organiserad bilresa liknande gumball (för en märkbart mindre summa)

Thedriftking
18 december 2009 ·

eddhedd skrev:

joelimmo skrev:
jag är på beroende på när det blir, och om jag får fast jag kör 740 ! tongue

Allt kommer vara klart tills sommaren 2011, och om din 740 är moddad så får du vara med, motor eller stylingmässigt.





Thedriftking skrev:
skulle va grymt skoj, men jag är ju bara 15 (16 om typ 15 dagar) men pappa kan ju alltid köra wink hoppas det blir nått, är lite sugen på detta, men har nog fult upp i sommar wink (övningskörning, bil träffar, mek m.m)

vart är "målet"? smile (vilken stad alltså) smile

sommaren 2011 är du 17. om du har någon polare som är 18+ med har en moddad bil så får du vara med. Jag vill hålla medelåldern på rallyt relativt lågt wink.

Som mål har vi ett antal städer i sydeuropa att välja på, mest aktuellt just nu är någonstans ovanför roms fot och under schweiz. Däremot så kommer vi köra dit genom västra europa och tillbaks genom mellersta europa och kommer köra vid ställen där du får testa din bil och din körförmåga. Rutten kommer hållas hemlighetsstämplad tills hösten 2010 när vi kommer ta emot anmälan, däremot kommer ni få reda på stad ganska snart.

aha, okej. känner ju några med moddade bilar wink  vi får se när den dan kommer, när 2011 kommer det bli typ? alltså på sommaren eller höst osv..

Eddy Galen, inte dum.
18 december 2009 · 1 324 Inlägg

Thedriftking skrev:
aha, okej. känner ju några med moddade bilar wink  vi får se när den dan kommer, när 2011 kommer det bli typ? alltså på sommaren eller höst osv..

På Sommaren i mitten av juni ungefär.

orange_supra
21 december 2009 · 9 Inlägg

har ni hemsida?

Eddy Galen, inte dum.
21 december 2009 · 1 324 Inlägg

orange_supra skrev:
har ni hemsida?

Detta är väldigt tidigt i projektet men det kommer slängas upp mot våren.

loow Jävel
21 december 2009 · 2 018 Inlägg

Jävlar vad häftigt! Jag är på smile o om de är 2011 så hinner man säkert få pengar på kontot o mecka ihop en ball bil också smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
BabyBoy Speedy Gonzales
21 december 2009 · 72 Inlägg

Jag är helt klart på big_smile låter riktigt intressant big_smile

In Hoc Signo Vinces
sirmiro Double-Unicorn Rider
21 december 2009 · 2 486 Inlägg

Tycker det låter som ett intressant event men jag får redan vibbar att det kommer spåra ur. hmm

Om vi ser just det med ålder tycker jag inte att arrangören ska försöka styra det, speciellt inte när det eftersöks en typ av bilar som är väldigt ovanligt bland just personer som är 18. Är det inte bättre att låta medelåldern bli vad den blir?

Sen funderar jag över startavgiften. Ingår allt man behöver i den på samma sätt som Gumball eller är tanken att deltagarna ska behöva krångla med broavgifter, färjor, motorvägstullar etc? Camping - menas det att tanken är att alla ska sova i tält under de 2-3veckor detta skulle ta? Står tälten färdiga när deltagarna rullar in? Är gemensam mat på plats när deltagarna rullar in? Finns någon typ av servicebil med på resan för enklare fel? En sportbil har oftast inte plats för reservdäck eller verktyg. Så en buss eller liknande som akuthjälp kan vara vettigt.

Dekaler över bilarna är ganska självklart för att få samhörigheten. big_smile

Men hur är tanken med tävlingsdelen? En specifik tid på varje sträcka? Snabbast? För att köra det som "söndagstur" tappar en del av charmen. Och att ha en tävling behöver inte betyda att deltagare får bryta mot lagen. big_smile

Men som sagt intressant. Ska bli spännande att se hur det utvecklas. smile

Perzzon90
21 december 2009 · 341 Inlägg

Låter intressant men får se hur de är när det närmar sig smile

Rawad C20LET
21 december 2009 · 1 041 Inlägg

sirmiro skrev:
Sen funderar jag över startavgiften. Ingår allt man behöver i den på samma sätt som Gumball eller är tanken att deltagarna ska behöva krångla med broavgifter, färjor, motorvägstullar etc?

Finns någon typ av servicebil med på resan för enklare fel?
En sportbil har oftast inte plats för reservdäck eller verktyg. Så en buss eller liknande som akuthjälp kan vara vettigt.

Håller med Sirmiro om dessa punkter men viktigast är ju det med en skåpbil eller liknade med en duktig meck som kan tänkas att hjälpa till vid ev stopp eller liknade.

bara tanken skrämer mig att bilen pajar flera hundra mil hem ifrånyikes

så en servicebil eller en mindre bergare borde man ha som kan berga oss till närmaste verkstad.
Det är ju en lång resa o man kan aldrig vara säker på om bilen håller enda till mål ju cool

Idén är ju riktigt rolig faktiskt, skulle vara super roligt att åka runt i erupa med liksinnade människor, så jag kan tänka mig att vara med big_smile

Senast redigerat av Rawad (21 december 2009)

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
jonte200
21 december 2009 · 20 Inlägg

Låter sjukt kul! smile

Nissan 200sx s14,5 (RB25DET) "www.Däckgiganten.nu" (1994)
Dansken-
21 december 2009 · 950 Inlägg

Runt tiden där Kronprinsessan går och giftar sig, hade varit en bra tidspunkt för den typen av arrangemang, för då kommer nog många poliser ha fullt upp med att skydda henne och alla gästerna.

Senast redigerat av Dansken- (21 december 2009)

Eddy Galen, inte dum.
21 december 2009 · 1 324 Inlägg

sirmiro skrev:
Tycker det låter som ett intressant event men jag får redan vibbar att det kommer spåra ur. hmm

Om vi ser just det med ålder tycker jag inte att arrangören ska försöka styra det, speciellt inte när det eftersöks en typ av bilar som är väldigt ovanligt bland just personer som är 18. Är det inte bättre att låta medelåldern bli vad den blir?

Sen funderar jag över startavgiften. Ingår allt man behöver i den på samma sätt som Gumball eller är tanken att deltagarna ska behöva krångla med broavgifter, färjor, motorvägstullar etc? Camping - menas det att tanken är att alla ska sova i tält under de 2-3veckor detta skulle ta? Står tälten färdiga när deltagarna rullar in? Är gemensam mat på plats när deltagarna rullar in? Finns någon typ av servicebil med på resan för enklare fel? En sportbil har oftast inte plats för reservdäck eller verktyg. Så en buss eller liknande som akuthjälp kan vara vettigt.

Dekaler över bilarna är ganska självklart för att få samhörigheten. big_smile

Men hur är tanken med tävlingsdelen? En specifik tid på varje sträcka? Snabbast? För att köra det som "söndagstur" tappar en del av charmen. Och att ha en tävling behöver inte betyda att deltagare får bryta mot lagen. big_smile

Men som sagt intressant. Ska bli spännande att se hur det utvecklas. smile

-18 års gränsen är så att det inte blir en hel familj med barn som hänger med.
-Startavgiften kommer innehålla allt som behövs för bilen exkl. bensin. Dvs att mat m.m. ingår inte.
-Det har varit spekulationer om det kommer vara en gammal ombyggd VW buss som kommer ha alla verktyg som kan behövas.
-Det är inte en tävling, Det är ett rally! varje dag får man ett mål att köra till. Hur man tar sig dit är upp till var och en men rekommenderar att hålla er relativt lagliga. Om ni blir "rastlösa" så tar vi inget ansvar. Däremot kommer det finnas chanser att dra på lite med mindre risk för polis och så kommer det ingå en runda av en racing bana. Mer kan jag inte säga.
-Det kommer ingå campingplatser för varje dag. Men om man så vill så får man checka in på hotell på egen bekostnad. Mer info kommer om detta kommer.


@dansken- tur det smile

Senast redigerat av eddhedd (21 december 2009)

JaggaChafen Tesla Senior Technician
21 december 2009 · 2 307 Inlägg

Riktigt sugen på en sån grej

Om jag inte räknas som för gammal då 2011 då e ju jag 32.

Alla bör ta med sig lite verktyg å kolla över sina bilar ganska omgående för en sådan resa då ett haveri fort kan dra ut en del på tiden.

Ingen bil bör gå full med folk ifall en bil havererar så skall dom som åkte i den bilen kunna åka med någon annan. Om det tex finns möjlighet att få reparerat bilen tills vi e på väg tillbaka.
Detta behöver ju inte gälla alla bilar e det några som vill åka 2 st i en tvåsistig bil så visst skall dom det. Men det bör iaf finnas ett par lediga platser.

Bilarna bör kontrolleres innan avfärd så att vi om möjligt kan åtgärda så måmnga fel som möjligt innan avresa för å slippa problem. Detta bör göras av alla som skall åka tillsammans alt att det delas upp i ett par olika grupper beroende på var i landet man bor.

Krav på att bilen skall sticka ut på ett eller annat sätt ja. Men det skall inte ses ner på folk bara för att dom kanske kör en bil som e vanlig ifrån början. Men det skall märkas att det e en entusiast som äger bilen.

Jag e mekaniker å klara av att fixa det mesta å kommer även ha med mig en del verktyg ifall detta nu blir av

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
sirmiro Double-Unicorn Rider
21 december 2009 · 2 486 Inlägg

eddhedd skrev:

sirmiro skrev:
Tycker det låter som ett intressant event men jag får redan vibbar att det kommer spåra ur. hmm

Om vi ser just det med ålder tycker jag inte att arrangören ska försöka styra det, speciellt inte när det eftersöks en typ av bilar som är väldigt ovanligt bland just personer som är 18. Är det inte bättre att låta medelåldern bli vad den blir?

Sen funderar jag över startavgiften. Ingår allt man behöver i den på samma sätt som Gumball eller är tanken att deltagarna ska behöva krångla med broavgifter, färjor, motorvägstullar etc? Camping - menas det att tanken är att alla ska sova i tält under de 2-3veckor detta skulle ta? Står tälten färdiga när deltagarna rullar in? Är gemensam mat på plats när deltagarna rullar in? Finns någon typ av servicebil med på resan för enklare fel? En sportbil har oftast inte plats för reservdäck eller verktyg. Så en buss eller liknande som akuthjälp kan vara vettigt.

Dekaler över bilarna är ganska självklart för att få samhörigheten. big_smile

Men hur är tanken med tävlingsdelen? En specifik tid på varje sträcka? Snabbast? För att köra det som "söndagstur" tappar en del av charmen. Och att ha en tävling behöver inte betyda att deltagare får bryta mot lagen. big_smile

Men som sagt intressant. Ska bli spännande att se hur det utvecklas. smile

-18 års gränsen är så att det inte blir en hel familj med barn som hänger med.
-Startavgiften kommer innehålla allt som behövs för bilen exkl. bensin. Dvs att mat m.m. ingår inte.
-Det har varit spekulationer om det kommer vara en gammal ombyggd VW buss som kommer ha alla verktyg som kan behövas.
-Det är inte en tävling, Det är ett rally! varje dag får man ett mål att köra till. Hur man tar sig dit är upp till var och en men rekommenderar att hålla er relativt lagliga. Om ni blir "rastlösa" så tar vi inget ansvar. Däremot kommer det finnas chanser att dra på lite med mindre risk för polis och så kommer det ingå en runda av en racing bana. Mer kan jag inte säga.
-Det kommer ingå campingplatser för varje dag. Men om man så vill så får man checka in på hotell på egen bekostnad. Mer info kommer om detta kommer.


@dansken- tur det smile

Syftade mer på att du skrev att det skulle försökas hållas ner medelåldern. Jag ser 18 som en vettig minimiålder (även för passagerare) men att även 50åringar ska vara riktigt välkomna.
Ser vi den servicebil som åker med så är det a & o att den inte ska behöva service, och en resa på 500mil kanske det vore lämpligt med en nyare skåpbil. Bara en tanke, då jag inte tror någon vill stanna och reparera servicebilen... smile
Ett rally är oftast en typ av tävling. Jag har inte sett något rally som inte gått på tid. Vissa har att man ska köra så fort som möjligt, andra så nära en tid de själva satt upp innan. Och slutligen blir det en vinnare. Den pokalen med "Vinnare Gumball" (byt ut mot rallyts namn) tror jag många skulle vilja ha.
Sen tror jag det skulle vara uppskattat med en tänd grill med olika kött och vegetariska alternativ att bara plocka av istället för att efter en dags körning försöka hitta ett ställe att äta eller tända upp sitt stormkök... hmm
Samma sak att det vore värt att betala ett par kronor extra för att ha tälten uppe där man kommer fram (om det nu ska vara tält). Tänk att packa in allt för en campingsemester i en Ferrari eller liknande, för det är ju den sortens bilar ni ber om. Sportbilar. Och ser vi hur bilar byggs här i landet är det inte ovanligt med stereosystem som tar bort allt lastutrymme... Därav mina funderingar. smile

race Race For Fun!
21 december 2009 · 379 Inlägg

Låter som en riktigt bra idé smile Hade varit skit roligt att genomföra något sådant..
Dock vill jag inte veta vad bensinräkningen hade landat på den månaden hehe wink

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
Eddy Galen, inte dum.
21 december 2009 · 1 324 Inlägg

@sirmiro - såklart alla åldrar är välkomna smile, jag vill liksom inte få örjan, 42 som vill ta med sina söner i sin renault espace med 19' BBS fälgar.
- Detta evenemang siktar in sig på de moddade bilarna, och dom är ju oftast bilar som har plats om inte i bagaget, i alla fall i baksätet. Du har en golf och en kombi skyline t.e.x. du skulle kunna få in allt i din carina, om den inte havererar på vägen tongue

@jaggachafen - såklart du inte är för gammal smile, Jaguar XJRR är ju en sportbil, det med att det ska vara entusiastiska bilar går lika bra. Och om du vill erbjuda dig med att hjälpa till med bilarna så är vi tacksamma.

Grill och så kan såklart vara med, men för att hålla evenemangs priset nere så får ni då köpa eget kött, att mata 20-30 pers är inte billigt. tongue

Senast redigerat av eddhedd (21 december 2009)

Jimmylainen
21 december 2009 · 420 Inlägg

eddhedd skrev:
Ny fråga: ska det bara få vara tuners och modifierade bilar som ska få delta? Då får man en grupp av personer som har samma intressen

Ska ju helst sticka ut på något sett. Kan ju inte vara en sönderrostad 740, det är bara sorgligt...



Men tycker detta verkar sjukt intressant!

TLO
21 december 2009 · 1 062 Inlägg

Låter som ett superkul initiativ!
Fast kan bli snårigt med de "regler" ni talar om.....hur skall det avgöras vad som är en "tillräckligt ball bil" som får vara med? Hur skall man sköta ordningen under själva eventet utan att folk ballar ur hit o dit?

"You Go, we go!"
Eddy Galen, inte dum.
21 december 2009 · 1 324 Inlägg

TLO skrev:
Låter som ett superkul initiativ!
Fast kan bli snårigt med de "regler" ni talar om.....hur skall det avgöras vad som är en "tillräckligt ball bil" som får vara med? Hur skall man sköta ordningen under själva eventet utan att folk ballar ur hit o dit?

Om bilen säger att du är en bilentusiast så är du välkommen. Hur menar du att dom ballar ur? Kör som idioter? Hur man kör är ens eget ansvar.

Senast redigerat av eddhedd (21 december 2009)

MR_EVIL gasa tills de rasar!
21 december 2009 · 225 Inlägg

låter grymt kul!
Detta MÅSTE ju bara genomföras;)
jag är lätt på...
fått körkort 2011 ocksåwink
och hoppas på en ballare bil:D

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang