7385
Sök

Hjälp saab 9-5 se 2,0t 98a startar ej och trycker ut olja

666 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Hejjag har en saab 9-5 se 2,0t den startar ej och tycker ut sig olja nån stans vet inte riktigt vart men har man kört på start motor ett tag så blir de en liten pöl under bilen, Vad har hänt? tack sam för svar mvh staffan

SUBARU WRX
din dröm min verklighet

5 710 Inlägg
10 december 2009
Har du provat och lyfta på huven och försöka leta efter läckaget?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

666 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
jonTe skrev:
Har du provat och lyfta på huven och försöka leta efter läckaget?

mvh Jonas

var så mörkt i går när jag höl på och kika men de kommer från baksidan av motor nånstans, rätt svårt att se sen är de olje kladd runt hellla toppen,

SUBARU WRX
din dröm min verklighet

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 december 2009
Låter som en igensatt vevhusventilation.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

666 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Aerocombi skrev:
Låter som en igensatt vevhusventilation.

Okej har funderat lite på de jag med, visset är de vevhusventilationen som brukar krongla och som man kan uppdatera på dom dära saabana?

SUBARU WRX
din dröm min verklighet

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 december 2009
Jo det är ju nästan standard. Finns en hel del trådar om det, bara att söka wink

Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

666 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
Aerocombi skrev:
Jo det är ju nästan standard. Finns en hel del trådar om det, bara att söka wink

Okej Japp hitta en lite tråd nu ska läsa i genom den lite snappt och springa ut och kika tongue hehe tack så mycke,

SUBARU WRX
din dröm min verklighet

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
10 december 2009
är det vevhusventilationen så har du saabs egen beskrivning på bytet här: http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf  och på speedpart så kostar satsen 325kr och det var något liknande på saab när jag köpte min sats.
http://www.speedparts.se/index.html?/sh … ring.shtml

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 december 2009
Passa då även på att byta de 2 slangstumpar som inte följer med kittet.
Dom vet på saab vilka det är.

666 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
tack för alla svar, i dag när de var lite ljusare har jag kikat lite mera och de var hål i blocket haha tongue Nån som har en motor?

SUBARU WRX
din dröm min verklighet

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 december 2009
Då förstår jag att den "blödde". Trist. Själv så "klarade" jag mig med att byta kolvarna i min roll

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
11 december 2009
Aerocombi skrev:

jag var in på streetgear och kollade och såg att dom hade bra priser på chip till min saab(55hk för 3000kr) har du någon erfarenhet av deras chip håller dom det dom lovar isåfall kanske man köper sig själv en liten julklapp big_smile
Senast redigerat av honda1 (11 december 2009)

Xenoholic
2 559 Inlägg
11 december 2009
honda1 skrev:
Aerocombi skrev:

jag var in på streetgear och kollade och såg att dom hade bra priser på chip till min saab(55hk för 3000kr) har du någon erfarenhet av deras chip håller dom det dom lovar isåfall kanske man köper sig själv en liten julklapp big_smile

Vet tyvärr inget om deras programvara hmm
Men kan varmt rekomendera nordic Uhr, dock lite dyrare.

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
11 december 2009
Tack för svaret såg att nordic uhr skulle ha 4600kr och speedparts 6800kr för likvärdigt steg så det får bli ett samtal till streetgear i morgon och se om man får förtroende för deras produkt.

1 498 Inlägg
11 december 2009
Tänk på att spara veven om den har klarat sig. Mitt råd är väl att hitta nytt block och stoppa i t5 innehåll kanske inte billigare men betydligt bättre än orginal t7.

666 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Vilken tur att jag har en helt komplett t5 motor som skulle bli race maskin av till en 900a och ett block har jag står åå Men nu ska man baara få ork att lyfta ur motor hehe tongue

SUBARU WRX
din dröm min verklighet

1 498 Inlägg
11 december 2009
Glöm inte att se till att få dit t7 pakningen kräver förvisso lite bearbetning men det kan det vara värt.

Sök