Automattvätt vs handtvätt tråden

Dubs I got Dubs!
30 november 2009 · 2 423 Inlägg

Edvinoo skrev:

Adde666 skrev:
Eller låt en rekondare tvätta bilen till dig för 99kr, det är 3st guldtvättar på statoil. Även fast du hade kört i guldtvätten 3ggr så hade inte bilen blivit lika ren som när du eller rekondaren hade handtvättat den.

Tvättar aldrig min bil i en automat men kan säga att jag aldrig sett nån som tar 99 kr för att tvätta bilen, skulle inte en kunna muta min lillebror att göra det för en hundring.

Jag såg häromdan i Växjö att det fanns en som tog 129 kr för avfettning och avspolning.

Det kostar mig 70 kr att köpa en hel flaska med avfettning och spola av bilen med varmt vatten för en tjuga på miljöbiltvätten i Växjö så 90 kr. Och då räcker flaskan med avfettning till minst 2 ggr så ca 50 kr per tvätt..

Jag har lämnat bilen ett par ggr för handtvätt och då gick det på 275 kr, det gjorde jag fram tills att jag bestämde mig för att stanna kvar och se hur han tvättade min bil.

Då blötte de ner bilen, sprutade på nån avfettning från nån maskin som blandade flera kemikalier.
Sköljde av bilen, körde me en silikonskrapa sen med sämsskinn på de tajtare ställena.

Allt detta på 10-15 min, och det betalade jag 275 kr för.

Det var sista gången jag lämnade in bilen på tvätt.

Det finns ett par faktiskt, håll ögonen öppna när du e ute o körsmile
eller googla handtvätt 99kr

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
NiKeMaN Entreprenör
30 november 2009 · 1 286 Inlägg

Edvinoo skrev:

Adde666 skrev:
Eller låt en rekondare tvätta bilen till dig för 99kr, det är 3st guldtvättar på statoil. Även fast du hade kört i guldtvätten 3ggr så hade inte bilen blivit lika ren som när du eller rekondaren hade handtvättat den.

Tvättar aldrig min bil i en automat men kan säga att jag aldrig sett nån som tar 99 kr för att tvätta bilen, skulle inte en kunna muta min lillebror att göra det för en hundring.

Jag såg häromdan i Växjö att det fanns en som tog 129 kr för avfettning och avspolning.

Det kostar mig 70 kr att köpa en hel flaska med avfettning och spola av bilen med varmt vatten för en tjuga på miljöbiltvätten i Växjö så 90 kr. Och då räcker flaskan med avfettning till minst 2 ggr så ca 50 kr per tvätt..

Jag har lämnat bilen ett par ggr för handtvätt och då gick det på 275 kr, det gjorde jag fram tills att jag bestämde mig för att stanna kvar och se hur han tvättade min bil.

Då blötte de ner bilen, sprutade på nån avfettning från nån maskin som blandade flera kemikalier.
Sköljde av bilen, körde me en silikonskrapa sen med sämsskinn på de tajtare ställena.

Allt detta på 10-15 min, och det betalade jag 275 kr för.

Det var sista gången jag lämnade in bilen på tvätt.

Rekondarn här i stan blåster först på avfettning med en spruta. Sen kör dom högtryckstvätt (hetvatten vid behov). Efter detta så svampas bilen med Sanego Waxschampoo eller CherryFoam beroende på behov där också. Sedan sköljs bilen av och torkas till sist med siliconskrapa och sämskinn. Allt detta för 99kr.

// Niklas Johansson
master_lars
30 november 2009 · 1 160 Inlägg

Icke att förglömma. Underspolningen i automattävttarna spolar med återanvändt renat vatten. Vintertid är detta vatten mycket mycket salt.

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
30 november 2009 · 4 418 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

NiKeMaN skrev:
Rekondarn här i stan blåster först på avfettning

Och tar på så sätt bort vaxet...

Menar du att man ska tvätta utan avfettning ?? hmm

jocke_gronberg
30 november 2009 · 4 586 Inlägg

Edvinoo skrev:

Adde666 skrev:
Eller låt en rekondare tvätta bilen till dig för 99kr, det är 3st guldtvättar på statoil. Även fast du hade kört i guldtvätten 3ggr så hade inte bilen blivit lika ren som när du eller rekondaren hade handtvättat den.

Tvättar aldrig min bil i en automat men kan säga att jag aldrig sett nån som tar 99 kr för att tvätta bilen, skulle inte en kunna muta min lillebror att göra det för en hundring.

Jag såg häromdan i Växjö att det fanns en som tog 129 kr för avfettning och avspolning.

Det kostar mig 70 kr att köpa en hel flaska med avfettning och spola av bilen med varmt vatten för en tjuga på miljöbiltvätten i Växjö så 90 kr. Och då räcker flaskan med avfettning till minst 2 ggr så ca 50 kr per tvätt..

Jag har lämnat bilen ett par ggr för handtvätt och då gick det på 275 kr, det gjorde jag fram tills att jag bestämde mig för att stanna kvar och se hur han tvättade min bil.

Då blötte de ner bilen, sprutade på nån avfettning från nån maskin som blandade flera kemikalier.
Sköljde av bilen, körde me en silikonskrapa sen med sämsskinn på de tajtare ställena.

Allt detta på 10-15 min, och det betalade jag 275 kr för.

Det var sista gången jag lämnade in bilen på tvätt.

Kanske snart blir boende i växjö då kan du lämna bilen till mig big_smile

lindell90
30 november 2009 · 876 Inlägg

Jill skrev:

EmilHammarlund skrev:

NiKeMaN skrev:
Rekondarn här i stan blåster först på avfettning

Och tar på så sätt bort vaxet...

Menar du att man ska tvätta utan avfettning ?? hmm

om allt vax försvinner av avfettningen så borde man köpa bättre medel smile

NiKeMaN Entreprenör
30 november 2009 · 1 286 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

NiKeMaN skrev:
Rekondarn här i stan blåster först på avfettning

Och tar på så sätt bort vaxet...

Man SKA avfetta sin bil när man tvättar den vintertid. Annars får man aldrig bort saltet, skiten och smutsen ordentligt.

Om "vaxet försvinner" så börja använda lackförsegling istället som har Mycket bättre motstånd mot avfettningsmedel... Fireglaze kan jag rekommendera.

// Niklas Johansson
Remiss
30 november 2009 · 1 339 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

NiKeMaN skrev:
Rekondarn här i stan blåster först på avfettning

Och tar på så sätt bort vaxet...

Skaffa en lackförsegling istället, tåler avfettning osv. Men de skrev jag ju innan till dig också roll

Hamilton
30 november 2009 · 8 864 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Och tar på så sätt bort vaxet...

Då har man ett dåligt vaxskydd och att tvätta utan avfettning är det väll ingen som gör specielt vintertid.


master_lars skrev:
Icke att förglömma. Underspolningen i automattävttarna spolar med återanvändt renat vatten. Vintertid är detta vatten mycket mycket salt.

Ett påstående som inte stämmer, finns inget salt i vattnet.
Hur kan jag veta de..t? Jo genom att fråga tillverkaren och mackägaren där jag tvättar bilen.


Adde666 skrev:
Det finns ett par faktiskt, håll ögonen öppna när du e ute o körsmile
eller googla handtvätt 99kr

På mindre orter finns det säkert företag som får ekonomi på att tvätta en bil för 99kr, men på lite större orter (sthlm) har då inte jag hittat någon.
Har svårt att se att det finns någon som helst vinst i att tvätta en bil för 99kr specielt om man har anstälda.


NiKeMaN skrev:
Rekondarn här i stan blåster först på avfettning med en spruta. Sen kör dom högtryckstvätt (hetvatten vid behov). Efter detta så svampas bilen med Sanego Waxschampoo eller CherryFoam beroende på behov där också. Sedan sköljs bilen av och torkas till sist med siliconskrapa och sämskinn. Allt detta för 99kr.

En av anledningarna till att jag inte låter någon sk.99kr tvättare röra min bil.

Fotograf på tierpidag.se
nordstromj
30 november 2009 · 1 772 Inlägg

Handtvätt såklart, automattvätt kostar massa pengar.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Navkapsel
30 november 2009 · 4 637 Inlägg

Avfettningsmedlel sliter även på bra vax. Jag kör bilen bara i början av vintern och med skapligt vaxskydd glider skiten av smidigt utan avfettningsmedel. Hade jag använt bilen under vintern hade lackförsegling dock varit lockande.

Senast redigerat av EmilHammarlund (30 november 2009)

Edvinoo Hetast Just Nu!
30 november 2009 · 1 355 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Edvinoo skrev:

Adde666 skrev:
Eller låt en rekondare tvätta bilen till dig för 99kr, det är 3st guldtvättar på statoil. Även fast du hade kört i guldtvätten 3ggr så hade inte bilen blivit lika ren som när du eller rekondaren hade handtvättat den.

Tvättar aldrig min bil i en automat men kan säga att jag aldrig sett nån som tar 99 kr för att tvätta bilen, skulle inte en kunna muta min lillebror att göra det för en hundring.

Jag såg häromdan i Växjö att det fanns en som tog 129 kr för avfettning och avspolning.

Det kostar mig 70 kr att köpa en hel flaska med avfettning och spola av bilen med varmt vatten för en tjuga på miljöbiltvätten i Växjö så 90 kr. Och då räcker flaskan med avfettning till minst 2 ggr så ca 50 kr per tvätt..

Jag har lämnat bilen ett par ggr för handtvätt och då gick det på 275 kr, det gjorde jag fram tills att jag bestämde mig för att stanna kvar och se hur han tvättade min bil.

Då blötte de ner bilen, sprutade på nån avfettning från nån maskin som blandade flera kemikalier.
Sköljde av bilen, körde me en silikonskrapa sen med sämsskinn på de tajtare ställena.

Allt detta på 10-15 min, och det betalade jag 275 kr för.

Det var sista gången jag lämnade in bilen på tvätt.

Rekondarn här i stan blåster först på avfettning med en spruta. Sen kör dom högtryckstvätt (hetvatten vid behov). Efter detta så svampas bilen med Sanego Waxschampoo eller CherryFoam beroende på behov där också. Sedan sköljs bilen av och torkas till sist med siliconskrapa och sämskinn. Allt detta för 99kr.

Det där var fan värt pengarna om det nu är vore så att alla gjorde så men så är ju inte fallet.

sen var det nån som sa att jag skulle googla handtvätt 99 kr ?

vad får jag ut utav det när det inte finns där jag behöver det

Inspiration comes standard
PorschePake
30 november 2009 · 45 Inlägg

Ang. handtvätt så gäller det att få bort all grov smuts som kan repa lacken innan man börjar gnida med svampen, exempelvis förbehandling med HD grön sen högtrycksspolning (vintertid även petrolium avfettning, sen högtrycksspolning igen).

Bra bilschampo fungerar som "smörjmedel" mellan svamp och lack. Hög kvalitet på svamp eller tvätthandske är också viktigt och aldrig, aldrig samma svamp till trösklar och hjul som till lacken.

Torka inte med skrapa, en bra microfiberduk eller sämsskinn är ett måste.

En rätt utförd handtvätt skadar lacken minimalt, en felaktig handtvätt antagligen mer än automattvätten.

Senast redigerat av PorschePake (30 november 2009)

NiKeMaN Entreprenör
30 november 2009 · 1 286 Inlägg

Hamilton skrev:

NiKeMaN skrev:
Rekondarn här i stan blåster först på avfettning med en spruta. Sen kör dom högtryckstvätt (hetvatten vid behov). Efter detta så svampas bilen med Sanego Waxschampoo eller CherryFoam beroende på behov där också. Sedan sköljs bilen av och torkas till sist med siliconskrapa och sämskinn. Allt detta för 99kr.

En av anledningarna till att jag inte låter någon sk.99kr tvättare röra min bil.

Du slipper om du säger till - det garanterar jag dig.

Sen är det lite kul att du som förspråkar Automattvätt dissar en silicon-skrapa.... Då en Automattvätt fortfarande förstör lacken myyyycket mer än en silicon-skrapa. smile

// Niklas Johansson
NiKeMaN Entreprenör
30 november 2009 · 1 286 Inlägg

Hamilton skrev:

Adde666 skrev:
Det finns ett par faktiskt, håll ögonen öppna när du e ute o körsmile
eller googla handtvätt 99kr

På mindre orter finns det säkert företag som får ekonomi på att tvätta en bil för 99kr, men på lite större orter (sthlm) har då inte jag hittat någon.
Har svårt att se att det finns någon som helst vinst i att tvätta en bil för 99kr specielt om man har anstälda.

Du jobbar inte med marknadsföring va?

Rätt så effektivt sätt att locka dit kunder - få ruljans på arbetet. Det tar 13-15 minuter att tvätta en bil.... Gör 4st per timme så har du 400:- i timmen i lön. Det räcker gott o väl även om du har anställda.

Om inte annat så har du två lackbehandlingar på en dag inbokade så hinner du ingen mer. Däremot så har du gott o väl tid för 4 handtvättar "imellan" så att säga och på så sätt så har du fått in 400 spänn extra om dan. Ja man kan säkert få in fler handtvättar också men bara för att du ska fatta. 400:- om dan är 2000:- per vecka. Alltså ca 100 000 extra i omsättning per år. Enbart för att göra sig lite tid och ta några handtvättar om dagen... Ja för mig som är företagare är det inget svårt val iallafall. Dessutom så säljer man in ett flertal lackbehandlingar till sådana kunder som i sin tur ger en merförsäljning.
Så ja, 99.- handtvätt is the shit!

// Niklas Johansson
Noxxer
30 november 2009 · 1 482 Inlägg

Jag handtvättar bara mina bilar.

På vintern blir det varje arbetsdag. Då tvättar jag bilen 1 gång i veckan, övriga så blåser jag bara av den med högtrycken för att få bort saltet.

När jag tvättar kör jag med miljöavfettning ( snäll ) sen med svamp och schampo smile

Det är för det mesta ren smile

Inatt tror jag bestämt den ska få en omgång faktiskt smile

BLT Service
Theracords Music Label
Turbomatte Lackerare/Rekondare
30 november 2009 · 834 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Hamilton skrev:

Adde666 skrev:
Det finns ett par faktiskt, håll ögonen öppna när du e ute o körsmile
eller googla handtvätt 99kr

På mindre orter finns det säkert företag som får ekonomi på att tvätta en bil för 99kr, men på lite större orter (sthlm) har då inte jag hittat någon.
Har svårt att se att det finns någon som helst vinst i att tvätta en bil för 99kr specielt om man har anstälda.

Du jobbar inte med marknadsföring va?

Rätt så effektivt sätt att locka dit kunder - få ruljans på arbetet. Det tar 13-15 minuter att tvätta en bil.... Gör 4st per timme så har du 400:- i timmen i lön. Det räcker gott o väl även om du har anställda.

Om inte annat så har du två lackbehandlingar på en dag inbokade så hinner du ingen mer. Däremot så har du gott o väl tid för 4 handtvättar "imellan" så att säga och på så sätt så har du fått in 400 spänn extra om dan. Ja man kan säkert få in fler handtvättar också men bara för att du ska fatta. 400:- om dan är 2000:- per vecka. Alltså ca 100 000 extra i omsättning per år. Enbart för att göra sig lite tid och ta några handtvättar om dagen... Ja för mig som är företagare är det inget svårt val iallafall. Dessutom så säljer man in ett flertal lackbehandlingar till sådana kunder som i sin tur ger en merförsäljning.
Så ja, 99.- handtvätt is the shit!

Finns ingen ekonomi i 99kr om det ska vara ordentligt. En ordentlig nogran tvätt tar mer än 15 min, mer 30, om man ska tvätta överallt + kostnader för kem, lokalhyra, sociala avgifter, lön, el osv osv osv.

NiKeMaN Entreprenör
30 november 2009 · 1 286 Inlägg

Turbomatte skrev:

NiKeMaN skrev:

Hamilton skrev:

På mindre orter finns det säkert företag som får ekonomi på att tvätta en bil för 99kr, men på lite större orter (sthlm) har då inte jag hittat någon.
Har svårt att se att det finns någon som helst vinst i att tvätta en bil för 99kr specielt om man har anstälda.

Du jobbar inte med marknadsföring va?

Rätt så effektivt sätt att locka dit kunder - få ruljans på arbetet. Det tar 13-15 minuter att tvätta en bil.... Gör 4st per timme så har du 400:- i timmen i lön. Det räcker gott o väl även om du har anställda.

Om inte annat så har du två lackbehandlingar på en dag inbokade så hinner du ingen mer. Däremot så har du gott o väl tid för 4 handtvättar "imellan" så att säga och på så sätt så har du fått in 400 spänn extra om dan. Ja man kan säkert få in fler handtvättar också men bara för att du ska fatta. 400:- om dan är 2000:- per vecka. Alltså ca 100 000 extra i omsättning per år. Enbart för att göra sig lite tid och ta några handtvättar om dagen... Ja för mig som är företagare är det inget svårt val iallafall. Dessutom så säljer man in ett flertal lackbehandlingar till sådana kunder som i sin tur ger en merförsäljning.
Så ja, 99.- handtvätt is the shit!

Finns ingen ekonomi i 99kr om det ska vara ordentligt. En ordentlig nogran tvätt tar mer än 15 min, mer 30, om man ska tvätta överallt + kostnader för kem, lokalhyra, sociala avgifter, lön, el osv osv osv.

Jodå jag vet hur lång tid det tar att tvätta en bil.... Dock så får man ju inte begära "pedant-tvätt" för 99kr. Utan istället se det som en bra tvätt istället för Shells högtryckstvätt eller OK's borsttvätt.
Men stegen som jag skrev ovan med svampning tar 13-15 minuter beroende på bilstorlek med torkning av bil med skrapa och sämskinn på rutorna.

Jag vet ganska så väl vad det kostar att driva företag då jag själv äger och driver ett eget AB - men hände du med på min beräkning ovan som jag gav till Hamilton också? Självklart kan man inte LEVA på 99kr tvätt - men det har jag väl heller inte påstått smile

// Niklas Johansson
Hamilton
30 november 2009 · 8 864 Inlägg

Turbomatte skrev:
Finns ingen ekonomi i 99kr om det ska vara ordentligt. En ordentlig nogran tvätt tar mer än 15 min, mer 30, om man ska tvätta överallt + kostnader för kem, lokalhyra, sociala avgifter, lön, el osv osv osv.

Var lite som jag misstänkte 99kr med en anstäld som gör jobbet...ja då måste ju jag som arbetsgivare betala för att tvätta bilen roll

om man så tvättar bilar 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan för dom pengarna så går man definitivt back på det, inte en sportmössa att man går runt på det.


Tur att man inte jobbar som marknadsförare

Senast redigerat av Hamilton (30 november 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Sued
30 november 2009 · 238 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Sued skrev:

EmilHammarlund skrev:

Varför ska folk alltid blanda i 740? Visst, det är en extremt bra bil men måste man vara så jävla kåt i dessa att man blandar in dem i vilken diskussion som helst?

Notera ordet myt i ditt citat...

Men lite kär i smyg måste man allt vara för att komma på tanken att få in dem i denna tråd. wink

Måste faktiskt erkänna att viss hatkärlek finns, burkar hjälpa vänner att "importera" dessa från lite större städer. Med 4-6.000 på fickan åker man tex till Göteborg och tittar på en 740 som ligger ute på Blocket.se och/eller här för 8-10.000, prutar ner den till 4-6.000 och kör hem den (8mil). Plocka bort allt som inte är standard och gör rent den invändigt. Kör upp bilen till närmsta Shell mack och plockar fram automattvätts kortet och betala 70:- för bästa tvätten, sen hem i garaget. Beställ nya regskyltar om de gamla är dåliga och lägg ut bilen på Blocket och/eller här för 18-20.000.

Efter en vecka är bilen såld för runt 12-16.000, perfekt sätt att finansiera krogrundor! Måste helt ärligt bocka och buga inför alla som kör 740's, ni är delaktiga i att Göteborgs krogliv är så pass roligt som det är! wink

Tack!

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang