granadadr skrev:
3milius skrev:
Slots är det, magnesiumfälgar ingen aning.
Ansen's slotmags heter bara slots. Det finns massor av fälgtillverkare som gjort likadana fälgar.
Definiera äkta.
wolfrace

osv jag hade wolfrace på min fårrd en gång för 100 årsen
Det kan vara Wolfrace, det kan även vara någon av de andra 38 tillverkarna som gjorde slotmags.
Wolfrace brukar kunna ha nedsänkningar med text i på fälgkanten, vet inte om alla hade det,
eller om folk bara kallar fel fälgar för Wolfrace för det är en av de vanligare märkena.
De flesta Wolfrace jag sett har även haft lite kantigare hål som så:
![https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSNaKRnTzxXen7i-07ni2BjrnytBVd5U-lGXW5_73cRGkQfmtCVyw]()
Även detta är jag osäker på om alla såg ut så och de som kallar fälgar med runda hål för Wolfrace där de tycker det passar eller ifall de blandade stilar.
Ansen är om inte de första så åtminstone en av de första som tillverkade slotmags.
Har för mig det är originalet dock.
De kallades just slotmags för de var i magnesium, alltså enbart för racing, och hade ovala hål, alltså slots.
Fälgar helt i magnesium är lite sådär att köra med på gatan, det är som att rulla på tickande bomber,
men på 60-talet var det ju inte så farligt..
De som killen har på bilden ser ut att ha ipressade bultsäten, vilket kan vara ett tecken på att det är magnesium iblandat iallafall, lite halvdassiga ser de ju ut men om det nu var magnesium så är de väl omhändertagna.
Magnesium har en tendens att korrodera något fruktansvärt, och det är i stort sett bara på den torra västkusten i USA som de håller om de tas om hand. Resten är fruktansvärt dåliga såhär 60 år senare, och läcker som såll,
har antracitgrå färg av oxiden och ser förjävliga ut för det mesta, om ej renoverade.
Det kan vara en magnesium-aluminiumblandning däremot, vilket jag tror på.
Efter att de såg hur illa fälgarna blev efter bara några år så började de köra mer med mag-alu.
Jag har faktiskt en uppsättning 100+ som är gjorda i en magnesium-aluminiumblandning, på min Jetta.
Från mitten av 90-talet. Hittade det där internationella tecknet för radioaktivitet och ett R brevid på baksidan,
på en eker, och efter lite sökning så fann jag att det stämmer, vissa såna där blandningar (iallafall innehållandes mer än 2% thorium) ska hanteras som radioaktivt material..
Det finns flertalet tillverkare som har gjort kopior i mag-alu eller aluminium som alltså inte är "slotmags" i rätt mening, utan bara slots, om man ska vara noga.
JP har gjort slots, Appliance har gjort slots, Fenton, jag hade en uppsättning US nånting eller vad det nu hette till min Volvo. US Indy är en tillverkare, vet inte om det var dessa jag hade. Det finns så sjukt många olika, och alla är kopior på en fälg.
Så det är svårt att säga om de är "äkta" även om man vet tillverkaren,
ifall man nu inte kan historian bättre än vad jag gör, jag har för mig jag har det djupt rotat nånstans i hjärnkontoret men kan inte komma ihåg vem som var först.