Okej...
Här kommer en radda med tips. Du behöver bara ta till dej det du tycker är intressant, och resten skiter du bara i...
Simca, och ett flertal andra har licenstillverkade VW-motorer i olika storlekar som passar rätt av mot din låda. Billiga är de åxå. Motorn du har i nu finns i Polo. ALLT är väldigt klent i den motorn, så den tål inte att skrämmas utan att du byter ut innehållet.
När du sen har accepterat att du bör ha minst 1.6 från Golf, eller om du hittar 1.7 från Simca(längre slag, kraftigare lager) så kan du börja ladda. Hittar du avgaslimpan/kollektorn samt dowmpipen från en Golf eller Audi 80 turbodiesel, så sno den illa kvickt! Hittar du sessutom insuget från samma bil, tar du den åxå.
Sen är det bara att laborera med tätade fuggar eller sugmontage (solex CD175 från SAAB funkar riktigt bra) Glöm bara inte retarden (retarderklocka som backar tändningen via laddtrycket-monteras på liknande sätt som delbelastningsklockan du redan har där)) på fördelaren när du börjar öka laddet-annars kommer motorn spika direkt! Finns att köpa på Hansen Racing och många fler ställen.
Totalkostnad för bygget blir inte många tusenlappar om du letar lite i hörnen på mörka verkstäder. Allt jag nämnt är ju från samma tid som din bil, så priset är därefter.
Lycka till!
...jo förresten. Häv i en fem, tio procent E85 eller Etanol första provturen så har du ökat överlevnadschanserna första provturen.
Senast redigerat av SevilleDiesel (27 november 2009)
Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!