Minibuss för USA tripp,tips om köp i USA mm.

f-lix
18 november 2009 · 20 Inlägg

Hej!
Jag och ett par polare hade tänkt åka över till USA till sommaren 2010. Så nu har jag lite frågor om bilköp i USA. Behöver jag vara ameikansk medborgare för att köpa en bil där o köra med den genom massa olika stater. Hur gör man om man ska sälja en bil som man köpt i en delstat och ska sälja i en annan, behöver man på något sätt regga om den? Hur löser man det med försäkringar osv. Och om bilen skulle paja, vad händer då? Täcker försäkringar och annat?
Så, de var de formella frågorna, nu över till bilen i fråga.
Vi funderar på en Chevrolet Hightop van från -00. Den är rymlig och går att sova i om det skulle krisa. Men problemet kanske är den stora 5,7 liters V8:an. Vet att bensinen billigare där borta men hur mycket? Är det ekonomiskt försvarbart med en sån stor motor? Sen kan ju saker förädras tills vi åker.

Så ni som vet något eller har gjort en liknande resa får gärna skriva lite:)

ps. Resan går från Miami till San francisco.

volvoentusiasten
18 november 2009 · 4 005 Inlägg

f-lix skrev:
Hej!
Jag och ett par polare hade tänkt åka över till USA till sommaren 2010. Så nu har jag lite frågor om bilköp i USA. Behöver jag vara ameikansk medborgare för att köpa en bil där o köra med den genom massa olika stater. Hur gör man om man ska sälja en bil som man köpt i en delstat och ska sälja i en annan, behöver man på något sätt regga om den? Hur löser man det med försäkringar osv. Och om bilen skulle paja, vad händer då? Täcker försäkringar och annat?
Så, de var de formella frågorna, nu över till bilen i fråga.
Vi funderar på en Chevrolet Hightop van från -00. Den är rymlig och går att sova i om det skulle krisa. Men problemet kanske är den stora 5,7 liters V8:an. Vet att bensinen billigare där borta men hur mycket? Är det ekonomiskt försvarbart med en sån stor motor? Sen kan ju saker förädras tills vi åker.

Så ni som vet något eller har gjort en liknande resa får gärna skriva lite:)

ps. Resan går från Miami till San francisco.

Bra fråga! Vet själv inte, men kan tipsa om att ringa ambassaden och fråga.
Tänk på att det i vissa stater är rätt höga krav på hyrbilar, vem som får köra, ålder osv.

Fellow
18 november 2009 · 1 581 Inlägg

Riktigt sugen på detta jag med i framtiden. Dock från New york till Los angeles. Så svar vore kanon!

kawiZz RMR-Crew
19 november 2009 · 478 Inlägg

f-lix skrev:
Hej!
Jag och ett par polare hade tänkt åka över till USA till sommaren 2010. Så nu har jag lite frågor om bilköp i USA. Behöver jag vara ameikansk medborgare för att köpa en bil där o köra med den genom massa olika stater. Hur gör man om man ska sälja en bil som man köpt i en delstat och ska sälja i en annan, behöver man på något sätt regga om den? Hur löser man det med försäkringar osv. Och om bilen skulle paja, vad händer då? Täcker försäkringar och annat?
Så, de var de formella frågorna, nu över till bilen i fråga.
Vi funderar på en Chevrolet Hightop van från -00. Den är rymlig och går att sova i om det skulle krisa. Men problemet kanske är den stora 5,7 liters V8:an. Vet att bensinen billigare där borta men hur mycket? Är det ekonomiskt försvarbart med en sån stor motor? Sen kan ju saker förädras tills vi åker.

Så ni som vet något eller har gjort en liknande resa får gärna skriva lite:)

ps. Resan går från Miami till San francisco.

Motorn är ju inte stor för fem öre, drar väl runt 1,3-1,5L/mil beroende på hur man kör, i new york ligger bensinpriset på $2,60, alltså 17.76sek/gallon just nu, 1 gallon = 3.78 liter.
runt 5kr litern, så det är bara att gasa tills det rasar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang