IP adress till andvändare av Facebock går att spåra till IRL person?

Zwudda Refined
21 november 2009 · 1 770 Inlägg

Skulle mycket mycket gärna kunna få veta vem en person är som befinner sig på Facebook. Personen kallar sig för ett namn på sitt konto, men jag vet att det inte är den personen som hon påstår.

Min fråga!!
Kan man få reda på IP adress till en andvändares konto på Facebook och så vidare även spåra detta till en verklig person eller till en bostad där den datorn finns?
har kontaktat Facebook, men de har ju sekretess om andvändare.

Finns det något annat sätt, lagliga som olagliga (mest för nyfikenhets skull)

Skulle även kunna betale en bra slant till någon som kan få fram ett riktigt namn eller adress.
Är detta möjligt?

FireTraXX DFFL
21 november 2009 · 9 020 Inlägg

Klart, Facebook sparar troligtvis användarnas IP och då är det ju bara att ta dig in i deras databaser och hämta hem informationen, sen kontaktar du en kompis på lämplig ISP och får fram namnet.

GLHFKTHXBYE

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Hedning Fd Bannad
21 november 2009 · 657 Inlägg

Zwudda skrev:
Skulle mycket mycket gärna kunna få veta vem en person är som befinner sig på Facebook. Personen kallar sig för ett namn på sitt konto, men jag vet att det inte är den personen som hon påstår.

Min fråga!!
Kan man få reda på IP adress till en andvändares konto på Facebook och så vidare även spåra detta till en verklig person eller till en bostad där den datorn finns?
har kontaktat Facebook, men de har ju sekretess om andvändare.

Finns det något annat sätt, lagliga som olagliga (mest för nyfikenhets skull)

Skulle även kunna betale en bra slant till någon som kan få fram ett riktigt namn eller adress.
Är detta möjligt?

Att utge sig för att vara någon annan är inte direkt lagligt, snacka lite med farbror blå så kirrar dom en ip adress.

Märkesbög
FireTraXX DFFL
21 november 2009 · 9 020 Inlägg

Hedning skrev:

Zwudda skrev:
Skulle mycket mycket gärna kunna få veta vem en person är som befinner sig på Facebook. Personen kallar sig för ett namn på sitt konto, men jag vet att det inte är den personen som hon påstår.

Min fråga!!
Kan man få reda på IP adress till en andvändares konto på Facebook och så vidare även spåra detta till en verklig person eller till en bostad där den datorn finns?
har kontaktat Facebook, men de har ju sekretess om andvändare.

Finns det något annat sätt, lagliga som olagliga (mest för nyfikenhets skull)

Skulle även kunna betale en bra slant till någon som kan få fram ett riktigt namn eller adress.
Är detta möjligt?

Att utge sig för att vara någon annan är inte direkt lagligt, snacka lite med farbror blå så kirrar dom en ip adress.

Att utge sig för att vara en annan människa är inte lagligt (Urkundsförfalskning).
Att inte bära det namnet man låtsas ha på facebook är lagligt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
volvoentusiasten
21 november 2009 · 4 005 Inlägg

FireTraXX skrev:

Hedning skrev:

Zwudda skrev:
Skulle mycket mycket gärna kunna få veta vem en person är som befinner sig på Facebook. Personen kallar sig för ett namn på sitt konto, men jag vet att det inte är den personen som hon påstår.

Min fråga!!
Kan man få reda på IP adress till en andvändares konto på Facebook och så vidare även spåra detta till en verklig person eller till en bostad där den datorn finns?
har kontaktat Facebook, men de har ju sekretess om andvändare.

Finns det något annat sätt, lagliga som olagliga (mest för nyfikenhets skull)

Skulle även kunna betale en bra slant till någon som kan få fram ett riktigt namn eller adress.
Är detta möjligt?

Att utge sig för att vara någon annan är inte direkt lagligt, snacka lite med farbror blå så kirrar dom en ip adress.

Att utge sig för att vara en annan människa är inte lagligt (Urkundsförfalskning).
Att inte bära det namnet man låtsas ha på facebook är lagligt.

smile Ja exakt, hitta på är inga problem!

Men facebook har hjälpt till lite tidigare om det finns en polisanmälan....

Vad har personen gjort?

Hamilton
21 november 2009 · 8 868 Inlägg

Att få ut ett IP-nr är omöjligt om man inte har ett beslut från en åklagare och att brottet är grovt tex barnporr, det Hedning skriver om att gå till polisen är totalt meningslöst i det här fallet och bara slöser på tid och pengar finns inget dom kan göra.

Facebook ger aldrig ut ett IP-nr till en svensk åklagare så är det bara och så lär det förbli.

Fotograf på tierpidag.se
Zwudda Refined
21 november 2009 · 1 770 Inlägg

Okej okej. Tack så mycke! Lite tråkiga nyheter bara.

Malabar
21 november 2009 · 164 Inlägg

Hedning skrev:
Att utge sig för att vara någon annan är inte direkt lagligt, snacka lite med farbror blå så kirrar dom en ip adress.

Att utge sig för att vara någon annan är inte olagligt såvida det inte används för någon brottslig verksamhet. Dit räknas t ex olika typer av bedrägeri. Att kalla sig för Osama Bin Laden eller Maria Wetterstrand på ett forum är alltså inte olagligt.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang