Automattvätt vs handtvätt tråden

Hamilton
4 december 2009 · 8 864 Inlägg

Frågan är ju också om vad som finns tillgänligt på orten man bor på, alla orter stora som små har ju inte tillgång till bra handtvättare/maskiner.
Nu har jag sådan tur att det finns en maskin som sköts efter konstens alla regler och endast 1 som tvättar för hand. Handtvättaren har jag anlitat 1 gång med dåligt resultat så det är inget allternativ längre.

Skulle det däremot finnas en handtvättare typ den här http://www.mjuk.se/ så skulle jag inte tveka att använda mig av dom.
Trots att kostanden blir 200 - 300:- per tvätt.

Tvätta själv är inget jag klarar av att göra.

Att jag valde just den länken är en ren slump och inget annat!

Fotograf på tierpidag.se
viccoA
4 december 2009 · 3 109 Inlägg

Hamilton skrev:
Frågan är ju också om vad som finns tillgänligt på orten man bor på, alla orter stora som små har ju inte tillgång till bra handtvättare/maskiner.
Nu har jag sådan tur att det finns en maskin som sköts efter konstens alla regler och endast 1 som tvättar för hand. Handtvättaren har jag anlitat 1 gång med dåligt resultat så det är inget allternativ längre.

Skulle det däremot finnas en handtvättare typ den här http://www.mjuk.se/ så skulle jag inte tveka att använda mig av dom.
Trots att kostanden blir 200 - 300:- per tvätt.

Tvätta själv är inget jag klarar av att göra.

Att jag valde just den länken är en ren slump och inget annat!

Du valde ju en hybridlösning...
Ta för hand där smutsen sitter hårdast gör resten automatiskt.

Personligen känns det som att de valt lösningen för att det ska gå så fort som möjligt, vet man vad man gör och inte snålar med kem och svampar är handtvätt det skonsamaste enligt min uppfattning.

J-P-R DO IT LOW STYLE
5 december 2009 · 1 342 Inlägg

Sued skrev:

lindell90 skrev:

J-P-R skrev:
Min arbetsbil, en Toyota Hi-Ace 07:a solid vit, tvättas regelbundet på en efter schema välskött "carlite" tvätt på Shell (senast idag efter en Stockholms resa) och jag kan säga att i solljus ser man vad dessa "mjuka" borstar gör med lacken.
Sen kan folk sitta och argumentera i all oändlighet om hur skonsamma dom nya automattvättarna är, dom repar likt förbannat, och inte blir bilen ren heller!
Hade gärna valt att tvätta den för hand, men min chef är av annan åsikt..

tack, äntligen en som vet vad han pratar om och ser effekterna av det men det finns risk för att Sued inte accepterar detta då det "bara" är din personliga åsikt smile om jag hittar en sådan carlite tvätt så ska jag tvätta där en gång och se hur det blir smile Är ganska övertygad om att dem repar dem också smile

Ja det är hans personliga åsikt, men en åsikt där han också tillfört lite information om varför han tycker så, kan ju nu tex diskuteras om det kanske är så att tvätt repor oavsett sort och ursprung syns väldigt bra på tex en vit bil, eller om den bilen i övrigt blir dåligt skött med vax/lackförsegling etc etc. Har själv ingen aning då jag inte äger någon vit bil som regelbundet tvättas i den omfattningen att repor skulle enbart vara från automattvättar. Min åsikt bygger jag på att regelbundet nyttja automattvättar och min åsikt argumenterar jag för med hjälp av källor så som tex motormännens åsikt, som också är min egna.

Orsaken till att jag är så negativ till Nikeman och enbart honom är att han egentligen inte direkt tillfört något till tråden förutom negativa kommentarer. Väldigt oattraktivt att diskutera med någon som själv inte har några argument eller egentliga åsikter utan bara är ute efter att hänga på den stora massan och vara allmänt negativ mot allt som inte är den generella normen och tycket.... Däremot kan jag säga att jag håller med han angående rekondares marknadsföring av 99:- tvättar mm. Kan nog skapa trogna kunder, men är också en svårt strategi att föja, kan lätt bli en negativ pris spiral om man inte aktar sig!

Nikeman om du har någon som helst intresse egentligen att komma med något förutom negativa kommentarer så välkomnar jag dig att utöver din åsikt att silikon skrapor är bra och att jag är dålig komma med lite riktiga argument. Har du någon egen erfarenhet av att få en bil totalt förstörd i en automattvätt tex? Har du varit med om något alls som har att göra med en automattvätt? Hade varit skoj att få igång en riktig debatt, då detta forum egentligen är till för att hjälpa de som står inför valet och kvalet med allt i bilväg hade det ju varit intressant om man kunde göra en informations tråd om just detta. Vad man ska se upp med, rekommenderade tvätt och bilvårds ställen osv. osv.

Överaska mig till det bättre nu, jag är inte omöjlig, visa att du inte är det heller, vem vet, om du är inom samma bransch som jag eller har anknytning till den så kanske en kontakt kan knytas över en åsiktsskillnad här!

Mvh Sued

Eftersom jag haft en del företagsbilar kan jag ju dra ett annat exempel. Hade en Caddy 06:a, paprika röd (solid lack) som tvättades regelbundet på Statoil, ALLTID diamanttvätten, dvs en fin och modern tvätt med s.k "polerborstar". Exakt samma fenomen som på Hi-Acen, dvs när bilen står i solen ser man vilken åverkan dom "mjuka" borstarna har gjort.. Och bilen är inte ren!

Den bilen sköttes bra mycket bättre än Hi-Acen (annat företag, andra prioteringar/budget) med regelbunden polering och vaxning en gång i månaden. (Lackskyddsbehandling gjordes två gånger på bilen under "borsttvätts-perioden" men det var att slänga pengarna i havet då borsttvätten bildligt och bokstavligt slet bort den efter några tvättar)

Eftersom jag tröttnade att möta kunder i en bil som hade fullt med hologram i solljuset blev lösningen en ny lackförsegling och enbart handtvätt på helgerna enligt konstens alla regler. I veckorna spolades den bara av i alwex lastbilstvätt (tro det eller ej, men den blev fan renare av bara högtrycken i hallen än i den kostsamma borsttvätten)

Nu är mina exempel extrema, detta är två bilar som rullar/rullade drygt 10 000 - 14 000 mil per år och tvättas oftare än en normal svensson tvättar sin bil. Det är dock väldigt svårt att blunda för den extrema mekaniska slitningen på lacken som en borsttvätt gör.

F ö angående om repor syns bra på en vit bil - nej det gör det inte, en förbaskat tacksam färg i många avseenden förutom när det gäller att den ser smutsig ut snabbt.

TeQuilla
5 december 2009 · 764 Inlägg

Alla former av automattvätt är förbjudet... ;-)

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Sued
5 december 2009 · 238 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Är du inte omöjligt? Så trots att vi sitter här ett gäng rekondare, och säger en sak - så hävdar du att jag enbart tillfört tråden tråkiga kommentarer och försöker vara en "hangaround-dude" som vill försöka samla credz på att klanka ner på automat-tvättar?

Näedu orka säger jag. Fortsätta att tvätta i automattvätt du. Det gör mig inget. Jag bryr mig inte ett skit ärligt talat. Men försök inte lura i folk att det är bättre än en handtvätt för det är den inte. Inte ens nära.

Ohh herregud ja, det sitter 10 rekondare här och säger att automattvättar är det värsta sattyget som finns! Japp Sveriges och om inte till och med världens gemensamma åsikt är helt klart nu representerad i denna tråd!!!

Jag vet faktiskt inte alls vad du vill försöka göra med dina kommentarer, men hittills har du inte tillfört något konkret iaf, om man bortser från dina uträkningar. Jag har aldrig hävdat att automattvätt är bättre än handtvätt, det jag däremot hävdat är att det är ett fullgott alternativ vilket är en stor skillnad! Dock vet jag med mig att många inte kan handtvätta korrekt, men på en site som denna är den gruppen nog inte speciellt representerade. Var ju inte för inte som det skrevs av en rekondare tidigare i tråden att handtvätta på korrekt sätt är en hel vetenskap!

Tro mig, jag kommer fortsätta tvätta i automattvätt och polera etc bilarna var 4-6 månad, fungerar perfekt för mig, bilarna ser ut som nya! (om man bortser från fälgarna som ibland kan behöva sig en skvätt avfettning och högtrycks sprut) Ska även fortsätta skratta åt grannen som inte kan handtvätta och har repat en 07'a svart V70 så mycket att den börjat rosta lol

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
lindell90
5 december 2009 · 876 Inlägg

Sued skrev:

NiKeMaN skrev:
Är du inte omöjligt? Så trots att vi sitter här ett gäng rekondare, och säger en sak - så hävdar du att jag enbart tillfört tråden tråkiga kommentarer och försöker vara en "hangaround-dude" som vill försöka samla credz på att klanka ner på automat-tvättar?

Näedu orka säger jag. Fortsätta att tvätta i automattvätt du. Det gör mig inget. Jag bryr mig inte ett skit ärligt talat. Men försök inte lura i folk att det är bättre än en handtvätt för det är den inte. Inte ens nära.

Ohh herregud ja, det sitter 10 rekondare här och säger att automattvättar är det värsta sattyget som finns! Japp Sveriges och om inte till och med världens gemensamma åsikt är helt klart nu representerad i denna tråd!!!

Jag vet faktiskt inte alls vad du vill försöka göra med dina kommentarer, men hittills har du inte tillfört något konkret iaf, om man bortser från dina uträkningar. Jag har aldrig hävdat att automattvätt är bättre än handtvätt, det jag däremot hävdat är att det är ett fullgott alternativ vilket är en stor skillnad! Dock vet jag med mig att många inte kan handtvätta korrekt, men på en site som denna är den gruppen nog inte speciellt representerade. Var ju inte för inte som det skrevs av en rekondare tidigare i tråden att handtvätta på korrekt sätt är en hel vetenskap!

Tro mig, jag kommer fortsätta tvätta i automattvätt och polera etc bilarna var 4-6 månad, fungerar perfekt för mig, bilarna ser ut som nya! (om man bortser från fälgarna som ibland kan behöva sig en skvätt avfettning och högtrycks sprut) Ska även fortsätta skratta åt grannen som inte kan handtvätta och har repat en 07'a svart V70 så mycket att den börjat rosta lol

om en 2007 års Volvo börjat rosta p.g.a att han tvättar den fel så måste han ha sandpapper att tvätta med. Om inte så är rostskyddet obefintligt på nya Volvos vilket jag tvivlar på. Tror inte det är p.g.a att tvättar fel.

Sued
5 december 2009 · 238 Inlägg

Han har använt sig av en svamp från Biltema - Tvättsvamp (36-465) - frågade han precis. Handtvätt på fel sätt, satt massa grus i svampen efter en liten stund och han har lyckats polera in till metall. Tog inte lång tid innan det började rosta efter det, hemskt vackert måste jag säga. Typ exempel på vanlig Svensson som har noll koll på hur man handtvättar, betvivlar inte på något sätt att en rekondare skulle fått bilen att glänsa, men en tvättsvamp i fel händer är inte att rekommendera!

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
lindell90
5 december 2009 · 876 Inlägg

Sued skrev:
Han har använt sig av en svamp från Biltema - Tvättsvamp (36-465) - frågade han precis. Handtvätt på fel sätt, satt massa grus i svampen efter en liten stund och han har lyckats polera in till metall. Tog inte lång tid innan det började rosta efter det, hemskt vackert måste jag säga. Typ exempel på vanlig Svensson som har noll koll på hur man handtvättar, betvivlar inte på något sätt att en rekondare skulle fått bilen att glänsa, men en tvättsvamp i fel händer är inte att rekommendera!

finns det helt ärligt folk som tvättar bilen när med grus i svampen? yikes I princip alla grannar där jag bor handtvättar bilen och det är klart vissa ser bättre ut och vissa sämre men jag tror inte någon är tillräckligt bakom flötet för att fortsätta med samma svamp som precis tappat på marken. Inte utan att skölja ur.

Och tvätta så att det blir plåtrent? märkte han inget tidigare? yikes Visst hade det varit bättre med maskintvätt för vissa men jag tror inte medelsvensson är som din granne. Dem flesta förstår nog att grusiga svamp mot lack inte blir bra smile

NiKeMaN Entreprenör
6 december 2009 · 1 286 Inlägg

Sued skrev:
Han har använt sig av en svamp från Biltema - Tvättsvamp (36-465) - frågade han precis. Handtvätt på fel sätt, satt massa grus i svampen efter en liten stund och han har lyckats polera in till metall. Tog inte lång tid innan det började rosta efter det, hemskt vackert måste jag säga. Typ exempel på vanlig Svensson som har noll koll på hur man handtvättar, betvivlar inte på något sätt att en rekondare skulle fått bilen att glänsa, men en tvättsvamp i fel händer är inte att rekommendera!

HA HA HA HA roliga exempel du har. Märkligt att du har sådana extrem-grannar som lyckats med något som INGEN annan i hela Sverige gjort förut. Att tvätta bil så metallen kommer fram... LOOOL

// Niklas Johansson
Hamilton
6 december 2009 · 8 864 Inlägg

Har en fd granne som tvätta sin och frugans bil med en
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:CFScQzF6u10fMM:http://blog.makezine.com/upload/2009/07/toolbox_soldering_tools_part_2/Scotch-Brite.jpg
och givetvis användes den "gröna" sidan.
har även observeat att man kan använda tvättborsten på mackarna till att tvätta hela bilar.
så visst finns det folk till det mesta.

Fotograf på tierpidag.se
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
6 december 2009 · 4 418 Inlägg

Hamilton skrev:
Har en fd granne som tvätta sin och frugans bil med en
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:CFSc … -Brite.jpg
och givetvis användes den "gröna" sidan.
har även observeat att man kan använda tvättborsten på mackarna till att tvätta hela bilar.
så visst finns det folk till det mesta.

Undra om vi känner samma person eller om det finns fler som inte tänker längre än näsan räckte! lolbig_smile

Sued
6 december 2009 · 238 Inlägg

lindell90 skrev:

Sued skrev:
Han har använt sig av en svamp från Biltema - Tvättsvamp (36-465) - frågade han precis. Handtvätt på fel sätt, satt massa grus i svampen efter en liten stund och han har lyckats polera in till metall. Tog inte lång tid innan det började rosta efter det, hemskt vackert måste jag säga. Typ exempel på vanlig Svensson som har noll koll på hur man handtvättar, betvivlar inte på något sätt att en rekondare skulle fått bilen att glänsa, men en tvättsvamp i fel händer är inte att rekommendera!

finns det helt ärligt folk som tvättar bilen när med grus i svampen? yikes I princip alla grannar där jag bor handtvättar bilen och det är klart vissa ser bättre ut och vissa sämre men jag tror inte någon är tillräckligt bakom flötet för att fortsätta med samma svamp som precis tappat på marken. Inte utan att skölja ur.

Och tvätta så att det blir plåtrent? märkte han inget tidigare? yikes Visst hade det varit bättre med maskintvätt för vissa men jag tror inte medelsvensson är som din granne. Dem flesta förstår nog att grusiga svamp mot lack inte blir bra smile

Han är nog ett extremfall, misstänker att han gjorde det med musik i öronen, har nog inte sett han utan ett headset sen han flyttade in! wink Men efter att ha jobbat på en mack och sett 1000 efter 1000 tvätta hela bilen med "gör rent dina rutor" skrapan, som bara stod i en hink med smutsigt vatten ute på plattan blir jag inte förvånad mera när det gäller folk. Vet inte om det är så att folk inte har någon kunskap eller om det inte bryr sig...

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Sued
6 december 2009 · 238 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Sued skrev:
Han har använt sig av en svamp från Biltema - Tvättsvamp (36-465) - frågade han precis. Handtvätt på fel sätt, satt massa grus i svampen efter en liten stund och han har lyckats polera in till metall. Tog inte lång tid innan det började rosta efter det, hemskt vackert måste jag säga. Typ exempel på vanlig Svensson som har noll koll på hur man handtvättar, betvivlar inte på något sätt att en rekondare skulle fått bilen att glänsa, men en tvättsvamp i fel händer är inte att rekommendera!

HA HA HA HA roliga exempel du har. Märkligt att du har sådana extrem-grannar som lyckats med något som INGEN annan i hela Sverige gjort förut. Att tvätta bil så metallen kommer fram... LOOOL

Bor i Uddevalla med närhet till flera större städer inklusive Göteborg, så det finns rätt mycket folk i rörelse här, känner till iaf 5 personer som lyckats repa sin bil så pass mycket att den var tvungen att lackas om pga av handtvätt. Visst det är extremfall, men bara för att du råkar veta hur man gör när man handtvättar betyder inte det att alla gör det. Som jag sa innan, jag hade tittat närmare på en bil där det stod i annonsen att den var handtvättad än en automattvättad, där vet jag vad jag får iaf och hur jag enkelt löser det.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Sued
6 december 2009 · 238 Inlägg

Hamilton skrev:
Har en fd granne som tvätta sin och frugans bil med en
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:CFSc … -Brite.jpg
och givetvis användes den "gröna" sidan.
har även observeat att man kan använda tvättborsten på mackarna till att tvätta hela bilar.
så visst finns det folk till det mesta.

Ännu en bil som måste sett oerhört vacker ut efter sin tvätt, huven måste vart ett rent slagfält! tongue

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
_Tony_ ???
6 december 2009 · 661 Inlägg

fyfan vilken rolig tråd, haha.
har inte orkat läsa hela men har skrattat en hel del.
Är själv rekondare sen 7 år tillbaka. eller nu är det billackering.

Men sååååååå många bilar man har polerat som åkt igenom dessa automattvättar... härregud.
Men även folk som tvättat själv o gjort saken minst lika illa.

Man kan förstöra bilen på båda sätten. men sålänge man inte har grus i svampen eller svampar på skiten så är de nog bra mkt bättre än automattvättar.

Polerade polarns farsas v70. mörkblå... några veckor senare åkte han igenom en tvätt. bilen va rätt skitig då... syntes på en gång att den rullar igenom en tvärr... inte fint, så mitt jobb var förjäves typ sad

Men tvätta på ni haha...lycka till tongue

Hamilton
6 december 2009 · 8 864 Inlägg

_Tony_ skrev:
fyfan vilken rolig tråd, haha.
har inte orkat läsa hela men har skrattat en hel del.
Är själv rekondare sen 7 år tillbaka. eller nu är det billackering.

Men sååååååå många bilar man har polerat som åkt igenom dessa automattvättar... härregud.
Men även folk som tvättat själv o gjort saken minst lika illa.

Man kan förstöra bilen på båda sätten. men sålänge man inte har grus i svampen eller svampar på skiten så är de nog bra mkt bättre än automattvättar.

Polerade polarns farsas v70. mörkblå... några veckor senare åkte han igenom en tvätt. bilen va rätt skitig då... syntes på en gång att den rullar igenom en tvärr... inte fint, så mitt jobb var förjäves typ sad

Men tvätta på ni haha...lycka till tongue

Som rekondare /lackerare borde ju du vara glad för att det finns sådant folk, eller du gillar inte att få jobb?

Fotograf på tierpidag.se
_Tony_ ???
6 december 2009 · 661 Inlägg

Hamilton skrev:

_Tony_ skrev:
fyfan vilken rolig tråd, haha.
har inte orkat läsa hela men har skrattat en hel del.
Är själv rekondare sen 7 år tillbaka. eller nu är det billackering.

Men sååååååå många bilar man har polerat som åkt igenom dessa automattvättar... härregud.
Men även folk som tvättat själv o gjort saken minst lika illa.

Man kan förstöra bilen på båda sätten. men sålänge man inte har grus i svampen eller svampar på skiten så är de nog bra mkt bättre än automattvättar.

Polerade polarns farsas v70. mörkblå... några veckor senare åkte han igenom en tvätt. bilen va rätt skitig då... syntes på en gång att den rullar igenom en tvärr... inte fint, så mitt jobb var förjäves typ sad

Men tvätta på ni haha...lycka till tongue

Som rekondare /lackerare borde ju du vara glad för att det finns sådant folk, eller du gillar inte att få jobb?

Slutade som rekondare för 2 år sen o jobbar bara inom lackering nu.
haha klarar mej bra på folk som inte kan köra o krockar ist...

Senast redigerat av _Tony_ (6 december 2009)

Remiss
6 december 2009 · 1 339 Inlägg

Måste säga att på dom ställena där det är gör-det-själv automattvätt så funkar högtrycket med rengöringsmedel skitbra. Är bilen inte full med salt och skit som sitter jättehårt så får du bort nästan allt med det. Sen skummar ju borsten väldigt mkt så det borde egentligen minimera reporna, på filmen så trycker dom ju så in i hellvetteee med borsten, allt för att bevisa att automattvätten är bäst tongue . Känner man på borsten som man kan rengöra innan man börjar så är den förvånansvärt mjuk.

Polerade + lacskyddade huven på en bil för att testa och se hur mkt repor det har blivit efter att ha tvättat den på detta sättet ett antal gånger (sex gånger tror jag) när den har varit riktigt skitig. Kan säga att det va lite tvättrepor, men det är absolut godkänt för det va inte så många som man kanske hade kunnat förvänta sig. LÅNGT ifrån så många som på filmen, och då bara efter en enda tvätt när bilen inte ens va skitig.

Bor man i lägenhet och inte kan stå på uppfarten tycker jag nog detta är ett bra alternativ (kostar 40 kr för 2 polletter och det räcker). Ja om man inte känner till ngn firma som man vet gör ett bra jobb till ett bra pris dvs.

ozcarzzon
7 december 2009 · 147 Inlägg

Någon frågade efter en film där en människa åker igenom biltvätten, här har ni en från jackass: http://video.yandex.ru/users/ajiekckravchenko/view/86/

För er som inte vill se hela filmen så börjar biltvättningen på 8:07, jag kan visserligen tycka att filmen är ganska underhållande i övrigt också smile.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
Sued
7 december 2009 · 238 Inlägg

ozcarzzon skrev:
Någon frågade efter en film där en människa åker igenom biltvätten, här har ni en från jackass: http://video.yandex.ru/users/ajiekckravchenko/view/86/

För er som inte vill se hela filmen så börjar biltvättningen på 8:07, jag kan visserligen tycka att filmen är ganska underhållande i övrigt också smile.

Hehe har gjort samma sak, rätt rolig upplevelse, men rekommenderar inte Shell's polervax om man planerar att testa, satte sig rätt bra i håret osv tongue

Lite halv kass kvalité men personligen tycker jag inte ens han ser röd ut, inte direkt repig heller och jag måste ju hoppas att billack är hårdare än hans hud! wink

http://www.stackenbilvard.se/showartikel.asp?id=94&sprakkod=SV&invert=repor skrev:
De repor som uppstår på lacken vid en borsttvätt är polyetenrepor efter borstarna. Det är inte särskilt svårt att polera bort dessa repor.
Det går även att tvätta bort dem med tvättbensin.

Fortsätter att hävda att en automattvätt med "Carlite" borstar är ett fullgott alternativ till vanlig handtvätt.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang