Köpa digitalkamera :S vilken ?

wildboy_87_
25 december 2009 · 1 062 Inlägg

Tjena

Hade tänkt köpa mig en digitalkamera nu i mellandags rean tongue men vilken ska man ha?

pris upp till 2000kr

tänkte fota lite när jag fiskar samt sladd å rejsbilder på bilen tongue


har tittat lite på casio exilim men finns ju ca 10st olika :S

Mvh

Team Björkeryd
torpis Forummoderator
25 december 2009 · 10 572 Inlägg

Lite annorlunda svar, men here goes. Jag har sedan ett par år  helt förlitat mig på min mobiltelefon som kamera, då främst Ericssons flaggskepp. K750, K800, K850, C950, dock har de senaste två haft grava problem med kvaliteten likaså Sation funkar inte så jag köpte mig en Samsung Pixon 12.  Jag vill påstå att dem tar lika bra bilder som en kompaktkamera från samma tidsera gör. Visst kostar lite mer men man har den alltid med sig och kan fånga dedär bilderna man annars skulle missa.

Tricket är autofocus och riktig xenon blixt, exempelvis en begagnad K800/K810 eller en ny C901. Jag älskar kameran i min C905, 8.1Mpix och kanonbra blixt, tyvärr går det inte att ringa med den bara :p  Har haft min Pixon 12 i ett par dagar nu och kameran är kalas på den också.

Så mitt tips är helt klart en av de vassare kameramobilerna. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Urkas Kräsen grafiker
25 december 2009 · 1 775 Inlägg

El_Capitano skrev:

torpis skrev:
massa text..

Så mitt tips är helt klart en av de vassare kameramobilerna. smile

En mobilkamera kan aldrig ersätta en billig digitalkamera oavsett hur bra den är på papper. smile
Idag finns digitalkameror lika stora som ett kreditkort som filmer i HD kvalité och tar felfria bilder.

En kompaktkamera är aldrig bra oavsett hur bra den är på papper. "Felfria bilder" my ass. tongue

Whine whine!
FoXoN
25 december 2009 · 502 Inlägg

El_Capitano skrev:
Canon Digital IXUS 100 IS, har själv en sån och en Canon Systemkamera 500D. 100 IS är en kanon liten kamera som tar perfekta bilder.
Priset ligger mellan 1800-1900kr på nätet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=403511

Klick på testbilder: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy … us100svart

Håller med dig, det är en kanon kamera. Filmar fint i HD också. Polaren har en sån. smile

torpis Forummoderator
25 december 2009 · 10 572 Inlägg

El_Capitano skrev:

Urkas skrev:

El_Capitano skrev:

En mobilkamera kan aldrig ersätta en billig digitalkamera oavsett hur bra den är på papper. smile
Idag finns digitalkameror lika stora som ett kreditkort som filmer i HD kvalité och tar felfria bilder.

En kompaktkamera är aldrig bra oavsett hur bra den är på papper. "Felfria bilder" my ass. tongue

Nej men kompaktkameror tar iallafall bättre än en mobilkamera lol

Tja... ganska uppenbart att en kamera är bättre än en mobil för samma pengar, men jag anser fortfarande att modern mobilkamera är tillräkligt bra. Så länge jag inte dummar mig så blir bilden riktigt bra på gott och ont  wink  Festbilder, så väl som flygdagar och rejs blir riktigt bra.

Sen håller jag fast vid fördelen att man alltid har mobilen i fickan, kolla mina bilder här på garaget där alla är tagna med mobilen i garaget etc. Klockrent enlig mig.   Man kan ALLTID ta bättre bilder, men jag är ganska nöjd ändå smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
27 december 2009 · 1 874 Inlägg

El_Capitano skrev:
Canon Digital IXUS 100 IS, har själv en sån och en Canon Systemkamera 500D. 100 IS är en kanon liten kamera som tar perfekta bilder.
Priset ligger mellan 1800-1900kr på nätet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=403511

Klick på testbilder: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy … us100svart

Håller med. Den kompaktkameran funkar mycket bra. Kör den vid sidan av min Canon EOS 5D. Ger väldigt bra bilder och har oerhört bra inställningsmöjligheter. Det enda jag kan tänka mig att klaga på är att kameran inte kan fota i Raw, vilket är lite B - även om det är en kompaktkamera. Canon Digital IXUS 100 IS är great!

Engen HEAVY METAL
27 december 2009 · 765 Inlägg

Äger en nyare Samsung PL65 12,4 MGP som jag är riktigt nöjd med.. Fördel med den är att den har väldigt snabb autofocus så den tar bra bilder snabbt..  Enligt källor ska Samsungen va aningen vassare än Canon Ixus och Nikon Cool pix.,!!  men det är väl relativt!  En jäkligt vass detalj är att man kan ta fotografier direkt från filmer man spelat in..  pausa var som hellst i en film och fotta..  Kanon funktion !!
Rekomenderar jag varmt
: Pris Runt 2000 kr

http://www.testfreaks.se/digitalkameror/samsung-pl65/

Senast redigerat av Engen (27 december 2009)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
wildboy_87_
28 december 2009 · 1 062 Inlägg

Det blev en casio exilim ex-z280

god jul å gott nytt år tongue

Team Björkeryd
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 december 2009 · 10 427 Inlägg

Finns massvis med Canon Ixus 95-100-110 IS till salu inom din prisklass.
Själv har jag en Ixus 90 IS sen något år och den funkar klockrent smile
Tror det är metallskal på allihopai serien så det är lite tåliga också.

Både hyfsad autofunktion för svennebananen och lite mer finetuning för den som gillar det.

Edit:
Stabilt att jag missade sista inlägget lol

Senast redigerat av steifan (28 december 2009)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
racerwagon
9 maj 2010 · 429 Inlägg

Hej är på jakt efter en ny kamera för ungefär 1500:-. Jag har märkt att det finns ganska många kameror i den prisklassen. Jag undrar vilken ni tycker är bäst i den prisklassen?
Jag undrar också om långzoom kameror är något att ha?

HighVoltage
10 maj 2010 · 246 Inlägg

Jag har också en Canon Ixus 100 IS och är mycket nöjd. Rekommenderar den varmt!

Människor med smak kör bilar med flak!
Mitsubishi Lancer "Evo-kombi" (2000)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
10 maj 2010 · 1 874 Inlägg

racerwagon skrev:
Hej är på jakt efter en ny kamera för ungefär 1500:-. Jag har märkt att det finns ganska många kameror i den prisklassen. Jag undrar vilken ni tycker är bäst i den prisklassen?
Jag undrar också om långzoom kameror är något att ha?

Vet inte vad man kan få en Canon IXUS IS 100 för numera... men annars är det en kamera som rekommenderas. Det lär ju gå att hitta något begagnat där i alla fall.

Långzoom brukar i många fall handla om digital zoom, vilket ALDRIG är bra.

racerwagon
10 maj 2010 · 429 Inlägg

Japp har hört för att canon ixus modellerna var bra, men den verkar lite lite dyr sad

HighVoltage
10 maj 2010 · 246 Inlägg

racerwagon skrev:
Japp har hört för att canon ixus modellerna var bra, men den verkar lite lite dyr sad

Min kostade 1800. Man får mycket kamera för den lilla summan!smile

Senast redigerat av HighVoltage (10 maj 2010)

Människor med smak kör bilar med flak!
Mitsubishi Lancer "Evo-kombi" (2000)
racerwagon
10 maj 2010 · 429 Inlägg

Okej har ni några bilder som man kan se som ni tagit med IXUS IS 100?
Är de stor skillnad på ixus is 95?

racerwagon
20 maj 2010 · 429 Inlägg

Jag har tittat på både ixus 95 is och ixus 100 is. Jag undrar om de är värt att lägga dom extra pengarna på ixus 100 is? Vad är skillnaden på kamerorna förut megapixlarna och HD-filmerna? Behöverr man mycket megapixlar?

Norde fotointresserad
20 maj 2010 · 2 307 Inlägg

racerwagon skrev:
Jag har tittat på både ixus 95 is och ixus 100 is. Jag undrar om de är värt att lägga dom extra pengarna på ixus 100 is? Vad är skillnaden på kamerorna förut megapixlarna och HD-filmerna? Behöverr man mycket megapixlar?

Ska du göra stora tavlor av dina bilder eller skriva ut de på atora papper? Isf ska du ha många megapixlar, fokl stirrar sig alldeles för blinda på antalet megapixlar idag. mexapixlar som de sen oftast inte utnyttjar fullt ut ändå.

Mortalis VW-nörd?
20 maj 2010 · 4 332 Inlägg

Norde skrev:

racerwagon skrev:
Jag har tittat på både ixus 95 is och ixus 100 is. Jag undrar om de är värt att lägga dom extra pengarna på ixus 100 is? Vad är skillnaden på kamerorna förut megapixlarna och HD-filmerna? Behöverr man mycket megapixlar?

Ska du göra stora tavlor av dina bilder eller skriva ut de på atora papper? Isf ska du ha många megapixlar, fokl stirrar sig alldeles för blinda på antalet megapixlar idag. mexapixlar som de sen oftast inte utnyttjar fullt ut ändå.

Tru...pappas gamla 3 megapixlar olympus tar bättre bilder än mobilen med 5 megapixlar o autofokus å de där, eller min gamla casio på 5 megapixlar eller vad de va...kanske mina ser lite bättre ut om man ska lägga upp kortet på en hel husvägg, men de gör inte jag smile

racerwagon
20 maj 2010 · 429 Inlägg

okej då kanske man skulle satsat på ixus 95 men jag vet inte om det är någon annan större skillnad på bilderna mellan kamerorna?

racerwagon
9 juni 2010 · 429 Inlägg

Det blev en ixus 100 is. Har inte hunnit testa kameran riktigt än men den verkar bra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang