4599
Sök

Bästa sättet att trimma motorn?

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
Aerodynamik skrev:
Nej, men jag undrade hur du tänkt gå till väga med turbokonverteringen. Räcker inte med att lägga turbon på motorn wink

vet men har ju polare som kommer hjälpa mig med det. den får ju ej gå för snabbt för då flyger jag nog ;P

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

7 120 Inlägg
27 november 2009
Jaha okej, lycka till får jag väl säga då. smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 november 2009
kan ju säga att du slänger pengarna i sjön om du konverterar den där lilla motorn. Leta efter en ny motor som är lite större, med turbo wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 november 2009
fan vad tråkiga ni är som bara klankar ner då!... hans motor med en fjutturbo från nån lättyckare å nån billig försgasare så kan nog den lilla bilen bli himla kul med bara 100hk.. om motorn håller.. rätt billigt att testa..

1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
ja vet att det skulle vatt bättre med större motor. skulle gärna köpt en  men skulle vatt svårt för mig att få fram rätt motor... men om nån kan ge bort en v8 så säg till big_smile

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
kan påpeka också att biln ej behöver ha 400 hästar smile men skulle hemskt gärna haft det smile

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

4 001 Inlägg
27 november 2009
för att göra det enklaste turbokonverteringen på en sådan så är det ju att sätta en förgasare innan turbon som dom gjort här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1346468

Edit: någon lämplig turbo borde ju gå att hitta för någon 1000-lapp och sedan en Solex eller Weber förgasare finns ju också för dom pengarna.
Senast redigerat av kolvas (27 november 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 november 2009
I med en mc-motor i stället big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 november 2009
Drfrasse skrev:
Aerodynamik skrev:
Drfrasse skrev:
till vad?

turbo kanske? roll

haha det har jag smile mitt mål e att göra den snygga till den o trimma den billigt e inte precis en bmw ja har tongue

Nej det är väll det som är problemet, att det inte är en bmw alltså. Aldrig skruvat med vw men kan inte tänka mig att det finns mycket i den motorn som skulle stå pall för dubbla effekten.

Det hela kommer sluta med att du får riva hela motorn med bla kolvar, stakar, kam osv osv på köplistan vilket inte kommer bli speciellt billigt i förhållande till effekt. Sattsa istället på en lätt 1,5-2liters turbomotor, det är mycket jobb men det blir det oavsett då utgångsobjektet är långt ifrån idealisk för ändamålet
Senast redigerat av TenZer (27 november 2009)

Rock'n Roll

1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=nwyKE6se_2U hade tänkt mig nåt  i den stilen beöver ej köra i 340 tongue

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 november 2009
Drfrasse skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=nwyKE6se_2U hade tänkt mig nåt  i den stilen beöver ej köra i 340 tongue

Det står att det var 160hk i den motorn och du har 50? det är 110 häst till, bara 110hk är en bedrift att plocka ur den motorn tongue Din motor är absolut INTE byggd för att klara det och inte resten av drivlinan (bilen) heller. Inser du inte hur tokigt det hela låter så är det nog bäst du tänker igenom det hela några gånger till...

Det är inte så bara och allt är inte som i 2 fast 2 furius......... mad

Rock'n Roll

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 november 2009
TenZer skrev:

VA FA.... yikes
Jag har blivit lurad!!!

wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
TenZer skrev:
Drfrasse skrev:

Det står att det var 160hk i den motorn och du har 50? det är 110 häst till, bara 110hk är en bedrift att plocka ur den motorn tongue Din motor är absolut INTE byggd för att klara det och inte resten av drivlinan (bilen) heller. Inser du inte hur tokigt det hela låter så är det nog bäst du tänker igenom det hela några gånger till...

det är samma motor i den som i min fast han har turbo...
vill ej få ut extremt mycket ur den lilla motorn -_-*
Senast redigerat av Drfrasse (27 november 2009)

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
1. vill ej ha 340 hk i den lilla bilen
2.ja ville ha tips på sätt att trimma bilen
3.jag vet motorn inte är enorm o kraftig
4.har ej PENGAR TILL EN STÖRRE MOTOR
5.har ingen toppmodern värkstad som ja kan plocka ut motorn med...
Senast redigerat av Drfrasse (27 november 2009)

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 november 2009
TurbOla skrev:
TenZer skrev:

VA FA.... yikes
Jag har blivit lurad!!!

Nä nu yikes lol

Drfrasse skrev:
TenZer skrev:
Drfrasse skrev:

Det är inte så bara och allt är inte som i 2 fast 2 furius.........

Jo jag förstår, men jag tvivlar starkt på att den har samma inttehåll som din, försök hitta en motor som ligger närmare dina effektmål med tillhörande låda för det kommer inte bli billigt att trimma och få den befintliga motor/lådan att hålla.

Har du tänkt på resten av bilen? Bromsar osv?

Edit:

Drfrasse skrev:
2.ja ville ha tips på sätt att trimma bilen
4.har ej PENGAR TILL EN STÖRRE MOTOR

Du fick tips, byt drivlinan!
Det blir absolut inte billigare att trimma den du har till dina mål, snarare dyrare....
synd
Senast redigerat av TenZer (27 november 2009)

Rock'n Roll

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 november 2009
Drfrasse skrev:

Jag använder ett gammalt f.d. stall och en traktor med lastare när jag ska plocka ur min motor och växellåda... gör det inte mer komplicerat än du måste. wink

44 Inlägg
27 november 2009
Drfrasse skrev:
TenZer skrev:
Drfrasse skrev:

Bara några funderingar:

Vet du vad han gjort med motorn ? De är ju som redan sagt inte bara att montera en turbo. Du lär både behöva mera bränsle och försöka få ner kompet.

I runda slängar lär du behöva ladda kring 1bar för att få ut just över 100hkr om du nu har 50. De kommer den garanterat inte att hålla för om du inte byter till starkare saker i motorn = dyrt och finns inte att få tag på. Om nu inte motorn är otroligt dåligt bygd så den stryper effekten och portning osv höjer effekten.

Billigast är ju som redan sagt att slänga i en annan motor heller köpa en annan bil med roligare motor i.

Kostar MINST 5000kr att turbokonvertera och iom att de är förgasare ännu mera då den också behöver bytas för att kunna få mera bränsle till motorn och att den skall klara av laddtrycket. Sen tillkommer alltid saker som ändå behöver bytas rör slangar osv. Vet av egen erfarenhet att de blir dyrt smile Mycket dyrare än vad man tror och mycket mera jobb också.Sen bör du ha bättre bromsar osv osv när du ökar effekten med över de dubbla.

För pengarna de kostar får man tom en turbo bil som både är roligare och bättre.

Bara minna åsiketer och erfarenheter.

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 november 2009
Koppling, växellåda, drivaxlar, hjullager, bromsar, förgasare, grenrör, turbo, intercooler, downpipe och bränslepump är några saker du måste/bör handla om du vill att det åtminstone ska gå att turbokonvertera överhuvudtaget.

Men räkna inte med att du kan ladda mer än kanske 0,2 eller 0,3.
Senast redigerat av TurbOla (27 november 2009)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 november 2009
Drfrasse skrev:
ja köpte den bilen för ja ej pallar med volvos o bmw e så himla trött på det gammla vanliga inget spec med dem?! VIll BARA HA LITE TIPS ATT FÅ UTT FLER HÄSTAR TACK INTE KÖPA EN BMW ELLER NÅN annan. KAn ej modiefiera om hela jävla chassit! LÄttaste för mig e ATt åka till tyskland eller hitta en wartburg 1.3 eller en GAMMAL POLO med 1.3 HAR inte resureser. har fattat att ja ej kan få utt 400 hk med den bilen OKEJ? Jag gillar ej Bmw eller volvo inget spec? ville ha en gammal kult bil bara, och så ville ja få ut lite mer hästar -_-*

Det finns en anledning till varför folk har BMW och Volvo men det ska vi inte gå in på...

Säg att du ska turbokonvertera och vill plocka 100kusar, enkelt uträknat ska du ha dubbelt så mycket luft och soppa dvs helt nytt soppasystem och ladda 1 bar. Ska du ladda 1 bar kommer kolvarna ligga på backen, drivaxlarna kommer säkert gå åt fanders om inte kopplingen börjar spinna först.

Har du inte kunskap nog för att komma till den insikten skulle jag lägga ned hela alltet. Du kommer behöva lyfta ur motorn och plocka ned den i delar för att få dina 100hk

Rock'n Roll

Sök