Bränsle problem, bilen bara dör. MERCEDES 290 TDT. 98,99 (suger slut på diesel i filltret)

Blomdahl94
28 december 2009 · 143 Inlägg

Hej min pappa har en mercedes som det är något konstigt problem med.
Bilen kan bara tvärdö och går inte att få i gång.
Men om man tar upp bränslefiltret så är det tomt... Den suger slut på bränslet i filltret.
Då kan man hälla diesel i det så att det blir fullt och då kan den gå mellan 5minuter och några dagar.
Bränslefiltetret är bytt många gånger och alla bränsleslangar är bytta!
Vad kan det vara för fel ? Tacksam för hjälp:D

Opel Manta (1980)
Expoze
28 december 2009 · 2 024 Inlägg

Borde sitta en elektrisk pump i tanken på de där oxå. Kolla så den fungerar som den ska.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Blomdahl94
29 december 2009 · 143 Inlägg

Tack ska kolla upp det. Vad kan det annars vara?. Det som är så konstigt är att när den väl går kan den gå några dagar men ibland bara några minuter.

Opel Manta (1980)
Expoze
29 december 2009 · 2 024 Inlägg

Kan ju vara så att pumpen håller på att ge upp, alternativt att bränslepumpsrelät glappar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
FriddeMan
8 januari 2010 · 96 Inlägg

Har typ samma problem på en merca jag köpt, ibland går den 12mil utan att dö och ibland dör den bara när som helst, fick tips om att det kunde vara en modul som kallades skyddsmodul, en grej med en massa säkringar i så ska prova att byta den imorgon

jks
8 januari 2010 · 7 Inlägg

nästa gång bilen inte startar testa att lägga dej under bilen och slå under tanken ungefär där pumpen sitter startar den då är det troligtvis pumpen som är glapp och börjar ge upp.

Blomdahl94
9 januari 2010 · 143 Inlägg

FriddeMan skrev:
Har typ samma problem på en merca jag köpt, ibland går den 12mil utan att dö och ibland dör den bara när som helst, fick tips om att det kunde vara en modul som kallades skyddsmodul, en grej med en massa säkringar i så ska prova att byta den imorgon

Okey hur gick det för dig, funkar bilen nu?

Opel Manta (1980)
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
10 januari 2010 · 857 Inlägg

Finns ingen elpump på 290 dieseln utan den suger via vanliga fördelarpumpen. Prova ha tanklocket av och se om bilen går längre då. Kan vara så att avluftningen till tanken är igensatt/frusen.

Blomdahl94
10 januari 2010 · 143 Inlägg

g-man skrev:
Finns ingen elpump på 290 dieseln utan den suger via vanliga fördelarpumpen. Prova ha tanklocket av och se om bilen går längre då. Kan vara så att avluftningen till tanken är igensatt/frusen.

Tack. Okey får se hur det går för FriddeMan wink

Opel Manta (1980)
FriddeMan
11 januari 2010 · 96 Inlägg

blomdahl de hjälpte inte för mig att byta relä, ja kolla i mitt diesel filter & det va jämt lite på botten på det, lossa en spridare också men de kom inget ur den när ja körde på starten, man kanske skulle prova att fylla filtret som ni gjort då?

Finns det elpump bak vid tanken på en 300d w210 -96:a?? Någon som vet?

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
12 januari 2010 · 857 Inlägg

Vad jag vet så kom elpumpen på dieslarna först när W211 E-klass kom.

FriddeMan
13 januari 2010 · 96 Inlägg

prova att byta o-ringar i alla bränsle slangar, de gjorde vi & nu funkar den, vet inte om reläet som ja bytte hjälpte till också men

Blomdahl94
17 januari 2010 · 143 Inlägg

FriddeMan skrev:
prova att byta o-ringar i alla bränsle slangar, de gjorde vi & nu funkar den, vet inte om reläet som ja bytte hjälpte till också men

Vi har bytt alla slangar,oringar och rengjort tanken också. Kan du länka på det där relät som du bytte?
Tack för hjälpen!

Opel Manta (1980)
FriddeMan
18 januari 2010 · 96 Inlägg

har ingen länk på svenska till det, men det heter k-40 relä på engelska iaf & kalla skyddsmodul på svenska, hör med din närmaste mercedes verkstad återförsäljare.   Här har du en länk på hur det ser ut iaf, http://www.eurotruck-importers.com/imag … 400072.jpg  kostar 1200:- typ

Blomdahl94
18 januari 2010 · 143 Inlägg

FriddeMan skrev:
har ingen länk på svenska till det, men det heter k-40 relä på engelska iaf & kalla skyddsmodul på svenska, hör med din närmaste mercedes verkstad återförsäljare.   Här har du en länk på hur det ser ut iaf, http://www.eurotruck-importers.com/imag … 400072.jpg  kostar 1200:- typ

Okey tack. Men jag kan ju inte vara säker på att det är den som är felet?
Bilen har ju fungerat över en månad. Kanske 160mil utan problem.

Opel Manta (1980)
Blomdahl94
20 januari 2010 · 143 Inlägg

Men idag hände det...
Har kommit på att det alltid händer vid låga varv. Tipps vad felet kan vara?

Opel Manta (1980)
dammet
20 januari 2010 · 8 Inlägg

Hej, har haft samma problem, finns många med samma problem, de e antagligen något minimalt läckage någon stans som den suger luft på. Jag fick sätta på en elektrisk dieselpump vid tanken som matar fram diesel till filtret, sätter du den vid filtret drar den bara luft. utan så långt bak som möjligt. en tryckande pump. funkade för mig och de flesta med samma bekymmer, cdi motorerna ska tydligen vara hemska när det gäller det där.
Finns att köpa på mekonomen för ca 700:-

Lycka till!//Edesberg

Chevrolet Silverado "Lowerado" (1988)
Mercedes E55 AMG "9000 mil" (1998)
Blomdahl94
20 januari 2010 · 143 Inlägg

dammet skrev:
Hej, har haft samma problem, finns många med samma problem, de e antagligen något minimalt läckage någon stans som den suger luft på. Jag fick sätta på en elektrisk dieselpump vid tanken som matar fram diesel till filtret, sätter du den vid filtret drar den bara luft. utan så långt bak som möjligt. en tryckande pump. funkade för mig och de flesta med samma bekymmer, cdi motorerna ska tydligen vara hemska när det gäller det där.
Finns att köpa på mekonomen för ca 700:-

Lycka till!//Edesberg

Tack! Kan du skicka någon länk på någon med liknande problem?

Opel Manta (1980)
dammet
20 januari 2010 · 8 Inlägg

Har en polare som jobbar på en föredetta merca verksta wink

Chevrolet Silverado "Lowerado" (1988)
Mercedes E55 AMG "9000 mil" (1998)
dammet
20 januari 2010 · 8 Inlägg

Men ett diesel filter kan inte bara ta slut, utan den drar tjuv luft nånstans,  och enklast e att sätta på en dieselpump där bak, för de kan vara vartsom helst, sitter ju ingen matarpump på dem original.

Chevrolet Silverado "Lowerado" (1988)
Mercedes E55 AMG "9000 mil" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang