Polera bort tvättrepor enklast?

erixon89
10 januari 2010 ·

Så får det bli:)

Torlejf Bilvårdstönt.
10 januari 2010 · 1 109 Inlägg

Jill skrev:

Torlejf skrev:

Hochland skrev:

Känner folk som jobbar i rekondhallar plus jobbat själv så vet gott och väl vad jag snackar om!
Plus jag vet att lackkonsarvering är att rekomendera men det räcker med ett bra wax!
avfettning tar inte bort vax men visst jo den tunnar ut men ett vax av bra kvalitet håller i ca 4-6 månader oavsett.
Ljuger är det sista jag gör!
Punkt slut!

Du kan ju omöjligt veta mycket om saken när du påstår sånt.
Vax löses upp av avfettningar, så enkelt är det.
Kan du förklara varför det INTE skulle göra det?

Mvh. David.

Som du skrev, välkommen till 2010 wink Jag är inne på månad 2 med 4 tvättar och samma vaxskydd fortfarande.

Sen att lackskydd håller bättre än vax. Visst.
Men de moderna vaxerna överlever avfettning rätt bra nu för tiden...
(OK inte RENT Carnaubavax.. )

Oh, man tackar.
För att bli väldigt off-topic, men när anser du att ett vax är "borta"?
Samt, minns jag inte rätt om jag säger att du sprayar på såkallade "Quick detailer" efter en tvätt lite då och då? Det ger ju ingen rättvis bild.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
M_icke_
10 januari 2010 · 3 466 Inlägg

Turbomatte skrev:

M_icke_ skrev:

Turbomatte skrev:
VA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ÄR DU SERIÖS!!!!!!!!!!!

Herregud, nu måste jag faktiskt gå väldigt off topic bara för att rätta till detta.

Det är ingen myt, det är fakta. Wax är fett, avfettning tar bort ditt fett/wax du har på bilen, testa bara med fettet i stekpannan så ska du se.

Visst att man rekomenderar wax innan vintern, får då har du ett nogourlunda skydd på din bil, MEN det håller inte länge. Därför kom det lackskydd och lackkonservering vilket ger samma glans(beroende på lackskydd) osv som ett wax men med fördelen att det inte löses upp av avfettning då det inte är en fet produkt.

Altså har du alla fördelar, och inga nackdelar(förutom priset enligt endel snåla personer).

Då kan du med gott samvete lägga på en stark kallavfettning och låta den lösa upp all smutts, tjära,salt osv utan att du tvättar bort ditt skydd.

Men att du sitter här och spyr ut lögner tycker jag är helt oacceptabelt.

Har du inga grunder som stärker det du säger, säg inget alls!

Det du säger är att jag lika gärna kan gå ut och kleta in bilen med SMÖR?! big_smile
Fan va gött! Vilken sort använder du själv dig av?

Visst kleta på du bara, icas mat och bak margarin ska vara en riktig höjdare.

Men akta listerna bara!

Ah big_smile Tack för tipset! Vad använder du när du polerar?
Tandkräm?wink

Senast redigerat av M_icke_ (10 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Saab_Diana
10 januari 2010 · 401 Inlägg

var köper man 3M's grejer?

Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
BMW 535 "i" (2012)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
10 januari 2010 · 834 Inlägg

M_icke_ skrev:

Turbomatte skrev:

M_icke_ skrev:

Det du säger är att jag lika gärna kan gå ut och kleta in bilen med SMÖR?! big_smile
Fan va gött! Vilken sort använder du själv dig av?

Visst kleta på du bara, icas mat och bak margarin ska vara en riktig höjdare.

Men akta listerna bara!

Ah big_smile Tack för tipset! Vad använder du när du polerar?
Tandkräm?wink

Nae jag kör med hemorojdkräm och mackadamm, blir skitfint!

erixon89
10 januari 2010 ·

Turbomatte skrev:

M_icke_ skrev:

Turbomatte skrev:

Visst kleta på du bara, icas mat och bak margarin ska vara en riktig höjdare.

Men akta listerna bara!

Ah big_smile Tack för tipset! Vad använder du när du polerar?
Tandkräm?wink

Nae jag kör med hemorojdkräm och mackadamm, blir skitfint!

HAHA vad är mackadamm?

Tony_Rene Y not
10 januari 2010 · 221 Inlägg

spräng sten:)

Everything thats fast. has my name written on it
Toyota Supra "Winter Beater" (1994)
BMW Alpina B10 4,6 "Sleeper Edition" (1998)
BMW X5 "Darkside" (2010)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
10 januari 2010 · 4 418 Inlägg

Torlejf skrev:
Oh, man tackar.
För att bli väldigt off-topic, men när anser du att ett vax är "borta"?
Samt, minns jag inte rätt om jag säger att du sprayar på såkallade "Quick detailer" efter en tvätt lite då och då? Det ger ju ingen rättvis bild.

Mvh. David.

Jag bedömer efter avfettningen samt efter avsvampningen hur avrinningen, glansen och skyddet som är kvar är.
Självklart får man vara nöjd om det håller 1 månad eller mer...
Ett lackskydd är en helt annan division smile

(Så att ingen får uppfattningen att vaxer överlever vad som helst & hur länge som helst;) )

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
10 januari 2010 · 4 418 Inlägg

Saab_Diana skrev:
var köper man 3M's grejer?

Finns hos http://shop.bollnasbilvard.se/ & http://www.prorecond.se/webshop/

_Norrland_ Bilvårdstekniker
10 januari 2010 · 766 Inlägg

Hochland skrev:

_Norrland_ skrev:

Hochland skrev:
Kör man med att bra wax så skyddar det bra. Den vanliga avfettningen du köper i butik tar inte bort ditt wax. Lägg två lager ger bäst resultat och bäst waxhinna!

Dyrt men bra grejer är Lahega /autosmart detta är vad jag kan rekomendera!

MvH

Nu får du gärna utveckla vad du menar med  : "Den vanliga avfettningen du köper i butik tar inte bort ditt wax"

Finns vanlig avfettning som många köper i vanlig affär som biltema eller mekonomen, och det är så utspätt så det tar dåligt! Tar man sedan ren avfettning som man blandar själv, så är det starkt. Men det är en MYT att avfettning tar bort wax! Tvärtom man rekomenderar waxning innan vintern för sedan när du tvättar av snö/salt med avfettning så har du en blank skyddande yta på bilen!

"Den vanliga avfettningen" Finns ju en rad olika avfettningar , skulle inte påstå att exempelvis prickbort som mackar saluför tar speciellt dåligt men sen finns ju exempelvis naturavfettningen som är utblandbar och visst den är inte speciellt "stark" efter utblandaning . Men som det lät på dig i första inlägget var att avfettningen inte har någon åverkan alls på vaxet.
Och ett hyfsat vax försvinner inte helt efter 1 tvätt heller men speciellt många tvättar med avfettning klarar det inte av. Sedan går det ju att diskutera när vaxet igentligen är borta.

Senast redigerat av _Norrland_ (10 januari 2010)

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
NiKeMaN Entreprenör
10 januari 2010 · 1 286 Inlägg

Turbomatte skrev:
Då rekomenderar jag dig att du ringer till ditt närmsta 3m kontor och hör med dom vad den är avsedd för. Och visst har du hologram då fastcut och fastcut+ innehåller slipmedel som gör märken i lacken och måste poleras bort innan slutprodukt.

Jag jobbar själv med detta yrke och använder uteslutande 3m och har gjort det i många år.

Ska du ha väck tvättrepor räcker deras maskin polish eller deras svarta eller gula kork.

Ett enkelt knep är att man aldrig någonsin ska ha grövre grejjer än vad som behövs.

Nej, Jag har INTE hologram efter att ha polerat med 3M FastCut+. Har som sagt gjort en jäkla massa bilar i alla möjliga färger och aldrig fått hologram eller "poler-rosor" efter FC+.

// Niklas Johansson
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
10 januari 2010 · 4 418 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Turbomatte skrev:
Då rekomenderar jag dig att du ringer till ditt närmsta 3m kontor och hör med dom vad den är avsedd för. Och visst har du hologram då fastcut och fastcut+ innehåller slipmedel som gör märken i lacken och måste poleras bort innan slutprodukt.

Jag jobbar själv med detta yrke och använder uteslutande 3m och har gjort det i många år.

Ska du ha väck tvättrepor räcker deras maskin polish eller deras svarta eller gula kork.

Ett enkelt knep är att man aldrig någonsin ska ha grövre grejjer än vad som behövs.

Nej, Jag har INTE hologram efter att ha polerat med 3M FastCut+. Har som sagt gjort en jäkla massa bilar i alla möjliga färger och aldrig fått hologram eller "poler-rosor" efter FC+.

Vad har du haft för maskin och trissor?

NiKeMaN Entreprenör
10 januari 2010 · 1 286 Inlägg

Har skrivit det förut men kan ta det igen:

Orangea "sprängda" trissor. Har även kört med Gula "mediumhårda".
TopTool ibland när jag kan låna den, annars så kör jag med CoTech från Classe Ohlssons.
Alltså oscillerande dubbel-trisse maskin.

// Niklas Johansson
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
11 januari 2010 · 4 418 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Har skrivit det förut men kan ta det igen:

Orangea "sprängda" trissor. Har även kört med Gula "mediumhårda".
TopTool ibland när jag kan låna den, annars så kör jag med CoTech från Classe Ohlssons.
Alltså oscillerande dubbel-trisse maskin.

Fast dom riktigt grova medlen tar man med en roterande, vilket avverkar alla repor som går...
Det är förmodligen därför du inte upplevt det han talar om smile

Torlejf Bilvårdstönt.
11 januari 2010 · 1 109 Inlägg

Jill skrev:

NiKeMaN skrev:
Har skrivit det förut men kan ta det igen:

Orangea "sprängda" trissor. Har även kört med Gula "mediumhårda".
TopTool ibland när jag kan låna den, annars så kör jag med CoTech från Classe Ohlssons.
Alltså oscillerande dubbel-trisse maskin.

Fast dom riktigt grova medlen tar man med en roterande, vilket avverkar alla repor som går...
Det är förmodligen därför du inte upplevt det han talar om smile

Man avverkar en hel del med FC+ och en Toptool också vill jag lova.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
11 januari 2010 · 4 418 Inlägg

Torlejf skrev:

Jill skrev:

NiKeMaN skrev:
Har skrivit det förut men kan ta det igen:

Orangea "sprängda" trissor. Har även kört med Gula "mediumhårda".
TopTool ibland när jag kan låna den, annars så kör jag med CoTech från Classe Ohlssons.
Alltså oscillerande dubbel-trisse maskin.

Fast dom riktigt grova medlen tar man med en roterande, vilket avverkar alla repor som går...
Det är förmodligen därför du inte upplevt det han talar om smile

Man avverkar en hel del med FC+ och en Toptool också vill jag lova.

Mvh. David.

Absolut... jag har inte sagt emot dig wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang