6332
Sök

Jobbcoach? vad tycker ni om coacherna?

NissanMotorsport
18 november 2009
Trådstartare
Jag har en jobbcoach och tycker det mesta bara är onödigt.. men vad tycker NI? vad är bra med dom? och vad är dåligt? anser ni cocherna är onödigt? berätta gärna..

mvh

4 005 Inlägg
18 november 2009
MIG1408 skrev:
Jag har en jobbcoach och tycker det mesta bara är onödigt.. men vad tycker NI? vad är bra med dom? och vad är dåligt? anser ni cocherna är onödigt? berätta gärna..

mvh

Det som är bra med en jobbcoach är ju att de flesta är beteendevetare och kan hjälpa dig att hitta problem som orsakar att du inte får ett jobb, du kan få lättare att presentera dig själv bättre på intervjuer osv.

Sen är det rätt lustigt att vi har instiftat en myndighet för arbetslösa som ska hjälpa arbetslösa att få arbete. Men istället för att sköta sin uppgift så anlitar de privata företag för detta till en högre kostnad. Men visst, sålänge fler får arbete så kan man väl godkänna det möjligtvis. Vi får se.

Muttley
18 november 2009
Trådstartare
Min funka sjukt bra smile de betala mitt taxileg så nu jobbar jag mer än vad jag nånsin trott smile. träffa min coach 5 gånger sen var jag färdig där.

4 005 Inlägg
18 november 2009
tkd_rille skrev:
Min funka sjukt bra smile de betala mitt taxileg så nu jobbar jag mer än vad jag nånsin trott smile. träffa min coach 5 gånger sen var jag färdig där.

Vem betalade ditt taxileg? jobbcoachen?

De får 6000kr för varje arbetssökande, sedan 3000kr till om den personen får ett jobb, de har inte fått någon budget att köpa utbildningar till folk så jag antar att du menar en handläggare på arbetsförmedligen?

434 Inlägg
18 november 2009
tycker min coach är riktigt bra:) Hjälper mig med alla papper och sånt:) träffar han varanan vecka smile och han har även fixat mig ett jobb nu:)

Edit: 100inlägg nu då;)
Senast redigerat av Volvo_wicke (18 november 2009)

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

huh?
10 427 Inlägg
18 november 2009
linuslinje skrev:
tkd_rille skrev:

De får 6000kr för varje arbetssökande, sedan 3000kr till om den personen får ett jobb, de har inte fått någon budget att köpa utbildningar till folk så jag antar att du menar en handläggare på arbetsförmedligen?

Finns jobbcoacher som jobbar direkt under Arbetsförmedlingen också,
kanske har större befogenheter än outsourcade coacharna.

Muttley
18 november 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
tkd_rille skrev:

Well, Lernia betalade väl alla omkostnader för legget med utbildning prov och allt vad som ingick. inkl körning.
Vi fick väl 20 tusen per skalle av Lernia, som skulle användas till coacherna, så om man kunde få en utbildning som garantera en jobb så lade dem de på att betala av kurserna. Tror de gick på runt 5-6 tusen med allt på taxilegget.

Arbetsförmedlingen har som vanligt inte gjort ett skit för mig förutom att snacka lite skit i nån timme för att driva lite tid på mötena vi hade.

4 005 Inlägg
18 november 2009
tkd_rille skrev:
linuslinje skrev:
tkd_rille skrev:

Well, Lernia betalade väl alla omkostnader för legget med utbildning prov och allt vad som ingick. inkl körning.
Vi fick väl 20 tusen per skalle av Lernia, som skulle användas till coacherna, så om man kunde få en utbildning som garantera en jobb så lade dem de på att betala av kurserna. Tror de gick på runt 5-6 tusen med allt på taxilegget.

Arbetsförmedlingen har som vanligt inte gjort ett skit för mig förutom att snacka lite skit i nån timme för att driva lite tid på mötena vi hade.

Intressant!

Som ngn sa, ja det stämmer ju att det finns jobbcoacher inom arbetsförmedlingen. Men vad gäller tråden om egentligen? Outsourcade jobbcoacher hos privata bolag eller inom Arbetsförmedlingen?

Antingen pumpar vi in jävligt mycket pengar och ut med senilt trångsynt folk i arbetsförmedlingen så att de kan sköta sitt jobb eller så lägger vi ner myndigheten anser jag.

Jag frågade min handläggare när jag var arbetslös tidigare hur han gjorde för att söka jobb tidigare, då svarade han att detta var hans första jobb. hahahahah vad jag skrattade och frågade om han skämtade.
Lite senare så frågade jag om han inte kunde fixa in mig på Arbetsförmedlingen för det verkar ju inte vara så svårt och de verkar inte ha några krav, då blev han inte så glad tyvärr. Pinsam situation för honom.

NissanMotorsport
18 november 2009
Trådstartare
Jag menar outsourcade jobbcoacher, jag tycker det är himla onödigt, iaf här där jag bor..verkar vara skillnad på vad jobbcoacherna gör beroende på stad.

Trodde först det var tvång att ha jobbcoach, jag fick min via mitt förra arbete, hon kom dit och SA att vi skulle ha möten framöver..jaha? vi skulle skriva CV och Personligt brev utifrån mallar.

okej, gick dit på mötet och skrev CVet gick på mindre än en timme..varför kan inte min handläggare på arbetsförmedligen bara mejla över en CV MALL så kunde ja gjort den själv :S

sen likadant me personligt brev, dock frågade jag om ja fick mallen hemskickad via mailen och javisst, skrev den hemma åkte dit och visa upp den.. ja den va bra? så vad behöver ja dig till tänkte jag..

fick i uppgift att leta på 6 jobb häromkring, åkte hem.. tog mig 10 min att hitta 6 jobb.. adress, kontaktperson telefonnummer m.m.. fick en tid igen och åkte dit och visa upp - Bra, skicka ditt cv och personligt brev till dessa. Jaha?... ja trodde ja inte skulle skicka?..gah

och nu idag väntar jag på ett till möte där ja ska visa upp yttligare 6 jobb ja sökt.. så onödigt..min handläggare på AF har sagt att ja ska komma till han och visa upp ett antal jobb jag sökt var 5e vecka..

så hittils har allt varit onödig mer eller mindre.. så överskattat eller va man ska säga att söka jobb..låter som på dom att man aboslut, inte en chans i världen att man får jobbet om man glömt en stor bokstav i CVet.. haha.

men men.. ska iaf gå på ett möte för att få underfund me dessa intervju frågor. de är de väl ända nyttiga.. men egentligen inte, ta reda på fakta om företaget man söker, åka dit och svara på frågor och fråga.. nåja.

det är vad JAG tycker.. ska nog lämna min jobbcoach och låta en som verkligenbehöver bli coachad ta min plats.

Muttley
18 november 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
tkd_rille skrev:
linuslinje skrev:

Intressant!

Som ngn sa, ja det stämmer ju att det finns jobbcoacher inom arbetsförmedlingen. Men vad gäller tråden om egentligen? Outsourcade jobbcoacher hos privata bolag eller inom Arbetsförmedlingen?

Antingen pumpar vi in jävligt mycket pengar och ut med senilt trångsynt folk i arbetsförmedlingen så att de kan sköta sitt jobb eller så lägger vi ner myndigheten anser jag.

Jag frågade min handläggare när jag var arbetslös tidigare hur han gjorde för att söka jobb tidigare, då svarade han att detta var hans första jobb. hahahahah vad jag skrattade och frågade om han skämtade.
Lite senare så frågade jag om han inte kunde fixa in mig på Arbetsförmedlingen för det verkar ju inte vara så svårt och de verkar inte ha några krav, då blev han inte så glad tyvärr. Pinsam situation för honom.

I mitt tycke? så klarar vi nog oss rätt bra att sköta arbetsförmedlingen själva. Liksom jag var uppe 3 gånger när jag blev av med jobbet. Första skrev jag in mig, andra var möte med min personlige handläggare (struntprat, mycket om bågar)  och tredje en intensiv utbildning för totalt efterblivet folk som inte vet hur en hemsida fungerar.

Coacherna på ams tror jag inte funkar riktigt bra, den jag hade var ju lernias. Dock samarbeta ju inte hon med bemmaningen så att de var ju två skilda.
Jag fick sköta mitt själv, hon kollade i princip hur jag skrev cv och sådant. sen klara jag mig ensam. Men tänk så mycket pengar som går ut till efterblivet folk som leker "coach" och sen drar när de är nöjda.

NissanMotorsport
18 november 2009
Trådstartare
tkd_rille skrev:
linuslinje skrev:
tkd_rille skrev:

Intressant!

I mitt tycke? så klarar vi nog oss rätt bra att sköta arbetsförmedlingen själva. Liksom jag var uppe 3 gånger när jag blev av med jobbet. Första skrev jag in mig, andra var möte med min personlige handläggare (struntprat, mycket om bågar)  och tredje en intensiv utbildning för totalt efterblivet folk som inte vet hur en hemsida fungerar.

Coacherna på ams tror jag inte funkar riktigt bra, den jag hade var ju lernias. Dock samarbeta ju inte hon med bemmaningen så att de var ju två skilda.
Jag fick sköta mitt själv, hon kollade i princip hur jag skrev cv och sådant. sen klara jag mig ensam. Men tänk så mycket pengar som går ut till efterblivet folk som leker "coach" och sen drar när de är nöjda.

Håller med dig här.. klarar allt själv, hon kollar bara hur ja sköter mig.. samt att man får gå på onödiga möten om hur deras internetsida fungerar.. kände mig som en retard som satt där.. herregud, alla vet väl i dagens läge hur en sida fungerar tongue

Sök