2753
Sök

Volvo 740 cab [nu förgasar turbo bygge]

128 Inlägg
26 september 2010
nu för att få en mer exakt bränsleblandning går de ju enklast att hona upp tryckröret mellan förgasarn och insuget alltså få en liten slipad yta de hjälper till att blanda bensin och luft.

men mc gasare borde ju vara den ultimata gasarn att trycksätta wink
sen då man fyller olja i turbo kör du bara på startmotorn fast utan tändning tills du ser de kommer olja i returen

210 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
P--JawZ--K skrev:
Gött å höra, ska bli roligt å se när det är klart för uppstart smile

Jag fick en liten idè när jag läste hur du skulle göra med förgasaren, och tänkte att istället för att använda förgasarens spjäll så använder man separata spjäll i varje runners, för att (teoretiskt sett) få lika mycket bensin te varje cylinder. Dock bara nåt jag kom å tänka på som skulle vara rolit å testa hur det skulle va å köra på. Det blir nåt jag själv kommer att testa innan jag monterar ett par MC-förgasare på min motor. Alltid rolit att experimentera wink

Jo längtar gode mycke till uppstart, men ju närmare man kommer ju fler motgångar får man ha ja märkt... såg idag att ja monterat adpterplatorna till förgasaren så att den hamnar fel väg, sidan som ska vara mot insuget hamnar mot intercoolern.... Lite mycke extra jobb men ska försöka modda till platorna så jag kan vända på förgasaren och få alllt att passa igen...

Det skulle vara grymt roligt att montera motorcykelgasare:P får önska dig lyckatill med det big_smile

Jacke90 skrev:
nu för att få en mer exakt bränsleblandning går de ju enklast att hona upp tryckröret mellan förgasarn och insuget alltså få en liten slipad yta de hjälper till att blanda bensin och luft.

men mc gasare borde ju vara den ultimata gasarn att trycksätta wink
sen då man fyller olja i turbo kör du bara på startmotorn fast utan tändning tills du ser de kommer olja i returen

Jag har redan slipat ganska mycke tycker jag men blir ju att slipa lite mer... Okej så långt han ja faktiskt tänka själv, men ändå tur att du säger de, för vem vet ja kanske inte visste big_smile hahahahaha

590 Inlägg
26 september 2010
Jo dä vet jag, lite extra swirl effekt har jag testat å göra på 631 toppen jag har liggnas för när jag får nån ny idè å vill testa den, kolla här vetja för en annorlunda bearbetad topp -> http://www.allpar.com/fix/holler/head-porting2.html Dock ej så djupt som de är på dem portarna.

Jo dä tror jag med, därför det kommer så småningom att hända för min del big_smile, precis bara låt den tugga ett tag så funkar det prima. När jag hade 240;in monterad så hade jag vippbrytare till tändningen, å låt den tugga lite grann för att va säker på att oljan hade kommit upp å gått runt i turbon.

Tackar, kommer bli riktigt sköj å se hur det kommer att funka, men tills jag får pengar tills dess så får jag nöja mig med 2 stromberg förgasare istället, dä går dä å wink

A dä ä så typiskt, har att hänt mig bra många gånger. Fast det värsta är när man har monterat ihop nånting som tog ett tag å sen så kommer man på att man glömt en liten sak, så att man måste demontera dreten igen tongue
Senast redigerat av P--JawZ--K (26 september 2010)

210 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
P--JawZ--K skrev:
Jo dä vet jag, lite extra swirl effekt har jag testat å göra på 631 toppen jag har liggnas för när jag får nån ny idè å vill testa den, kolla här vetja för en annorlunda bearbetad topp -> http://www.allpar.com/fix/holler/head-porting2.html Dock ej så djupt som de är på dem portarna.

Jo dä tror jag med, därför det kommer så småningom att hända för min del big_smile, precis bara låt den tugga ett tag så funkar det prima. När jag hade 240;in monterad så hade jag vippbrytare till tändningen, å låt den tugga lite grann för att va säker på att oljan hade kommit upp å gått runt i turbon.

Tackar, kommer bli riktigt sköj å se hur det kommer att funka, men tills jag får pengar tills dess så får jag nöja mig med 2 stromberg förgasare istället, dä går dä å wink

A dä ä så typiskt, har att hänt mig bra många gånger. Fast det värsta är när man har monterat ihop nånting som tog ett tag å sen så kommer man på att man glömt en liten sak, så att man måste demontera dreten igen tongue

En fråga hur mycke tar bilen din per mil med två gasare ?

Det är så sjukt jobbigt då allt ska jävlas men då när bilen få st en dag eller två så går det oftas bättre sen då man kommer ut till den igen å ska börja skruva igen big_smile hahaha

Slänger upp lite bilder på vad som hände igår kväll=)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/1000960_gmnwkc.jpg
Blev annan placering på förgasaren tycker att de blev bättre... Men har funderat på att bygga sprut sen i den då ekonomin säger att det går bra big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/1000961_fonp9v.jpg
tycker att det blev okej, ska hel svetsa rören då ja kommer hem idag samt alla vacuom anslutningas jag monterade.. Eller dom är inte monterade på denna bild.
Senast redigerat av kp_stenberg (29 september 2010)

Bärs!
3 456 Inlägg
29 september 2010
Inte så jättebra ur flödes synpunkt kan jag tro... tongue
Du har säkert redan svarat på det tidigare i tråden, men jag frågar ändå: Varför använde du inte original insuget?

Garaget.org peakade 2008.

2 415 Inlägg
29 september 2010
Blev inte det ett väldigt dumt ställe för förgasaren? nu blir det väldigt svårt för beninen att nå upp! all bensin kommer ju rinna rakt ner i IC!? Rätta mig ifall jag har fel!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Audi racing
634 Inlägg
29 september 2010
de där kanalerna på turbon är vatten och olja ifall du inte fått svar på de än tongue

590 Inlägg
29 september 2010
Har inte kommit till att testa med två förgasare än, men singel förgasare och 0.7 bars ladd 1.2 - 1.4 liter milen tror jag, med bly foten framme som alltid wink annars runt litern skulle jag tro med snällare laddtryck å lite lättare fot tongue

210 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Aga_Diff skrev:
Inte så jättebra ur flödes synpunkt kan jag tro... tongue
Du har säkert redan svarat på det tidigare i tråden, men jag frågar ändå: Varför använde du inte original insuget?

Tror inte heller att de är bra ur flödes synpunkt;) men startar den inte ikväll så sätter jag dit ett original insug;) heheh

210 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Tryck_o_pys skrev:
Blev inte det ett väldigt dumt ställe för förgasaren? nu blir det väldigt svårt för beninen att nå upp! all bensin kommer ju rinna rakt ner i IC!? Rätta mig ifall jag har fel!

du ja har inte den blekaste men ser ju om den ens startar på de hära viset smile

210 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
P--JawZ--K skrev:
Har inte kommit till att testa med två förgasare än, men singel förgasare och 0.7 bars ladd 1.2 - 1.4 liter milen tror jag, med bly foten framme som alltid wink annars runt litern skulle jag tro med snällare laddtryck å lite lättare fot tongue

okejokej big_smile de låter inte helt dumt tongue

590 Inlägg
30 september 2010
nepp, jaså så det har blivit prov start äntligen. Ha film kamera redo då tongue

210 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
P--JawZ--K skrev:
nepp, jaså så det har blivit prov start äntligen. Ha film kamera redo då tongue

Jo det finns en film på en kompis telefon.. men den startar knappt... Var tvungen att använda startgas.. Använder även original-insuget...

Vet nån hur jag ska ställa in förgasaren?? för har en tomgång på 3500 till turbon börja ladda då vara biln 7000 på mindre än en sekund... Spelar ingen roll om ja ställer på skruvarna på förgasaren....

Vars ska men koppla in westgaten? och vars ska man koppla in kompressorhuset? är ju en slang som ska sitta där med.

Kom med så många svar som möjligt är ni snälla för vill gärna veta hur allt ska sitta.

128 Inlägg
30 september 2010
westgaten kopplar du mellan avgashuset och downpipen.. dock så kör du med westgate klockan den ska du koppla in i kompressorhuset

210 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Jacke90 skrev:
westgaten kopplar du mellan avgashuset och downpipen.. dock så kör du med westgate klockan den ska du koppla in i kompressorhuset

men då har ja juh koplat allt rätt big_smile

Men hur ska ja ställa in förgasren nån som vet smile??

590 Inlägg
30 september 2010
Kan vara att den drar tjuv luft nånstans, men för att ha en tom gång på 3500 ä lite extremt. Sen kolla så inte choken är i "PÅ" läget på förgasaren. Jag vet jag hade samma problem, kommer dock inte ihåg vad jag gjorde för att lösa det. Ifall jag kommer på mer så skriver jag det vid ett senare tillfälle

Ta startgasen å spruta runt insuget å förgasaren samt andra ställen, så märker du ifall den drar nån extra luft ifall den går upp i var än mer.
Senast redigerat av P--JawZ--K (30 september 2010)

210 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
P--JawZ--K skrev:
Kan vara att den drar tjuv luft nånstans, men för att ha en tom gång på 3500 ä lite extremt. Sen kolla så inte choken är i "PÅ" läget på förgasaren. Jag vet jag hade samma problem, kommer dock inte ihåg vad jag gjorde för att lösa det. Ifall jag kommer på mer så skriver jag det vid ett senare tillfälle

Ta startgasen å spruta runt insuget å förgasaren samt andra ställen, så märker du ifall den drar nån extra luft ifall den går upp i var än mer.

jag har ingen chok på gasaren den är igen lödd... men ska testa med en original gasare imorgon big_smile
skulle va bra om du kom med mer tips big_smile

128 Inlägg
30 september 2010
om den tjuvtar så blir den orolig och ojämn. jag skulle ta bort tryckröret och fokusera på trotteln eller byta förgasare

128 Inlägg
30 september 2010
skruva i tomgångsskruven funkar också bra med startgas som JawZ sa smile inte bara runt gasarn utan spraya runt insuget vid motorn och alla slangar efter gasarn.

590 Inlägg
30 september 2010
Precis, testa det först å sen testa med att byta förgasare, ifall det inte gör nån skillnad är det inte förgasaren. Sen ta bort tryckrören så det blir en sugis ifall dä hjälpte mot tomgången lr att den varvar upp vid gas så kolla igenom turbon å wastegaten.

Bottnen på förgasaren är CO skruven, hjälper inget med ställning av tomgång. bara mängden bränsle som skickas ut av förgasaren.

Den andra skruven som sitter på den sidan av förgasaren som monteras på insuget, är till för ifall du har en separat solenoid för luftkonditioneringen. Och ska ändas vara öppen för att släppa igenom lite luft/bränsle förbi spjället för att kompensera för att motorn arbetar hårdare med luftkonditionering (på vissa bilar endast med dubbla solenoider)

Tomgångskruven sitter på insuget bredvid solenoiden (grejen som har en kabel monterad på sig) och är upphöjt från resten av insuget. Ifall du tittar på förgasarens sida med spjället så finns det ett hål, och på orginal insuget är det en ur fräst ring runtom inloppet. å sen går det ett hål direkt inåt. Å på där sitter tomgångsskruven. Genom det hålet på förgasaren skickar den luft/bränsle förbi spjället, och det har en restriktion för flödet, tomgångsskruven. Vilket man skruvar upp för högre tomgång och skruvar ner för mindre tomgång.

Testa att skruva ner alla skruvar (förutom den i bottnen av förgasaren) tills det tar stop, ifall den startar med mindre tomgång, blir jag lite orolig för det ska den inte kunna göra. men ifall den inte startar, perfekt. Då bara skruvar du upp den tills den börjar hosta igång å så justerar du den till det du vill ha under motorns gång.

EDIT: Jag körde med min choke helt användbar utan några problem med läckage, förgasaren som följde med när jag köpte den hade dock igen skruvade hål för choken. Funkade lika bra bägge två. Fast gött å ha på vintern ifall det skulle bli problem med kylan. Hade det dock inte i vintras ändå wink
Senast redigerat av P--JawZ--K (30 september 2010)

Sök