MilleV8 skrev:
hotrodder skrev:
Tempgivare till mätaren sitter på sidan om ena toppen. Tempgivaren till motorstyret sitter fram på insuget alldeles vid termostathuset. Väldigt vanligt på vanarna att just tempgivaren till motorstyret drar = dålig bränsleekonomi. Tjurigheter vid start och hög HC. Insugspackningar och packningen mellan TPI hus och insug är oxå ett känt problem = galen Co/ Hc. Kollas enkelt med stargas.
Tändkablar? E han död på ett stift (svårt att höra) så blir HC oxå hög. Häng på en stroboskoplampa och kolla om gnista går till varje stift. Blink = gnista Inget blink = dött stift.
Ryker han vitt så är det vatten. Toppackning eller en sprucken topp, omöjligt att konstatera sida när grenrören går ihop till ett.
Lyser Check engine lampan och isåfall blinkat fram några koder?
Hej!
Check eninge... (eller Service your veichal) tänds ibland och lyser ett tag (ca 30min) slocknar när jag stänger och och är släckt ett tag tills motorn blir varm.
Har inga koder att ge tyvärr...
Hade den hos en meck som bytte fördelarna och då gick den mycket bättre... dvs den startar helt ok. SÅ igentligen nu återstår bara att det rycker vitt som satan (speciellt när den är kall) och högt HC värde.
CO värdet är under gränserna och alltså OK. Tror att det stod 157 på HC värde (riktlinje är 100) och jag har inte hunnit mäta exakt vad den drar...
Men jag tankade i 50 liter och har en känsla av att jag kommer ca 20 mil så det verkar vara lite för mycket.... (eller?) Har kört lungt hittills....
Tror ni det är läge att byta katten oavsett?
Tack för alla tips, tas emot varmt

Att "SES" lampan tänds innebär att du har ett fel som gör att motorstyret lägger en felkod och omöjligt kan gå inte i "closed loop". Vilket i klartext innebär att alla parametrar från styrdonet ställs i ett läge där maskin "ska gå" typ hjälp mej hem mode. Det behöver inte vara fel på någon givare eller kabel, utan förbränner den tex. vatten eller för mycket bensin/olja så blir lambdavärdet fel = felkod. Systemet är inte mer sostifikerat än att just när lampan tänds känner systemet av ett fel. Slocknar den så innebär det att alla värden just då är okej men systemet och andra fel kan hindra maskinen att gå i "closed loop" ändå. Vilket är ett vilkor för att systemet skall justera tändning rätt, "leana" ut bränslet mm. så att bränsleförbrukningen ska bli human. "Closed loop" läggs inte heller förrän rätt temperatur och om jag inte minns fel, så läser den inte lambda värdet heller innan den gått i closed loop. Felkoderna lagras och raderas först när huvudströmmen varit bryten i ca. 30sek.
Att bara gissa och tex. byta katalysatorn ger inget resulat när du har en solklar indikering på instrumentbrädan att ett fel finns i systemet. KOLLA FELKODERNA är det absolut första din meck borde ha gjort INNAN komponenter börjar bytas eftersom lampan indikerar. Felkodsdiagnostiken i dessa bilar är inget underverk av precision och fel kan finnas utan att en felkod läggs, men likt förbannat. Med en dåres envishet

så har du ju en indikering på ett fel i systemet.
Blinka felkoder + läsa ut vad dessa:
http://www.troublecodes.net/GM/Bra sida om
aldl utaget på GM:
http://www.aldlcable.com/Vanen ska du utan vidare kunna köra på 1,3l/mil (landsväg och lugn körning) Ryker den vitt innebär det att han förbränner vatten.
Tips; Tryck i kylsystem, majonäs på stickan eller oboyfärg på oljan, renspolade stift? Isåfall kanske en topppackning. Insugspackningar pajjar oftast på TPI´n men kan ge vattenläkage även på en TBI. Sprucken topp är mer ovanligt.
Just stiften säger mycket om dessa maskiner + hur dom mår = Gyllenbrun isolator definitivt inte sotiga/svarta eller helt rena (sköljs med vatten) Dessutom fuskas det ofta med stiften pga. bök att komma åt dessa. Råd; några är lättare att ta underifrån.
Tändkablarna är A och O. Dessa byts sällan pga. bök med byte samt kostnad.
Kolla med stroboskop på varje stift att han verkligen går på alla = stroblampan får inte missa utan den ska blinka med jämn frekvens utan tveksamheter.
Rost på triggerhjult inne i fördelaren är vanlig felkälla = Lyft på fördelarlock ock kolla så det är rent och snyggt i givaren under rotorn.
Tempgivaren till styrsytem = Inneffektiv gång, hög bränsleförbrukning, ibland startproblem beroende på temperatur. Det är vanligt att dessa pajjar. Sitter vid termostathuset och innebär inte nödvändigtvis en lagd felkod
Packning mellan TBI hus och insug = Orolig gång, hög bränsleförbrukning, ibland felkod. Kolla med startgas runt TBI foten.
Dålig kamdrivning är oxå vanligt Den håller utan vidare tiotusentals mil men blir gradvis sämre = trött + hög soppaförbrukning och ger ofta hög temp och kokningstendeser. Den kollas jättelätt med avtaget fördelarlock och vridning av motorn några centimeter fram och tillbaka på svängdämparen. Rotorn på fördelaren får inte släpa efter utan skall i princip direkt följa med när motorn vrids fram och åter.
Nergången kam, MYCKET vanligt på -88/-89 = slö + hög soppaförbrukning.