Hur fungerar vevhusventilation på turbobilar?

Germax
31 december 2009 · 12 086 Inlägg

Satt o fundera lite, vevhusventilation (iaf på min 540) är ju kopplad mot insuget och suger därmed ur ventilation. Om man har övertryck hur blir de då?

Henka_ Slav
31 december 2009 · 1 454 Inlägg

Backventil så den inte blåser laddtryck åt fel håll. sen behöver den väl inte suga hela tiden, man får ju vakuum när man släpper lite på gasen eller bara håller jämngas.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
TurbOla Reservdansk
31 december 2009 · 6 271 Inlägg

På min 850 sitter det en oljefälla precis utanpå blocket med kanaler, med oljeretur direkt ner till tråget, och sen återledning för vevhusgaserna till insuget precis innan turbon, för att få en självsug-effekt.
Sitter även en värmeslinga där (vid insuget till turbon) för att motverka kondensbildning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
31 december 2009 · 6 271 Inlägg

Henka_ skrev:
Backventil så den inte blåser laddtryck åt fel håll. sen behöver den väl inte suga hela tiden, man får ju vakuum när man släpper lite på gasen eller bara håller jämngas.

Va?
Du har ju inte laddtryck i vevhuset? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Henka_ Slav
31 december 2009 · 1 454 Inlägg

de var de ja menade men kanske skrev lite luddigt, på saaben sitter de ju slang mellan insug och ventilkåpan, mitt på den sitter en backventil för att inte laddtrycket från insuget skall blåsa in i ventilkåpan. capisch? smile

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Andreas 940 -utan 940
31 december 2009 · 1 728 Inlägg

Som TurbOla skrev är den kopplad till insugsslangen innan turbon: Du ser på den här bilden, den tjocka slangen som går över ventilkåpan: http://www.garaget.org/?car=5582&image=1412563

TurbOla Reservdansk
31 december 2009 · 6 271 Inlägg

Henka_ skrev:
de var de ja menade men kanske skrev lite luddigt, på saaben sitter de ju slang mellan insug och ventilkåpan, mitt på den sitter en backventil för att inte laddtrycket från insuget skall blåsa in i ventilkåpan. capisch? smile

Jaha, dom har satt returen från vevhusventilationen till insuget på Saab.
Då är jag med.

På Volvo sitter den slangen precis innan turbon, så vevhusgaserna smörjer turbon en extra gång också på vägen tillbaka till insuget. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
torpis Forummoderator
31 december 2009 · 10 572 Inlägg

att bara ha vevhusvent när laddtryck uteblir förefaller omöjlight och onödigt, det är när man gasar mycket och varvar mycket som man verkligen behöver ventilera!!

Man gör som skrivet i tråden så att man återleder gaserna innan turbon eller låter vevhusburken ventilera ut i det fria

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TurbOla Reservdansk
31 december 2009 · 6 271 Inlägg

torpis skrev:
Man gör som skrivet i tråden så att man återleder gaserna innan turbon eller låter vevhusburken ventilera ut i det fria

Dock inte omtyckt av besiktningen på lite nyare bilar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
frantzen
31 december 2009 · 62 Inlägg

dumt å ha det gå in i turbon då ev olja som följer med kan klägga ihop IC med följden att verkningsgraden blir sämre!

Stefan Varberg Supraman
31 december 2009 · 2 300 Inlägg

frantzen skrev:
dumt å ha det gå in i turbon då ev olja som följer med kan klägga ihop IC med följden att verkningsgraden blir sämre!

Jo men på en standardbil fungerar det utmärkt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
TurbOla Reservdansk
1 januari 2010 · 6 271 Inlägg

frantzen skrev:
dumt å ha det gå in i turbon då ev olja som följer med kan klägga ihop IC med följden att verkningsgraden blir sämre!

Det spelar ju då egentligen ingen roll, eftersom alla turboaggregat som inte är 100% täta kanske läcker lite olja...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jonTe
2 januari 2010 · 5 710 Inlägg

Bara för att förtydliga....

Tomgång/låglast
Lågt behov av ventilation. Vevuset ventileras av undertrycket i insuget ofta genom en slang med backventil eller via "reedventiler" i insuget.

Mellan/höglast
Stort behov av ventilation. Vevhuset ventileras av undertrycket på turbons sugsida.

Att tänka på.
En backventil måste man ha så man inte får övertryck i vevhuset. Även vid små övertryck läcker vevaxeltätningarna olja....olja på svänghjulet är ingen höjdare.
I värsta fall trycker man ut all olja vilket kan få otrevliga följder.

Placering och utseende på anslutningen vid turbons sugsida är viktig för att det skall ventilera ordentligt.

En oljefälla på slangen är inte fel. Mycket olja rakt in i turbon ogillas av kompressorn samt att det "kleggar ner" IC, rör och insug. Risk för spik finns oxo om oljan når förbränningen.
SAAB 9-3/9-5 har en billig och lätt oljefälla.

Jo men på en standardbil fungerar det utmärkt.

Det fungerar utmärkt även på en trimmad bil.....

MVH Jonas
..............
Henka_ Slav
2 januari 2010 · 1 454 Inlägg

http://img690.imageshack.us/img690/7163/vevhusventen.jpg


Så är det konstruerat på saab 9000, det blåritade är för undertrycket som bildas på turbos sugsida. Det gula är rakt ner i insuget med pilen på den viktiga backventilen.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
patrikke
11 januari 2010 · 1 749 Inlägg

Hur är slangen fäst på kåpan?
Min har nämligen hoppat loss och det går inta bara att tryckk dit den.

Sorry för att jag bryter lite i tråden. hmm

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
kwansa Hmm, vet inte?
11 januari 2010 · 1 775 Inlägg

patrikke skrev:
Hur är slangen fäst på kåpan?
Min har nämligen hoppat loss och det går inta bara att tryckk dit den.

Sorry för att jag bryter lite i tråden. hmm

med en sådan smile
http://speedparts.se/kat/parts/images_3/51,1957.jpg

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
patrikke
11 januari 2010 · 1 749 Inlägg

Jo, den finns ju där men den vill inte hållas kvar i kåpan när jag trycker dit den.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Henka_ Slav
11 januari 2010 · 1 454 Inlägg

Då är gummitätningen eller backventilen trasig. min backventil gick sönder och då for den ut hela tiden.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
patrikke
11 januari 2010 · 1 749 Inlägg

Ok, då får jag gå ut och blåsa lite och kolla tätningen smile Tack för snabba svar.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Lundbergarn
12 september 2010 · 89 Inlägg

kwansa skrev:

patrikke skrev:
Hur är slangen fäst på kåpan?
Min har nämligen hoppat loss och det går inta bara att tryckk dit den.

Sorry för att jag bryter lite i tråden. hmm

med en sådan smile
http://speedparts.se/kat/parts/images_3/51,1957.jpg

bara en snabb fråga vad heter den bustningen och det? letar på speedparts men hittar den inte.

Porsche 924 "Whiteraw" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang