mil, skulle ha den som bruksbil till frugan! Bilen va nyservad av dom med 2 års selected garanti eller 2000 mil!

Efter ca en månad så är det svårt att lägga i backen, samt jag tycker bilen går ruskigt bra för att va orginal!
Ber dom titta om den är chippad, vill ha en pålitlig bil som tar frugan runt i sverige utan bekymmer!
Dom fixar backen, dock så finns det ej chip i bilen, den ska gå så bra säger dom!

Ca 500 mil senare så är det svårt att få i 4:ans växel och bilen tappar effekt när man drar på!
Lämnar in den igen, påpekar att dom kan ju koppla in en laddtrycks mätare för att se va den laddar!
Ca 2 timmar senare så ringer dom och säger att dom måste byta växelåda, samt att den laddar 1.1 bar!
Då sa jag till dom att bilen uppfyller ej dom krav jag hade på bilen, jag ville ha en pålitlig bil/otrimmad!
Ber dom även byta kopplingen när dom ändå ska byta låda (jag betalar själv för det) sa jag till dom!

Följd:
Byt växelåda
Ny programvara (Vad hjälper det om chipet är löddat i boxen?)
Ny koppling
Den nya kopplingen bjuder dom på för allt strul!

2 veckor går innan vi får bilen tillbaka!

Tycker kopplingen fortfarande är konstig,bilen är självklart slöare!

Under hela sommaren så tycker vi att det klonkar i framvagnen, ringer upp verkstaden och frågar om vad det kan va, får som svar att jag kan lämna in den på närmsta volvo handlare!

Lämnar då in den hos BILDEVE i helsingborg!
Det va även dax för service på bilen, då den hade rullat 2000 mil sen föra servicen!
Dom får gott om tid att kolla på bilen då jag ska på semester en vecka!

När jag ska hämta bilen, så säger dom att oljan i motorn va kolsvart, den stinker soppa + att i oljefiltret så va det som klumpar i oljan!

Dom påpekar för mig att denna är inte servad för 2000 mil sedan då oljan ser/luktar så!

Frågade även va det va som klonkade i framvagnen!
Lösa bultar i framvagnen som va dåligt åtdragna!

Ringer till Automobil som sålt bilen till oss och spelar dum om att jag köpt en bil som ska va fullservad enligt boken!Berättar för honom att oljan stank och va klumpig i filtret!
Hans svar på det va att den inte kan va servad som den ska och att jag nog är lurad av den jag köpt bilen!

Då säger jag till honom att jag köpt bilen av dom + att dom ska ha servat den då jag köpte bilen och undra då hur oljan kunde va så som jag beskrev!

Han blev ganska tyst i det lägget, mummla efter ett bra svar!
Frågade då även varför kopplingen kunde slira efter ca 1500 mil och om dom slängt i den gamla? Detta skulle inte förvåna mig då dom "bjöd" på kopplingen pågrund av strulet med bilen!
Resten kan ni nog räkna ut!
Står ingen S60 på våran gård numera!

Att "chippa" en bil innebär just ny programvara, sen om byter den genom att byta prom (chip) eller genom diagnosuttaget spelar ingen roll. Det senare alternativet funkar dock inte på äldre bilar, då måste man göra ingreppet fysiskt.

Mvh
Fredrik

629 Inlägg
20 november 2009
Elda skrev:
att nämna företag vid namn som inte har blivit dömda i domstol för sagda beteende är ett lagbrott och kallas Förtal. lagbrott är inte itllåtna på G.org och därför kommer tråden raderas och användarna som skriver namn varnas. Tycker personligen det är bättre att tråden får vara kvar.

Brottet förtal kan endast riktas mot en person, se 5 kap. 1 § brottsbalken (1962:700). Företag kan därför inte förtalas enligt svensk rätt. Yttrandefrihet gäller som huvudregel enligt 2 kap. 1 § regeringsformen.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 november 2009
fredriq skrev:
TenZer skrev:
attackhamster skrev:

info

usa/europa har JMZ smile

JaggaChafen skrev:
Massa bra...

Vad skulle det vara för lagar som sätter en i skiten för att man tar in en direktimporterad bil i verkstaden ?

Jag har ingen aning blev bara tillsagd att aldrig någonsin mer röra en motor importerad från USA på jobbet efter att ha servat USA sålda Yamaha 250hp i dubbelmontage pga nått reglemente hit och dit. Det låter skitfånigt men det är vad jag känner till iaf tongue
Senast redigerat av TenZer (20 november 2009)

Rock'n Roll

Sök