Volvo 745 Turbo -90 Stilren Driftingbil (Nu: FET UPPDATERING HELA 2011) Först med ställbar styrvinkel & ackermannvinkel?

.
  • 174 Följare
  • 307 184 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 november 2012
DriveOrDie
17 oktober 2011 · 258 Inlägg

Läst genom hela tråden nu ,gick la på två timmar wink och nu tog det slut när är nästa updatering wink

Roligt att läsa:)

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.
dannnej
19 november 2011 · 761 Inlägg

Nu kommer det en ganska stor uppdatering över hela 2011, det har varit ganska körigt i sommar så jag har varit dålig på uppdateringar

Första tävlingen 2011, bivaröd flygfält
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-04cc273000455a5dc42fdb09e12effbc_large.jpg


Bilen har stått hela vintern, först tävlingen, första svängen, ja då exploderar diffen och slår sönder allt
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-f37a55cf3122195eb074feada212d2f6_large.jpg


Inte så snyggt
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-d4195836fab7969d881405b11ddaeab9_large.jpg


Lite skrot
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-8e2b85897f29c015b71f5e61b4512d9b_large.jpg


Vänliga funktionärer och deltagare på tävlingen hjälpte mig hitta en annan bakaxel, han precis få ihop bilen till första kvalet, kastade mig in i bilen och med adrenalinet i topp så satte jag en rekordrunda 113 poäng av 120 möjliga, jag tror det står sig som rekord fortfarande
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-7400b884adf16db35e541f803636e94d_large.jpg


Mycket laborerande med olika kamaxlar för att få ner avgastempen
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-7c8432a80e02323c1018538a616a411a_large.jpg


Inschimsning och inställning av TDC
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-5599fbd04de242263770395ffc38dcea_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-ea4a3c19474d2cc0de68b3bf4ba6e685_large.jpg


Nästa steg var att flödesmatcha spridarna för att hitta något fel
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-107592e9b04a69483902b9f945c5643d_large.jpg


Skillnaden var bara 2-3% så det var helt ok
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-3fee427372f5cf95bd15a9ff6d7113d4_large.jpg


Efter att ha hängt med många år så var wastegatarna så slitna att dom fick nya bussningar och styrningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-80d221281c241873cebe7ae64fc2f984_large.jpg


Wastegatarna krånglar IGEN på nästa tävling, ena styrningen var inte tillräckligt tight så den hade flyttat sig, men det gick att lösa på plats med slänga fil och dorn smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-f38533198c3e1c97e3decc7c7b2792c5_large.jpg


Sen var det dags för besiktning, naturligtvis blankt papper som vanligt på gamla volvos smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-8e00a9992a083a866eb8a1a2142fef19_large.jpg


Eftersom jag inte han förstärka axeln då den slängdes dit i hast på tävling så fick den lite förstärkning med stödhylsor i efterhand för att fästena inte ska vridas
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-15ec967595d628c02839cecf3447d63e_large.jpg


Streetrace festival på hultsfred airfield 3 dagar drifting, dragracing och konbana
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-731d0e1b240ee16d6e3414d289012a12_large.jpg


Finn ett fel... se nästa bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-f6c48ec8ec57dba86371e65b7409184a_large.jpg


Betongen på banan greppade ordenntligt så det tog inte länge innan första drivaxlen gick, snabbt bytt dock
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-f27fed1a9dc75fdecd3e86597f56d086_large.jpg


10 minuter senare så ryker den andra med, som jag hade ute bara för et halvtimme sen, bara att slänga ut igen, roligt jämt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-990c21db8fde607d88d54278a3ee297a_large.jpg


Kvällen på flygfältet
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-13fbf8dde808baa8b0e29dd1e36e346d_large.jpg


Lite annorlunda syn att vakna upp till
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-1cc39871fce66193c2a93ace5b03d255_large.jpg


Slut på andra dagen, och nu har ena wastegaten verkligen sagt upp sig, ventilen brast, kanske inte så konstigt då jag har haft dom nere så många gånger att dom var förmodligen utslitna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-1d0f037abd03a8b1009f7219a5564dff_large.jpg


Lite däck han det gå åt i alla fall
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-da92c028e0d23406e194b8a7dee8e7c6_large.jpg


Lite nya slitagedelar
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-9b5b130bac69e46e893f0fb779a48a28_large.jpg


Gäller att samla på sig lite reservdelar
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-8fb085e35e47394b29462318500baee0_large.jpg


Really cool butterflies
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-854b474128011a3cc2dbc928b7c78325_large.jpg


Testar lite olika däck, här dubbar jag av några testdäck
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-2e16f4941869f7ea5b1b9facf5dd31a8_large.jpg


Nya wastegates inhandlade, dom ska vara dom mest beprövade och används tydligen i långlopp, det säger ju endel
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-c53ec320f6d285926fb3fe3cd6760f66_large.jpg


Som vanligt så ska allt desiceras, men det behövdes lite justeringar och andra skruvar osv för att få det i toppform
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-067326d62bdfb05779231379e3ba2c8b_large.jpg


Börjar riva grenröret för ombyggnad
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-93842feaee84d0cd098678b8d34f1ec5_large.jpg


Något mer grejer än original
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-8eb00b566b5e3acdfdae0fa37853a367_large.jpg


Kaos, men nu är det ute
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-6109af295346cebd4d45cf6be38aa261_large.jpg


Jag kan intyga att glödskal inte skadar lastbilssnurror, se bild på grenröret längre ner.Den här turbon har utsatts för 1050grader avgastemp flertalet gånger
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-7d7ac42a04375afd29a135aede34e7be_large.jpg


Minimala märken på längst ut på bladen, om det nu ens kommer av glödskalen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-e2a6cf4b9da781087a4fd67c75c7bee7_large.jpg


Ihopsatt igen för att börja kapa
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-5410fab1e7a9e2e9a9e389ffe128a943_large.jpg


Nya wastegatarna börjar ta plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-d15be3597d3888aa03ece06d0066169b_large.jpg


Upptäckte att jag slarvat med matchportningen, inte ok, här mäter jag ut var packningen ska slipas upp
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-8527d2987c5b05e462ca89aa0241c1c0_large.jpg


Slipar sen upp packningen så den matchar 100%
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-a1e75b73a0079c83136250d467ef58ec_large.jpg


Fastbultad på grenröret för att kunna matchporta
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-fed955e4459f83fbdb979038c497de1f_large.jpg


Slipar för att det ska stämma 100% mot toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-1e604eba36b52bb5e75008b6db40fbf7_large.jpg


Och här är skillnaden på mina kanaler mot original
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-eb4dac403773a806d69b11199d589f5e_large.jpg


Sen är det bara att överföra och kopiera till den riktiga packningen, som givetvis med måste matchas mot topp och grenrör
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-b9e825b957ce00a0be7e58e5819cca1d_large.jpg


klart, och snyggt blev det med smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-9ca72ba6ccb15dd4af7ac0fa258899bc_large.jpg


Matchportning av turbo/grenrör/packning
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-32a9e51e912acccc7d4e9a04d44c08b8_large.jpg


Notera glödskalen, när det byggdes så blästrades det invändigt efteråt av en riktigt kraftig bläster.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-91ee41e8b3d87c99c6ba5fe50b6e10e4_large.jpg


Lite ny coatingfärg på det som svetsats om
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-837f170cb8abf3d445105c4251778fc4_large.jpg


En j*vla massa bandage för att inte smälta mer av motorrummet
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-d211121a195a02e46951f4ddb04bc2e5_large.jpg


Och här börjar det likna nått igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-47e7901bdebd59c6637590baf6817c38_large.jpg


På plats, och slangarna anpassade mot dom nya gängorna
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-84d7aeba7d85e3416ecff200b8c828b2_large.jpg


Nästa steg i att få ner avgastempen var att prova E85, köpte därför bosch pumpar som klarar etanol (www.streetpower.se)
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-55f19a2909c35400cbb7e7897e2add01_large.jpg


Kabelhärvan till pumparna fick moddas något
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-96e8752ae060826900693d51f3bb9083_large.jpg


Gick inte att få tag på rätt nipplar till pumparna, då får man göra egna
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-10fa4d78f21cccb7bb7a5f8737016641_large.jpg


Färdiga nipplar
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-da20e0475af34567ea259394783d0097_large.jpg


Sen var det dags för mappning av e85, dagarna innan nästan tävling, givetvis regnade det så det fick bli regnslicks, riktigt sjukt fäste i blött, tror det var bättre än vanliga däck på torrt, vet inte hur det är fysiskt möjligt
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-54ce9c65859e9a5e738f15ba62a2424b_large.jpg


På plats igen på bivaröd för 2 dagars drifting träning
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-b35d9aaa43d52a85bb887fa31beefa53_large.jpg


En inte helt ovanlig syn, bakaxelras fösta dagen. Bara att köra hem, svetsa en ny axel och åka tillbaka och bulta dit sent på natten
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-77d6724842e640ae1550f3e26b16eebc_large.jpg


Här vet jag itne vad som hände, förmodligen var överfallen för löst dragna så diffen slog sig loss till slut, jag slängde dit axeln i panik på en tävling vid ett annat ras, så den hade bara hängt med... tills nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-ed066c14af47991cd15daeadf780b59f_large.jpg


Nästa dag fick jag prova israllydäcken, men det var ingen hitt, hur halt som helst och inte överdrivet mycket rök heller, ser ut som jag varit och touchat vägkanterna lite smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-f6cd4b9dd20e65b7799008d62c4d0376_large.jpg


Men det gick åt lite däck
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-76db3c5161c850910a68acda23bc7a3e_large.jpg


Däckhögen
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-c47ef30727b2929603790876b28d4b2b_large.jpg


Ja här har man samlat på sig, och det är bara från denna bilen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-cfc70d380ce66010c27794c9e2b70a5d_large.jpg


Fin samling som kommer smältas och förmodligen återvinnas till något fint smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-f810af7b140a6f7ebeccee33f934b5ae_large.jpg


En liten trofe kan man ju göra, så kan man i alla fall le åt allt elände och slit smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-904fa6f821ef6d0390cd74413a08c70a_large.jpg


Nästa steg var att köpa större spridare, här Boschs "flaggskepp" Motorpsort Ev14 1700cc. ska monteras och sen se hur mycket effekt det går att trycka ut som motorn är förövrigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125922/125922-66435af42ff5452520ef00cae7446456_large.jpg

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
TurboLundin
19 november 2011 · 764 Inlägg

Imponerande fint jobb du gör big_smile Går åt lite prylar gör de med wink

Volvo 760 Turbo "Driftcar" (1983)
david850
19 november 2011 · 331 Inlägg

Har nu läst igenom hela ttråden wink

Sicket sjukt arbete du lägger ne:D

verkar gå åt lite slit delar hahah

Volvo 945 Classic "Gatbils och drifting sleeper" (1998)
Fiestaraggarn B20 Fanatiker
19 november 2011 · 34 Inlägg

får bara ut ett ord, WOW!

Volvo Renoverare
Volvo 145 "GOJen" (1973)
KHRacing
19 november 2011 ·

Nice Danne :-)

hoggeee
20 november 2011 · 258 Inlägg

ruggigt trevlig update! Tackar vi för smile

BMW 330e "G20 M-sport" (2020)
Elving_
20 november 2011 · 675 Inlägg

Trevligt med update! Några frågor: Vart får man tag på coatingfärg? och vart köper man sån packning du har till grenröret? smile Mvh.

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
dannnej
20 november 2011 · 761 Inlägg

packningarna finns hos klracing, färgen vet jag faktiskt inte var jag köpte, jag hade lite kvar sen jag byggde grenröret för 6-7 år sen smile

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
strandberg31
20 november 2011 · 2 419 Inlägg

Underbar update!

Hittar du ingen bra set up för att få drivaxlarna att hålla längre? smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Streeetkadett Volvotrimmare
20 november 2011 · 323 Inlägg

Är bilen besiktad  så som du kör med den eller ändrar du något? ska besikta på fredag å våra motorrum ser nästan lika ut (motormässigt) hehe

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
Volvo 780 Bertone "Drifting Bertone" (1987)
Eliasson93
20 november 2011 · 91 Inlägg

Trevligt med en sån stor update big_smile lycka till i fortsättningen wink

Skoda Octavia scout "Adventure edition" (2019)
dannnej
20 november 2011 · 761 Inlägg

Besiktningen är inga probem, dom tycker det ser bra ut, och påpekar alla originaldelar dom kan hitta, och det håller dom sysselsatta kan jag säga, särskillt under bilen smile

Drivaxlar är på gång.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
nameless
20 november 2011 · 181 Inlägg

du kan ju omöjligt rulla igenom den där så där på besiktningen ?

på min gamla 940sedan ville dom ha reggbesiktning för ett j*vla extraktor

Volvo 945 "Busisen" (1998)
_Andersson__ Trimmare
20 november 2011 · 129 Inlägg

Fick du ner avgastempen något när du gick över på etanol?

Volvo 240 "No Control" (1981)
Volvo 940 Turbo "No Control. 10.76" (1991)
DannyWiik Mega Drift
20 november 2011 · 337 Inlägg

fin uppdatering smile

Mega Drift @ FB
SPONSORER
JAMedia.nu / Vianor.se Kristianstad / L,B Bil lackering / Maxxtuning.se / AN88.se / Ajden.se
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 november 2011 · 13 746 Inlägg

Streeetkadett skrev:
Är bilen besiktad  så som du kör med den eller ändrar du något? ska besikta på fredag å våra motorrum ser nästan lika ut (motormässigt) hehe

någon som gillar föreläggande om reggbes ser jag smile

hänger man dit ett orginal agg grenrör och insug så är det nog inga problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dannnej
20 november 2011 · 761 Inlägg

_Andersson__ skrev:
Fick du ner avgastempen något när du gick över på etanol?

marginellt, ca 50-100 grader bara

angående besiktning... jag försökte prata mig igenom den lite smidigt, efteråt så säger han, "jag är imponerad över vilket skick du har på bilen, jag har ändå sett film på hur du använder den" smile

Senast redigerat av dannnej (20 november 2011)

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
MeRoll88
20 november 2011 · 329 Inlägg

Fyfanken vilket coolt projekt, jag ser ingen anledning till att inte följa detta smile

Kör hårt!

Kinnastreet
20 november 2011 · 362 Inlägg

underbar läsning. kul med mycket fotodokumentation och byggbilder.. grym bil. tummen upp till dig

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang