3103
Sök

Detta med vrid...

250 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
#1
Vet att det diskuterats tusentals gånger, men har en del jag skulle vilja få utrett.

Har hört begrepp så som "Mycket effekt ger hög topphastighet, och vridet är det som ger acceleratopn, som känns i ryggstödet". Detta stämmer t.ex. om man kollar på Bmw 523i/525d. I princip samma topphastighet och samma effekt sånär som på sju hk. Accelerationen 0-100 km/h skiljer nästan en sekund till dieselns fördel, trots mer vikt, vilket beror på vridet.

Men: Om vridet kan få bilen att accelerera snabbt, så borde det ju också kunna ge hög toppfart? Enda förklaringen till detta ser jag som att vridet kommer tidigare i varvtalsregistret, och effekten senare, och vid toppfart så är man så högt upp i registret så att toppvdridet har passerats. Stämmer detta?

Detta stämmer också om man kollar på elbilar; kollade lite specs från en av Saabs prototypelbilar, och trots en sjuhelvetes massa vrid, och inte så mycket effekt, så skulle topphastigheten vara 180 km/h, men 0-100 skulle gå på 6 sekunder typ. Detta visar ju tydligt att vridet ger acceleration och effekten topphastighet.

Men, minskar vridet hos en elmotor med ökat varvtal? Vad skulle hända om man la in en extrem överväxel, då? Då skulle väl vridet kunna få upp topphastigheten rätt bra, eller blir effekten för låg då?

Till den som är insatt: försök kommentera allt jag skrivit, och bekräfta eller dementera det!

blacken
21 november 2009
#2
Erikkk skrev:
Vet att det diskuterats tusentals gånger, men har en del jag skulle vilja få utrett.

Har hört begrepp så som "Mycket effekt ger hög topphastighet, och vridet är det som ger acceleratopn, som känns i ryggstödet". Detta stämmer t.ex. om man kollar på Bmw 523i/525d. I princip samma topphastighet och samma effekt sånär som på sju hk. Accelerationen 0-100 km/h skiljer nästan en sekund till dieselns fördel, trots mer vikt, vilket beror på vridet.

Men: Om vridet kan få bilen att accelerera snabbt, så borde det ju också kunna ge hög toppfart? Enda förklaringen till detta ser jag som att vridet kommer tidigare i varvtalsregistret, och effekten senare, och vid toppfart så är man så högt upp i registret så att toppvdridet har passerats. Stämmer detta?

Detta stämmer också om man kollar på elbilar; kollade lite specs från en av Saabs prototypelbilar, och trots en sjuhelvetes massa vrid, och inte så mycket effekt, så skulle topphastigheten vara 180 km/h, men 0-100 skulle gå på 6 sekunder typ. Detta visar ju tydligt att vridet ger acceleration och effekten topphastighet.

Men, minskar vridet hos en elmotor med ökat varvtal? Vad skulle hända om man la in en extrem överväxel, då? Då skulle väl vridet kunna få upp topphastigheten rätt bra, eller blir effekten för låg då?

Till den som är insatt: försök kommentera allt jag skrivit, och bekräfta eller dementera det!

Herr  Caroll Shelby har en bra förklaring, "Horsepower sales cars, Torque wins races"..

7 281 Inlägg
21 november 2009
#3
Duger inte den stora vridtråden vi redan har på en tio sidor eller så?
Det är fortfarande den slutgiltiga EFFEKTEN som flyttar bilen.


Fd Bannad
657 Inlägg
21 november 2009
#4
blacken skrev:
Erikkk skrev:
Vet att det diskuterats tusentals gånger, men har en del jag skulle vilja få utrett.

Har hört begrepp så som "Mycket effekt ger hög topphastighet, och vridet är det som ger acceleratopn, som känns i ryggstödet". Detta stämmer t.ex. om man kollar på Bmw 523i/525d. I princip samma topphastighet och samma effekt sånär som på sju hk. Accelerationen 0-100 km/h skiljer nästan en sekund till dieselns fördel, trots mer vikt, vilket beror på vridet.

Men: Om vridet kan få bilen att accelerera snabbt, så borde det ju också kunna ge hög toppfart? Enda förklaringen till detta ser jag som att vridet kommer tidigare i varvtalsregistret, och effekten senare, och vid toppfart så är man så högt upp i registret så att toppvdridet har passerats. Stämmer detta?

Detta stämmer också om man kollar på elbilar; kollade lite specs från en av Saabs prototypelbilar, och trots en sjuhelvetes massa vrid, och inte så mycket effekt, så skulle topphastigheten vara 180 km/h, men 0-100 skulle gå på 6 sekunder typ. Detta visar ju tydligt att vridet ger acceleration och effekten topphastighet.

Men, minskar vridet hos en elmotor med ökat varvtal? Vad skulle hända om man la in en extrem överväxel, då? Då skulle väl vridet kunna få upp topphastigheten rätt bra, eller blir effekten för låg då?

Till den som är insatt: försök kommentera allt jag skrivit, och bekräfta eller dementera det!

Herr  Caroll Shelby har en bra förklaring, "Horsepower sales cars, Torque wins races"..

Elbilarna vinner ju på deras avsaknad från effektkurva, allt finns ju där pang poff.

och herr caroll shelbys förklaring kan ta sig i röven, vrid som vill göra någon nytta multipliceras med varv och blir effekt. Finns tio sidor dumma kommentarer och bra förklaringar på avancerad motorteknik delen, läs den.

Märkesbög

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 november 2009
#5

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök