3418
Sök

S.Österdahl´s 760 GLE (T5) -88

Bilen är en Volvo 760 GLE av 1988 års modell. Ombyggd till x70 kaross med 760 taklinje. Breddad och sänkt. 225 hästars T5 motor som pågående projekt !

GREASEMONKEY
143 664 Visningar
Projektet avslutat 12 april 2014
Wärmland
943 Inlägg
7 april 2012
#81
Blir suuuuper smile

Ööööööööööööh.....

GREASEMONKEY
822 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#82
jonnielahti skrev:
riktigt fin 760!

Tackar smile

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#83
christAfer skrev:
Blir suuuuper smile

smile

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#84
Tack Kilroy (på TPC) för spolarna och kabelhärva ! sista pusselbiten till elsystemet  big_smile
Funderar på att börja med elen redan på måndag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-ca6932c298ffbc33909f27dee58323e3.jpg

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#85
Elkoppling pågår ..
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-dd9692c4d3bc8363e8cfd8230b42d184.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-c3188a4ca44da010762ff46608e1cced.jpg

Relä installation.
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-e2f562af153c9ed300d131b6073235eb.jpg

Spolar och kablage på plats, ska på ny robotslang senare när jag väl fått start på grejerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-07ac22cf33dc15e60b61aba7051f8382.jpg

Bonusbild på insuget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-f3efe873f16f025c58a2891f2ef2ea5e.jpg

Kärran
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-a7262e82b572f8aee215a7858de3e1d8.jpg

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#86
Uppdatering.

960 härvan som går in i kupén är nu urklippt ur bilen, Det är lite pyssel att följa el-scheman samtidigt som man drar och klipper i kablar ..
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-364323e8579268a047e83d7e62ad007e.jpg

Här drar jag elen till tändspolarna, har även fixat lite bättre robotslang till den härvan. Dock får motormattan ny robotslang nästa gång motorn åker ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-23c3789f64e92fd1471a0936ef3ee1cd.jpg

Mvh S.Österdahl

Bilentusiast
268 Inlägg
15 april 2012
#87
Ser bra ut! Att du orkar vara pedagogisk med info o bilder samtidigt som du jobbar på! De ska du ha en klapp på axeln för! För övrigt ser de bra ut! Från en som jobbar dagligen med, dock en utväklad men så gott samma motor i jobbet smile

Mvh Danne


GREASEMONKEY
822 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#88
Jag skulle kunna slänga upp mer detaljerade bilder men jag tror det blir för mycket info per kopplad kabel typ =P

Jag sitter på kvällarna och ritar el-scheman på hur jag ska koppla, och hur det blir kopplat om jag kommer på nåt impulsivt smile
Så i framtiden för den som äger bilen då ska ha en bättre förutsättning att felsöka.

Mvh S.Österdahl

Forummoderator
26 471 Inlägg
15 april 2012
#89
Grymt imponerad över jobbet du lägger ner!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#90
Mack skrev:
Grymt imponerad över jobbet du lägger ner!

big_smile

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#91
Såhär hade jag tänkt koppla in alla relän som är med och styr systemet, 850 systemrelät är inte med här då det inte behöver kopplas om på något sätt.

Har inte kopplat in det än, jag vill ha scheman på allt omkopplade så man har i framtiden.
Det börjar med ett avlastningsrelä som styr bränslerelät och directfire boxens relä.
Jag tänker koppla om 960 M1.8 systemrelät till directfire relä.
Och 960 M1.8 tändspolerelä till avlastningsrelä , det som är först i kretsen.
Sen blir såklart 850 B-pumpsrelät inkopplat från scratch då jag fick trycka i en helt ny relähållare för det i relä/säkringslådan.
http://i210.photobucket.com/albums/bb290/smurfsebbe_84/DirectfireME7tndsystemel-schema.jpg

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#92
Så nu är relä delen klar ! Du ska ECU och Directfire boxen in i kupén på nåt sätt .. Vill helst inte skarva alla kablar men jag tror jag blir tvingad till det om det ska bli snyggt ..

Relän omkopplade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-9d1805a8bbe2f0c672a204ecdca3d362.jpg

Mycket kablar är det ..
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-9c527c85fef642ebdd952922817d1d22.jpg

Bygel istället för original bränslerelä, det nya relät sitter i motorrummets relä/säkringslåda. Kopplade om så pumpens matarledning går igenom kontakt "A1:A" och ut i motorummet där det nya relät sitter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-fc0db679bd0a338ce90b5b29b2aeb5a9.jpg

Såhär blev det, jag monterade dit 850 bränslerelät här som synes (gröna). Sen sitter avlastningsrelät precis ovanför bränslerelät (heter ignition coil relay i 960 elschemat). Och Det gula som är systemrelät för 960 kretsen fick bli directfire box relä.
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-ab31171c535b5d6839708b43d6064be6.jpg
Senast redigerat av 770_EVOLVE (22 april 2012)

Mvh S.Österdahl

Forummoderator
26 471 Inlägg
22 april 2012
#93
Vilket jobb med elen.
Hoppas det funkar!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#94
Nu på Söndag (idag) hoppas jag på start ! dock är ECU och directfire boxen provisoriskt monterade. Jag vill se så systemet fungerar innan jag förlänger kabelstammen till ECU ..

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#95
[size=150]IT´S ALIVE ![/size]

Allt verkar fungera och jag fick ut två st felkoder: 3-2-5 Minnesförlust och 5-4-1 EVAP-ventil, felaktig signal. Känns helt okej ! Evapen var ej inkopplad.
Nu ska jag köpa krympslang och lödtenn så jag kan förlänga ECU kabelstammen.
Sen tar jag tag i tryckrören och kylarslang till oljekylaren.

Motor i stort sett färdigmonterad ialf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-502c67b8fa9b649426335e88506e1db6.jpg

Det fick bli en riktigt specialare för bränslet också =P allt ska givetvis bytas till bättre kopplingar snart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-3398aa8d66c73a79647e7fbc105f3ce8.jpg

Såhär ser den provisoriska el-kopplingen ut HAHA.
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-88cf0ca19d68dd1d32f06d1abd67640b.jpg

Kopplade in starttillslag, laddningslampa, temperatursignal och oljetryckssignal här bredvid bränslerelät.
https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60140/60140-ea625a913c749d9bc4b096a522ed41c2.jpg

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#96
En liten filmsnutt på starten, den fick gå lite lugnt på tomgång en stund innan jag testad att varva den, fick koppla ur LMM så den skulle gå någelunda rent =P

Senast redigerat av 770_EVOLVE (8 juni 2012)

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#97
Det har stått still ett tag nu .. Har hamnat i flyttläge med bostaden så det är lite annat i fokus, men så fort jag är etablerad i nya lyan så ska jag fixa det sista smile

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
#98
Idag färdigställde jag eldragningen .. Jag hade skjutit upp det ett par månader typ, men nu är det klart. Det som är kvar är robotslangen som åker på så fort motorn rivs ur nästa gång.
Valde att inte placera styrbox och directfire box i kupén. Jag byggde om 960 luftburken till förvaringslåda istället =P
Bilder kommer om ett par dagar när jag har fotat det smile

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#100
Absinthe-Racing skrev:
Flytet i linjespelet i baken på bilen är perfekt.

smile

Mvh S.Österdahl


Sök