Hej min pappa har en mercedes som det är något konstigt problem med. Bilen kan bara tvärdö och går inte att få i gång. Men om man tar upp bränslefiltret så är det tomt... Den suger slut på bränslet i filltret. Då kan man hälla diesel i det så att det blir fullt och då kan den gå mellan 5minuter och några dagar. Bränslefiltetret är bytt många gånger och alla bränsleslangar är bytta! Vad kan det vara för fel ? Tacksam för hjälp:D
Har typ samma problem på en merca jag köpt, ibland går den 12mil utan att dö och ibland dör den bara när som helst, fick tips om att det kunde vara en modul som kallades skyddsmodul, en grej med en massa säkringar i så ska prova att byta den imorgon
nästa gång bilen inte startar testa att lägga dej under bilen och slå under tanken ungefär där pumpen sitter startar den då är det troligtvis pumpen som är glapp och börjar ge upp.
FriddeMan skrev: Har typ samma problem på en merca jag köpt, ibland går den 12mil utan att dö och ibland dör den bara när som helst, fick tips om att det kunde vara en modul som kallades skyddsmodul, en grej med en massa säkringar i så ska prova att byta den imorgon
Finns ingen elpump på 290 dieseln utan den suger via vanliga fördelarpumpen. Prova ha tanklocket av och se om bilen går längre då. Kan vara så att avluftningen till tanken är igensatt/frusen.
g-man skrev: Finns ingen elpump på 290 dieseln utan den suger via vanliga fördelarpumpen. Prova ha tanklocket av och se om bilen går längre då. Kan vara så att avluftningen till tanken är igensatt/frusen.
blomdahl de hjälpte inte för mig att byta relä, ja kolla i mitt diesel filter & det va jämt lite på botten på det, lossa en spridare också men de kom inget ur den när ja körde på starten, man kanske skulle prova att fylla filtret som ni gjort då?
Finns det elpump bak vid tanken på en 300d w210 -96:a?? Någon som vet?
har ingen länk på svenska till det, men det heter k-40 relä på engelska iaf & kalla skyddsmodul på svenska, hör med din närmaste mercedes verkstad återförsäljare. Här har du en länk på hur det ser ut iaf, http://www.eurotruck-importers.com/imag … 400072.jpg kostar 1200:- typ
FriddeMan skrev: har ingen länk på svenska till det, men det heter k-40 relä på engelska iaf & kalla skyddsmodul på svenska, hör med din närmaste mercedes verkstad återförsäljare. Här har du en länk på hur det ser ut iaf, http://www.eurotruck-importers.com/imag … 400072.jpg kostar 1200:- typ
Okey tack. Men jag kan ju inte vara säker på att det är den som är felet? Bilen har ju fungerat över en månad. Kanske 160mil utan problem.
Hej, har haft samma problem, finns många med samma problem, de e antagligen något minimalt läckage någon stans som den suger luft på. Jag fick sätta på en elektrisk dieselpump vid tanken som matar fram diesel till filtret, sätter du den vid filtret drar den bara luft. utan så långt bak som möjligt. en tryckande pump. funkade för mig och de flesta med samma bekymmer, cdi motorerna ska tydligen vara hemska när det gäller det där. Finns att köpa på mekonomen för ca 700:-
dammet skrev: Hej, har haft samma problem, finns många med samma problem, de e antagligen något minimalt läckage någon stans som den suger luft på. Jag fick sätta på en elektrisk dieselpump vid tanken som matar fram diesel till filtret, sätter du den vid filtret drar den bara luft. utan så långt bak som möjligt. en tryckande pump. funkade för mig och de flesta med samma bekymmer, cdi motorerna ska tydligen vara hemska när det gäller det där. Finns att köpa på mekonomen för ca 700:-
Lycka till!//Edesberg
Tack! Kan du skicka någon länk på någon med liknande problem?
Men ett diesel filter kan inte bara ta slut, utan den drar tjuv luft nånstans, och enklast e att sätta på en dieselpump där bak, för de kan vara vartsom helst, sitter ju ingen matarpump på dem original.