Prövotid 5år?

sirmiro Double-Unicorn Rider
30 december 2009 · 2 486 Inlägg

Cruel skrev:

Seth skrev:
vad jag kan läsa på mitt körkort så står det sista datum för prövotid elr ja det verkar vara så eftersom det är datumet 2 år efter jag fick mitt 1a körkort(bil)

står under behörighetsrutan till höger om tittgluggen som finns nu.

står på mitt: 100.(20090315) tog bilkortet 20070315

Stämmer.

Det är tydligen även så att det räknas från första gången du var i trafik, tex tar du lätt mc kort när du är 16 så har du blivit av med prövotiden vid 18 års ålder.
Även om du blivit av med kortet så får du ingen ny prövotid.

Jag har själv blivit av med kortet å måste göra om allt.

Kan understyka detta jag med.

Punkten 100. försvinner dock när den löpt ut och man får ut ett nytt körkort, vilket gör att alla inte har denna punkt på sina körkort.
Personligen tog jag bilkörkort 2004-07-06 & punkt "100." upphörde 20040808 då jag haft ett körkort i 2år. Ökade behörigheter på körkortet ger givetvis ingen ny prövotid då man inte tar ett nytt körkort. (Bil,Lastbil, MC, Buss etc är behörigheter på det körkort man redan har...)

BiddarN
30 december 2009 · 150 Inlägg

Okey. Tack för allt. Men nu har ja en ny fråga. På mitt körtkort längst ner under alla behörigheter på baksidan har ja nåt som heter AM och så är det någon moped/cykel liknande sak på bilden så står det ett datum efter. 2009-10-01. Ja har inte tagit nåt annat de datumet. Någon som vet vad det betyder?

BMW 530D (2000)
MilleN
30 december 2009 · 9 108 Inlägg

AM är Moped klass 1, EU-moppe alltså..

FireTraXX DFFL
30 december 2009 · 9 020 Inlägg

MilleN skrev:
AM är Moped klass 1, EU-moppe alltså..

Ett fordon som alla med körkort får köra kanske ska tilläggas.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
BiddarN
31 december 2009 · 150 Inlägg

Men ja tog inte Eu kort för typ 2 månader sen som det står? Hmm

BMW 530D (2000)
Opelmadness German cars, quality and beyond
31 december 2009 · 8 197 Inlägg

Seth skrev:
vad jag kan läsa på mitt körkort så står det sista datum för prövotid elr ja det verkar vara så eftersom det är datumet 2 år efter jag fick mitt 1a körkort(bil)

står under behörighetsrutan på baksidan till höger om tittgluggen som finns nu.

står på mitt: 100.(20090315) tog bilkortet 20070315.

Står det bara på nya körkort? Borde stå 950916 isf.
Hittar inget sånt på mitt. Visserligen länge sen jag tog nytt och snart dags att uppdatera för andra gången. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
31 december 2009 · 8 197 Inlägg

sirmiro skrev:

Cruel skrev:

Seth skrev:
vad jag kan läsa på mitt körkort så står det sista datum för prövotid elr ja det verkar vara så eftersom det är datumet 2 år efter jag fick mitt 1a körkort(bil)

står under behörighetsrutan till höger om tittgluggen som finns nu.

står på mitt: 100.(20090315) tog bilkortet 20070315

Stämmer.

Det är tydligen även så att det räknas från första gången du var i trafik, tex tar du lätt mc kort när du är 16 så har du blivit av med prövotiden vid 18 års ålder.
Även om du blivit av med kortet så får du ingen ny prövotid.

Jag har själv blivit av med kortet å måste göra om allt.

Kan understyka detta jag med.

Punkten 100. försvinner dock när den löpt ut och man får ut ett nytt körkort, vilket gör att alla inte har denna punkt på sina körkort.
Personligen tog jag bilkörkort 2004-07-06 & punkt "100." upphörde 20040808 då jag haft ett körkort i 2år. Ökade behörigheter på körkortet ger givetvis ingen ny prövotid då man inte tar ett nytt körkort. (Bil,Lastbil, MC, Buss etc är behörigheter på det körkort man redan har...)

Ahaa... Så det står bara för "första lappen" alltså. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
MilleN
31 december 2009 · 9 108 Inlägg

FireTraXX skrev:

MilleN skrev:
AM är Moped klass 1, EU-moppe alltså..

Ett fordon som alla med körkort får köra kanske ska tilläggas.

Jao så har det ju alltid varit.. Lite annorlunda när man ska ta moppekortet nu bara. Något dom inte verkar ha tänkt på är ju att man får köra A-traktor på alla körkort, och nu när AM är ett körkort får man alltså köra traktor vid 15 års ålder istället för 16 som det är nu (om man inte har dispens som bondpojk eller nåt) roll

Orsaken till att det står 2009-10-01 är nog för att det var då lagen om AM-kort kom och han har fått sitt körkort efter det datumet..

sirmiro Double-Unicorn Rider
31 december 2009 · 2 486 Inlägg

MilleN skrev:

FireTraXX skrev:

MilleN skrev:
AM är Moped klass 1, EU-moppe alltså..

Ett fordon som alla med körkort får köra kanske ska tilläggas.

Jao så har det ju alltid varit.. Lite annorlunda när man ska ta moppekortet nu bara. Något dom inte verkar ha tänkt på är ju att man får köra A-traktor på alla körkort, och nu när AM är ett körkort får man alltså köra traktor vid 15 års ålder istället för 16 som det är nu (om man inte har dispens som bondpojk eller nåt) roll

Orsaken till att det står 2009-10-01 är nog för att det var då lagen om AM-kort kom och han har fått sitt körkort efter det datumet..

Du som är lite insatt i det - kommer prövotid räknas på klass AM också?
Eller kommer det vara begränsat till de "riktiga" behörigheterna där man får åka på alla vägar?
Traktorkort har ju inte gett prövotiden tidigare som exempel. Jag tycker inte "AM" borde ge påbörjan på prövoperioden, men det skulle samtidigt ge en vettig anledning till en höjning av prövotiden till just 5år då folk skulle ha det till en ålder av ca20år (och lite mer mognad - bara se på sig själv) precis som det var tänkt från början.
Men som sagt, vet du något mer om det? Jag är inte så insatt längre men gillar ämnet. smile


OBS: Till alla som läser detta - prövotiden har INTE ändrats, det är bara mina spekulationer. Prövotiden är 2år. Inga misstolkningar som sprider detta vidare - tack. smile

MilleN
31 december 2009 · 9 108 Inlägg

Har jag inte ens tänkt på smile Vågar inte svara 100 på det men som jag tolkar det så ska det funka på samma sätt som lätt MC eftersom det nu räknas som ett "körkort" men samtidigt tycker jag som du att det inte bör göra det.. Ett jäkla påhitt det där med AM nu när man tänker efter hehe, ska höra med handledaren efter ledigheten... Inte ens skolorna som håller på med AM verkar veta någonting om det ännu känns det som smile

edit: Spanade lite nu och som tur är gäller inte prövotiden AM:

Körkortslagen:
"Prövotid

18 § För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta vad som kan återstå av prövotiden för det äldre körkortet.
   Första stycket gäller inte körkort med behörigheten AM. Lag (2009:189).
"

Senast redigerat av MilleN (31 december 2009)

sirmiro Double-Unicorn Rider
31 december 2009 · 2 486 Inlägg

MilleN skrev:
Har jag inte ens tänkt på smile Vågar inte svara 100 på det men som jag tolkar det så ska det funka på samma sätt som lätt MC eftersom det nu räknas som ett "körkort" men samtidigt tycker jag som du att det inte bör göra det.. Ett jäkla påhitt det där med AM nu när man tänker efter hehe, ska höra med handledaren efter ledigheten... Inte ens skolorna som håller på med AM verkar veta någonting om det ännu känns det som smile

edit: Spanade lite nu och som tur är gäller inte prövotiden AM:

Körkortslagen:
"Prövotid

18 § För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta vad som kan återstå av prövotiden för det äldre körkortet.
   Första stycket gäller inte körkort med behörigheten AM. Lag (2009:189).
"

Phu. Började bli orolig. Men som sagt, det hade varit ett logiskt skäl till just 5års prövotid, så för första gången på 10år så fanns det något som låg till grund för ryktet. big_smile

Hillbill Redneck life
1 januari 2010 · 357 Inlägg

Inte läst alla inlägg här, men jag går transportprogrammet och håller på med körkort och min handledare säger att det är helt bestämmt med 5år, sen vet man ju inte till 100% att det är sant men han hade fått papper om att det var bestämmt ialla fall.

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?
Chevrolet K1500 "Vinterbilen" (1990)
Jimmy_N Makaronborrare
1 januari 2010 · 993 Inlägg

reaser skrev:
Inte läst alla inlägg här, men jag går transportprogrammet och håller på med körkort och min handledare säger att det är helt bestämmt med 5år, sen vet man ju inte till 100% att det är sant men han hade fått papper om att det var bestämmt ialla fall.

Då tror jag att din handledare snackar skit faktiskt roll

sirmiro Double-Unicorn Rider
1 januari 2010 · 2 486 Inlägg

reaser skrev:
Inte läst alla inlägg här, men jag går transportprogrammet och håller på med körkort och min handledare säger att det är helt bestämmt med 5år, sen vet man ju inte till 100% att det är sant men han hade fått papper om att det var bestämmt ialla fall.

Då behöver din handledare kanske uppdatera sig på det med lagar och regler, för om man missat den delen är det troligen en del annat som är felaktigt med...

gamlingen
1 januari 2010 · 5 198 Inlägg

reaser skrev:
Inte läst alla inlägg här, men jag går transportprogrammet och håller på med körkort och min handledare säger att det är helt bestämmt med 5år, sen vet man ju inte till 100% att det är sant men han hade fått papper om att det var bestämmt ialla fall.

Och när skulle dessa 5 år träda i kraft ? källa ?

MilleN
3 januari 2010 · 9 108 Inlägg

reaser skrev:
Inte läst alla inlägg här, men jag går transportprogrammet och håller på med körkort och min handledare säger att det är helt bestämmt med 5år, sen vet man ju inte till 100% att det är sant men han hade fått papper om att det var bestämmt ialla fall.

Hälsa honom att det är fult att ljuga, även om han nu tror att han gör det av en god orsak smile

Rspeter Audi A5 quattro driver.
3 januari 2010 · 2 203 Inlägg

Att folk orkar bry sig om prövotiden? Kör folk hyffsat under prövotiden? När den har gått ut så skiter man i trafiklagarna eller?

sirmiro Double-Unicorn Rider
3 januari 2010 · 2 486 Inlägg

Rspeter skrev:
Att folk orkar bry sig om prövotiden? Kör folk hyffsat under prövotiden? När den har gått ut så skiter man i trafiklagarna eller?

Jo, för alla ute på vägarna kör inte för fort dagligen när det är torrt... För att följa trafikrytmen behöver man ligga 100 på 90väg. Omkörningar av lastbilar så är de flesta över 30km/h för fort. Det är bara att inse att alla kör för fort och den som säger att den inte gör det ljuger. Därav bryr sig folk om tiden där de får ta om allt om de skulle förlora kortet.
Samtidigt är det hemskt att många av landets trafikskolor lär sina elever falska saker. Men det blir nog bättre förr eller senare. smile

JME-Andersson
3 januari 2010 · 188 Inlägg

Jag frågade min förarprövare när jag körde upp nu i april hur det skulle bli med prövotiden. Det där med fem år är ett gamalt förslag från 90-talet som ännu inte har gått igenom.

BMW 325i (2008)
hedmar
10 januari 2010 · 9 Inlägg

Samma regler gäller oavsett prövotid eller inte. Skillnaden om man efter prövotid får körkortet indraget en viss tid så får du ta om det om du har prövotid.. Bötesbelopp är alltid detsamma..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang