organiserad bilresa liknande gumball (för en märkbart mindre summa)

Eddy Galen, inte dum.
16 december 2009 · 1 324 Inlägg

Den som är något bilintresserad eller allmänbildad har hört talas om gumball 3000, ett 3000 mile bilrally med lyxiga bilar och flashiga åk från en plats på jorden till en annan som oftast korsar ett flertal länder. Själv hade jag alltid vilja varit med i gumball men prislappen bara på själva evenemanget förra året var 40,000$, och det var under lågkonjuktur! den har stigit upp till 120,000$ under 2006!

Därför ska jag eventuellt skapa en organiserad resa liknande gumball  Resan skulle  t.ex. starta från södra sverige och gå runt sverige (och stanna i sverige pga. praktiska och organisatoriska svårigheter) och på kvällarna bo i tält. tanken är att ta sig till målen på roligast sätt som är möjligt, vi kommer ta omvägar för att kunna köra på slingriga vägar och ta oss till andra ställen som man aldrig hade tänkt på innan. på vägen kan man ordna autocross på flygfält m.m. Som mål har vi ett antal städer i sverige att välja på, mest aktuellt just nu. allt man behöver är en tuner bil och en äventyrslust.

priset?: ska försöka få det till max 2000kr per bil.

NOTERA! DET MESTA PÅ LISTAN ÄR JUST NU SPEKULERINGAR OCH KAN ÄNDRAS

krav:
ålersgräns på 18 år (kan "böjas" lite)
en modifierad bil (tuner) eller annat fräsigt fordon. (Entusiast bil)

du behöver:
en modifierad och sportig bil eller annan entusiastisk maskin. (och nej du får inte köra din 740 GL med kapade fjädrar, japsdämpare, tonade rutor och wunderbaum.)
campingutrustning
allt annat man skulle packa till en semester såsom kläder, tandborste...


Kom ihåg att planeringen av evenemanget är i fosterstadiet, planeringen är långsiktig. Jag håller på att organisera en grupp med folk som har bra med tid att engagera sig i projektet och kommer att komma ut med en någorlunda bra bild så småningom. Sedan kommer en facebook grupp som jag kan uppdatera er med. Jag har höga förväntningar med detta projekt och det kommer troligtvis inte vara något måndagsprojekt. Det kommer komma en Hemsida, företag, sponsring m.m.

hur planen ser ut:
få en generell idé vad som man vill få fram ur evenemanget
en slutgiltig plan där man får reda på rutt, evenemang och allt mellan det.


----------------
Frågor:
Inga just nu!



FAQ:

Hur bor vi?
vi kommer stanna där man kan campa helst gratis, hela rutten är indelad i sektioner som man ska köra en bit av varje dag.

Finns det några krav på bilen?
Den måste vara modifierad, den behöver inte vara tungt men bara så att man ser att bilen inte är original. om du inte har en modifierad bil så går det bra om den är skrikig original, t.ex. Muskelbilar eller superbilar.

Varför 18 års gräns?
Mest för att undvika barnfamiljer och lite för ungt folk. däremot om man har en kompis eller bror m.m. som inte är för långt under gränsen så är dom välkomna.

Ska vi sova i tält hela vägen?
Ja, tyvärr. Du kan däremot ta in på hotell själv.

Vad är gränsen för en "tuner" då?
Det är lite av en gråzon men jag skulle säga att du måste ha gjort saker på den som antingen hörs eller syns. men en småpillad ostylad 850 T5 är nog gränsen.

OBS: uppföljartråden är här http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2451562

Senast redigerat av eddhedd (5 oktober 2010)

Hedning Fd Bannad
16 december 2009 · 657 Inlägg

Varför ha krav på priset på bilen? enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör Dodge och den andra något lägre stående märke, Audi tex.

inga krav skulle det vara enligt mig, men iden är helkul!

Märkesbög
Nebelwerfer
16 december 2009 · 54 Inlägg

Hedning skrev:
Varför ha krav på priset på bilen? enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör Dodge och den andra något lägre stående märke, Audi tex.

inga krav skulle det vara enligt mig, men iden är helkul!

Sen när har Dodge stått högre än Audi......?

Saab_Diana
16 december 2009 · 401 Inlägg

Hedning skrev:
Varför ha krav på priset på bilen? enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör Dodge och den andra något lägre stående märke, Audi tex.

inga krav skulle det vara enligt mig, men iden är helkul!

enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör saab och den andra något lägre stående märke,tex dodge wink

BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
Eddy Galen, inte dum.
16 december 2009 · 1 324 Inlägg

bra att ni håller er till ersjälva och on topic tongue


Hedning skrev:
Varför ha krav på priset på bilen? enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör Dodge och den andra något lägre stående märke, Audi tex.

inga krav skulle det vara enligt mig, men iden är helkul!

God idé.

Senast redigerat av eddhedd (16 december 2009)

Hedning Fd Bannad
17 december 2009 · 657 Inlägg

Nebelwerfer skrev:

Hedning skrev:
Varför ha krav på priset på bilen? enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör Dodge och den andra något lägre stående märke, Audi tex.

inga krav skulle det vara enligt mig, men iden är helkul!

Sen när har Dodge stått högre än Audi......?

när har Dodge inte stått högre än Audi?wink
Gissa vad jag kör för bil?smile

Märkesbög
FireTraXX DFFL
17 december 2009 · 9 020 Inlägg

Hedning skrev:

Nebelwerfer skrev:

Hedning skrev:
Varför ha krav på priset på bilen? enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör Dodge och den andra något lägre stående märke, Audi tex.

inga krav skulle det vara enligt mig, men iden är helkul!

Sen när har Dodge stått högre än Audi......?

när har Dodge inte stått högre än Audi?wink
Gissa vad jag kör för bil?smile

Fiat?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rquired Allmänt envis
17 december 2009 · 12 512 Inlägg

Hedning skrev:

Nebelwerfer skrev:

Hedning skrev:
Varför ha krav på priset på bilen? enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör Dodge och den andra något lägre stående märke, Audi tex.

inga krav skulle det vara enligt mig, men iden är helkul!

Sen när har Dodge stått högre än Audi......?

när har Dodge inte stått högre än Audi?wink
Gissa vad jag kör för bil?smile

Audi? wink   Har för mig att du tidigare skrivit att du kör en Hitlerpulka, Audi 100?

Senast redigerat av Rquired (17 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
NissanMotorsport
17 december 2009 ·

Nebelwerfer skrev:

Hedning skrev:
Varför ha krav på priset på bilen? enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör Dodge och den andra något lägre stående märke, Audi tex.

inga krav skulle det vara enligt mig, men iden är helkul!

Sen när har Dodge stått högre än Audi......?

Börjaaa inteeeeee

FL3JM Inga konstigheter
17 december 2009 · 2 064 Inlägg

Nebelwerfer skrev:

Hedning skrev:
Varför ha krav på priset på bilen? enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör Dodge och den andra något lägre stående märke, Audi tex.

inga krav skulle det vara enligt mig, men iden är helkul!

Sen när har Dodge stått högre än Audi......?

Ja det funderade jag också på, svaret är 18 juli 1914, dvs då Dodge grundades. wink

kawiZz RMR-Crew
17 december 2009 · 478 Inlägg

Här sitter eddhedd och försöker göra en seriös tråd och så börjas märkeskriget direkt?
Vafan är det för jävla stil!?

Tycker förövrigt att det låter rätt kul den här idén.

240boy
17 december 2009 · 471 Inlägg

jag skulle gärna delta i en sånhär resa för om 2 år har jag körkort big_smilebig_smile inte ens 2 år 1 år blir det. nå iaf jag skulle gärna följa med på en resa med bil:)

Skiiit du nedde ! ;)
DusanMandick Random Hero
17 december 2009 · 4 047 Inlägg

Hedning skrev:

Nebelwerfer skrev:

Hedning skrev:
Varför ha krav på priset på bilen? enligt mig kan man ha kul även om ena snubben kör Dodge och den andra något lägre stående märke, Audi tex.

inga krav skulle det vara enligt mig, men iden är helkul!

Sen när har Dodge stått högre än Audi......?

när har Dodge inte stått högre än Audi?wink
Gissa vad jag kör för bil?smile

något du inte är stolt över eftersom du inte har den uppladdad här ?


ang tävlingen verkar de som en god ide, om de inte finns några gränser på vad man får köra

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Hedning Fd Bannad
17 december 2009 · 657 Inlägg

Rquired skrev:

Hedning skrev:

Nebelwerfer skrev:

Sen när har Dodge stått högre än Audi......?

när har Dodge inte stått högre än Audi?wink
Gissa vad jag kör för bil?smile

Audi? wink   Har för mig att du tidigare skrivit att du kör en Hitlerpulka, Audi 100?

Score till Required!

Herregud vilket humorlöst forum, var bara märkesbögen inom mig som var lite värre!smile

Märkesbög
Sir_x
17 december 2009 · 945 Inlägg

Det är ju fan skrämmande hur garaget blivit...

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
9Femma
17 december 2009 · 342 Inlägg

Fanns ju några Saab-entusiaster som tidigare arrangerade en gemensam resa med 5.000-kronorsbilar från ... nu minns jag inte fritt från minnet, men har för mig det var från Umeå till Monaco.
Så visst är det möjligt, med högst ordinära bilar och med rätt organisation bakom jippot.

En mycket underhållande idé som TS är inne på. Blir den av så är det helt klart intressant.
Har varit inne på att rodda ihop något liknande själv tidigare . Det är fullt genomförbart, men planeringen är djävulsk om det ska bli riktigt bra.

Senast redigerat av 9Femma (17 december 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
stollen Blev inte som jag borde blivit
17 december 2009 · 418 Inlägg

Hade varit sjukt kul att göra.
Om det blir seriöst organiserat, så är det helt klart intressant.

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.
Attenator
17 december 2009 · 404 Inlägg

Sign me up, sen om det blir billiga bilar eller inte kvittar. Tror nästan man kan ha roligare om man kör en billig bil då alla hamnar i samma liga och det blir inte lika mkt vansinniga fortkörningar.

BMW 2002 (1972)
sjunne75
17 december 2009 · 111 Inlägg

Är på utan att tveka...

Subaru Legacy B4 RSK "Blåe by Superior Imports" (2000)
Slaylix tratt
17 december 2009 · 353 Inlägg

Detta är något som intresserar mig oerhört, hade varit ett jävla äventyr. Har jag lite pengar över när nästa event drar igång så ska jag fan vara med!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang