7214
Sök

Ang ström/högtalar-kablar?

Billackerare
231 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
Tänkte dra lite kabel snart! Å undrar om jag kan dra högtalarkablar i samma kabelstrumpa som +kabeln till stegen, eller blir det störningar?

Lågnivån vet jag inte ska ligga i närheten av +kabeln, men gäller det högt.kablarna oxå?

Man har det inte roligare än man gör på sig!

123 Inlägg
22 december 2009
Putte-Penzel skrev:
Tänkte dra lite kabel snart! Å undrar om jag kan dra högtalarkablar i samma kabelstrumpa som +kabeln till stegen, eller blir det störningar?

Lågnivån vet jag inte ska ligga i närheten av +kabeln, men gäller det högt.kablarna oxå?

jag har samma fråga jag

4 074 Inlägg
22 december 2009
Nä va jag vet så kan du/ni dra högt kabeln breve plus kabeln!
De är som sagt lågnivån man ska undvika tillsammans med ström....

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Sir
291 Inlägg
22 december 2009
Såna där förståsigpåare säger att man ska dra trådarna så långt från varandra och lågnivå är iofs skärmade men känsliga för störningar. Spänningskablar brukar dra med sig störningar från motor/generator. Jag har bara varit lat och dragit allt efter samma sida och aldrig haft några problem. Antar det kallas tur eller ödet.

Finns förståsig påare som även säger man ska "köra/bränna" in kablarna innan man använder dom och dom måste ligga åt rätt hål så inte växelströmmen blir förvirrad av att typ -Oj, högtalaren sitter i andra ändan på kabeln eller nått.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 december 2009
Dale....medans jag är här strax utanför byn för tillfället kanske man skulle ta en fika så man kan få förklara lite saker för dig wink

Högtalarkablar KAN snappa upp störningar ja.
Gör de detta får man dra om dem tills störningarna försvinner (bråkade med kompisens bil då vänster diskant tog upp störningar via kabeln)

Ang. att lågnivån skall vara år ett visst håll beror mest på avskärmingen, är en kabel quasibalanserad så sitter skärmen ansluten till signaljorden vid ljudkällan, vänder man på den så gör den ingen nytta.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sir
291 Inlägg
23 december 2009
Lonefox skrev:
Dale....medans jag är här strax utanför byn för tillfället kanske man skulle ta en fika så man kan få förklara lite saker för dig wink

Gör de detta får man dra om dem tills störningarna försvinner (bråkade med kompisens bil då vänster diskant tog upp störningar via kabeln)

Ang. att lågnivån skall vara år ett visst håll beror mest på avskärmingen, är en kabel quasibalanserad så sitter skärmen ansluten till signaljorden vid ljudkällan, vänder man på den så gör den ingen nytta.

Vore faktiskt lite intressant å få en del saker förklarat. Ofast befinner man sig på en viss nivå och så länge man tycker det fungerar och man själv är nöjd så är ju allt bra för den själv. Har testat en del tips från folk som "kan" men då jag inte märkt någon skillnad har jag fått höra att det är fel på mig. Antar det är lite som vinprovare. Finkelolja eller inte, typ. Man lägger sig på en nivå man själv är nöjd med.... fast ibland funderar man ju. ;-)

Enda gången jag har fått in störningar i högtalarkabeln var en granne som höll på med 27 MHz sändare. Man hörde va han sa fast man drog ur sladden ur stereon. Haha.

Ja iofs. Skärmen skall ju vara typ jord å en högtalare har ju inget sånt om det inte finns en jordkabel dragen dit. De kunde inte dom försäljarna förklara för mig när dom stog där med sina apparater som skulle bränna in kablarna innan man anslöt dom och det gällde även spänningsmatningskabeln. Lika så med högtalarkablar med påtryck en pil som skulle peka mot högtalaren så strömmen gick ut åt rätt håll. I mina ögon såg kabeln ut som en vanlig kabel med två ledare å genomskinlig isolering som man kan köpa på typ biltema. Kabeln skulle dessutom vara i rätt längd så signalen ligger i fas när den kommer ut. Dom snacka även om att basen går i mitten av kabeln och diskanten i ytterkanten för att inte störa varandra. Till viss del är det så. En kraftig satellitsändare som ligger på flera GHz har ingen kabel utan rör som HF-strålningen går i men snacka om frekvenser upp till 20 kHz å frexten de där med ligga i fas. Ger mig tusan på att dom inte vet våglängderna mellan 20 Hz och 20 kHz. Njä. Sen den dagen har jag varit skeptiskt.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

446 Inlägg
23 december 2009
ska man vara petig så är det omöjligt att få bort alla störningar helt eftersom alla komponenter delar jord och alla kablar i hela bilen agerar antenner wink

googla EMC (Electro Magnetic Compability) så får ni er lite intressant läsning smile

595 Inlägg
23 december 2009
Teoretiskt sett bör det uppstå mindre störningar i högtalarkablen. Då det uppstår ett elektromagnetiskt fält runt strömkablen. Men jag har ingen aning om det märks!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 december 2009
Dale skrev:
Lonefox skrev:

Vore faktiskt lite intressant å få en del saker förklarat. Ofast befinner man sig på en viss nivå och så länge man tycker det fungerar och man själv är nöjd så är ju allt bra för den själv. Har testat en del tips från folk som "kan" men då jag inte märkt någon skillnad har jag fått höra att det är fel på mig. Antar det är lite som vinprovare. Finkelolja eller inte, typ. Man lägger sig på en nivå man själv är nöjd med.... fast ibland funderar man ju. ;-)

Enda gången jag har fått in störningar i högtalarkabeln var en granne som höll på med 27 MHz sändare. Man hörde va han sa fast man drog ur sladden ur stereon. Haha.

Ja iofs. Skärmen skall ju vara typ jord å en högtalare har ju inget sånt om det inte finns en jordkabel dragen dit. De kunde inte dom försäljarna förklara för mig när dom stog där med sina apparater som skulle bränna in kablarna innan man anslöt dom och det gällde även spänningsmatningskabeln. Lika så med högtalarkablar med påtryck en pil som skulle peka mot högtalaren så strömmen gick ut åt rätt håll. I mina ögon såg kabeln ut som en vanlig kabel med två ledare å genomskinlig isolering som man kan köpa på typ biltema. Kabeln skulle dessutom vara i rätt längd så signalen ligger i fas när den kommer ut. Dom snacka även om att basen går i mitten av kabeln och diskanten i ytterkanten för att inte störa varandra. Till viss del är det så. En kraftig satellitsändare som ligger på flera GHz har ingen kabel utan rör som HF-strålningen går i men snacka om frekvenser upp till 20 kHz å frexten de där med ligga i fas. Ger mig tusan på att dom inte vet våglängderna mellan 20 Hz och 20 kHz. Njä. Sen den dagen har jag varit skeptiskt.

Just kablar i sig är en hel vetenskap hur man kan/skall göra för att få dem så störningsfria som möjligt.
Hade ett snack med Jenving en gång och erhm ja elektroingenjörer ligger en aning högre upp i skalal än jag kan man lugnt säga. wink X antal per meter för en viss bärfrekvens eller att unbdvika en viss frekvens osv osv osv........

Och vad jag menade med att lära dig ngt är kring hur el beter sig i bil ,framförallt som biltillverkare bara jagar billigaste möjliga priser vilket gör att avstörningar mer eller mindre uteblir pga. kosten, vilket gör att man får göra avd man kan för att undvika magnetfälten som blir. Det är en aning skillnad att jaga störningar i bil mot att säga till grannen o ge fan i o använda sin radio wink

Och inbränning av kabel?
Enda gången jag vet att elektronerna rör sig i en viss riktning är vid likspänning....så jag ser inte heller nyttan av att "bränna" in varken lågnivå eller högtalarkabel då det, vilket du påpekat, rör sig om växelspänning och ström......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök