2955
Sök

Volvo 740 cab [nu förgasar turbo bygge]

Bärs!
3 456 Inlägg
1 oktober 2010
Hade jag vart i dina kläder hade jag åkt till närmsta skrot och hämtat ett 2.4 sprut från närmsta 2/7/940 och monterat, direkt!

Garaget.org peakade 2008.

590 Inlägg
1 oktober 2010
Varför ska alla säga dä te folk som håller på med förgasare. Vill man hålla på å testa så vill man helt enkelt, å det är kanske precis dä han kommer att göra till slut. Men vill experimentera lite först för skojs skull.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 oktober 2010
har du trycktätat förgasaren ??? har du slipat nålen eller bytt till en turbonål ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

128 Inlägg
1 oktober 2010
Aga_Diff skrev:
Hade jag vart i dina kläder hade jag åkt till närmsta skrot och hämtat ett 2.4 sprut från närmsta 2/7/940 och monterat, direkt!

är ju bara att köpa en b230et motor å montera. klart!

insprutare från 740 är väll inte å föredra då du endå har lamban, styrenheten toppen,fördelare, hallgivare osv.

finns ju eftermarknadssprut å hemma smide grenrör med större turbo å drömma om också. är ju dock fränt att kasta igång en gammal förgasar anläggning som har potential till å börja gå nog så bra iaf så man kan vara kungen vid korvmojjen cool

590 Inlägg
1 oktober 2010
Förgasare är ju en aning lättare, ge och med att det är knappt nån el och ingen direkt krångel som med insprutare både mekanskt och elektriskt.

Å 2.4 sprut från en F motor för att användas vid turbo bruk är ju inte å föredra från 940;ins sprut.

Precis förgasare ä simplare, insprut är mer komplicerat fast lite effektivare i att leverera rätt mängd bensin och luft å få en fin förbränning. Men fräsit med förgasare som du säger smile

128 Inlägg
1 oktober 2010
P--JawZ--K skrev:
Förgasare är ju en aning lättare, ge och med att det är knappt nån el och ingen direkt krångel som med insprutare både mekanskt och elektriskt.

Å 2.4 sprut från en F motor för att användas vid turbo bruk är ju inte å föredra från 940;ins sprut.

Precis förgasare ä simplare, insprut är mer komplicerat fast lite effektivare i att leverera rätt mängd bensin och luft å få en fin förbränning. Men fräsit med förgasare som du säger smile

jå håll me de. de är ju fan kullt status å åka förgasaranläggning å de gå ju bevisligen å plock ut effekt om man vill.
om man nu skull byt ut till insprut så skull man ju int vara se ställ int som man vill utan då må man ha ett eftermarknadssprut å he ä ju int se lätt å få tag i i rätt kurs. sad

128 Inlägg
1 oktober 2010
eller ett orginal sprut ställer väll in sig i viss mån men räcker väll inte till för några dramatiska effektutag.

590 Inlägg
1 oktober 2010
Nej precis efermarknads sprut (MS, AEM, Haltech, Nira m.m) är ju som sagt bättre, ungefär som ett modifierbart chip.

ungefär samma förgasare som jag ska köpa te min 240 så småningom big_smile, efter det så blir det ny motor med nåt eftermarknadsprut, ej b230 motor nån nyare v8 lr rak 6;a. Varför för att jag vill testa lite olika grejer bara wink

210 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
hur som helst... tror den får för lite bränsle... hus fixar ja det? måste ja sätta dit en elpump eller?
Har borrat upp nålventilen samt slipat nålen men de blir ingen skillnad...
När turbon börjar att ladda så dör bilen

210 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/1002131_6ezakw.jpg
kan man göra så hära? 1: bränslerör från tanken 2: t-koppel 3: el-pump 4: original mek-pump 5: förgasare Eller ska ja koppla bort originalpumpen och bara köra med el-pumpen?

590 Inlägg
2 oktober 2010
Du kan testa att skruva på CO-skruven, bestämmer hur mycket bränsle som skickas ut av förgasaren. Men va inte för ivrig med den, kan hända att du skruvar på för mycket å då kan motorn sota lite extra än vanligt.

Och en förgasare leverar hela tiden ett konstant tryck oavsett ifall turbon laddar, därför som det är bra att investera i en BTR . Som kan leverera mer bensin ju mer laddtryck det blir

För att köra med el-pump måste du ha en BTR för att en El-pump leverar ca 3 bar bränsletryck medans en mek. pump leverar ca 0.3 bar tryck. Så ta å köp en Malpassi turboförgasare BTR från MISAB som jag gjorde. Så kan du få så den leverar mer bränsle bereonde på laddtrycket, och inte leverera för mycket konstant tryck till förgasaren.

Ifall du kör med som på bilden så flödar förgasaren över. Den dör nästan direkt när du startar el-pumpen.

Kopplingsshema för BTR ifall du fortfarande har lust å köra med el-pump. Och emellan tanken å förgasaren har du bränsle pumparna som du kopplar med ett Y/T-kors från tanken vidare till mek. pumpen å el-pumpen å till slut med en till Y/T-kors för att koppla ihop till BTR;en
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1002134_8tdutv.jpg
Senast redigerat av P--JawZ--K (2 oktober 2010)

210 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
nu går bilen bra=) med original pumpen och ca 0,7 i laddtryck smile

590 Inlägg
5 oktober 2010
Gött för dig, som sagt. en film skulle att va roligt å se smile

210 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
P--JawZ--K skrev:
Gött för dig, som sagt. en film skulle att va roligt å se smile

Jag får se vad jag kan göra, vet inte om ja kan fixa nån film min telefon tar bort ljudet då ja för in filmer på datorn... Isf blir det tidigast till helgen för har inte tid med bilen just nu jobbar som sagt tongue

24 Inlägg
8 november 2010
kp_stenberg skrev:
n_andersson skrev:
kp_stenberg skrev:

Men nu när jag monterar turbon så pekar ju oljereturen uppåt gör de något ? Så du menar att 3an är där oljan ska in.. Sen på vattnet spelar de nån roll där eller ?

Ja den ska vara neråt. om du kollar på ingångarna så är oljereturens anslutning mycket större än ingången på motsatt sida. Det är för att oljan kommer in i turbon uder tryck och rinner sedan ur den bara. men det är ju bara att lossa några skruvar och vri turbon så grejerna kommer åt rätt håll. I Hur du monterar vattnet in och ur turbon tror jag inte spelar nån roll.

Har försökt lossa på skruvarna och vrida den men går en bit sen stoppar det i staget till westgaten eller vad det nu är för något? :S
Hur ska jag då göra?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/996163_d28wax.jpg

Har bara en fråga i vilket material du gjort den adaptern mellan turbon och grenröret? inte risk för att det kommer spricka? smile

210 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
Volvo-powers skrev:
kp_stenberg skrev:
n_andersson skrev:

Ja den ska vara neråt. om du kollar på ingångarna så är oljereturens anslutning mycket större än ingången på motsatt sida. Det är för att oljan kommer in i turbon uder tryck och rinner sedan ur den bara. men det är ju bara att lossa några skruvar och vri turbon så grejerna kommer åt rätt håll. I Hur du monterar vattnet in och ur turbon tror jag inte spelar nån roll.

Har försökt lossa på skruvarna och vrida den men går en bit sen stoppar det i staget till westgaten eller vad det nu är för något? :S
Hur ska jag då göra?
http://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/996163_d28wax.jpg

Har bara en fråga i vilket material du gjort den adaptern mellan turbon och grenröret? inte risk för att det kommer spricka? smile

Den är gjort av 3-4 mm stålplåt som är kallvalsad och svetsad med pinnsvets så tror den kommer at hålla men jag vet ju inte helt säkert. Får ju se nästa sommar då jag kanske börjar använda den lite mer med turbon.. Enda felat ja märkt är att tomgången stiger då den blir varm.. Tror att choken ligger på:(  så ska nog köpa en turbogasare till nästa gång jag ska börja skruva... För det är så grymt värt, för då slipp man jävlas med att försöka tryck sätta en originalgasare.... sad

Ett tips jag kan ge till er som ska bygga är att köpa en förgasare som har suttit på en volvo 164:a för dom är ingen choke original för de äre då inte på den jag fick låna förra sommaren

Sök