4593
Sök

Bästa sättet att trimma motorn?

44 Inlägg
27 november 2009
Drfrasse skrev:
ja köpte den bilen för ja ej pallar med volvos o bmw e så himla trött på det gammla vanliga inget spec med dem?! VIll BARA HA LITE TIPS ATT FÅ UTT FLER HÄSTAR TACK INTE KÖPA EN BMW ELLER NÅN annan. KAn ej modiefiera om hela jävla chassit! LÄttaste för mig e ATt åka till tyskland eller hitta en wartburg 1.3 eller en GAMMAL POLO med 1.3 HAR inte resureser. har fattat att ja ej kan få utt 400 hk med den bilen OKEJ? Jag gillar ej Bmw eller volvo inget spec? ville ha en gammal kult bil bara, och så ville ja få ut lite mer hästar -_-*

Okej de är bara att inse att de inte funkar och de är också varför folk inte trimmar billiga skitbilar i större utrsträkning.

Men för att ge ett svar på vad du kan göra för ett par 1000:

Plana av toppen och porta den.
Fixa ett öppet luftfilter.
Porta ur grenrör och insug också.
Bygga ett avgas system i 2" utan skarpa böjar.
Ev ny större förgasare.

Dom grejerna bör väl ge 10-20hkr och bör ju funka utan att bilen rasar ihop. Har bilen gått långt lär dock effekten ha minskat då delarna slits så en renovering skulle heller knapast skadat.

lycka till smile

1 380 Inlägg
27 november 2009
goo for it smile
jag tycker det låter spännande
turbo konvertera. lite mer kan du iaf plocka ur den och drivlinan och chassit lär ju endå palla med .
den lär ju inte bli ramsne av 70- 80 hk mer direkt smile

det kan ju inte gå mer än fel tongue gäller att inte bli ledsen om motorn rasar sen . men du har du ju möjlighet att spara till en ny lite starkare tongue

eller köp en gammal båge eller cross och häng i den maskin i smile
Senast redigerat av joelimmo (27 november 2009)

Forummoderator
26 566 Inlägg
27 november 2009
Så om man ska sammanfatta detta - hoppas det inte gör nåt om jag gör det? - så är läget så här.

1. Du vill ha mer hästkrafter. Gärna så mycket som möjligt.
2. Du har inte råd med en ny motor.
3. Du har inte pengar över huvudtaget egentligen?
4. ..och du blir förbannad, trots alla tips du får?

Då säger jag bara en enda sak, som många verkar tro på fungerar. Ger "säkert" 25 hästar i alla fall.

Sportluftfilter.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
ja har fattat motorn klarar ej 100hk okeJ! men vad ska ja gör MER ÄN att byta motor o växel låda som JAG ej har råd med? säg mig tack? Hur ska jag göra kan ej modifiera hel chassit har ej tid eller pengar för det...

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 november 2009
Du har valt fel bil att trimma.
Tyvärr är det bara att inse. wink
En 1,1liters sugmotor är inte trimvänlig, inte någonstans...
Senast redigerat av TurbOla (27 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
e väldigt taksam för alla råd. men folk verkar ej fatta att ja ej är bygd på pengar?

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 november 2009
Drfrasse skrev:
e väldigt taksam för alla råd. men folk verkar ej fatta att ja ej är bygd på pengar?

Såhär då:
Vad har du för budget att röra dig med?
Hur mycket mekvana har du?
Vilka verktyg har du tillgång till?
Senast redigerat av TurbOla (27 november 2009)

44 Inlägg
27 november 2009
Drfrasse skrev:

Och du verkar ej fatta att de kostar att trimma även om de handlar om ett par hkr !

Se förövrigt minna tips högre upp på denna sida.

152 Inlägg
27 november 2009
Okej...

Här kommer en radda med tips. Du behöver bara ta till dej det du tycker är intressant, och resten skiter du bara i...
Simca, och ett flertal andra har licenstillverkade VW-motorer i olika storlekar som passar rätt av mot din låda. Billiga är de åxå. Motorn du har i nu finns i Polo. ALLT är väldigt klent i den motorn, så den tål inte att skrämmas utan att du byter ut innehållet.
När du sen har accepterat att du bör ha minst 1.6 från Golf, eller om du hittar 1.7 från Simca(längre slag, kraftigare lager) så kan du börja ladda.  Hittar du avgaslimpan/kollektorn samt dowmpipen från en Golf eller Audi 80 turbodiesel, så sno den illa kvickt! Hittar du sessutom insuget från samma bil, tar du den åxå.
Sen är det bara att laborera med tätade fuggar eller sugmontage (solex CD175 från SAAB funkar riktigt bra) Glöm bara inte retarden (retarderklocka som backar tändningen via laddtrycket-monteras på liknande sätt som delbelastningsklockan du redan har där)) på fördelaren när du börjar öka laddet-annars kommer motorn spika direkt! Finns att köpa på Hansen Racing och många fler ställen.
Totalkostnad för bygget blir inte många tusenlappar om du letar lite i hörnen på mörka verkstäder. Allt jag nämnt är ju från samma tid som din bil, så priset är därefter.
Lycka till!
...jo förresten. Häv i en fem, tio procent E85 eller Etanol första provturen så har du ökat överlevnadschanserna första provturen.
Senast redigerat av SevilleDiesel (27 november 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:

valde bilen för den är en custom bil änkel att bygga om etc etc. vill ej ha en annan för det är inget kul i dem heller? men blir förbanad på att alla tror att jag har 20 000 kr i reserv? skulle gärna satt dit en 1.3 me turbo eller större men har ju inga pengar...

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
Erkaa skrev:
Drfrasse skrev:

Och du verkar ej fatta att de kostar att trimma även om de handlar om ett par hkr !

Se förövrigt minna tips högre upp på denna sida.

det fattar jag....

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

689 Inlägg
27 november 2009
Ja om man inte har några pengar e nog trimning det sista du ska satsa på. det enda jag kommer på som du kan göra för att bilen ska gå bättre GRATIS är att lätta den så mycket det går om det finns nått onödigt att plocka bort från bilen

1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
Drfrasse skrev:

Såhär då:
Vad har du för budget att röra dig med?
Hur mycket mekvana har du?
Vilka verktyg har du tillgång till?

ja e beroende av min grannes gård med värkstad tongue

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

1 380 Inlägg
27 november 2009
håller med erkaas inlägg högre upp bästa billiga sätt

och så extraktor rör på det smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 november 2009
Drfrasse skrev:
ja e beroende av min grannes gård med värkstad tongue

Kan du meka då?
Kan du plocka ner motorn, renovera den med nya grejer om det behövs, kan du byta koppling?
Vet du hur man portar en topp, åtminstone teoretiskt?
Finns det grejer på gårdens verkstad så du kan arbeta med motorn?

Och fortfarande: Vad har du för budget?
1000kr?
500kr?

En snikturbokonvertering kostar, som redan sagt, nog minst 5 000kr.
Och som även nämnts, är ingenting i din motor gjort för att hålla för laddtryck av någon form.

1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
e glad att så många lagt sig i tongue har fattat att turbo ej e en ide men detta skulle jag nog kunna göra på den smile

Men för att ge ett svar på vad du kan göra för ett par 1000:

Plana av toppen och porta den.
Fixa ett öppet luftfilter.
Porta ur grenrör och insug också.
Bygga ett avgas system i 2" utan skarpa böjar.
Ev ny större förgasare.

Dom grejerna bör väl ge 10-20hkr och bör ju funka utan att bilen rasar ihop. Har bilen gått långt lär dock effekten ha minskat då delarna slits så en renovering skulle heller knapast skadat.

lycka till

men om ja längre fram har tillräckligt me pengar ska ja försöka slänga in en större motor..

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

44 Inlägg
27 november 2009
Ok att porta insug grenrör är nästans gratis bara slipstift och ett verktyg att slipa med och sen givetvis nya packningar.

Sportfilter kostar ju inte många hundra.

Att lätta bilen som någon sa tidigare är gratis.

Men jag tycker egenteligen att du skall hålla den i ett fint orginalskick finns ju inte många kvar av dom där.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
27 november 2009
Drfrasse skrev:
TurbOla skrev:

valde bilen för den är en custom bil änkel att bygga om etc etc. vill ej ha en annan för det är inget kul i dem heller? men blir förbanad på att alla tror att jag har 20 000 kr i reserv? skulle gärna satt dit en 1.3 me turbo eller större men har ju inga pengar...

Men jag förstår inte varför du blir så förbannad, inse det kommer bli DYRT att trimma bojjsänket som sitter i nu... Jag valde min bil för att den har god potential till mer pulver, du valde din bil för att den är enkel att bygga om men är det inte dags att inse att motorn som sitter i inte bör trimmas om man inte är beredd att lägga en hel del pengar.
Senast redigerat av TenZer (27 november 2009)

Rock'n Roll

1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
n_andersson skrev:
Ja om man inte har några pengar e nog trimning det sista du ska satsa på. det enda jag kommer på som du kan göra för att bilen ska gå bättre GRATIS är att lätta den så mycket det går om det finns nått onödigt att plocka bort från bilen

nog det bästa en så länge hmm

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

1 035 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
TenZer skrev:
Drfrasse skrev:
TurbOla skrev:

Men jag förstår inte varför du blir så förbannad, inse det kommer bli DYRT att trimma bojjsänket som sitter i nu... Jag valde min bil för att den har god potential till mer pulver, du valde din bil för att den är enkel att bygga om men är det inte dags att inse att motorn som sitter i inte bör trimmas....

blir inte förbanad e bara en vana att ja e så himla uppkäftig att ja måste svara alltid tongue

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Sök