6458
Sök

Basvägg bygge i ford fiesta 87a :P 2st Kicker Comp VR 15 "

44 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Hej jag har en Ford fiesta 87a som jag har byggt ljud i förut. men nu blir det något värre saker.jag har funderat på att bygga en basvägg bakom fram säte, basarna jag har är dubbla Kicker Comp VR 15 "

ljudet jag har att bygga med är:
2 st Kicker Comp VR 15 "  som jag skulle behöva lådritning till.
Mutant Ascension 1 på 1500w rms.
Alpin cda -105Ri bilsterion.
gas alpha 52X i dörarna, men blir nog något värre senare:P
2st kondensatorer på 1,2 F

Teknisk data om basarna:

15 "38,1 cm
Impedans 4 ohm DVC
Max Rek. slutstegseffekt 1.000W peak
Max Rek. slutstegseffekt 500W RMS
Känslighet 88,5 dB 1W/1m
Frekv.omf. 25 till 500 Hz
Vas: 185.82L
Qts: 0.331
Fs: 23,21
Xmax: 12,73 mm
BL Faktor: 20,87 T.m
Monteringsdjup 20.6cm

om de är Någon som är snäll att göra en lådritning. skulle verkligen uppskatta de:P
stoleken har inte sån stor betydelse eftersom jag har halva bilen att bygga av typ:P men bilen är liten:P
ska spela bas och Techno och sån musik för slp tävlingar så man når höga db big_smilebig_smilebig_smile eventuellt tävling i framtiden big_smile

MVH. Nicklas

260 Inlägg
30 december 2009
Kan ju inte låta bli o länka till vår fiesta77 som blev Em3a 2004 fast den är ju extreme1-byggd

http://www.garaget.org/?car=124917

lite byggbilder oxå
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=95571

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 december 2009
Black-Angel skrev:
Kan ju inte låta bli o länka till vår fiesta77 som blev Em3a 2004 fast den är ju extreme1-byggd

lite byggbilder oxå

Haha ne det kan varken du eller kim låta bli o nämna :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 december 2009
Den dan jag inte är stolt över det bygget så tänker jag hålla tyst, kommer den dagen någonsin inträffa? Troligen inte :p

Faktum kvarstår, få bilar byggda i Sverige är i klass med det bygget. Visst det fanns MASSOR kvar att göra, men grunden fanns där.
Sen att det inte spelade så högt är en annan sak, möjligheterna till att spela högt i den bilen fanns och man kan inte jämföra en Extreme Old School med en extremebil med W.L.V-design.

Till Nicke: Frågan är om en vägg kommer spela högst i den bilen om du är ute efter att spela musik.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 december 2009
ExtraKim skrev:
Den dan jag inte är stolt över det bygget så tänker jag hålla tyst, kommer den dagen någonsin inträffa? Troligen inte :p

Faktum kvarstår, få bilar byggda i Sverige är i klass med det bygget. Visst det fanns MASSOR kvar att göra, men grunden fanns där.
Sen att det inte spelade så högt är en annan sak, möjligheterna till att spela högt i den bilen fanns och man kan inte jämföra en Extreme Old School med en extremebil med W.L.V-design.

Till Nicke: Frågan är om en vägg kommer spela högst i den bilen om du är ute efter att spela musik.

Jag förstår er bägge. det va ett hästväg-bygge synd det gick som det gick.

Och jag hade nog testat en vanlig låda i den bilen innan man river ut o bygger vägg med allt extrajobb det innebär.

Team-leader för Team1

44 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Black-Angel skrev:

lite byggbilder oxå

oj skapligt bygge så mycket tid vet jag inte om jag har lust att lägga ner tongue

44 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
ExtraKim skrev:

Jag förstår er bägge. det va ett hästväg-bygge synd det gick som det gick.

Och jag hade nog testat en vanlig låda i den bilen innan man river ut o bygger vägg med allt extrajobb det innebär.

jag hade mina kickrar i en sluten låda på 130 liter som spelade upp mot bakrutan, men då hade jag bara ett gas alpha 4* 100 w som drev kickrarna, men de lät inte så bra för steget orkade inte, men nu har jag nytt steg, så jag tänkte prova bygga en basvägg
Senast redigerat av nicke92 (30 december 2009)

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 december 2009
Stickan skrev:
klart du ska bygga vägg! big_smile join the dark side! smile

... and get a free cookie.

Ja vill du nu testa bygga vägg så gör det, en låda runt 200L med två 6" aeroportar eller motsvarande i sloted ca 380-400cm2  med längd på mellan 15-20cm bör funka schysst till musik och spela högt.

MEn det kan va ide o bara ta väck baksätet bygga lådan så den får plats bra där o se om det spelar högt så, vet dock inte hur den spelar högst om det är med tex basar spelandes uppåt och porten bakåt eller allt bakosv. det får du testa dig fram.

Team-leader för Team1

44 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/85932/827868_5rx51g.jpg
baslådan som jag hade förut

https://www1.garaget.org/gallery/archive/85932/827871_sxvbsa.jpg
bild när man satt i bilen. men jag är sugen på basvägg

2 656 Inlägg
30 december 2009
nicke92 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/85932/827868_5rx51g.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/85932/827871_sxvbsa.jpg

inte konstigt dom spelade dåligt prova o köp ett större steg så ska du nog se de spelar lite

44 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Stickan skrev:

Ja vill du nu testa bygga vägg så gör det, en låda runt 200L med två 6" aeroportar eller motsvarande i sloted ca 380-400cm2  med längd på mellan 15-20cm bör funka schysst till musik och spela högt.

MEn det kan va ide o bara ta väck baksätet bygga lådan så den får plats bra där o se om det spelar högt så, vet dock inte hur den spelar högst om det är med tex basar spelandes uppåt och porten bakåt eller allt bakosv. det får du testa dig fram.

okej låter bra de:P men vilken tjock lek på spånskivan ska jag ha? just nu har jag 16mm men jag kan köpa grövre 20mm eller 22mm, räcker de med en 6" port? en kompis sa att de skulle vara 1st 6" port till varje bas men de lät mycket de tycker jag. vad blir det för skillnad med för stor port eller för många?
Senast redigerat av nicke92 (30 december 2009)

44 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
ekelund88 skrev:
nicke92 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/85932/827868_5rx51g.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/85932/827871_sxvbsa.jpg

inte konstigt dom spelade dåligt prova o köp ett större steg så ska du nog se de spelar lite

ja men de steget var bara tills jag köpte mitt nya, som jag nys har monterat in. Mutant Ascension 1 på 1500w rms borde bli lite mera kräm nu, men just nu är de för kalt så jag har inte justerat in den.

3 466 Inlägg
30 december 2009
nicke92 skrev:
Frippe_L skrev:
Stickan skrev:

okej låter bra de:P men vilken tjock lek på spånskivan ska jag ha? just nu har jag 16mm men jag kan köpa grövre 20mm eller 22mm, räcker de med en 6" port? en kompis sa att de skulle vara 1st 6" port till varje bas men de lät mycket de tycker jag. vad blir det för skillnad med för stor port eller för många?

Hade jag varit som du hade jag satsat på minst 21mm MDF till en sån stor låda plus att jag hade stagat den med rundstavar  för att få den så styv som möjligt.

Den lådan du laddade upp bild på borde har varit byggd i minst 22mm spånskiva..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 december 2009
nicke92 skrev:
Frippe_L skrev:
Stickan skrev:

Jag skrev ju du skulle ha två 6" aeroportar? eller en stor sloted port med motsvarande area.
Ja hade 22mm spån i min senaste låda och dubbelbaffel sen hade ja iofs plast i den med som nog stagade upp en del. men det räckte gott o väl till mig.

Team-leader för Team1

4 693 Inlägg
30 december 2009
Stickan skrev:

Funderar på det jag med, men måste testa utan först. Lådan emot framsätena med bas och portar bakåt ska testas, likaså bas och port uppåt och lådan allra längst bak. Dessa setuper har funkar bäst för mig
Senast redigerat av Softis (30 december 2009)

Booyakasha!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 december 2009
Softis skrev:
Stickan skrev:

Funderar på det jag med, men måste testa utan först. Lådan emot framsätena med bas och portar bakåt ska testas, likaså bas och port uppåt och lådan allra längst bak. Dessa setuper har funkar bäst för mig

Ja det är ju det. det spelar ju inte tvunget högre bara för man har en vägg. kupeförstärkningen kan ju va större på nåt håll än om du bara spelar allting rätt fram.

Har man "lite kräm" behöver du inte nån vägg: http://www.youtube.com/watch?v=WQfWx9WBfBg

big_smile
Senast redigerat av Frippe_L (30 december 2009)

Team-leader för Team1

4 693 Inlägg
30 december 2009
Inte alls så tokigt det där big_smile

Men rätt låda så tror iaf jag att mina grejer ska räcka för att jag INTE ska vilja punga på fullt när jag lyssnar på musik.

Ska koppla in nya steget i morgon och testa lite försiktigt med orginalbatterier smile Får hålla ordentlig kolla på volten

Booyakasha!

44 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
nicke92 skrev:
Frippe_L skrev:

Jag skrev ju du skulle ha två 6" aeroportar? eller en stor sloted port med motsvarande area.
Ja hade 22mm spån i min senaste låda och dubbelbaffel sen hade ja iofs plast i den med som nog stagade upp en del. men det räckte gott o väl till mig.

jaha de såg jag inte då måste jag köpa en till 6"port och 22mm spånskiva så blir de nog bra:P

44 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Stickan skrev:

okej men varför Lådan emot framsätena med bas och portar bakåt? blir de bra

Sök