Köpråd! Toyota Supra MKIV vs Nissan 300zx

Albertoo
22 november 2009 · 538 Inlägg

JohanR skrev:
Tja.

Är ute efter antingen en Supra MKIV eller en 300zx!
Skulle vara roligt att höra vad ni tkr. Ni kanske rentav har ägt eller äger någon av dom.
Det negativa med supran är att den är högerstyrd (har inte pengar till en vänsterstyrd), verkar vara dåligt med dokumentation från japan.
Bra med supran är såklart utseendet och motorn! Det viktigaste smile

Nissan 300 är grymt snygg tkr jag. Men rätt kjolpaket, precis som supran!
bra är att den är vänsterstyrd. Men det verkar vara mkt problem med dom? Någon som har nå?

Den supran ja ska kika på har gått 12k mil. har ingen dokumentation från importeringen. Endast papper från första bes i sverige. Ser fin ut. Nybytt koppling. Känns lite vanskligt med import utan några dokument.

Går det att kontrollera miltal via någon datorn eller liknande?
Snabba svar uppskattas!

Mvh
Johan

supra, men köp en annan, jag skulle aldrig köpa en bil utan dokumentation!...jo kankse en bil för 10 000.
åk över själv o hämta hem en, billigare och så har du alla papper direkt!

TMW-Performance Avstängd
22 november 2009 · 914 Inlägg

Utseendemässigt så är supran snyggare, dock tkr jag att den börjar bli rätt så vanlig.. Man hajar lixom inte till på samma sätt längre när man ser en. Fortfarande en as grym bil utan tvekan.. kör mässigt kan jag inte uttala mig.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Hybriden
22 november 2009 · 677 Inlägg

Mellan 300 och supra

Supra alla dagar i veckan, den är lättare mecka med samt är snyggare.
nackdelen är att när man kommer till ett meet eller liknande finns det minst 10 supror.

En "jämnare" match hade iofs varit 3000 gt och supra, då hade jag tagit 3000 gt.

JohanR
22 november 2009 · 94 Inlägg

Roak skrev:
Køb min wink


Nej, prøv begge biler inden du beslutter dig, for så vil du ikke senere tænke "skulle jeg ha' taget den anden?"...

Og køb så bilen med dokumentationen i orden!! Det er vigtigere end hvor mange km bilen har kørt!

Har en känsla av att din är fruktansvärt dyr.

JohanR
22 november 2009 · 94 Inlägg

Är det ingen som bytt skivor och belägg på sin Supra och kan berätta vad kalaset går på???

Vissa säger att det inte spelar någon roll med historik från Japan, vissa säger att det är skit viktigt.

Ingen som har några exempel med priser på slitdelar som skivor, belägg och sånt så man vet?

Delar supra delar med någon annan toyota?

Senast redigerat av JohanR (22 november 2009)

Roak Jumbo Burger
22 november 2009 · 76 Inlägg

JohanR skrev:
Har en känsla av att din är fruktansvärt dyr.

Nej da, 350.000,- danske er da kun 480.000,- svenske for tiden wink

Toyota Supra US-spec "Gurkan" (1996)
mkiv77
22 november 2009 · 1 153 Inlägg

JohanR skrev:
Är det ingen som bytt skivor och belägg på sin Supra och kan berätta vad kalaset går på???

Vissa säger att det inte spelar någon roll med historik från Japan, vissa säger att det är skit viktigt.

Ingen som har några exempel med priser på slitdelar som skivor, belägg och sånt så man vet?

Delar supra delar med någon annan toyota?

SKIVOR O BELÄGG ska de va org eller ?
Tex bromsmannen har ju borrade org skivor för ett par tusen sen ska du ha belägg kostar runt 1000lappen
Historiken är ju bra om de finns.Men man ska ju va ganska bil kunnig om man ska köpa en supra.
Ta reda på vad som man ska titta lite extra på.
Toyota supra delar inte delar med nån annan toyota.

JohanR
22 november 2009 · 94 Inlägg

Bil kunnig är jag. Försöker bara ta reda på så mkt som möjligt som kan vara bra att veta innan jag ska titta på bilen! Dokumentation är alltid bra. Men man får ju gå efter känslan när man tittar på bilen.

jo jag tänkte priser på original grejer, eller kopior. Inga värre grejer iaf.

Ni som har Supra mkiv. Är det nåt spec som brukar strula eller fela på dessa? Vad ska jag kika extra noga på?

som sagt, finns ingen dokumentation, privatimport, 2 ägare i sverige, 12k mil. får den för ca 115tkr.

Mvh

DanneJ
22 november 2009 · 642 Inlägg

JohanR skrev:
Bil kunnig är jag. Försöker bara ta reda på så mkt som möjligt som kan vara bra att veta innan jag ska titta på bilen! Dokumentation är alltid bra. Men man får ju gå efter känslan när man tittar på bilen.

jo jag tänkte priser på original grejer, eller kopior. Inga värre grejer iaf.

Ni som har Supra mkiv. Är det nåt spec som brukar strula eller fela på dessa? Vad ska jag kika extra noga på?

som sagt, finns ingen dokumentation, privatimport, 2 ägare i sverige, 12k mil. får den för ca 115tkr.

Mvh

Suprorna har inga modellspecifika fel eller några barnsjukdomar, jag scannade också igenom nätet under 4 månaders tid och läste på om allt innan jag ens bestämde mig för att börja scanna igenom blocket. Fanns knappt någonting om någon som hade haft något fel som brukar uppstå på bilar t ex att startmotorn pajar, generatorn pajar, en drivrem som börjar gnissla. Någon enstaka hade skjutit en stake, kan ju ha berott på många saker, några hade haft turboras och då oftast tack vare att man slarvat med oljan eller laddat för mycket. Lets face it, Supran är hållbar och just därför finns det inte så stor efterfrågan på reservdelar utan varje företag satsar på eftermarknadsdelar för det är det man köper. Dra iväg ett mail SMR och fråga Richard ifall du vill ha svart på vitt eller gå in på toyota och fråga. Det enda jag har bytt på min Supra är en halvljuslampa som kostade 40 spänn och glykol som gick på 73 spänn per liter. I stort sett alla de japanska plastmonstrena som rullade ut från fabrikerna under 90-talet håller hög standard kvalitetsmässigt. Jag börjar nästan låta som en bilförsäljare tongue

www.supramannen.com = sök lite i forumet och du kan hitta mycket matnyttigt angående köpråd men knappt någonting om problem med bilen för det är det få som haft.

http://toyotaownersclub.com/forums/inde … opic=50476 = En bra köpguide på engelska.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
JohanR
23 november 2009 · 94 Inlägg

Allla berömmer motorn otroligt mycket. Är det ingen som haft problem med motor? Inga vanliga problem? Vad klarar motorn för laddtryck? Vill veta så mycket som möjligt.

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
23 november 2009 · 1 123 Inlägg

JohanR skrev:
Är det ingen som bytt skivor och belägg på sin Supra och kan berätta vad kalaset går på???

Vissa säger att det inte spelar någon roll med historik från Japan, vissa säger att det är skit viktigt.

Ingen som har några exempel med priser på slitdelar som skivor, belägg och sånt så man vet?

Delar supra delar med någon annan toyota?

supra delar och toyota aristo är ungerfär samma drivlina,motorer

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
23 november 2009 · 1 123 Inlägg

JohanR skrev:
Bil kunnig är jag. Försöker bara ta reda på så mkt som möjligt som kan vara bra att veta innan jag ska titta på bilen! Dokumentation är alltid bra. Men man får ju gå efter känslan när man tittar på bilen.

jo jag tänkte priser på original grejer, eller kopior. Inga värre grejer iaf.

Ni som har Supra mkiv. Är det nåt spec som brukar strula eller fela på dessa? Vad ska jag kika extra noga på?

som sagt, finns ingen dokumentation, privatimport, 2 ägare i sverige, 12k mil. får den för ca 115tkr.

Mvh

är de mauell eller automat?? automat är mkt billigare än manuell
2 ägare( hur länge mellan de 2?) och 115tkr? de låter billigt
tycker att du ska lägga 10-20tusen kronor för en bättre ex men om du ska åka till england då kan du få en super fin supra tt manuell för 10,000 pund de är unger 115tusen-119tusen där emellan

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
JohanR
23 november 2009 · 94 Inlägg

Det är en supra tt manuell. killen som har den har inget garage och håller på att renovera sitt hus, och måste ha loss pengar.

första ägaren verkar ha haft den i ca 8mån. Den här killen sen i juni. Han säger att han enbart säljer pga husrenoveringen och att han inte har garage.

Men som sagt. Hur är motorerna?

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
23 november 2009 · 1 123 Inlägg

JohanR skrev:
Det är en supra tt manuell. killen som har den har inget garage och håller på att renovera sitt hus, och måste ha loss pengar.

första ägaren verkar ha haft den i ca 8mån. Den här killen sen i juni. Han säger att han enbart säljer pga husrenoveringen och att han inte har garage.

Men som sagt. Hur är motorerna?

motorer?
de ju 2jz gte en av jordens mest pålitlig motorer,
har ej hört någon har haft problem med de.. inte äns jag som ha 2jzge dvs utan turbo lite tamare än den du vill köpa
de bara köpa han behöver ju pengar till huset så kan du ju pruta lite...
undrar varför den första ägare sålde bilen efter bara 8 månader? p.g.a pengar?, ingen garage?
eller har han lekfärdig?
har vänner som kör på 1,2 laddtryck ingen som helst problem med original prylar..

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
JohanR
23 november 2009 · 94 Inlägg

okej. Vad ligger laddet på original?

täänkte nästan försöka ta kontakt med första ägaren, som importerade bilen....

mvh

Arcangelus <3 Japs
23 november 2009 · 680 Inlägg

_lee_jr skrev:

JohanR skrev:
Det är en supra tt manuell. killen som har den har inget garage och håller på att renovera sitt hus, och måste ha loss pengar.

första ägaren verkar ha haft den i ca 8mån. Den här killen sen i juni. Han säger att han enbart säljer pga husrenoveringen och att han inte har garage.

Men som sagt. Hur är motorerna?

motorer?
de ju 2jz gte en av jordens mest pålitlig motorer,
har ej hört någon har haft problem med de.. inte äns jag som ha 2jzge dvs utan turbo lite tamare än den du vill köpa
de bara köpa han behöver ju pengar till huset så kan du ju pruta lite...
undrar varför den första ägare sålde bilen efter bara 8 månader? p.g.a pengar?, ingen garage?
eller har han lekfärdig?
har vänner som kör på 1,2 laddtryck ingen som helst problem med original prylar..

No offence m8, men jag fattar typ inte ett sk*t av vad du skriver om egentligen tongue

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
myran Foto/Bilnörd
23 november 2009 · 1 541 Inlägg

hest skrev:
En tråkig sak med 300:an är ju att de är så förbannat tunga, hade kört på en supra utan att tveka av dessa två, gillar 300:an mycket, men den är för tung för att kunna utnyttjas på det sättet man vill ha en sådan här bil till, tycker jag.

Högerstyrt vänjer du dig efter en halvtimme rätt okey till, efter nåra dar är det som du aldrig kört nåt annat smile

300an tung? supran är nästan tyngre.. skiljer inte många kilon mellan bilaran smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
24 november 2009 · 1 123 Inlägg

JohanR skrev:
okej. Vad ligger laddet på original?

täänkte nästan försöka ta kontakt med första ägaren, som importerade bilen....

mvh

original? 0.6-07 ladd där emellan....

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
24 november 2009 · 1 123 Inlägg

myran skrev:

hest skrev:
En tråkig sak med 300:an är ju att de är så förbannat tunga, hade kört på en supra utan att tveka av dessa två, gillar 300:an mycket, men den är för tung för att kunna utnyttjas på det sättet man vill ha en sådan här bil till, tycker jag.

Högerstyrt vänjer du dig efter en halvtimme rätt okey till, efter nåra dar är det som du aldrig kört nåt annat smile

300an tung? supran är nästan tyngre.. skiljer inte många kilon mellan bilaran smile

de är nog mkt svårare att släng på en singel turbo kit på 300zx än på supra p.g.a 300zx har ju v6?
vikt hit o dit..
släng bort alla stolar in med ett par sportstolar då har man bantat jätte mkt vikt bara de:P

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
JohanR
24 november 2009 · 94 Inlägg

Arcangelus skrev:

_lee_jr skrev:

JohanR skrev:
Det är en supra tt manuell. killen som har den har inget garage och håller på att renovera sitt hus, och måste ha loss pengar.

första ägaren verkar ha haft den i ca 8mån. Den här killen sen i juni. Han säger att han enbart säljer pga husrenoveringen och att han inte har garage.

Men som sagt. Hur är motorerna?

motorer?
de ju 2jz gte en av jordens mest pålitlig motorer,
har ej hört någon har haft problem med de.. inte äns jag som ha 2jzge dvs utan turbo lite tamare än den du vill köpa
de bara köpa han behöver ju pengar till huset så kan du ju pruta lite...
undrar varför den första ägare sålde bilen efter bara 8 månader? p.g.a pengar?, ingen garage?
eller har han lekfärdig?
har vänner som kör på 1,2 laddtryck ingen som helst problem med original prylar..

No offence m8, men jag fattar typ inte ett sk*t av vad du skriver om egentligen tongue

Fattade du inte det som jag skrev eller det som _lee_jr skrev? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang