Bil-partiet

Founder
24 november 2009 · 1 414 Inlägg

Jag och flera andra är så innerligt ledsna på hur alla politiker behandlar våra älskade
fordons-tillverkare och bil-älskare i Sverige.

Är det inte dags att det startas ett "miss-nöjes" parti i det här landet som alla vi som älskar
bilar och fordon kan rösta på för att man ska se till att vi får bättre förutsättningar för
våran fordons industri (volvo, saab m.fl), att vi får bättre vägar, minskad bränsle-skatt, inga
väg-tullar och lägre fordons-skatt.

Bilen är något som är livs-viktigt för de flesta, man ska ta sig till jobbet, man ska åka o
handla mat, hämta barn på dagis och olika träningar m.m. Varför ska då ett så livsviktigt
redskap i våran miljö bestraffas med så höga skatter?

Alla i det här landet ska ha rätt och råd att köpa sig en vettig bil utan att behöva lägga ut
en förmögenhet på avgifter. Man ska införa vettiga skrotnings-premier för att folk som har
äldre bilar som levt ut sin roll i livet ska ha möjlighet att köpa sig en nyare bil.

Ett bra exempel är Tyskland som infört en hög skrotnings-premie, där har nybils-försäljningen
tagit en enorm fart då fler skrotar sina äldre bilar, detta är också bättre för miljön och
för staten då fler kommer i arbete och fler därmed betalar skatt!

Jag är helt seriös med detta och jag undrar om någon mer skulle vilja vara med och
organisera ett sånt här parti?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
blacken
24 november 2009 ·

1.. smile

Senast redigerat av blacken (24 november 2009)

Berg Berg
24 november 2009 · 424 Inlägg

Nått att jobba för!!!

Saab 9-3 Aero Griffin XWD "fresh as fuck" (2012)
Saab 9-3 "Viggen" "Second Edition" (1999)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
24 november 2009 · 1 948 Inlägg

Se bara till att vara seriösa så att det faktiskt finns nått att komma med om det går till riksdagsnivå... det är ju just den saken som gör att SD och piratpartiet går sämre än dem borde, för båda har enligt mig viktiga frågor som inte får sopas under mattan.... men i övriga frågor har dem inte tillräckligt att komma med, och det är där dem tappar sina väljare.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Remiss
25 november 2009 · 1 339 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Se bara till att vara seriösa så att det faktiskt finns nått att komma med om det går till riksdagsnivå... det är ju just den saken som gör att SD och piratpartiet går sämre än dem borde, för båda har enligt mig viktiga frågor som inte får sopas under mattan.... men i övriga frågor har dem inte tillräckligt att komma med, och det är där dem tappar sina väljare.

Nja, det är inte hela sanningen, piratpartiet är ett enfrågeparti vågar jag påstå. SD däremot ANKLAGAS ofta för att vara ett enfrågeparti men så är inte fallet faktiskt, långt ifrån! Dom ökar ju för övrigt rejält nu (7.2% senast). Mene politik får man inte diskutera på garaget.org har jag för mig.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
25 november 2009 · 1 948 Inlägg

då är det lika bra vi slutar nu då smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
kawiZz RMR-Crew
25 november 2009 · 478 Inlägg

Tycker också att man borde satsa lite mer pengar inom motorsport, dom i rikstagen osv har inget intresse utanför sitt så väl meningsfulla och otroliga jobb de gör....hrm...
Inte bygga en massa jävla hockerinkar och fan vet allt, tex som i vänersborg, ljuga och säga att "nähmen detta kommer gå på runt 70miljoner" så springer det iväg till det tredubbla istället.
Kunna bygga fler motorarenor runt om i sverige och om nån liten kärring blir störd av det som sitter och stirrar in i väggen och lyssnar på radio 2 kilometer därifrån så köper man upp huset och river det.
Nu när klimatförändrings tjaffset visade sig vara en bluff så kan vi lika gärna ta bort alla fordonsskatter också.
jag säger go for it, läget kan inte bli mkt sämre än vad svennepolitikerna här gjort Sverige till vad det är idag.

Senast redigerat av kawiZz (25 november 2009)

Germax
25 november 2009 · 12 086 Inlägg

Om man tog alla trafikrelaterade skatter vi har och satsade på trafiken hade vi åkt runt på vägar lena som barnrumpor.. Jag har glidit ifrån mitt politiska intresse och skulle gärna lägga min röst på ett parti som främst gynnade bilister.

kawiZz RMR-Crew
25 november 2009 · 478 Inlägg

kawiZz skrev:
Tycker också att man borde satsa lite mer pengar inom motorsport, dom i rikstagen osv har inget intresse utanför sitt så väl meningsfulla och otroliga jobb de gör....hrm...
Inte bygga en massa jävla hockerinkar och fan vet allt, tex som i vänersborg, ljuga och säga att "nähmen detta kommer gå på runt 70miljoner" så springer det iväg till det tredubbla istället.
Kunna bygga fler motorarenor runt om i sverige och om nån liten kärring blir störd av det som sitter och stirrar in i väggen och lyssnar på radio 2 kilometer därifrån så köper man upp huset och river det.
Nu när klimatförändrings tjaffset visade sig vara en bluff så kan vi lika gärna ta bort alla fordonsskatter också.
jag säger go for it, läget kan inte bli mkt sämre än vad svennepolitikerna här gjort Sverige till vad det är idag.

Stavarn ^^

Hamilton
25 november 2009 · 8 865 Inlägg

kawiZz skrev:
Tycker också att man borde satsa lite mer pengar inom motorsport, dom i rikstagen osv har inget intresse utanför sitt så väl meningsfulla och otroliga jobb de gör....hrm...
Inte bygga en massa jävla hockerinkar och fan vet allt, tex som i vänersborg, ljuga och säga att "nähmen detta kommer gå på runt 70miljoner" så springer det iväg till det tredubbla istället.
Kunna bygga fler motorarenor runt om i sverige och om nån liten kärring blir störd av det som sitter och stirrar in i väggen och lyssnar på radio 2 kilometer därifrån så köper man upp huset och river det.
Nu när klimatförändrings tjaffset visade sig vara en bluff så kan vi lika gärna ta bort alla fordonsskatter också.
jag säger go for it, läget kan inte bli mkt sämre än vad svennepolitikerna här gjort Sverige till vad det är idag.

Vi får hoppas att Bilpartiet även gör satsningar på skolan, det lär behövas.
Jag är själv motorintreserad men vill inte att skattepengar ska gå till min hobby, den får jag bekosta själv.

Fotograf på tierpidag.se
kawiZz RMR-Crew
25 november 2009 · 478 Inlägg

Hamilton skrev:

kawiZz skrev:
Tycker också att man borde satsa lite mer pengar inom motorsport, dom i rikstagen osv har inget intresse utanför sitt så väl meningsfulla och otroliga jobb de gör....hrm...
Inte bygga en massa jävla hockerinkar och fan vet allt, tex som i vänersborg, ljuga och säga att "nähmen detta kommer gå på runt 70miljoner" så springer det iväg till det tredubbla istället.
Kunna bygga fler motorarenor runt om i sverige och om nån liten kärring blir störd av det som sitter och stirrar in i väggen och lyssnar på radio 2 kilometer därifrån så köper man upp huset och river det.
Nu när klimatförändrings tjaffset visade sig vara en bluff så kan vi lika gärna ta bort alla fordonsskatter också.
jag säger go for it, läget kan inte bli mkt sämre än vad svennepolitikerna här gjort Sverige till vad det är idag.

Vi får hoppas att Bilpartiet även gör satsningar på skolan, det lär behövas.
Jag är själv motorintreserad men vill inte att skattepengar ska gå till min hobby, den får jag bekosta själv.

Jovars, bygger du banan så kmr jag och kör!
Klart skolan behövs satsas på, och mkt mkt annat.
Får ju se hur serri dessa gubbar är vöttö.

sirmiro Double-Unicorn Rider
25 november 2009 · 2 486 Inlägg

kawiZz skrev:
Tycker också att man borde satsa lite mer pengar inom motorsport, dom i rikstagen osv har inget intresse utanför sitt så väl meningsfulla och otroliga jobb de gör....hrm...
Inte bygga en massa jävla hockerinkar och fan vet allt, tex som i vänersborg, ljuga och säga att "nähmen detta kommer gå på runt 70miljoner" så springer det iväg till det tredubbla istället.
Kunna bygga fler motorarenor runt om i sverige och om nån liten kärring blir störd av det som sitter och stirrar in i väggen och lyssnar på radio 2 kilometer därifrån så köper man upp huset och river det.
Nu när klimatförändrings tjaffset visade sig vara en bluff så kan vi lika gärna ta bort alla fordonsskatter också.
jag säger go for it, läget kan inte bli mkt sämre än vad svennepolitikerna här gjort Sverige till vad det är idag.

Det är just det där resonemanget som gör att motorsporten får ett ont öga.
För då är långt från ensam att tycka att man ska flytta folk som stör sig. Att då tvinga vissa att flytta för att andra ska få utöva en hobby blir väldigt fel när det kommer till diskussionsbordet. Speciellt när det är en anläggning som tar stor plats, är mycket dyr att skapa och används väldigt lite jämfört med t.ex. en hockeyrink.

Om man istället kan få fram fördelar med det, hitta bra platser där det redan är buller (i sthlm skulle det vara utmärkt i närheten av arlanda som exemplel) och erbjuda att sätta bullerkrav på den egna sporten så blir det lättare. För att få nya anläggningar måste vi öppna oss för förändringar.




För att återgå till topic tycker jag det låter som en mycket bra idé, men väldigt fel i tiden.
Om det varit för 4år sedan fanns "bara" FI som stort missnöjesparti (och ett svagt SD för de som valde det).
Nu finns piraterna som väldigt många tycker har rätt och de har bara ett område det handlar om, gillar man inte övrigt så kan man stötta den ensamma frågan, samtidigt växer SD. Dessa 2 tar mycket folk från marginalerna där "bilpartiet" skulle plocka folk.
Men visst gillar jag att någon skulle tänka mer på bilister. Sätta momsen på varan och inte på alla skatter som ett exempel, bort med koldioxidskatterna då det är bullshit (kan ta en diskussion med alla som inte håller med i PM, vi håller denna tråd ren, tack), och lägga fordonsskatten på att finansiera vägar och vägsäkerhet. Det skulle behövas. MEN pengarna hos andra instanser räcker inte till och då mjölkar man det ur bilister så det går inte idag att styra om de pengarna utan att förändra ett helt samhälle.

Men självklart kan jag ställa upp och hjälpa till med det om det skulle bli verklighet. Med nöje. smile Det vore en rolig sak att försöka. tongue

expect1991
25 november 2009 · 1 814 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Se bara till att vara seriösa så att det faktiskt finns nått att komma med om det går till riksdagsnivå... det är ju just den saken som gör att SD och piratpartiet går sämre än dem borde, för båda har enligt mig viktiga frågor som inte får sopas under mattan.... men i övriga frågor har dem inte tillräckligt att komma med, och det är där dem tappar sina väljare.

7,1% i EU-valet är inte dåligt om du trodde det.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
25 november 2009 · 1 948 Inlägg

expect1991 skrev:

AcesHigh666 skrev:
Se bara till att vara seriösa så att det faktiskt finns nått att komma med om det går till riksdagsnivå... det är ju just den saken som gör att SD och piratpartiet går sämre än dem borde, för båda har enligt mig viktiga frågor som inte får sopas under mattan.... men i övriga frågor har dem inte tillräckligt att komma med, och det är där dem tappar sina väljare.

7,1% i EU-valet är inte dåligt om du trodde det.

Skulle inte diskutera detta vidare... men det var inte det jag sa eller hur? Jag sa aldrig att dem går dåligt, jag sa att dem "går sämre än dem borde" är en viss skillnad wink


För att komma tillbaka till topic så tycker jag vi tar Japanerna som exempel. Där är motorsport stort, jag tror jag läste mig till att dem har 25 officiella banor(har för mig) i det lilla landet. Och vi har väl 5 eller nåt tongue

Sen kollade jag på en driftingfilm en gång där dem konstaterade att japanarna ligger före alla andra just för att dem har fler tillfällen att träna... har för mig att dem snackade om att det var öppet flera gånger i veckan för allmänheten att "träna".

Om så vore fallet så skulle man ju överfört det hit och gjort att betalningen sker via t.ex att man köper månads eller årskort till banan.

Sen är inte alla deras banor jättepåkostade, en del banor är bara en själva "banan" men allt runtikring är insparat på, inga läktare t.ex bara ett öppet plåttak till depå. Mer behövs inte igentligen, så att det skulle kosta så fruktansvärt stora summor att bygga en sån anläggning det tror jag inte...

Senast redigerat av AcesHigh666 (25 november 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Frostfjord Ljudbyggare
25 november 2009 · 170 Inlägg

Jag skulle mycket väl kunna vara delaktig. Vet dock inte vad jag skulle göra. Men se vad du kan ha hjälp med. samt, jag tror att det skulle ta en valkampanj för riksdagen (kom igen va, hur många bilister skulle inte rösta för en sänkt soppaskatt???)

Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
MilleN
25 november 2009 · 9 108 Inlägg

Jo tanken är god men vart ska pengarna komma ifrån? Det är alltid någon som ska drabbas negativt.. Högre skrotningspremie är ett jättebra förslag men det måste ju finnas mer än så att kämpa för i ett parti. smile Försöker föreställa mig rubrikerna "Bilpartiet vill att miljöbovarna (bilisterna) ska få skattelättnad GAAAH".. I denna miljöhets som råder är det nog inget omöjligt scenario hehe..

Jag tycker det är för jävligt att bilister ska straffas för allting men det bästa hade ju varit om dom stora partierna hade gjort något åt det istället för att starta ett nytt, men något måste man väl göra för att dom ska få upp ögonen för det. Dock hade antagligen dom etablerade partierna använt samma gamla ignoreringsstrategi (som mot PP och SD t.ex.) och helt enkelt försöka sopa Bilpartiet under mattan.

Tycker även det känns som att motorsport är en alldeles för liten kultur i Sverige för att det ska finnas utrymme att satsa politiskt på det.. Hur mycket pengar man än skulle satsa så är det fortfarande dom som kör som får betala den stora slanten och det är inte många som har möjligheten eller viljan till det skulle jag tro..

Men vem vet, ni kanske får min röst smile

kolvas
25 november 2009 · 4 001 Inlägg

ja, Sveriges politiker har ju ingen förankring i hur "normala" Svenssons måste använda sina bilar och hela politiken angående bilar och skatter är ju väldigt snedvriden, för att ge ett exempel:
Varför subventionera en miljöbil som går att köra på vanlig bensin istället för att subventionera miljöbränslet för att locka till användning av det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Founder
25 november 2009 · 1 414 Inlägg

Det verkar finnas intresse för den här iden alltså, ska vi ta o komma med lite förslag på vad man faktiskt ska försöka genomdriva, vad skulle partiets huvud frågor vara och hur skulle dessa finansieras?

- Sänkt bilskatt
- Sänkt bränsleskatt

Vad tror ni om att införa vägtullar på större vägar så som tex Frankrike, på så vis måste faktiskt alla utländska lastbilar och turister som använder våra vägar också betala för renoveringen av dom?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
blacken
25 november 2009 ·

Vad tror ni om att införa vägtullar på större vägar så som tex Frankrike, på så vis måste faktiskt alla utländska lastbilar och turister som använder våra vägar också betala för renoveringen av dom?

Helvete!, partiet finns inte ännu och redan så börjar du låta som en politiker, där så tappade ni en röst..

Senast redigerat av blacken (25 november 2009)

sirmiro Double-Unicorn Rider
25 november 2009 · 2 486 Inlägg

Vägtullar? yikes
Vi kom nyss fram till att fordonsskatten borde gå till vägar och annat för fordon... Samma sak med bränsle, eventuellt överskott kan bidra till annat.


MEN det kräver förändringar på andra delar av samhället. Att granska vad som suger pengar och se om det finns en lösning. Bidrag går inte att plocka bort, men behöver förbättras om man ska få pengar över och att inte vara beroende av tillskottet som bilar ger i alla skatter.

Och redan där tror jag vi alla ser att ett enfrågeparti för trafiken kommer bli svårt, vi kommer inte kunna ena 1000personer om hur pengarna ska skaffas fram, och det krävs 4% av alla röster. smile
Så ska ett parti med inriktning på trafiken skapas behöver det finnas en stor plan för ekonomin, och då inkräktar man på väldigt många andra sektorer vilket gör att enfrågedelen faller.

För vi kan väl inte säga "vi struntar i vård, skola och bidragstagare, bara vi kan gasa fritt med våra bilar". Tror aftonbladet kommer nyttja det lite negativt. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang