Ta bort EGR på Volvo B230E, påverkas avgasvärdena avsevärt?

Glenn9K Montör
23 november 2009 · 664 Inlägg

Tjena.

Jag stör mig enormt på EGR-systemet (eller vad du själv väljer att kalla det) på min B230E-motor. Ser för det första förjävligt ut, plus att jag aldrig har varit något fan av EGR/miljö-grejer, är väl en sjukdom sen moppetiden antar jag.

Tänker därför ta bort det, och antar att det bara är att plugga rör-anslutningarna under grenröret, och plugga slangen spjället.

Då är frågan, kommer bilen att gå igenom nästa besiktning utan detta system? Dels så lär ju avgasvärdena påverkas, plus att besiktningsmannen kanske är påläst och vet att B230E har EGR?

Någon som har någon erfarenhet eller tanke kring detta?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Busgrabb Rejsa ?
23 november 2009 · 2 959 Inlägg

När jag åkte sur fötti med B230E maskin för många år sedan så kollade dom att vacumklockan fungerade på besikningen.

Hur man kan tycka att det ser förjävligt ut med EGR systemet förstår jag dock inte så det inte är mycket som syns...

Senast redigerat av Busgrabb (23 november 2009)

Autotech
BMW 335D (2008)
karlsson_6 Volvo Fantast
23 november 2009 · 194 Inlägg

Det är bara att plocka bort den, det är längesen dom kollade så att dom fungerade

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
Drönirettab
23 november 2009 · 21 761 Inlägg

berthelsen skrev:
Jag stör mig enormt på EGR-systemet (eller vad du själv väljer att kalla det) på min B230E-motor. Ser för det första förjävligt ut, plus att jag aldrig har varit något fan av EGR/miljö-grejer, är väl en sjukdom sen moppetiden antar jag.

Menar du inte Puls Air-systemet?

EGR-ventilen sitter ju en bit under mängdmätaren, den måste fungera vid besiktning vad jag vet. Däremot Puls Air-ventilerna, två stycken, sitter vid grenröret och har slang som går till luftfilterburken. smile

Moparboy440
23 november 2009 · 4 682 Inlägg

EGR-systemet är nödvändigt och förlänger motorns livslängd, lite dumt att plocka bort med andra ord.
EGR-systemet uppgift är att dra ut de sura vevhusgaserna ur vevhuset, de sura gaserna bryter ner oljan och å förkortar motorns livslängd.

Senast redigerat av Moparboy440 (23 november 2009)

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
23 november 2009 · 764 Inlägg

Moparboy440 skrev:
EGR-systemet är nödvändigt och förlänger motorns livslängd, lite dumt att plocka bort med andra ord.
EGR-systemet uppgift är att dra ut de sura vevhusgaserna ur vevhuset, de sura gaserna bryter ner oljan och å förkortar motorns livslängd.

EGR står för Exhaust Gas Recycling och har som uppgift att återcirkulera en liten mängd avgaser in i insuget för att sänka peaken i förbränningstemperatur och därmed sänka halten kväveoxider (med upp till 50%)...
Sluta sprida rykten om saker som du uppenbarligen inte kan ett skit om! hmm

Moparboy440
23 november 2009 · 4 682 Inlägg

axelj skrev:
EGR står för Exhaust Gas Recycling och har som uppgift att återcirkulera en liten mängd avgaser in i insuget för att sänka peaken i förbränningstemperatur och därmed sänka halten kväveoxider (med upp till 50%)...
Sluta sprida rykten om saker som du uppenbarligen inte kan ett skit om! hmm

Det är en del av Egr:s deluppgifter ja, men det jag nämnde är den viktigaste funktionen för Egr.
Lär dig hur en motor fungerar istället för att ta copy paste från wikipedia hmm.
Att bortplockning av egr är en bra sak är en gammal raggar skröna.

Busgrabb Rejsa ?
23 november 2009 · 2 959 Inlägg

EGR har väl inget med vevhusgaserna att göra ?
EGR ventilen sitter ju i anslutning till grenrören och tar precis som "axelj" säger en liten del avgaser och kör in dom i motorn igen.

Senast redigerat av Busgrabb (24 november 2009)

Autotech
BMW 335D (2008)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
23 november 2009 · 764 Inlägg

Moparboy440 skrev:

axelj skrev:
EGR står för Exhaust Gas Recycling och har som uppgift att återcirkulera en liten mängd avgaser in i insuget för att sänka peaken i förbränningstemperatur och därmed sänka halten kväveoxider (med upp till 50%)...
Sluta sprida rykten om saker som du uppenbarligen inte kan ett skit om! hmm

Det är en del av Egr:s deluppgifter ja, men det jag nämnde är den viktigaste funktionen för Egr.
Lär dig hur en motor fungerar istället för att ta copy paste från wikipedia hmm.
Att bortplockning av egr är en bra sak är en gammal raggar skröna.

Kan du förklara för mig hur EGR "drar" ut vevhusgaser, och vad "sura" vevhusgaser egentligen är, samt varför de är skadliga för motorn..
Självklart ger det effektökning då du får en ökad mängd syre i insugsluften. (Du vet, mängden syre har ett ganska direkt samband med effekt)
Vidare får du gärna berätta för mig hur en motor fungerar, är väldigt nyfiken...

Jag tror nog att det är du som har gått på en gammal raggarskröna, samt borde lära dig tänka själv...

Hybriden
23 november 2009 · 677 Inlägg

EGR tar effekt!

Eftersom den skickar in avgaser in i insuget ( gör det på min ialf) och skitar ner och satyg.

Kasta den åt helvete säger jag! besiktningen säger inget och avgasvärdet ska inte påverkas om kattarna e friska.

Glenn9K Montör
24 november 2009 · 664 Inlägg

Tack för ett par bra svar. Som sagt, kalla systemet vad ni vill, EGR, puls-air, whatthefuck. Det ser förjävligt ut och snor effekt från motorn, så därför vill jag ha bort det.

Min fråga var ju egentligen vad besiktningen säger om saken, och det verkar ju som om det är hyffsat lugnt. Visserligen har jag nog sålt iväg bilen när det är besiktningsdags igen, så då är det nästa ägares problem.

Moparboy: Jag tvekar faktiskt på att systemet har någon uppgift utöver att vara miljösnäll. Det kan ju knappast vara BÄTTRE för motorn att den får andas sina avgaser? Vill du käka din egen avföring? (Ok, lite dum liknelse kanske). Jag personligen har hellre en racekatt (eller ingen katt för den delen) på bilen och skrotad EGR, än ingen katt och monterad EGR.

Skit samma, jag rycker skiten. Tack för hjälpen gubbar!

EDIT: Moparboy: Hur menar du att ett fullt mekaniskt system skulle kunna skilja på vad som är en "sur vevhusgas" och en vanlig vevhusgas? Och hur kan det komma vevhusgaser ur avgasportarna? Vet inte hur det är på V8-maskinerna, men på Volvos motorer sitter det, som på alla andra motorer jag grejat med, en separat vevhusventilation, som visserligen leds in i motorn igen. Blandar du ihop det lite?

Senast redigerat av berthelsen (24 november 2009)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Germax
24 november 2009 · 12 086 Inlägg

Jag kan bara flika in med att jag häller inte förstår hur EGR har med vevhusvent o göra, på de bilar jag sätt de monterat på så går de raka vägen från grenröret in i insuget genom en ventil.

laggey
24 november 2009 · 335 Inlägg

hur mycket effekt kan man få av de? någon märkbar? måste ge lite mindre soppaförbrukning oxå?

Mack Forum- och sitemoderator
24 november 2009 · 26 167 Inlägg

laggey skrev:
hur mycket effekt kan man få av de? någon märkbar? måste ge lite mindre soppaförbrukning oxå?

1. Knappt nån.
2. Nja..man kan väl inbilla sig sådan?
3. Mja..inget som märks nåt nämnvärt i alla fall. Men ser snyggare ut utan de där fula rören..

Och nej..besiktningen säger inget. Har besiktat utan nu ett antal gånger och inte ett ord. Inte ens med "sportluftfilter" sa det nåt. Lustigt egentligen tycker jag..men det är jag det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Moparboy440
24 november 2009 · 4 682 Inlägg

nu tycker jag att ni skall lugna ner er lite och läsa igenom dom här artiklarna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Egr
http://home.swipnet.se/emod/Cad/egr.html

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
24 november 2009 · 764 Inlägg

Moparboy440 skrev:
nu tycker jag att ni skall lugna ner er lite och läsa igenom dom här artiklarna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Egr
http://home.swipnet.se/emod/Cad/egr.html

Var det någon speciellt du syftade på? Jag har skummat igenom båda sidorna nu och kan inte se ett skit om "sura" vevhusgaser...

Glenn9K Montör
24 november 2009 · 664 Inlägg

AirOne skrev:

laggey skrev:
hur mycket effekt kan man få av de? någon märkbar? måste ge lite mindre soppaförbrukning oxå?

Och nej..besiktningen säger inget. Har besiktat utan nu ett antal gånger och inte ett ord. Inte ens med "sportluftfilter" sa det nåt.

Bra. Då tar jag bort det.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Mack Forum- och sitemoderator
24 november 2009 · 26 167 Inlägg

axelj skrev:

Moparboy440 skrev:
nu tycker jag att ni skall lugna ner er lite och läsa igenom dom här artiklarna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Egr
http://home.swipnet.se/emod/Cad/egr.html

Var det någon speciellt du syftade på? Jag har skummat igenom båda sidorna nu och kan inte se ett skit om "sura" vevhusgaser...

Hittade inte nåt speciellt om vevhusgaser jag heller..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
cheffer
24 november 2009 · 1 422 Inlägg

EGR och pulsair är två olika saker... Men ta bort pulsair du, försämrar inte avgasvärdena något speciellt.

Verkar som någon här inne blandat ihop egr och vevhusventilation, nämner inga namn wink

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Drönirettab
24 november 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, EGR och Puls Air är som sagt två olika saker.

Puls Air är väl lite av "fusk-EGR" kan man säga, det är ett sätt att få lite renare avgaser genom att leda tillbaka en del av avgaserna och späda ut insugsluften så att avgaserna förbrända en extra gång. smile

Puls Air har de där "fula" slangarna som går tvärs över motorns främre del, dvs från grenröret och till luftfilterburken. Här är en bild:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/807198_wama9c.jpg
Slangen som går tvärs över motorn vid oljelocket tillhör Puls Air-systemet, själva ventilerna (2 st) sitter på grenröret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang