960 härvan som går in i kupén är nu urklippt ur bilen, Det är lite pyssel att följa el-scheman samtidigt som man drar och klipper i kablar ..
Här drar jag elen till tändspolarna, har även fixat lite bättre robotslang till den härvan. Dock får motormattan ny robotslang nästa gång motorn åker ur.
Ser bra ut! Att du orkar vara pedagogisk med info o bilder samtidigt som du jobbar på! De ska du ha en klapp på axeln för! För övrigt ser de bra ut! Från en som jobbar dagligen med, dock en utväklad men så gott samma motor i jobbet
Jag skulle kunna slänga upp mer detaljerade bilder men jag tror det blir för mycket info per kopplad kabel typ =P
Jag sitter på kvällarna och ritar el-scheman på hur jag ska koppla, och hur det blir kopplat om jag kommer på nåt impulsivt Så i framtiden för den som äger bilen då ska ha en bättre förutsättning att felsöka.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Såhär hade jag tänkt koppla in alla relän som är med och styr systemet, 850 systemrelät är inte med här då det inte behöver kopplas om på något sätt.
Har inte kopplat in det än, jag vill ha scheman på allt omkopplade så man har i framtiden. Det börjar med ett avlastningsrelä som styr bränslerelät och directfire boxens relä. Jag tänker koppla om 960 M1.8 systemrelät till directfire relä. Och 960 M1.8 tändspolerelä till avlastningsrelä , det som är först i kretsen. Sen blir såklart 850 B-pumpsrelät inkopplat från scratch då jag fick trycka i en helt ny relähållare för det i relä/säkringslådan.
Så nu är relä delen klar ! Du ska ECU och Directfire boxen in i kupén på nåt sätt .. Vill helst inte skarva alla kablar men jag tror jag blir tvingad till det om det ska bli snyggt ..
Relän omkopplade.
Mycket kablar är det ..
Bygel istället för original bränslerelä, det nya relät sitter i motorrummets relä/säkringslåda. Kopplade om så pumpens matarledning går igenom kontakt "A1:A" och ut i motorummet där det nya relät sitter.
Såhär blev det, jag monterade dit 850 bränslerelät här som synes (gröna). Sen sitter avlastningsrelät precis ovanför bränslerelät (heter ignition coil relay i 960 elschemat). Och Det gula som är systemrelät för 960 kretsen fick bli directfire box relä.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Nu på Söndag (idag) hoppas jag på start ! dock är ECU och directfire boxen provisoriskt monterade. Jag vill se så systemet fungerar innan jag förlänger kabelstammen till ECU ..
Allt verkar fungera och jag fick ut två st felkoder: 3-2-5 Minnesförlust och 5-4-1 EVAP-ventil, felaktig signal. Känns helt okej ! Evapen var ej inkopplad. Nu ska jag köpa krympslang och lödtenn så jag kan förlänga ECU kabelstammen. Sen tar jag tag i tryckrören och kylarslang till oljekylaren.
Motor i stort sett färdigmonterad ialf.
Det fick bli en riktigt specialare för bränslet också =P allt ska givetvis bytas till bättre kopplingar snart.
Såhär ser den provisoriska el-kopplingen ut HAHA.
Kopplade in starttillslag, laddningslampa, temperatursignal och oljetryckssignal här bredvid bränslerelät.
En liten filmsnutt på starten, den fick gå lite lugnt på tomgång en stund innan jag testad att varva den, fick koppla ur LMM så den skulle gå någelunda rent =P
Det har stått still ett tag nu .. Har hamnat i flyttläge med bostaden så det är lite annat i fokus, men så fort jag är etablerad i nya lyan så ska jag fixa det sista
Idag färdigställde jag eldragningen .. Jag hade skjutit upp det ett par månader typ, men nu är det klart. Det som är kvar är robotslangen som åker på så fort motorn rivs ur nästa gång. Valde att inte placera styrbox och directfire box i kupén. Jag byggde om 960 luftburken till förvaringslåda istället =P Bilder kommer om ett par dagar när jag har fotat det