740 -90 går dåligt.

BiddarN
25 november 2009 · 150 Inlägg

Tjena. Idag på morgon gick vi ut å skulle åka iväg med bilen. Hade haft bort minus kabeln till batteriet. Satte dit den och in å starade bilen. Tomgång va dålig å den dog nu ca 3 ggr innan ja ens hade hunnit lägga i backen. Ja backar ca 10 meter sen dör den igen när ja bromsar. Kör ner till vägen å då dör den igen. När ja sen kör med den så tryckte ja ner halva gaspedalen innan den ens reagerade. Den hoppade iväg sen. Och på tvåans växel när ja gasade fullt så varvade den inte mer en runt 2.500 varv sen hoppade den lite. Någon som vet problemet? Den har inte vart så innan. Och lambasond lampan lyser ju så kan det vara den?

BMW 530D (2000)
ekelund88
25 november 2009 · 2 656 Inlägg

BiddarN skrev:
Tjena. Idag på morgon gick vi ut å skulle åka iväg med bilen. Hade haft bort minus kabeln till batteriet. Satte dit den och in å starade bilen. Tomgång va dålig å den dog nu ca 3 ggr innan ja ens hade hunnit lägga i backen. Ja backar ca 10 meter sen dör den igen när ja bromsar. Kör ner till vägen å då dör den igen. När ja sen kör med den så tryckte ja ner halva gaspedalen innan den ens reagerade. Den hoppade iväg sen. Och på tvåans växel när ja gasade fullt så varvade den inte mer en runt 2.500 varv sen hoppade den lite. Någon som vet problemet? Den har inte vart så innan. Och lambasond lampan lyser ju så kan det vara den?

lamda sond eller luftmasse mätare e min gissning

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
25 november 2009 · 3 180 Inlägg

när "lambdalampan" lyser kan felet vara i princip vad som helst, läs ut felkoder.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
BiddarN
25 november 2009 · 150 Inlägg

ekelund88 skrev:
lamda sond eller luftmasse mätare e min gissning

Aa okey. Är det nytt som gäller då eller kan man hämta sånt på skroten?

NITROUS skrev:
när "lambdalampan" lyser kan felet vara i princip vad som helst, läs ut felkoder.

Och hur gör jag sånt? smile

Senast redigerat av BiddarN (25 november 2009)

BMW 530D (2000)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
25 november 2009 · 3 180 Inlägg

BiddarN skrev:

ekelund88 skrev:
lamda sond eller luftmasse mätare e min gissning

Aa okey. Är det nytt som gäller då eller kan man hämta sånt på skroten?

NITROUS skrev:
när "lambdalampan" lyser kan felet vara i princip vad som helst, läs ut felkoder.

Och hur gör jag sånt? smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228 inlägg nummer 5

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
BiddarN
25 november 2009 · 150 Inlägg

Fattar inte en sak ?

BMW 530D (2000)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
25 november 2009 · 3 180 Inlägg

vad förstår du inte?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
25 november 2009 · 695 Inlägg

Jag satsar på Tomgångsrelät (det relät som sitter vid kylvätske-behållaren) samt luftmassemätaren och lamdamätaren i avgasröret, bytt dessa och testa sedan smile

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
BiddarN
25 november 2009 · 150 Inlägg

Aa okey. Kan man hämta sånt på typ en volvo skrot i närheten?

BMW 530D (2000)
Robbin_V90 Elektriker/Montör
25 november 2009 · 534 Inlägg

Drog du åt minuskabeln när du satte dit den... Annars kan det jävlas lite...

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
RallizZ
25 november 2009 · 124 Inlägg

Exakt samma problem som med min tongue

BiddarN
25 november 2009 · 150 Inlägg

Ajjemen ja drog åt den? Kollade även felkoder nyss. Den blinkade 3 ggr alltså att de inte var något fel på port 2. Dom andra lös inte? Hjälp mig smile. Hade ju halkbanan idag och ska köra upp och skriva på måndag. Skulle vara surt om bilen inte funkar då sad

BMW 530D (2000)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
27 november 2009 · 695 Inlägg

Åter igen, byt tomgångsrelät, luftmassemätaren och lamdamätaren så skall du se om det hjälper smile skroten tar c.a 300kr för luftmassemätaren men ta med ditt eget eftersom du måste veta exakt vilket nummer du har på din luftmassemätare annars kan det klabba där, relät kan du plocka en 10-15st i jackan på din lokala skrot gratis eftersom desse rymms i jackan smile lamdamätaren kostar inte många kronor ny kolla pris på mekonomen smile

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
NissanMotorsport
27 november 2009 ·

Har ungefär samma problem, lambdamätaren lyser men bilen går inte sämre.. bara att den gick ner lite i varv på tomgång.. blöddrar inget annars heller.. är det luftmassemätaren eller lambdan? smile bilen är en 940 gl -91a

Senast redigerat av MIG1408 (27 november 2009)

BiddarN
27 november 2009 · 150 Inlägg

Har bytta lambasond nu och nya tändstift och tändkablar. Ska åka te skroten å fixa lite reäln och köpa en luftmassemätare också. Hoppas de funkar sen. Kanske får körkort på måndag med och vill att bilen funkar då också.

BMW 530D (2000)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
27 november 2009 · 3 180 Inlägg

BiddarN skrev:
Har bytta lambasond nu och nya tändstift och tändkablar. Ska åka te skroten å fixa lite reäln och köpa en luftmassemätare också. Hoppas de funkar sen. Kanske får körkort på måndag med och vill att bilen funkar då också.

prova dra ur sladden till LMM, går bilen lika dåligt är den trasig,går bilen sämre så är den hel.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
BiddarN
27 november 2009 · 150 Inlägg

NITROUS skrev:

BiddarN skrev:
Har bytta lambasond nu och nya tändstift och tändkablar. Ska åka te skroten å fixa lite reäln och köpa en luftmassemätare också. Hoppas de funkar sen. Kanske får körkort på måndag med och vill att bilen funkar då också.

prova dra ur sladden till LMM, går bilen lika dåligt är den trasig,går bilen sämre så är den hel.

Tack så mycket, Va ute å testade nyss och de blev ingen större skillnad. Ska bytas imorgon kanske å se om de funkar. Går det köpa på biltema? och är det något att ha såfall där ifrån?

Senast redigerat av BiddarN (27 november 2009)

BMW 530D (2000)
BiddarN
29 november 2009 · 150 Inlägg

Har bytt lmm nu och nu funkar bilen wink Har skrivning och uppkörning på måndag. Tack för all hjälp smile

BMW 530D (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang