2097
Sök

Största idioterna på vägen, folk som ligger för nära!

1 171 Inlägg
19 december 2009
Jag tror de som oftast kör nära bakom gör det omedvetet av stress eller gammal ovana. Dessa kan man rädda tror jag.

Men hur man ens vågar försöka försvara att köra nära bakom som vissa gör i tråden. yikes Det måste ju vara de absolut största idioterna som gör det medvetet och tror att det är bra till något.

Självklart är det bästa att köra om eller chilla tills det går att köra om. Det går ju inte att skylla på att någon kör saktare än en själv. Det är ju ungefär lika vettigt som att trycka nosen i röven på tanten framför i bankomatkön och tro att det ska gå fortare framåt.
Senast redigerat av zoopåse (19 december 2009)

Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
22 december 2009
man kan ju tillämpa 3-sekundersregeln om d är någon som hörttalas om den.

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

214 Inlägg
22 december 2009
zoopåse skrev:
Jag tror de som oftast kör nära bakom gör det omedvetet av stress eller gammal ovana. Dessa kan man rädda tror jag.

Men hur man ens vågar försöka försvara att köra nära bakom som vissa gör i tråden. yikes Det måste ju vara de absolut största idioterna som gör det medvetet och tror att det är bra till något.

Självklart är det bästa att köra om eller chilla tills det går att köra om. Det går ju inte att skylla på att någon kör saktare än en själv. Det är ju ungefär lika vettigt som att trycka nosen i röven på tanten framför i bankomatkön och tro att det ska gå fortare framåt.

+1
Kan inte ha sägt det bättre själv faktiskt. Bättre att vänta på bra läge 3 s bakom för att köra om istället för att ligga 0.5 sec bakom och vänta. Det kommer ett bra läge, tro mig
Senast redigerat av blixtn (22 december 2009)

pnorberg
22 december 2009
Idag hade jag en underlig snubbe bakom mig. Körde 90 på 90 väg, killen kör kring 100-110 och närmar mig allt eftersom, när han väl kommit ikapp mig så slickar han ordentligt röv. Där stannar han, han får många lägen och köra om men gör inte det...
Blev så less efter ett tag så att jag körde ut mot väggrenen och bromsade in så han fick köra om och jag slapp ha en idiot bakom mig.
Men det tog inte stopp där, han accelererade och hamnade då bakom bilen som var några hundra meter framför mig och stannade där, just i röven på denne, körde aldrig om när det kom läge.
Sen så svängde båda av vid samma korsning ca 2km efteråt...

Innan någon kommer och säger "varför körde du inte ut i väggrenen direkt då?" så svarar jag, för att det har snöat som bara den i västerbotten och angränsande till norrbotten så det var rikligt med snö i väggrenen och har ingen lust och köra där och bli en risk i trafiken i onödan.
Under sommartid kör jag alltid till väggrenen när någon som kör fort närmar sig, men inte under vintern.

MEN! stort men, farligast i trafiken anser jag INTE vara dem som kör för nära, utan snarare dem som kör för sakta.
Dessa personer som kör t.ex. 70 på 110-väg med mitträcke skapar sådana otroliga köer bakom sig, i dessa köer samlas dem som tycker om och slicka röv och tränger in sig så mycket dem bara kan för att komma om karavanen. Det värsta är att om man försöker hålla avstånd till bilen framför så är det alltid någon jävel som ska tränga sig emellan där så man flyttas bara längre och längre bak i kön.
Det är vid dessa lägen som det blir riktigt farligt i trafiken för då blandas två nötter i samma skål.

Självklart ska man anpassa hastigheten efter väglaget och vädret, men vid bra förhållanden finns det sällan någon orsak och puttra på långt under hastighetsbegränsningarna. Livsfarligt!
Senast redigerat av pnorberg (22 december 2009)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
23 december 2009
evilaudio skrev:
Fellow skrev:
Tommy_P skrev:

sen tror jag knappast att nån menar att man MÅSTE köra 90,0 i full snöstorm, quote]

Det är precis vad vissa menade

men om de nu finns folk som anser att dom kan köra 90 i full snöstorm så ska de ju inte ligga nåt MONGO framför å va ivägen om han/hon vill fram.

Kommer det ett mongo i 90km/h i full snöstorm släpper jag mer än gärna förbi! Bara för att ha nöjet att hjälpa han ringa 112 när han krachat mot bergvägg eller träd!

Jag kör knappast sakta men anpassar farten och avståndet till bilen framför beroende på väglaget. Sen är det självklart man kryper upp i röven på framförvarande om det nalkas en kort omkörningssträcka som man gärna vill hinna med...

/Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
23 december 2009
tycker d bara ska vara å räkna ut stoppsträckan för d väglag man åker på så har man svart på vitt hur man ska köra, för va ja lärde mig iaf så äre enligt lag förbjudet att köra fortare än att du hinner stanna om d behövs, och alla som ska hålla på blända å ha sig hur smart är d då? ta luftrycken å blås genom örat å säg d en gång till så kanske ni hör hur dumt d låter, ha ni aldrig funderat på konsekvenserna till d? om du bländar en som ligger framför (vilket ja förmodar att d va d som var på tal) så kanske den personen iaf blir så pass bländad att denne tappar kontrollen över bilen och vem äre som troligen får bita i det sura äpplet?.. rätta mig om ja har fel..

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
23 december 2009
VAr en idag som körde på mig bakifrån som tur så vart de inge på min  hans bil fick intryckt regg fram och några repor..

pnorberg
23 december 2009
zovix skrev:
evilaudio skrev:
Fellow skrev:

Det är precis vad vissa menade

men om de nu finns folk som anser att dom kan köra 90 i full snöstorm så ska de ju inte ligga nåt MONGO framför å va ivägen om han/hon vill fram.

Kommer det ett mongo i 90km/h i full snöstorm släpper jag mer än gärna förbi! Bara för att ha nöjet att hjälpa han ringa 112 när han krachat mot bergvägg eller träd!

Jag kör knappast sakta men anpassar farten och avståndet till bilen framför beroende på väglaget. Sen är det självklart man kryper upp i röven på framförvarande om det nalkas en kort omkörningssträcka som man gärna vill hinna med...

/Z

När du skrev det där kom jag på att för något år sedan så var jag på väg upp till Tornedalen och hälsa på familjen. Det var dåligt väder och de flesta tog det lugnt. Men just efter Töre kommer det en skåpbil som kör långt över hastighetsbegränsningarna och kör om alla på bästa och sämsta möjliga sätt.
När vi börjar närma oss Kalix, ca 1 mil ifrån så ser vi en bil som kört ner i diket och vem kan det inte varit då om inte den käre skåpbilen som hade så brotomt. Där stod han och ringde i sin telefon, oskadd såg han ut vara och vi skrattade gott när vi passerade honom. big_smile

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 december 2009
Jag ska f** installera spolarmunstycken på min baklucka som e riktade bakåt så man kan spruta på dom som ligger för nära mad

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

671 Inlägg
25 december 2009
Saab_Diana skrev:
fan flytta på er istället..Dom största idioterna på vägarna är tvärnitare.Och blir ni så jevla stressade för att nån ligger bakom er att ni börjar vingla o ha er pga stress kanske ni kan ta småvägarna tills ni lärt er hantera det.

Kom ut och åk i skogen på en rallysträcka tillsammans med mig och se vem som kan hantera bilen, jag vet att du är oduglig. Dom med dit beteende har ingen aning om vilken framförhållning som behövs för att åka säkert och fort i trafiken. När jag ligger "PÅ" på sommarväg så ligger jag aldrig bakom och trycker i arslet.
VARFÖR; jag är inte en värdelös förare som ligger 1 meter bakom framförvarande på 3:ans växel.
Jag håller hög fart på femman o fyran och passerar fort och effektivt och snyggt. 
När man åker fort slits bromsbeläggen extremt mkt om man åker på tonårsvis med 3ans växel.
Tröttmössa !
Såååå många ggr man försökt få snorisar likt dig att åka undan, för ni tror ni är så fruktansvär duktiga förare. Det slutar alltid likadant...

Det brukar gå till så här man ligger o tuffar av olika anledning o det kommer upp en sådan där sniffare.
Dom ligger där o sniffar supertätt bakom mig eller någon annan i kön, och det helt i onödan trots att det är kurvigt och en långsam bil i vägen. När det väl blir fritt så ska det gasas och då trissar man dem, men inte blir det någon fart här heller.
Kör fort med omtanke till de andra i trafiken, det finns en anledning till att de som åker långsamt väljer att göra så. "DU" får köra åt dem och tänk på att alla hästar är inte jämnt hemma hos förare och bilar. I sverige har vi en hel del odugliga förare som aldrig använt backspeglar eller vridit på nacken. De känner inte till vad som händer runt ikring dem, ett klart jobbigt problem. Jag hatar dessa tröttmössor men accepterar dem och kör åt dem istället för att lägga ner energi på dem under körningen. Då koncentrerar jag mig på körningen istället för dem.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
25 december 2009
Evil_90 skrev:
Jag ska f** installera spolarmunstycken på min baklucka som e riktade bakåt så man kan spruta på dom som ligger för nära mad

Gärna en extra tank som du kan fylla med lite diesel så blir det irriterande sträck på rutan! lol

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 december 2009
Jobbade igår på jul afton, de va skoj. Men jag åkte i alla fall genom jönköping på natten, o ja vet i fan vad de va för fel på folk.Totalt hade jag 8 bilar som låg o tryckte i röven på mig, när jag blivit av med en kommer nästa, även fast det var dubbel filig väg?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

5 198 Inlägg
25 december 2009
Alla är bäst,,,, eller är alla sämst ? vem är värst, ,den som inte går på sidan eller den som tvingar ut den som ligger framför... båda är nog samma kålsupare,,,
Senast redigerat av gamlingen (25 december 2009)

246 Inlägg
25 december 2009
Evil_90 skrev:

http://209.85.12.227/html/emoticons/laugh.gif

Människor med smak kör bilar med flak!

342 Inlägg
25 december 2009
En tanke till alla som prompt måste ligga 2-3 meter bakom framförvarande bil och som samtidigt gapar högt, brett och vilt om att bromsklossar i trafiken per automatik är osäkra förare:

Om man, som ni ändå initierar, vet att föraren framför är en osäker förare ....
Varför i hela fridens namn vill man då ligga så nära denna förare?
Upptäcker jag en förare som jag upplever som osäker så ser jag till att hålla mig så långt borta från denna som möjligt.
Men det är jag det ...

En redan dålig situation blir knappast bättre av att jag genom något idiotiskt beteende gör den ännu sämre.
Skrämmande att vissa låtsaspoliser verkar tro det.
Hav förtröstan att plantan framför er inte flyttar på sig och se istället fram mot att röka honom/henne helt när första bästa lämpliga omkörningssträcka infinner sig.
Svårare än så är det inte.

Att lägga sig direkt i arslet på en eventuell bromskloss säger mer om bakomvarandes bilist intelligens och bristande trafikkunskaper än den som agerar bromskloss.

Tålamod och en smula hänsyn att alla inte är Schumachers i trafiken har aldrig skadat.
Till skillnad från att ligga alltför nära framförvarande bilist.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

2 201 Inlägg
26 december 2009
du tjänar inte ett skit på att ligga nära.
o jag ökar inte hastigeheten när jag redan ligger i rätt hastighet eller ens för fort bara för nån idiot måste tjäna 2 sekunder.

bättre ni kör fort på en bana, mantorp, knutstorp mfl.
Senast redigerat av peter_1976 (26 december 2009)

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 december 2009
Håller me TS till 100%....O Saab-Diana, det är såna som du som borde "avvecklas" inte SAAB*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

945 Inlägg
26 december 2009
Jag är också en av alla som ställer sig frågande till varför många ska slicka en när dom kör bakom en?

Personbil med släpvagn är något jag kör dagligen, flera gånger.
Oftast med fullt lastade släp och ibland lite extra. Ofta så sticker även lasten ut.
Ibland håller jag låg hastighet för lasten faktiskt håller på att trilla av.

Där kommer vi till en fråga, är folk inte rädda för att då diverse osäkrad last över sig?
Slicka en släpvagn i häcken när det är snöstorm vad ger det? Tänk om jag kör sommardäck?

Jag tror främst att folk är alldeles för korkade för att faktiskt förstå vad som kan inträffa.

En gång var jag väldigt nöjd efter att ha haft slickare hela vägen mellan växjö och båstad.
Körde ett grindsläp som i sin tur var lastat med 2.st släp. Alltså 3.st släpvagnar som kördes.
Svajade lite på ratten och hela ekipaget vinglade och krökte sig som ett stort S. Alla tvärnitade bakom.

403 Inlägg
27 december 2009
som lastbils chaufför, brukar jag bara släppa gasen sen får man se att folket ökar mellanrummet mellan lastbilen å personbil. annars kan man tända dimljusen fungerar bra till det mesta;)

<3 Japs
680 Inlägg
27 december 2009
Om någon ligger och trycker mig i röven så väntar jag ett tag (håller samma och laglig hastighet), sen pressar jag gasen så jag riktigt flyger iväg och håller mig typ 100m borta tillbaka på laglig hastighet. Trycker de en i röven då med, gör jag samma sak igen. Till slut så tvärnitar jag nästan...då brukar dom fatta smile

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan

Sök