7487
Sök

Dubbla kattar när en inte räcker?

Supraman
2 300 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
Har en fundering.

Om man kör med en kat och man märker att den inte orkar rena tillräckligt kan man då montera en till direkt bakom för att avgaserna ska hinna renas?
Handlar om riktiga 300 cellers sportkattar.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Med lem
1 127 Inlägg
8 december 2009
Stefan Varberg skrev:
märker att den inte orkar rena tillräckligt

Måste fråga, hur fan "märker" du det? Sniffat i japsdämpen? roll

2st seriellt är ingen bra idé, ska sitta parallellt om du ska ha 2 isf. tongue
Senast redigerat av H3dlund (8 december 2009)

424 Inlägg
8 december 2009
Om bilen är mappad som den ska borde det räcka med 1. Så antingen är den dålig eller inte tillräckligt varm. Om man har racekat och ska besikta så behöver man dra ur bilen ett par gånger innan så caten kommer upp i rätt temp för att rena till fullo.

Supraman
2 300 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
H3dlund skrev:
Stefan Varberg skrev:
märker att den inte orkar rena tillräckligt

Måste fråga, hur fan "märker" du det? Sniffat i japsdämpen? roll

2st seriellt är ingen bra idé, ska sitta parallellt om du ska ha 2 isf. tongue

Du vet att det finns nått som heter avgastestare, du vet en apparat som man får reda på hur mkt co, co2 nox det är i avgaserna eller är de nått nytt för dig?. eller?

meatos skrev:
Om bilen är mappad som den ska borde det räcka med 1. Så antingen är den dålig eller inte tillräckligt varm. Om man har racekat och ska besikta så behöver man dra ur bilen ett par gånger innan så caten kommer upp i rätt temp för att rena till fullo.

Nä dåkig är den inte och varm blir den, dock tror jag att den inte räcker till för gasmängden så att den inte hinner rena allt.
Vet hur race kattar funkar och sportkattar kommer upp i värme fort

Planen e isf att ta två kattar och sveta ihop dom så det blir en enda stor katt.

Så om något vet om man kan öka kapaciteten på reningen.

Om ni inte vet, (inga gissningar heller) så besvära er inte.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 december 2009
Blir det någon skillnad om du sätter två stycken parallellt eller svetsar ihop två stycken?
Båda två kommer ju göra sitt jobb då.

Det är väl utrymmesmässigt det skiljer endast.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
8 december 2009
känns mera som en dålig mappning eller en dålig kat, men visst en del moderna bilar har ju både 2 & 4 kissemissar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

424 Inlägg
9 december 2009
Andra singelsupror har gått igenom bes med 1 cat iaf. inte originalcat då förstås

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
9 december 2009
TurbOla skrev:
Blir det någon skillnad om du sätter två stycken parallellt eller svetsar ihop två stycken?
Båda två kommer ju göra sitt jobb då.

Det är väl utrymmesmässigt det skiljer endast.

Det borde det bli ja, om du sätter dom parallellt så blir det i teorin hälften så mycket avgaser till vardera katalysator vilket om det nu skulle va för stort avgasflöde borde funka bättre än 2st i serie men det är bara en tanke

Rock'n Roll

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 december 2009
Vilka värden erhålls i ändröret?  jämfört mot vad bredbandslambdan i downpipen säger?

att montera dubbla kattar kanske renar bättre, i synnerhet om det är tal om rejskattar men det är ju likte som att mörka problemet som förmodligen finns.  En nyrenoverad S40motor på 450hk passerar SBP utan problem med helt ihålig katt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
9 december 2009
torpis skrev:
Vilka värden erhålls i ändröret?  jämfört mot vad bredbandslambdan i downpipen säger?

att montera dubbla kattar kanske renar bättre, i synnerhet om det är tal om rejskattar men det är ju likte som att mörka problemet som förmodligen finns.  En nyrenoverad S40motor på 450hk passerar SBP utan problem med helt ihålig katt.

Jag är helt klart beredd att hålla med dig, går en fräsch och trimmad motor inte igenom sbp så är nått fel, dålig verkningsgrad eller så matar du kanske på påtok för mycket soppa?

Du har inte läckage i nån slang, en kass LMM eller liknande för funkar det inte med en kat så låter det ju faktiskt lite skummt

Rock'n Roll

Supraman
2 300 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Jag ger upp, Är det så svårt att ge ett rakt svar på själva frågan istället för att driva in på allt annat?

En katalysator har faktiskt en övre gräns för hur mkt gas den klarar av att rena.
Och alla kör INTE med nyrenoverade motorer.

Tråden kan lika gärna låsas för ingen som svarat hittills verkar ha kunskap om detta, typiskt garaget.
Söker mina svar på annat ställe.

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 december 2009
Stefan Varberg skrev:
Jag ger upp, Är det så svårt att ge ett rakt svar på själva frågan istället för att driva in på allt annat?

En katalysator har faktiskt en övre gräns för hur mkt gas den klarar av att rena.
Och alla kör INTE med nyrenoverade motorer.

Tråden kan lika gärna låsas för ingen som svarat hittills verkar ha kunskap om detta, typiskt garaget.
Söker mina svar på annat ställe.

märklig inställning

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 198 Inlägg
9 december 2009
Bilens kat ska väl klara av att rena avgaserna så länge det inte är fel på nåt ? Jag har en gammal bil som drar lite mer olja än normalt,, men den katten renar...

Sök