Största idioterna på vägen, folk som ligger för nära!

volvo855t5r
17 december 2009 · 217 Inlägg

er jo bare kvinnfolk å gamle mennesker som har dette problemet da hehehe

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
gamlingen
17 december 2009 · 5 198 Inlägg

Finns inget som kan tvinga en å flytta sej, ,likväl så får man inte köra om innan det kan ske utom fara.. men flyttar jag mej OM JAG KAN. Sen köra om får man göra när det är klart.. om man inte vill riskera att fronta med den man möter.
Å andra sidan får man ine hindra nån att köra om. och det gör man inte om man ligger jämn hastighet på sin körbana.

M103
17 december 2009 · 1 570 Inlägg

volvo855t5r skrev:
er jo bare kvinnfolk å gamle mennesker som har dette problemet da hehehe

Ja och de som har whiplashskador pga av idioten bakom körde för nära och inte hann bromsa.

Fellow
17 december 2009 · 1 581 Inlägg

Helt otroligt att folk inte förstår att dem som ligger för nära gör då fanimig det vare sig den framför följer hastigheten eller inte. Diskussionen handlade hur som helst inte om människor pga ålder eller osäkerhet ligger o pressar 70 på 90 väg eller liknande. Utan dem människorna som utan hänsyn till andra helt enkelt ska ligga i röven istället för att behålla ett ordentligt säkerhetsavstånd TILLS DESS att en omkörning kan vara säker. JAG som ligger i 90-100km/h på 90 väg ska INTE behöva gå åt sidan för en bil som vill köra i 120-130 km/h. Ska jag behöva stanna vid väggrenen en tungt trafikerad dag och behöva vänta 1-2 minuter på att få en chans att köra ut igen för att just denna människa hade bråttom, sen kommer ändå nästa bil som är likadan så nej DET FUNGERAR INTE SÅ.

Jag är en av dem som blir irriterade på människor som kör för sakta! Fruktansvärt irriterad. Dessa människor ska också ha böter för dem följer inte hastighetsbegränsningen likaväl som vi bryter mot den. Jag har för fan precis fått tillbaka mitt körkort för fortkörning så kom inte och påstå att jag kärringkör.

Jag är en av dem som KÖR om. MEN jag gör det med hänsyn och respekt med bibehållen säkerhet. Omkörningen ska gå fort och jag ska inte behöva ligga nära bilen framför i mer än 30 sekunder tills omkörning är påbörjad.

Senast redigerat av Fellow (17 december 2009)

blacken
17 december 2009 ·

Det finns gott om idioter som har körkort, och dom blir bara fler och fler ute på vägarna. Lika irriterande är att dom man möter måste absolut promt bara vara i ens fil hela tiden, också ett vanligare fenomen i trafiken. Visserligen så blir man lite ilsk ibland om någon ligger och segar, men att hålla på och stressa 5 mm ifrån hans kofångare  i 100 knyck är inte lösningen, utan man bara tar det bara lugnt tills man får tillfälle att kvista om skitstöveln. Inget mer med det..

Senast redigerat av blacken (17 december 2009)

volvo855t5r
17 december 2009 · 217 Inlägg

behode roen og kjøre varsomt, så kommer alle frem smile

PS! Fellow, utrolig bra motiv lakk på bilen din smile

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
Lozinmust "Unloaded"
17 december 2009 · 1 557 Inlägg

Vi lever i Sverige, vi har haft snö i... alltid. Så det är alltid lika frustrerande att se folk som har hypermoderna bilar med trippel-esp/antisladd/anti-åka-av-vägen-teknik och fläskiga bromsar samt jättedyra vinterdäck men som ligger 30 km/h under gällande fartgräns; vad är vitsen? Har du inte lärt dig efter 18+ år att det kommer snö vareviga vinter, om än inte mycket på sistone. Det som stör mig allra mest är att folk verkar få sån jefla panik varje gång snön kommer, som att: "OMG SNÖ VAD FAN HÄNDER VAD GÖR JAG AAAHH!"

Jag kör en Volvo 740, med budget-däck och originalbromsar(inte världens ballaste/största direkt) och jag kör som vanligt hastighetsmässigt, för att jag vet att snön kommer vareviga år. Alltså har jag haft lite tid på mig att vänja mig/öva på hur man beter sig/bilen beter sig i snö. Appropå segkörare och röv-nosare; Jag håller avstånd om jag inte har för avsikt att köra om, eller om det absolut inte finns nån lucka. Annat är ju bra onödigt, då jag inte litar på medtrafikanterna för 5 öre, iaf inte de som pinar i 40 km/h på motorväg etc. Säkraste stället att framföra en bil på.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
laggey
17 december 2009 · 335 Inlägg

Mechanimal skrev:
Vi lever i Sverige, vi har haft snö i... alltid. Så det är alltid lika frustrerande att se folk som har hypermoderna bilar med trippel-esp/antisladd/anti-åka-av-vägen-teknik och fläskiga bromsar samt jättedyra vinterdäck men som ligger 30 km/h under gällande fartgräns; vad är vitsen? Har du inte lärt dig efter 18+ år att det kommer snö vareviga vinter, om än inte mycket på sistone. Det som stör mig allra mest är att folk verkar få sån jefla panik varje gång snön kommer, som att: "OMG SNÖ VAD FAN HÄNDER VAD GÖR JAG AAAHH!"

Jag kör en Volvo 740, med budget-däck och originalbromsar(inte världens ballaste/största direkt) och jag kör som vanligt hastighetsmässigt, för att jag vet att snön kommer vareviga år. Alltså har jag haft lite tid på mig att vänja mig/öva på hur man beter sig/bilen beter sig i snö. Appropå segkörare och röv-nosare; Jag håller avstånd om jag inte har för avsikt att köra om, eller om det absolut inte finns nån lucka. Annat är ju bra onödigt, då jag inte litar på medtrafikanterna för 5 öre, iaf inte de som pinar i 40 km/h på motorväg etc. Säkraste stället att framföra en bil på.

+1

Kexet86
17 december 2009 · 190 Inlägg

Jag är en sådan som gärna ligger lite över hastighetsbegränsningarna och jag håller avståndet till framför varande bil och om en bil ligger precis i röven på mig så blir det låsta hjul och då håller alltid bilarna avståndet bakom. Hatar folk som inte kan hålla avståndet

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)
blacken
17 december 2009 ·

Mechanimal skrev:
Vi lever i Sverige, vi har haft snö i... alltid. Så det är alltid lika frustrerande att se folk som har hypermoderna bilar med trippel-esp/antisladd/anti-åka-av-vägen-teknik och fläskiga bromsar samt jättedyra vinterdäck men som ligger 30 km/h under gällande fartgräns; vad är vitsen? Har du inte lärt dig efter 18+ år att det kommer snö vareviga vinter, om än inte mycket på sistone. Det som stör mig allra mest är att folk verkar få sån jefla panik varje gång snön kommer, som att: "OMG SNÖ VAD FAN HÄNDER VAD GÖR JAG AAAHH!"

Jag kör en Volvo 740, med budget-däck och originalbromsar(inte världens ballaste/största direkt) och jag kör som vanligt hastighetsmässigt, för att jag vet att snön kommer vareviga år. Alltså har jag haft lite tid på mig att vänja mig/öva på hur man beter sig/bilen beter sig i snö. Appropå segkörare och röv-nosare; Jag håller avstånd om jag inte har för avsikt att köra om, eller om det absolut inte finns nån lucka. Annat är ju bra onödigt, då jag inte litar på medtrafikanterna för 5 öre, iaf inte de som pinar i 40 km/h på motorväg etc. Säkraste stället att framföra en bil på.

Håller med dig, är ett mysterium hur en del beter sig när det kommer lite snö och kör en bil med alla möjliga förkortningar i modellnamnet.
Men man ska anpassa hastighet efter väglag,övrig trafik, fordonets skick och karaktär. Så om man håller samma hastighet på vintervägar/vinterväglag som på sommaren/sommarväglag så är man bara korkad..

Lozinmust "Unloaded"
17 december 2009 · 1 557 Inlägg

blacken skrev:

Mechanimal skrev:
Vi lever i Sverige, vi har haft snö i... alltid. Så det är alltid lika frustrerande att se folk som har hypermoderna bilar med trippel-esp/antisladd/anti-åka-av-vägen-teknik och fläskiga bromsar samt jättedyra vinterdäck men som ligger 30 km/h under gällande fartgräns; vad är vitsen? Har du inte lärt dig efter 18+ år att det kommer snö vareviga vinter, om än inte mycket på sistone. Det som stör mig allra mest är att folk verkar få sån jefla panik varje gång snön kommer, som att: "OMG SNÖ VAD FAN HÄNDER VAD GÖR JAG AAAHH!"

Jag kör en Volvo 740, med budget-däck och originalbromsar(inte världens ballaste/största direkt) och jag kör som vanligt hastighetsmässigt, för att jag vet att snön kommer vareviga år. Alltså har jag haft lite tid på mig att vänja mig/öva på hur man beter sig/bilen beter sig i snö. Appropå segkörare och röv-nosare; Jag håller avstånd om jag inte har för avsikt att köra om, eller om det absolut inte finns nån lucka. Annat är ju bra onödigt, då jag inte litar på medtrafikanterna för 5 öre, iaf inte de som pinar i 40 km/h på motorväg etc. Säkraste stället att framföra en bil på.

Håller med dig, är ett mysterium hur en del beter sig när det kommer lite snö och kör en bil med alla möjliga förkortningar i modellnamnet.
Men man ska anpassa hastighet efter väglag,övrig trafik, fordonets skick och karaktär. Så om man håller samma hastighet på vintervägar/vinterväglag som på sommaren/sommarväglag så är man bara korkad..

Jag kör en annan bil på sommaren wink

"When innovation meets passion!"
Remiss
17 december 2009 · 1 339 Inlägg

Mechanimal skrev:
Vi lever i Sverige, vi har haft snö i... alltid. Så det är alltid lika frustrerande att se folk som har hypermoderna bilar med trippel-esp/antisladd/anti-åka-av-vägen-teknik och fläskiga bromsar samt jättedyra vinterdäck men som ligger 30 km/h under gällande fartgräns; vad är vitsen? Har du inte lärt dig efter 18+ år att det kommer snö vareviga vinter, om än inte mycket på sistone. Det som stör mig allra mest är att folk verkar få sån jefla panik varje gång snön kommer, som att: "OMG SNÖ VAD FAN HÄNDER VAD GÖR JAG AAAHH!"

Jag kör en Volvo 740, med budget-däck och originalbromsar(inte världens ballaste/största direkt) och jag kör som vanligt hastighetsmässigt, för att jag vet att snön kommer vareviga år. Alltså har jag haft lite tid på mig att vänja mig/öva på hur man beter sig/bilen beter sig i snö. Appropå segkörare och röv-nosare; Jag håller avstånd om jag inte har för avsikt att köra om, eller om det absolut inte finns nån lucka. Annat är ju bra onödigt, då jag inte litar på medtrafikanterna för 5 öre, iaf inte de som pinar i 40 km/h på motorväg etc. Säkraste stället att framföra en bil på.

Det är så att om man har en bil med dubbdäck tex, så är inte det säkrare på något vis då du (statistiskt sett) kompenserar det ökade greppet med ökad hastighet vilket oftast är för fort. Varför tror du man åker av vägen? Finns inget dåligt underlag finns bara dålig förare som kör för fort (oftast). Så om du ser en som kör i 30 km/h under hastighetsgränsen så vill han kanske bara komma hem levande.

Man ska inte lita på bilen eller bilens system, det är korkat om något.

pukan2
17 december 2009 · 3 182 Inlägg

varje gång jag är ute och kör och någon ligger och trycker bilen i röven så saktar jag ner och kör bara saktare om jag är helt ensam tvärnitar jag blir jag riktigt pissoff springer jag ut med basebollträt( har inte hänt en som tur är)

Tommy_P
17 december 2009 · 396 Inlägg

Saab_Diana skrev:
fan flytta på er istället..Dom största idioterna på vägarna är tvärnitare.Och blir ni så jevla stressade för att nån ligger bakom er att ni börjar vingla o ha er pga stress kanske ni kan ta småvägarna tills ni lärt er hantera det.

tjaa...jag håller med dej tror jag. förutsatt att dom kör långsammare än skyltad hastighet.

Saab_Diana
17 december 2009 · 401 Inlägg

Jag har i princip aldrig någon bakom mig som ska skynda på mig,,hur kommer det sig??

Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
BMW 535 "i" (2012)
blixtn
17 december 2009 · 214 Inlägg

Ibland önskar man att man hade en näve "spanska ryttare" som man kunde kasta ut genom takluckan.  Som någon i tidigare inlägg påpekat så är det den man kör på i baken som råkar värst ut i regel.

MariaC
17 december 2009 · 140 Inlägg

smile

Saab_Diana skrev:
Jag har i princip aldrig någon bakom mig som ska skynda på mig,,hur kommer det sig??

Haha nä dem gångerna man har det är det ju oftast för man hamnat bakom någon
där som bara är ett körfält och man kommer inte förbi

Saab 9-5 (2005)
Saab_Diana
17 december 2009 · 401 Inlägg

MariaC skrev:
smile

Saab_Diana skrev:
Jag har i princip aldrig någon bakom mig som ska skynda på mig,,hur kommer det sig??

Haha nä dem gångerna man har det är det ju oftast för man hamnat bakom någon
där som bara är ett körfält och man kommer inte förbi

precis..TS kanske borde fundra på hur denne kör egentligen som har såna väldiga problem med detta

BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
Bird-ant
17 december 2009 · 24 Inlägg

Folk som ligger och nosar en i baken brukar jag öka avståndet till, annars blinkar jag med bromsarna.
Tyvärr förstår långt ifrån alla vad man menar.

Man har god lust att tvärnita och gå ut och slå in rutan för idioten.
Fast hjulkorset skulle nog bli obrukbart innan man rensat upp nämnvärt.

TS_quattro fyrkrafsare
17 december 2009 · 1 443 Inlägg

saab_diana tillhör nog den kategori man inte vill ha i trafiken alls, ingen som helst respekt för andras säkerhet på vägen. Att någon tänder bromsljusen när någon ligger för nära ska ses som en varning, hinner du verkligen bromsa så du inte kör in i framförvarande om det skulle bli "skarpt läge"? Är det en cabriolet som ligger och slickar röven på min bil så brukar jag ge dem några duttar med spolarvätskan, det brukar göra att de kryper ifrån en bit. Såg även att diana gapade om att man inte har rätt att bromsa, det har man visst, skulle jag bromsa och den bakom kör in i mig så är den bakom som får skulden just pga att personen inte höll avståndet, för hade personen i fråga hållit avståndet så hade det inte smällt. 

Detta är tyvärr inte unikt för denna person, frontade för några år sedan med just en sån person, utslitna däck (givetvis en s.k "vinterbil" som inte får kosta pengar) och alldeles för hög fart in i en högerkurva (från hans färdriktning sett, vänster för mig) i mycket halt väglag, var nån form av halvflytande snösörja i snorkonsistens på vägen, hans bil understyrde och kom över i mitt körfält och rakt in i nosen på mig, jag hann undan så pass att smällen inte tog stumt mitt i, men inte mer, och varför hände nu detta?

Han körde helt enkelt för fort gentemot vad han själv och bilen klarade av, och vad säger nu §3 i trafiklagstiftningen? Du får aldrig köra fortare än att du hinner stanna! Oavsett gällande hastighetsbegränsning. Och bara för att det står "90" på skylten så innebär det inte minst 90 utan MAX 90, finns ingen begränsning nedåt, tillåter inte väglaget mer än 40 km/h så är det det man kör i. Men som tur är så brukar dessa personer som inte kan se till säkerheten i trafiken rensa ut sig själva över tid och längd, så länge de inte kör ihjäl nån annan på kuppen så får de gärna köra in i första bästa bergvägg. Om någon idiot ligger ett par meter bakom mig när jag måste tvärbromsa pga hinder på vägen och personen i fråga kör på mig därför att han/hon inte hinner stanna så bör de hoppas att jag inte överlever för gör jag det och fortfarande har armar och ben i brukbart skick så slår jag ihjäl fanskapet, punkt.

edit: Sedan har man skyldighet att så långt det är möjligt underlätta en påbörjad omkörning, oavsett om det är en mötande bil som kör om eller om man själv blir omkörd, men att ligga precis bakom när det är enfiligt är helt oförsvarbart. En säker omkörning innebär inte heller att man ligger precis bakom för att sedan svänga ut i vänsterfilen och sedan ställa sig på, man ska ha farten uppe redan innan man svänger ut och det har man definitivt inte när man gör på detta sätt.

Senast redigerat av TS_quattro (17 december 2009)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang