SOLFILM skrev:
Köpte en S60 av Automobil Kristianstad (Volvo)
Bilen hade gått 5800 mil, skulle ha den som bruksbil till frugan! Bilen va nyservad av dom med 2 års selected garanti eller 2000 mil!
Efter ca en månad så är det svårt att lägga i backen, samt jag tycker bilen går ruskigt bra för att va orginal!
Ber dom titta om den är chippad, vill ha en pålitlig bil som tar frugan runt i sverige utan bekymmer!
Dom fixar backen, dock så finns det ej chip i bilen, den ska gå så bra säger dom!
Ca 500 mil senare så är det svårt att få i 4:ans växel och bilen tappar effekt när man drar på!
Lämnar in den igen, påpekar att dom kan ju koppla in en laddtrycks mätare för att se va den laddar!
Ca 2 timmar senare så ringer dom och säger att dom måste byta växelåda, samt att den laddar 1.1 bar!
Då sa jag till dom att bilen uppfyller ej dom krav jag hade på bilen, jag ville ha en pålitlig bil/otrimmad!
Ber dom även byta kopplingen när dom ändå ska byta låda (jag betalar själv för det) sa jag till dom!
Följd:
Byt växelåda
Ny programvara (Vad hjälper det om chipet är löddat i boxen?)
Ny koppling
Den nya kopplingen bjuder dom på för allt strul!
2 veckor går innan vi får bilen tillbaka!
Tycker kopplingen fortfarande är konstig,bilen är självklart slöare!
Under hela sommaren så tycker vi att det klonkar i framvagnen, ringer upp verkstaden och frågar om vad det kan va, får som svar att jag kan lämna in den på närmsta volvo handlare!
Lämnar då in den hos BILDEVE i helsingborg!
Det va även dax för service på bilen, då den hade rullat 2000 mil sen föra servicen!
Dom får gott om tid att kolla på bilen då jag ska på semester en vecka!
När jag ska hämta bilen, så säger dom att oljan i motorn va kolsvart, den stinker soppa + att i oljefiltret så va det som klumpar i oljan!
Dom påpekar för mig att denna är inte servad för 2000 mil sedan då oljan ser/luktar så!
Frågade även va det va som klonkade i framvagnen!
Lösa bultar i framvagnen som va dåligt åtdragna!
Ringer till Automobil som sålt bilen till oss och spelar dum om att jag köpt en bil som ska va fullservad enligt boken!Berättar för honom att oljan stank och va klumpig i filtret!
Hans svar på det va att den inte kan va servad som den ska och att jag nog är lurad av den jag köpt bilen!
Då säger jag till honom att jag köpt bilen av dom + att dom ska ha servat den då jag köpte bilen och undra då hur oljan kunde va så som jag beskrev!
Han blev ganska tyst i det lägget, mummla efter ett bra svar!
Frågade då även varför kopplingen kunde slira efter ca 1500 mil och om dom slängt i den gamla? Detta skulle inte förvåna mig då dom "bjöd" på kopplingen pågrund av strulet med bilen!
Resten kan ni nog räkna ut!
Står ingen S60 på våran gård numera!