100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

Remiss
18 december 2009 · 1 339 Inlägg

Tråkigt, men dom styrande (Maud Olofsson?) gjorde bevisligen helt rätt i att inte pumpa in pengar för att hålla företaget flytande, bra gjort..

Detta var väll egentligen bara en tidsfråga, nu kan någon annan ta över fabriken, hörde talas om att det kanske skulle tillverkas vindkraftverk där.

weian Concordia res parvae crescent
18 december 2009 · 924 Inlägg

som mä alla bilar å märken så fanns de saker som va bra å saker som va dåliga mä saab.
har aldrig haft förväntningarna att saab ska vara bäst inom något område, utan det har varit en väldigt bra svensson-bil. inte bäst på något men bra på mycket.

saab va ett inovativt märke som va stora inom bla säkerhet.
sen att folk inte vill köpa bilarna fattar ja inte alltid då deras design inte va världens fulaste.

men men! nu e de som de e.

R.I.P SAAB!

skänker en tanke till dom anställda som blivit slitna mellan hopp å förtvivlan å som nu får gå.

Senast redigerat av weian (18 december 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Drfrasse Trabant und Saab Uber alles:) 14
18 december 2009 · 1 035 Inlägg
Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14
Saab 9000 cse 2.3T a50 "Fidelli" (1998)
Mazda 323 GLC "Kadaffi rwd" (1979)
Trabant 1.1 "Sportcombi Trabi" (1990)
Niklas1987 NO
18 december 2009 · 2 182 Inlägg

Braather skrev:

Niklas1987 skrev:
Har aldrig gillat Saab, men ändå så känns det tungt att det ska läggas ner sad
Inte bara för att många blir arbetslösa utan för att ett klassiskt bilmärke går i graven, vilket är riktigt synd.

Alla bilmärken har alltid en skara människor som älskar bilen för vad den är, hur många gick inte i taket när GM offentlig gjorde att Oldsmobile skulle läggas ner, dålig försäljning och ekonomiska förluster även där precis som för Saab.

Men Saab Automobile kommer hänga med oss länge så länge det finns entusiaster som vårdar å sköter om bilen som dem älskar.

Så vila i frid Saab Automobile, hatad, älskad och och för vissa en vän för livet.

Väldigt fint och väl skrivet!

Man får tacka å bocka

En liten del av mig hoppas fortfarande på ett mirakel, för det ju runt jul mirakel sker eller hur? wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Panzar_Audi
18 december 2009 · 820 Inlägg

Volvo740an skrev:
Tråkigt, men dom styrande (Maud Olofsson?) gjorde bevisligen helt rätt i att inte pumpa in pengar för att hålla företaget flytande, bra gjort..

Detta var väll egentligen bara en tidsfråga, nu kan någon annan ta över fabriken, hörde talas om att det kanske skulle tillverkas vindkraftverk där.

+1

Om man säger
PaZZe
18 december 2009 · 199 Inlägg

Riktigt tråkigt att Saab nu har lagts ner sad

Oavsett vad som händer så finns Saab i hjärtat! <3

Nissan Skyline R33 GTR "Midnight Purple" (1998)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 december 2009 · 10 427 Inlägg

expect1991 skrev:

steifan skrev:
Hårda bud.

Då finns det bara tre "stora" märken kvar sen inom fordonsindustrin i Sverige.

Vem är på tur nästa gång? roll

De andra är stabila, SAABs problem har funnits länge. Men det som hänt är ändå väldigt sorgligt.

Ja precis. Scania kan ju iaf stoltsera med att vara den mest lönsamma lastbilstillverkaren.. yaay cool

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
JaZoR Team RmR
18 december 2009 · 393 Inlägg

Riktigt tråkigt det här , en annan som redan tycker det är svårt att få jobb i trollhättan , och nu kommer man stå där med många många tusen andra som är arbetslösa , går ju bara neråt för trollhättan, tror det var snack om ca 8000 anställda ifrån saab och underleverantörer så hmm vi får se vad som händer med den här staden nu :S

Bjornn
18 december 2009 · 749 Inlägg

Väldigt tråkigt med nedläggningen, felet är att SAAB liksom Volvo inte äger sej själva.

Hur ska företag som VOLVO och SAAB växa sej starkare och bli större än Ford och GM när de tar all vinst från dem?
Sen när folk inte vill köpa Fordar och Oplar så drabbad de av nerläggning.
Om nu företagen ägt sej själva kunde de ju konkurerat mot Ford och GM så de hade gått ännu sämre för Gm/Ford.
Det hade ju varit possitivt.

En skam att det är på detta viset. Vi har ledande biltillverkning i världsklass enligt min åsikt betydligt bättre än ford och GM bilar.

Tycker regeringen kan ta lite ansvar och köpa loss våra stora biltillverkare så de får en chans att konkurera och inte behöver dela med sej av deras vinst och teknik till andra.

Tycker synd om SAAB och om Volvo också läggs ner kommer jag ändå köra Volvo tills jag dör, kommer aldrig nånsin köpa nått annat iallafall. Min 700 har så pass bra kvalitet att den håller min tid ut.

Braather (none)
18 december 2009 · 1 725 Inlägg

Niklas1987 skrev:

Braather skrev:

Niklas1987 skrev:
Har aldrig gillat Saab, men ändå så känns det tungt att det ska läggas ner sad
Inte bara för att många blir arbetslösa utan för att ett klassiskt bilmärke går i graven, vilket är riktigt synd.

Alla bilmärken har alltid en skara människor som älskar bilen för vad den är, hur många gick inte i taket när GM offentlig gjorde att Oldsmobile skulle läggas ner, dålig försäljning och ekonomiska förluster även där precis som för Saab.

Men Saab Automobile kommer hänga med oss länge så länge det finns entusiaster som vårdar å sköter om bilen som dem älskar.

Så vila i frid Saab Automobile, hatad, älskad och och för vissa en vän för livet.

Väldigt fint och väl skrivet!

Man får tacka å bocka

En liten del av mig hoppas fortfarande på ett mirakel, för det ju runt jul mirakel sker eller hur? wink

JO, men Svenskar har en förmåga att vara stolt för sitt land och för de som är Svenskt. Så oavsett om man inte äger en saab eller inte gillar dom så mycket så är det grymt tråkigt som svensk att se att ett stort företag gå i graven. Ett företag som ändå beskrivs som typiskt svenskt på en Tio topp lista.

Håller med dig..mirakel har hänt innan............

--Lev i går som det vore i morgon--
JaggaChafen Tesla Senior Technician
18 december 2009 · 2 307 Inlägg

Saab kommer alltid vara min favorit biltillverkare

Så mkt bra minnen jag har ifrån mina gamla 900

Skall ta mig en gravöl å Hoppas nu att Saab kommer till Bilhimlen det e dom absolut värda.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
lillrackarn
18 december 2009 · 130 Inlägg

Volvo740an skrev:
Tråkigt, men dom styrande (Maud Olofsson?) gjorde bevisligen helt rätt i att inte pumpa in pengar för att hålla företaget flytande, bra gjort..

Detta var väll egentligen bara en tidsfråga, nu kan någon annan ta över fabriken, hörde talas om att det kanske skulle tillverkas vindkraftverk där.

Precis, finns ingen anledning att skicka in pengar i ett företag som går förlust ändå.

http://www.realtid.se/ArticlePages/2009 … 95.dbp.asp sen är ju frågan hur Scania kommer vara om några år, dom har inga planer på ett riktigt ihopslagning än, men den kommer kanske att komma!

Senast redigerat av lillrackarn (18 december 2009)

THE_SAAB_DUDE
18 december 2009 · 162 Inlägg

Niklas1987 skrev:

Braather skrev:

Niklas1987 skrev:
Har aldrig gillat Saab, men ändå så känns det tungt att det ska läggas ner sad
Inte bara för att många blir arbetslösa utan för att ett klassiskt bilmärke går i graven, vilket är riktigt synd.

Alla bilmärken har alltid en skara människor som älskar bilen för vad den är, hur många gick inte i taket när GM offentlig gjorde att Oldsmobile skulle läggas ner, dålig försäljning och ekonomiska förluster även där precis som för Saab.

Men Saab Automobile kommer hänga med oss länge så länge det finns entusiaster som vårdar å sköter om bilen som dem älskar.

Så vila i frid Saab Automobile, hatad, älskad och och för vissa en vän för livet.

Väldigt fint och väl skrivet!

Man får tacka å bocka

En liten del av mig hoppas fortfarande på ett mirakel, för det ju runt jul mirakel sker eller hur? wink

Riktigt fint skrivet Nicke smile

Jag kommer hoppas å hoppas, jag fattar faktiskt inte att det kunde hända,  (SAAB) är en jäkligt säker bil, med riktigt fina motorer, och en sjuk åk komfort,  dock med ett jävla dåligt rykte som dom inte förtjänade,  kommer alltid älska saab, för deras underbara bilar,  <3

Jag har 7 intressen: Bilar å sex
Saab ng900 turbo "10 sekuders saab" (1995)
Grabber Dagdrömmare
18 december 2009 · 2 836 Inlägg

Tråkigt men redan från början verkade det som GM ville lägga ner SAAB ändå!

Det var för mycket trams vem som skulle köpa o till sist har alla intresserade backa ur.+

Snart kommer det att finnas bara få biltillverkare om det fortsätter så här...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
kwansa Hmm, vet inte?
18 december 2009 · 1 775 Inlägg

Emill88 skrev:
sjukt dåligt att saab läggs ner.. borde finns andra lösningar:)

Det kommer en lösning! frågan är bara hur den ser ut roll

reservdelar behöver man inte oroa sig för mycke för, eftersom det är knappt saab som tillverkar dem och att flera saabar delar många delar med tex opel smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Ellertz Norrlänning
18 december 2009 · 1 453 Inlägg

master_- skrev:
Jag förstår inte redigt hur det har kunnat gått så dåligt för saab så pass länge..
Tycker saab gjorde fina "svensson" bilar precis som volvo och många andra märken.

Kanske någon som har en BRA förklaring varför?

Sätt dig i en 9-5 från 98 och sen i en från 2008.... Exakt samma bil! De är för mycket plast, för mycket små missljud och glapp i styrningen för att få kosta dom pengarna dom gör! 9-3 an känns som en helt annan biltillverkade gjort dom..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
erixon89
18 december 2009 ·

Riktigt synd saab gör riktigt fina bilar/gjorde..

Ellertz Norrlänning
18 december 2009 · 1 453 Inlägg

jonnielahti skrev:

Funkiee skrev:

Lincoln skrev:
Äntligen!

Du är ju för i helvete störd i huvudet, du borde in på psyket din jävel! mad

word!

vad kommer hända med tillverkningen av de bitar som ligger framme?
hur går det med fabriker?
underleverantörer?

Och framför allt kunderna!?!?
ville ju köpa en ny Saab när jag får jobb och lån sad

Det var för många som "ville" köpa en saab men för få som "gjorde" det!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Panzar_Audi
18 december 2009 · 820 Inlägg

Johan323 skrev:

Panzar_Audi skrev:

Johan323 skrev:
Slå ihop volvo och saab!!!
Ta det bästa från båda märkena. För det fnns jättemycket ideer och kompetens i företagen!!!

Nej usch, Volvo är på rätt spår nu, det är ingen bra idé och glöm inte av att det redan har gjorts försök men då backade SAAB ur, jag är övertygad om att Volvo klarar sig bättre själva.

Jag anser att dom skulle kunna dra mycket nytta av varandra för det finns mycket innovativa ideer som saab har, tänker på allt som har med deras utvecklingen att göra av motorer, samt miljötänk.
Det är väl bättre att saab och volvo fortsätter ihop. Klart vi ska ha kvar både Saab och Volvo. Två svenska stoltheter.

Klart man kan få in saabs tekniker och forskare, på så sätt kan man få dra nytta av lösningar som dom använder/använde, men att slå ihop dom skulle vara katastrofalt för Volvo, dem är på rätt spår och ska inte krångla till det, tror inte SAAB kan bidra så mycket till Volvo, däremot tror jag Volvo kan bidra till SAAB och då är det ingen vits för Volvo, så nej jag tror inte på en sammanslagning däremot så kan Volvo plocka endel värdefulla bitar ur vraket som kan användas.

Senast redigerat av Panzar_Audi (18 december 2009)

Om man säger
Mack Forum- och sitemoderator
18 december 2009 · 26 155 Inlägg

Johan323 skrev:

Panzar_Audi skrev:

Johan323 skrev:
Slå ihop volvo och saab!!!
Ta det bästa från båda märkena. För det fnns jättemycket ideer och kompetens i företagen!!!

Nej usch, Volvo är på rätt spår nu, det är ingen bra idé och glöm inte av att det redan har gjorts försök men då backade SAAB ur, jag är övertygad om att Volvo klarar sig bättre själva.

Jag anser att dom skulle kunna dra mycket nytta av varandra för det finns mycket innovativa ideer som saab har, tänker på allt som har med deras utvecklingen att göra av motorer, samt miljötänk.
Det är väl bättre att saab och volvo fortsätter ihop. Klart vi ska ha kvar både Saab och Volvo. Två svenska stoltheter.

Visst hade det varit underbart om vi hade haft båda stoltheterna kvar, men det är en drömvärld du pratar om. Varken Volvo eller Saab är "svenskt" längre. Vem eller vilka skulle köpa tillbaka dem?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang