spelar det nån roll på db med bas och port riktad uppåt mot hatthyllan?
i en bmw 318i e36
Om du menar till skillnad från riktat bakåt eller framåt så är svaret som följer. I en kombi är svaret ja det spelar roll. Spela högt på fast frekvens bas och port bakåt. Spela högt till musik bas och port upp mot taket. Detta gäller min bil men har en känsla av att många kommer hålla med. I en sedan skulle jag ha både port och bas riktat mot ryggstödet men det förutsätter också att det går att fälla baksätet. Går det inte att fälla är det ett omöjligt project att spela högt men allt är ju relativt.
SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
jag har byggt en låda så att bas och port riktas upp mot hatthyllan.(gick inte på annat vis)
lådan är inte klar än. men allafall. till frågan. nu när bas/port riktas mothatthyllan. kan ja kapa plåten och pappen där och tex sätta 2 st 6" portar?
så att luften kommer in i cupen?. alltså bara hål genom hatthylllan. inget med lådan att göra! bara hål.
kommer det göra sån skillnad så det är värt att göra det?
Bygg en bandpasslåda och dra en 6" port ur lådan rakt upp genom hatthyllan, På så sätt tvingar du allt ljud från basen upp genom hathyllan och du får inget "spill" i bagaget.
I en kombi är svaret ja det spelar roll. Spela högt på fast frekvens bas och port bakåt. Spela högt till musik bas och port upp mot taket. Detta gäller min bil men har en känsla av att många kommer hålla med.
Kanske skulle prova att vända den lilla lådan och rikta den uppåt och prova dB'n som blir då.
Jag har samma problem. Jag monterade bort högtalarna i hatthyllan så att luft ska kunna komma in lättare. Det gjorde definitivt skillnad och tycker därför att sätta in rör borde hjälpa dig rätt mkt oavsett hur du riktar basen.
Bygg en bandpasslåda och dra en 6" port ur lådan rakt upp genom hatthyllan, På så sätt tvingar du allt ljud från basen upp genom hathyllan och du får inget "spill" i bagaget.
Säger detsamma satsa på en bandpasslåda du kommer att få mer glädje av det alla gånger..
2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio