Dimljus tänds vid sväng, VW Golf

AttackMedic
9 december 2009 · 379 Inlägg

Såg en VW Golf nya modellen där tändes dimljuset när den svängde. Varför gör den det? Är inte det olagligt med dimljus och halvljus tända samtidigt? Bilen används av en körskola

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
TdiR
9 december 2009 · 269 Inlägg

ska vara så , är så kalade kurvljus typ tänds åt den sida man svänger för att lysa upp sidorna

VW Passat R Tdi 4motion
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
9 december 2009 · 1 594 Inlägg

Sitter original på många jänkare (Buick, Cadillac bl.a) redan i slutet på sextiotalet.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
AttackMedic
9 december 2009 · 379 Inlägg

Trodde kurvljus och adaptiva strålkastare var samma sak.

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
Punkt Allmänt trevlig.
9 december 2009 · 94 Inlägg

TdiR skrev:
ska vara så , är så kalade kurvljus typ tänds åt den sida man svänger för att lysa upp sidorna

Stämmer, har samma "funktion" på min seat ibiza.

båge montör och hobby mekaniker
9 december 2009 · 2 672 Inlägg

vet inte hur det är nu, men när det kom på bilarna så tyckte inte polisen om det.. tycker inte att det bör vara lagligt då det, som du skrev, är en kombination av domljus och halvljus i mina ögon!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 december 2009 · 3 404 Inlägg

båge skrev:
vet inte hur det är nu, men när det kom på bilarna så tyckte inte polisen om det.. tycker inte att det bör vara lagligt då det, som du skrev, är en kombination av domljus och halvljus i mina ögon!

Stämmer bra det men bilen är helbilsgodkänd och polisen ska inte kunna göra ett skit. Men det finns folk som åkt på böter ett flertal gånger för just detta på bla nya Mercedes.

Som sagt, det ska vara så, det får vara så men t.ex. polisen vill ibland inte inse det.

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
volvoentusiasten
9 december 2009 · 4 005 Inlägg

TenZer skrev:

båge skrev:
vet inte hur det är nu, men när det kom på bilarna så tyckte inte polisen om det.. tycker inte att det bör vara lagligt då det, som du skrev, är en kombination av domljus och halvljus i mina ögon!

Stämmer bra det men bilen är helbilsgodkänd och polisen ska inte kunna göra ett skit. Men det finns folk som åkt på böter ett flertal gånger för just detta på bla nya Mercedes.

Som sagt, det ska vara så, det får vara så men t.ex. polisen vill ibland inte inse det.

Det är just därför alla tillverkare skickar med ett papper som man kan visa upp för poliser inom EU att det är godkänt, men visst har du helt rätt.

Dessutom tänds den bara vid ett rattutslag och under vissa låga hastigheter för att undvika bländningar.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 december 2009 · 3 404 Inlägg

linuslinje skrev:

TenZer skrev:

båge skrev:
vet inte hur det är nu, men när det kom på bilarna så tyckte inte polisen om det.. tycker inte att det bör vara lagligt då det, som du skrev, är en kombination av domljus och halvljus i mina ögon!

Stämmer bra det men bilen är helbilsgodkänd och polisen ska inte kunna göra ett skit. Men det finns folk som åkt på böter ett flertal gånger för just detta på bla nya Mercedes.

Som sagt, det ska vara så, det får vara så men t.ex. polisen vill ibland inte inse det.

Det är just därför alla tillverkare skickar med ett papper som man kan visa upp för poliser inom EU att det är godkänt, men visst har du helt rätt.

Dessutom tänds den bara vid ett rattutslag och under vissa låga hastigheter för att undvika bländningar.

Något sådant papper kunde jag inte läsa mig till fanns i det fallet ViBilägare tog upp för nått år sen men kanske är så idag?

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
volvoentusiasten
9 december 2009 · 4 005 Inlägg

TenZer skrev:

linuslinje skrev:

TenZer skrev:

Stämmer bra det men bilen är helbilsgodkänd och polisen ska inte kunna göra ett skit. Men det finns folk som åkt på böter ett flertal gånger för just detta på bla nya Mercedes.

Som sagt, det ska vara så, det får vara så men t.ex. polisen vill ibland inte inse det.

Det är just därför alla tillverkare skickar med ett papper som man kan visa upp för poliser inom EU att det är godkänt, men visst har du helt rätt.

Dessutom tänds den bara vid ett rattutslag och under vissa låga hastigheter för att undvika bländningar.

Något sådant papper kunde jag inte läsa mig till fanns i det fallet ViBilägare tog upp för nått år sen men kanske är så idag?

Ja det är ju klart. Det var fel av mig att yttra mig om ALLA tillverkare. BMW och AUDI skickar med papper på sina nya bilar iaf.

Rquired Allmänt envis
9 december 2009 · 12 512 Inlägg

Även Mercedes skickar med papper om att det skall vara så här, för övrigt är kurvljus som tex. den här typen tillåtna även enligt svensk lag sedan den 15/10. Samma lag som gör det möjligt att köra med endast tex Angeleyes eller motsvarande tex dimljus (och inget ljus bak alls) på nya bilar.

Men, får man böter på detta trots att bilen är helbilsgodkänd är det bara att överklaga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
kawiZz RMR-Crew
9 december 2009 · 478 Inlägg

JazoR här på forumet fick böter pga detta, han tog det till rätten och vann ju såklart.
snutarna va inte ens med på rättegången, patetiskt av dom.

Slugg0
10 december 2009 · 49 Inlägg

AttackMedic skrev:
Trodde kurvljus och adaptiva strålkastare var samma sak.

Har för mig (Rätta mig om jag har fel) att Kurvljus tänds när man svänger, som det nämns ovan.
Adaptiva strålkastare tror jag "följer med" rattutslaget, d.v.s. lyset vrider sig när man vrider på ratten.


Jag har fått för mig att Saab körde detta på någon modell för många herrans (Tiotals) år sedan(?) på någon modell, men det försvann..

//Leffe
--Humlor kan inte heller flyga...--
saab_sonett Handledare
10 december 2009 · 1 481 Inlägg

Slugg0 skrev:

AttackMedic skrev:
Trodde kurvljus och adaptiva strålkastare var samma sak.

Har för mig (Rätta mig om jag har fel) att Kurvljus tänds när man svänger, som det nämns ovan.
Adaptiva strålkastare tror jag "följer med" rattutslaget, d.v.s. lyset vrider sig när man vrider på ratten.


Jag har fått för mig att Saab körde detta på någon modell för många herrans (Tiotals) år sedan(?) på någon modell, men det försvann..

Nej Saab har mig veterligen aldrig haft det. Däremot så hade Citroen det på Paddan någon gång slutet 60-tal början 70-tal.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
10 december 2009 · 2 307 Inlägg

Saab hade backljus fram på några 900or tror även att det fanns på 9000 nått år. Detta ljuset lyste upp sidan vid bilen på höger sida om jag inte minns fel helt underbart vid backning faktiskt

Detta va helt grymt tycker jag. Blir lite lätt iriterad då det står i lagen att inhet ljus får vara tänt samman med halvljuset då kurvljusgrejjen kan ju inte vara helt rumsren

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
10 december 2009 · 1 594 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Saab hade backljus fram på några 900or tror även att det fanns på 9000 nått år. Detta ljuset lyste upp sidan vid bilen på höger sida om jag inte minns fel helt underbart vid backning faktiskt

Jag har den funktionen på min 9-5´a från -99 cool

Senast redigerat av hotrodder (10 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Krist
10 december 2009 · 716 Inlägg

Ja åkte på böter minss inte riktigt hur mkt, men för att dimljuset gick igång åt det hållet jag svängde, på 30väg körde bakom en polis vi skulle väl åt samma håll. Blev stoppad och han tyckte väl jag jävlades och satte på ljuset hela tiden unde dagtid bakom honom så han blev "bländad"

Fick böter och en utskällning roll

Men överklagade för de e ju så orginal på bilen, inget ja kan rå för i en 300tusen kr bil... Så dom strök det.

Edit. I brorsans bil, inte min s40. haha

Senast redigerat av Krille_A4 (10 december 2009)

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
JaZoR Team RmR
11 december 2009 · 393 Inlägg

Hej hej , jag själv råkade ut för det här som Kawizz skrivit ,

så den bilen jag körde var en skoda fabia årsm 08-09 där någonstans,  körde in i en rondell svängde höger,vänster,höger, som folk kanske sett så glöder det ena ljuset någon sekund efter och båda ljusen är tända och jo varför inte möta polisen då som direkt tror att jag använt det vanliga dimljuset, och skulle få en böter på 500 kr men såg det absolut som en princip sak, har man köpt bilen med dessa extra grejer varför inte få använda det, så efter första gången i rätten och så som kawizz skriver så medverkade inte någon polis och därför blev det en andra rättegång för de och jag vann den, och då kan ni tänka er vad 2 rättegångskostnader gick på och varför inte polisen gick med på det från början.
anledningen varför dom inte lät mig gå var för att dom såg båda två var tända men jag visade dom när jag stog stilla men nej dom kunde inte ge sig och dom behövde inte stå där o diskutera detta med mig ,

Edit: blev även stoppad igen för detta för några dagar sedan , med visade upp lite papper osv och berättade att jag tyckte dom skulle läsa på lite mer i lagboken ,men dom kunde tydligen inte hålla sig upprättade av alla nya lagar som kommer hela tiden, o dom tyckte även att jag skulle koppla ur dom , om jag nu var så trötta på polisen tongue

Mvh/ Jocke
Mycket det blev tongue

Senast redigerat av JaZoR (11 december 2009)

Rock-Star
11 december 2009 · 2 982 Inlägg

Hur kul är det att behöva offra arbetstid för att gå på rättegång som man ändå kommer vinna när det i EU är godkänt? Polisen bör sätta sig i skolbänken!

JaZoR Team RmR
12 december 2009 · 393 Inlägg

Residence skrev:
Hur kul är det att behöva offra arbetstid för att gå på rättegång som man ändå kommer vinna när det i EU är godkänt? Polisen bör sätta sig i skolbänken!

jag gick i skolan vid den tiden det hände ,så mycket tog det inte illa vid, och skulle jag haft jobb tror jag att man får ersättning för detta om man vinner eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang