3707
Sök

Elfel på volvo 945 -91, söker någon som skruvat mycket eller har reläschema el dyl

430 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
som sagt bilen är en volvo 945gl -91 ingen import eller dyl, bilen har en helt urkopplad ac anläggning, men fläkten började ryka en dag, sen la fläkten av, ac lampan på display blinkar men inga fläkt lägen går, värme kommer in av fartvind, nån som vet??

Mopar or no car!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 december 2009
Nån som vet vad då? Varför fläkten inte går? Eftersom det rök om den så har den väl förmodligen brunnit, kräver byte.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

430 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
henke_99 skrev:
Nån som vet vad då? Varför fläkten inte går? Eftersom det rök om den så har den väl förmodligen brunnit, kräver byte.

nja men drar man ström direkt till fläkt så går den...sen blinkar ac lampan vilket den aldrig gjort tidigare...

Mopar or no car!

GREASEMONKEY
822 Inlägg
27 december 2009
Men det låter väldigt konstigt att den går om det samtidigt rykigt om den .. :S är du säker på att det inte kom rök i från något annat ? kolla i en haynes manual till 940 (kostar ca 350kr på mekonomen) kan ju vara en kortis någonstans.

Mvh S.Österdahl

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
27 december 2009
Polara skrev:
henke_99 skrev:

nja men drar man ström direkt till fläkt så går den...sen blinkar ac lampan vilket den aldrig gjort tidigare...

Blinkar ac lampan så har du en felkod.
Ska gå att läsa ut den genom att ställa dem 3 olika vreden på ett specielt vis, står beskrivet i volvo böckerna hur. smile

Mvh

1 043 Inlägg
27 december 2009
Lossa fläkten och kolla så att den inte går trögt, om den gör det så är det bara att byta.

430 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
gick å köpte mig en bok till 940n och allting var ju naturligtvis logiskt förklarat där men inget stämde överens med min bil...men efter mycket överläggningar så konstaterade vi att hela ac systemet var utbytt mot ett från en tidig volvo 760, vilket det ena förkopplingsmotståndet var bränt på...så när jag drog direktström till fläkten så gick motstånd nr 2 in och körde fläkten...har aldrig sett något liknande, inte heller den bilelektrikern som hjälpte mig...jag tackar alla som hjälpt mig med tips mvh/micke

Mopar or no car!

Performance meck
342 Inlägg
11 januari 2010
med förkoppligs motsdåndet brunnet brukar den fortfarande funka på högsta läget!

tur att det inte var något värre fel.

Mvh viktor

Sök