Automattvätt vs handtvätt tråden

PorschePake
1 december 2009 · 45 Inlägg

MIG1408 skrev:

PorschePake skrev:
Ang. handtvätt så gäller det att få bort all grov smuts som kan repa lacken innan man börjar gnida med svampen, exempelvis förbehandling med HD grön sen högtrycksspolning (vintertid även petrolium avfettning, sen högtrycksspolning igen).

Bra bilschampo fungerar som "smörjmedel" mellan svamp och lack. Hög kvalitet på svamp eller tvätthandske är också viktigt och aldrig, aldrig samma svamp till trösklar och hjul som till lacken.

Torka inte med skrapa, en bra microfiberduk eller sämsskinn är ett måste.

En rätt utförd handtvätt skadar lacken minimalt, en felaktig handtvätt antagligen mer än automattvätten.

Precis smile men om ja får ändra lite så tycker ja våffelduk till att torka av bilen med, slår allt! microfiberduk använder jag för att ta bort överblivet vax å så. sämsskinn är riktigt uselt enligt mig hmm

Du har helt rätt, använder själv Sonus våffelduk (ganska dyr) till avtorkning, Kungsduken (80 kr) från Karlssons eller deras torkmicrofiber (40 kr) är också helt okej, mjuk och t.o.m. kantad (har börjat använda den istället för Protex microfibern för avtorkning av polermedel/vax på känslig lack). Sämsskinn gillar jag inte heller, tar lätt fast i lacken om det inte har precis rätt fuktighet. Kanske skulle förtydligat att jag menade speciell duk avsedd för torkning av bil.

Senast redigerat av PorschePake (1 december 2009)

Navkapsel
1 december 2009 · 4 637 Inlägg

MrEricsson skrev:
statoils guldtvätt äger

Någon som glömt peta ner strålkastartorkaren innan tvätt?

Navkapsel
1 december 2009 · 4 637 Inlägg

William skrev:
jag tvättar för hand i GDS på vintern, så kan man spola under också. tycker det är kul att tvätta bilen, sjukt va tongue

Nej, skitkul att tvätta bilen på alla sätt ju! smile Skonsamt, billigt, mysigt, avslappnande, kul att se resultatet...
Nu lär det bli ännu roligare eftersom det kommer att bli mer sällan då bilen inte används så ofta...

Ock så är det jäkligt skönt att kunna spola av mattorna med högtryck och tvätta mellan dörrarna när man ändå är igång, finns gott om smuts och saltvatten där...

Senast redigerat av EmilHammarlund (1 december 2009)

sirmiro Double-Unicorn Rider
1 december 2009 · 2 486 Inlägg

Rolig tråd att läsa. Speciellt efter att folk förklarar hur lite skada maskintvätten ger.

Ser vi det klipp som ses som den stora fördelen för maskinen, så är det 3pers som har dubbla svampar/handskar och drar upp och ned. Titta han som har hand om vänster fram hur han är nere under bilen sen upp på huven. Jag ser inte att de torkar av skrapan mellan varven osv.
Och maskintvätten graderas som 5/10. Dvs långt från bra.
Klippet visar att man inte ska lämna ifrån sig sin bil...

Givetvis får man repor av handtvätt om man börjar med svampen där det är skitigast och jobbar sig mot det rena. Eller om man börjar gnida utan att ha spolat av det värsta. Självklart.

Men hur bra/dålig är maskintvätten? En handtvätt kan jag utan problem ställa upp att få mot min rygg då jag anser att den är så pass mjuk och skonsam. Kan någon visa hur det blir med dessa extremt mjuka strån i de moderna tvättarna mot huden?
Är de som förr så är det mycket galet, för sopkvastar ger sår redan i lugnt tempo - och är rent dödliga i den fart de snurrar i en biltvätt. Men är det nu silkeslena borstar kan väl någon som känner folk på en mack visa hur bra de är, eller?

Jag anser att jag inte ska tvätta min lack med något som är så vasst att jag inte skulle kunna bruka det själv. Medlen är självklart olika, men borsttypen tycker jag ska vara mjukare till bilen.
Tänker jag helt galet?

NiKeMaN Entreprenör
1 december 2009 · 1 286 Inlägg

sirmiro skrev:
Rolig tråd att läsa. Speciellt efter att folk förklarar hur lite skada maskintvätten ger.

Ser vi det klipp som ses som den stora fördelen för maskinen, så är det 3pers som har dubbla svampar/handskar och drar upp och ned. Titta han som har hand om vänster fram hur han är nere under bilen sen upp på huven. Jag ser inte att de torkar av skrapan mellan varven osv.
Och maskintvätten graderas som 5/10. Dvs långt från bra.
Klippet visar att man inte ska lämna ifrån sig sin bil...

Givetvis får man repor av handtvätt om man börjar med svampen där det är skitigast och jobbar sig mot det rena. Eller om man börjar gnida utan att ha spolat av det värsta. Självklart.

Men hur bra/dålig är maskintvätten? En handtvätt kan jag utan problem ställa upp att få mot min rygg då jag anser att den är så pass mjuk och skonsam. Kan någon visa hur det blir med dessa extremt mjuka strån i de moderna tvättarna mot huden?
Är de som förr så är det mycket galet, för sopkvastar ger sår redan i lugnt tempo - och är rent dödliga i den fart de snurrar i en biltvätt. Men är det nu silkeslena borstar kan väl någon som känner folk på en mack visa hur bra de är, eller?

Jag anser att jag inte ska tvätta min lack med något som är så vasst att jag inte skulle kunna bruka det själv. Medlen är självklart olika, men borsttypen tycker jag ska vara mjukare till bilen.
Tänker jag helt galet?

Du tänker helt rätt. Men varken Hamilton eller Sued vill inse detta faktum.
Även om borstarna är mjuka, så samlas det MYCKET smuts/grus på dessa som i sin tur ger tvättrepor i lacken.

// Niklas Johansson
NiKeMaN Entreprenör
1 december 2009 · 1 286 Inlägg

Hamilton skrev:

NiKeMaN skrev:

Hamilton skrev:

Självklart läser jag det du skriver men nu var det ju inte ditt inlägg jag citerade och än mindre svarade på

Visst ja, du har ju slut på argument som du skrivit ett par gånger i tråden. Sorry!

Nejdå har inte slut på dem alls men vi har ju redan konstaterat att det inte finns ekonomi för "99kr" tvättar utan det får anses mera som service eller dyligt. Eller syftar du på något annat som jag missat?

Kan du förklara för mig som trots allt är egen företagare hur 396:- per timma inte kan gå ihop sig? Vore kul att höra.

Sen har jag även påpekat att dom flesta / alla (??) INTE SYSSLAR MED 99kr handtvätt på heltid. Men har du två lackbehandlingar per anställd per dag så hinner man lätt med 4st handtvättar istället för att stå o glo resten av arbetstiden..... Och det innebär en ökat omsättning med ca 100 000:- per år. Hur kan det inte gå ihop sig? Vem tackar nej till 100 000:- extra per år?

// Niklas Johansson
Hamilton
1 december 2009 · 8 864 Inlägg

NiKeMaN skrev:

sirmiro skrev:
Rolig tråd att läsa. Speciellt efter att folk förklarar hur lite skada maskintvätten ger.

Ser vi det klipp som ses som den stora fördelen för maskinen, så är det 3pers som har dubbla svampar/handskar och drar upp och ned. Titta han som har hand om vänster fram hur han är nere under bilen sen upp på huven. Jag ser inte att de torkar av skrapan mellan varven osv.
Och maskintvätten graderas som 5/10. Dvs långt från bra.
Klippet visar att man inte ska lämna ifrån sig sin bil...

Givetvis får man repor av handtvätt om man börjar med svampen där det är skitigast och jobbar sig mot det rena. Eller om man börjar gnida utan att ha spolat av det värsta. Självklart.

Men hur bra/dålig är maskintvätten? En handtvätt kan jag utan problem ställa upp att få mot min rygg då jag anser att den är så pass mjuk och skonsam. Kan någon visa hur det blir med dessa extremt mjuka strån i de moderna tvättarna mot huden?
Är de som förr så är det mycket galet, för sopkvastar ger sår redan i lugnt tempo - och är rent dödliga i den fart de snurrar i en biltvätt. Men är det nu silkeslena borstar kan väl någon som känner folk på en mack visa hur bra de är, eller?

Jag anser att jag inte ska tvätta min lack med något som är så vasst att jag inte skulle kunna bruka det själv. Medlen är självklart olika, men borsttypen tycker jag ska vara mjukare till bilen.
Tänker jag helt galet?

Du tänker helt rätt. Men varken Hamilton eller Sued vill inse detta faktum.
Även om borstarna är mjuka, så samlas det MYCKET smuts/grus på dessa som i sin tur ger tvättrepor i lacken.

Just därför så finns lackbehandling/skydd för att just ta bort dessa repor, har även nämnt att det är ett måste att även lackskydda bilen vare sig man handtvättar eller kör i maskin.

och vist kan man få någon rörelse att gå runt på 396:- ink moms, men det är inte många och någon vidare lön är det ju inte tal om.

Senast redigerat av Hamilton (1 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se
NiKeMaN Entreprenör
1 december 2009 · 1 286 Inlägg

Hamilton skrev:

NiKeMaN skrev:

sirmiro skrev:
Rolig tråd att läsa. Speciellt efter att folk förklarar hur lite skada maskintvätten ger.

Ser vi det klipp som ses som den stora fördelen för maskinen, så är det 3pers som har dubbla svampar/handskar och drar upp och ned. Titta han som har hand om vänster fram hur han är nere under bilen sen upp på huven. Jag ser inte att de torkar av skrapan mellan varven osv.
Och maskintvätten graderas som 5/10. Dvs långt från bra.
Klippet visar att man inte ska lämna ifrån sig sin bil...

Givetvis får man repor av handtvätt om man börjar med svampen där det är skitigast och jobbar sig mot det rena. Eller om man börjar gnida utan att ha spolat av det värsta. Självklart.

Men hur bra/dålig är maskintvätten? En handtvätt kan jag utan problem ställa upp att få mot min rygg då jag anser att den är så pass mjuk och skonsam. Kan någon visa hur det blir med dessa extremt mjuka strån i de moderna tvättarna mot huden?
Är de som förr så är det mycket galet, för sopkvastar ger sår redan i lugnt tempo - och är rent dödliga i den fart de snurrar i en biltvätt. Men är det nu silkeslena borstar kan väl någon som känner folk på en mack visa hur bra de är, eller?

Jag anser att jag inte ska tvätta min lack med något som är så vasst att jag inte skulle kunna bruka det själv. Medlen är självklart olika, men borsttypen tycker jag ska vara mjukare till bilen.
Tänker jag helt galet?

Du tänker helt rätt. Men varken Hamilton eller Sued vill inse detta faktum.
Även om borstarna är mjuka, så samlas det MYCKET smuts/grus på dessa som i sin tur ger tvättrepor i lacken.

Just därför så finns lackbehandling/skydd för att just ta bort dessa repor, har även nämnt att det är ett måste att även lackskydda bilen vare sig man handtvättar eller kör i maskin.

och vist kan man få någon rörelse att gå runt på 396:- ink moms, men det är inte många och någon vidare lön är det ju inte tal om.

Men du har ju sagt att det inte blir några som helst repor? Och nu måste man helt plötsligt lackbehandla bilen? Oj ja det var ju en skaplig svängning från dig i detta ämne.

Som sagt nu hoppar du över det jag skriver igen. Men jag kan citera mig själv: "Sen har jag även påpekat att dom flesta / alla (??) INTE SYSSLAR MED 99kr handtvätt på heltid. Men har du två lackbehandlingar per anställd per dag så hinner man lätt med 4st handtvättar istället för att stå o glo resten av arbetstiden..... Och det innebär en ökat omsättning med ca 100 000:- per år. Hur kan det inte gå ihop sig? Vem tackar nej till 100 000:- extra per år?"

Och förresten så kan du plocka ut en rätt så trevlig lön med 396:- per timma. Jag klarar mig och mitt företag riktigt bra med mindre (!!!) timpeng än så.

// Niklas Johansson
Hamilton
1 december 2009 · 8 864 Inlägg

Har aldrig sagt att det inte blir tvättrepor med maskin och även skrivit det med lackbehandlingen.
Vist kan man leva på den timpeningen men inte är det några stora löner vi pratar om då

Fotograf på tierpidag.se
Remiss
1 december 2009 · 1 339 Inlägg

Hamilton skrev:
Har aldrig sagt att det inte blir tvättrepor med maskin och även skrivit det med lackbehandlingen.
Vist kan man leva på den timpeningen men inte är det några stora löner vi pratar om då

Det beror ju på om du själv driver företaget, dvs inga anställda, inga hyrda lokaler osv. Så det kan visst bli en hyfsad lön smile

Hamilton
1 december 2009 · 8 864 Inlägg

Volvo740an skrev:

Hamilton skrev:
Har aldrig sagt att det inte blir tvättrepor med maskin och även skrivit det med lackbehandlingen.
Vist kan man leva på den timpeningen men inte är det några stora löner vi pratar om då

Det beror ju på om du själv driver företaget, dvs inga anställda, inga hyrda lokaler osv. Så det kan visst bli en hyfsad lön smile

Utan anstälda så har man likförbenat en massa omkostnader glöm inte alla dessa försäkringar man måste ha sad
Men vist kan man klara sig ett tag på den nivån med låga fasta utgifter

Fotograf på tierpidag.se
NiKeMaN Entreprenör
1 december 2009 · 1 286 Inlägg

Men återigen då så har ju rekondare dessa erbjudanden för att LOCKA KUNDER och för att öka omsättningen utan att det kostar arbetstid.

// Niklas Johansson
Rock-Star
1 december 2009 · 2 982 Inlägg

8år gammal lack, aldrig tvättad i maskin under dessa 8 år.(om jag tror den förra ägarn)
endast lackbehandlad en gång. se resultat:
OBS" bilen var hur lättsåld som helst trots pris lite högre än andra S60is på blocket vid säljtillfället och jag fick det jag ville ha.

https://www1.garaget.org/archive/47/46930/40995/large_40995-1552120.jpg

Turbomatte Lackerare/Rekondare
1 december 2009 · 834 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Hamilton skrev:

NiKeMaN skrev:

Läser du inte ens det jag skriver???? Berätta VAR jag har fel i min uträkning istället?
Är det fel att på detta sätt locka kunder till sin rekondfirma?
Är det fel att på detta sätt sysselsätta sig "extra" mellan sina bilar per dag - och höja omsättningen med 100 000 per år?

Vem har pratat om att jobba med att tvätta bilar 8 timmar per dag 5 dagar i veckan??? Inte jag iallafall.

Självklart läser jag det du skriver men nu var det ju inte ditt inlägg jag citerade och än mindre svarade på

Visst ja, du har ju slut på argument som du skrivit ett par gånger i tråden. Sorry!

Du förlorar ändå på tvätten. Kostar gubben som gör det 400kr i timmen med sociala avgifter och tvätten tar 15 min så kostar gubben vad du får in + kem altså gör du en förlust vilket fall som helst.

sirmiro Double-Unicorn Rider
1 december 2009 · 2 486 Inlägg

Turbomatte skrev:

NiKeMaN skrev:

Hamilton skrev:

Självklart läser jag det du skriver men nu var det ju inte ditt inlägg jag citerade och än mindre svarade på

Visst ja, du har ju slut på argument som du skrivit ett par gånger i tråden. Sorry!

Du förlorar ändå på tvätten. Kostar gubben som gör det 400kr i timmen med sociala avgifter och tvätten tar 15 min så kostar gubben vad du får in + kem altså gör du en förlust vilket fall som helst.

Men hur tänker ni?

Det är en bonus... Saker att göra istället för att ringa flickvänner/dricka kaffe etc...

Farsan räknade på deras jobb var 10min slöande per dag (på deras företag) utgör 1anställd per år. När han satte upp uträkningen började mekanikerna att jobba hårdare och de hann mycket mer.

På en firma finns det alltid små hål, inte för ett stort arbete, men ofta många små. Vi leker med en volvoverkstad som exempel så kanske fler förstår:
En bil ska byta hela motorn och en bil ska byta glödlampor (ta en 740 så är det enkelt...)
Det är med andra ord ett tidsödande projekt med viss dödtid inräknat, mot ett jobb som går fort. Det snabba jobbet ger en låg inkomst, men den blir relativt hög då det går fort och inte minst kan man passa in det lilla jobbet i ett hål där man väntar på en del eller att något ska vila på det stora jobbet.
Om den personen då kan gå ifrån (tänk att ni byter en motor, har ni tid att gå ifrån 5min och tänka/planera då medan ni byter en glödlampa?) och utföra det lilla jobbet.

Samma sak med en taxiförare som ska från stockholm till göteborg under en dag och får frågan om han kan ta ett paket från etuna till örebro - han passerar och tappar ytterst lite tid och får in mer pengar då han får dubbelt betalt för en resa.

De som har dessa billiga tvättar har det som en extrainkomst och REKLAM. Det finns ingen bättre reklam än nöjda kunder. De sprider allt så mycket det går, och kommer tillbaka. Valet när de ska ha en dyr behandling är lättare och de vet var de kan lämna bilen efter behandlingen så det håller. Och vips rullar 100000kr in som bonus. 100000 rakt in i kaffekassan (minus skatt då) då det görs istället för att folk bara ska sitta och vänta på jobb.








Sen är jag inte förvånad att det är folk som håller på med rekond och de som har mackar som förespråkar autotvätt - de vill ju sälja sina produkter.
För att man ska välja autotvätt bör den vara bättre, vilket ni argumenterat för, men bilen ska lackförseglas och f*n vet allt. Om samma behandling görs på en bil som handtvättas noggrant (dvs inte en grusig svamp) - vilken tror ni är finast efter 1år?
Samma tvättintervall (varannan vecka) samma typ av körning (3mil dagligen varav 5km grusväg) likadana bilar av samma märke och samma kulör. En bil ställs i biltunneln på macken och en tvättas hemma med högtryck och sunt förnuft. Kostnaden kan vi bortse från. Vilken bil är finast efter 1år?

Jag gissar på den handtvättade. Har någon argument (som håller) att den som går i tunneln ska vara finare?

Hamilton
1 december 2009 · 8 864 Inlägg

Fan har man inte råd att slöa 10min per dag...då är det tight.
Sen finns det bra handtvättare och bra maskiner och tvärtom, gäller att "hitta rätt"

Fotograf på tierpidag.se
sirmiro Double-Unicorn Rider
1 december 2009 · 2 486 Inlägg

Hamilton skrev:
Fan har man inte råd att slöa 10min per dag...då är det tight.
Sen finns det bra handtvättare och bra maskiner och tvärtom, gäller att "hitta rätt"

Om 6 personer slöar 10min per dag blir det 1timma per dag, 5 timmar i veckan.
Om 9 personer slöar 10min per dag blir det 1:30 per dag, 7.5 timmar i veckan
Om 9 personer slöar 15min per dag blir det 2:15 per dag, 11.25 timmar i veckan

11.25 * 52 = 585timmar per år eller 14.6 arbetsveckor. Eller drygt 3.5månad.


Vilket företag har råd att ge bort 3.5 månadslöner genom att rycka på axlarna?

Ser vi sen att folk tar 30min slöande (inte ovanligt på företag runt om landet) och fler anställda så tickar det fort upp i pengar. Detta i en lågkonjunktur där varje krona är viktigt...


Men vilken maskin är bättre än en normal handtvätt? Konkreta saker tack. Jag väntar fortfarande på en film med någon som står och ler medan borstarna går över ryggen...

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
1 december 2009 · 4 418 Inlägg

sirmiro skrev:
Men vilken maskin är bättre än en normal handtvätt? Konkreta saker tack. Jag väntar fortfarande på en film med någon som står och ler medan borstarna går över ryggen...

Bästa hitintills !!! lollolcool

NiKeMaN Entreprenör
1 december 2009 · 1 286 Inlägg

Turbomatte skrev:

NiKeMaN skrev:

Hamilton skrev:

Självklart läser jag det du skriver men nu var det ju inte ditt inlägg jag citerade och än mindre svarade på

Visst ja, du har ju slut på argument som du skrivit ett par gånger i tråden. Sorry!

Du förlorar ändå på tvätten. Kostar gubben som gör det 400kr i timmen med sociala avgifter och tvätten tar 15 min så kostar gubben vad du får in + kem altså gör du en förlust vilket fall som helst.

Oj vad är ni vana med för löner egentligen?
396*0,8 = 317:- kvar per timma

Lönen kostar ca 110:- x ca 1.4 = 154kr

Då har vi alltså kvar när lönen är betald ca 162 kr per timma.
Det ska då alltså räcka till en skvätt schampoo.
1 liter Sanego Waxschampoo kostar 30kr. Du behöver använda 5cl per hink. Om du använder en hink per bil (oftast kan man ju köra två bilar per hink!) så kostar schampot 1 krona och 60 öre per biltvätt.

Till detta tillkommer såklart avfettningen! Lätt uträknat blir det ca 10kr per bil.
Tvättsvamp: 1kr per tvätt
Då har vi alltså kvar en ren vinst efter löner och material på: 149kr och 50 öre.

På en timmas arbete.
Normalt sett hade en anställd, eller företagare gjort av tiden på något annat. Men nu kan han istället tjäna 149kr och 50 öre per timma efter att anställda och kem är betalda.

Ja, sen tillkommer det en högtryckstvätt med "några" års mellanrum, och lokaler, värme osv osv...

Men kom fan inte o säg att det är förlustaffär för då kan ni fan inte räkna.

Och som sagt: Räkna med att var tionde/femtonde kund blir en återkommande kund som vill göra en lackbehandling per år också, och han i sin tur berättare om "kalles puts och pedant rekond ab" för sina vänner som också kommer dit.
MERFÖRSÄLJNING.

// Niklas Johansson
NiKeMaN Entreprenör
1 december 2009 · 1 286 Inlägg

sirmiro skrev:

Hamilton skrev:
Fan har man inte råd att slöa 10min per dag...då är det tight.
Sen finns det bra handtvättare och bra maskiner och tvärtom, gäller att "hitta rätt"

Om 6 personer slöar 10min per dag blir det 1timma per dag, 5 timmar i veckan.
Om 9 personer slöar 10min per dag blir det 1:30 per dag, 7.5 timmar i veckan
Om 9 personer slöar 15min per dag blir det 2:15 per dag, 11.25 timmar i veckan

11.25 * 52 = 585timmar per år eller 14.6 arbetsveckor. Eller drygt 3.5månad.


Vilket företag har råd att ge bort 3.5 månadslöner genom att rycka på axlarna?

Ser vi sen att folk tar 30min slöande (inte ovanligt på företag runt om landet) och fler anställda så tickar det fort upp i pengar. Detta i en lågkonjunktur där varje krona är viktigt...


Men vilken maskin är bättre än en normal handtvätt? Konkreta saker tack. Jag väntar fortfarande på en film med någon som står och ler medan borstarna går över ryggen...

Tack. Ätnligen någon med SUNT FÖRNUFT som hänger med på vad jag menar! Tack för detta. Började nästan ge upp. smile

// Niklas Johansson
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang