Låda som stått ute i regn/snö, användbar?

NissanMotorsport
31 december 2009 ·

Har en stor baslåda me plats för tre 10or.. som stått ute i några veckor i både regn och snö.. big_smile är inte så kunnig när det gäller trä direkt så.. om det blivit fukt eller vad som helst? tongue vill bara försäkra mig om att de går att använda den innan ja börjar smida planer att köpa nya basar..

edit: det sitter basar i lådan just nu, fungerande.. fråga mig inte varför den har stått ute tongue men basarna kan ja glömma va? den är helt under snö för tillfället, dom funkar inte om jag låter allt torka riktigt? smile

Senast redigerat av NissanMotorsport (31 december 2009)

MartinF
31 december 2009 · 372 Inlägg

Snön i sig är väll inte så jättefarlig, värre med regnet. och snön som smälter. Så försök att fåbort så mycket snö som möjligt innan du tar in den. Vill du göra ett försök att rädda högtalarna så få först bort så mycket snö som  möjligt, sen tar du in dom, har du högtryck så blås bort snö och fukt, när du ej kommer åt mer så in med dom varmt, ugn 40-50grader t.ex Då dunstar fukten snabbare i dem.

Om basar och lådor fungerar sen kan du bara se efter att du tagit in och sett hur dom ser ut.

NissanMotorsport
31 december 2009 ·

ok Tackar, de ska ja göra.. men värt att testa basarna iaf? slutsteget eller något kan inte ta skada eller? smile

M_icke_
31 december 2009 · 3 466 Inlägg

Steget tar ingen skada, bara o testa wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
kristofski Japansk
31 december 2009 · 72 Inlägg

Lådan lär vara svullen, så du kan glömma den. Försök rädda basarna smile

Samarbetspartners: SSR-Nordic, spacer.se, Raidopower.se
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
31 december 2009 · 1 778 Inlägg

Låt mig gissa att lådan är i spån eller mdf? Då ska du va glad om du kan lyfta lådan utan att den ralmar i bitar smile

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
NissanMotorsport
31 december 2009 ·

såhär ser baslådan ut.. https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/17548/14451-90347.jpg

hackade upp den nyss från marken tongue satt rejält.. och såg inga direkt skador så.. kunde lyfta upp den utan problem smile tagit bort basarna och gjort rent inuti..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/828302_6bq7d8.jpg

Senast redigerat av NissanMotorsport (31 december 2009)

henke_99 Offroad Racing
31 december 2009 · 3 122 Inlägg

Ja om lådan går att lyfta nu är inte så konstigt när allt är fruset. Vänta bara tills den tinar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
NissanMotorsport
31 december 2009 ·

okej, ja vi får la se.. smile

Det finns inget sätt att rädda den eller? sen undrar jag om lådan ser bra ut? med rätt volym å så? svårt att säga med bara bilder men.. på ett ungefär kanske? smile

Senast redigerat av NissanMotorsport (31 december 2009)

MartinF
31 december 2009 · 372 Inlägg

Den har inga basreflexrör = error

NissanMotorsport
31 december 2009 ·

Martinfyhr skrev:
Den har inga basreflexrör = error

som ska sitta i hålen? dom har ja liggandes..

SimonFlygare
1 januari 2010 · 269 Inlägg

Det kostar ju inget att testa iaf! smile

NissanMotorsport
1 januari 2010 ·

Precis tongue ska se till å hitta ett varmt ställe åt den bara.. tongue sen in me basarna i ugnen då? big_smile

_Nas_
1 januari 2010 · 309 Inlägg

Tro det eller ej men jag hittade både baslåda och slutsteg ute på en obemannad mack, en regnig dag för ungefär 2 månader sedan. Tog hem grejerna, testade och allt funkade kanon tongue.

Att köra turbo är beroendeframkallande...
Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2010 · 7 241 Inlägg

Lådan i sig kan du nog glömma........när det tinar upp och torkar så kommer duhögst troligt märka att matrialet har svällt pga fukten.
Ser ut att vara MDF och om det har svällt en gång är det KASST, MDF är pressat o limmat träpulver typ och det blir väldigt poröst o skört om det har fått svälla en ggn......

Basarna o andra sidan kan bara behöva torka upp ordentligt.....bara att hoppas att det inte har ärjat eller så inne vid talspolen....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
NissanMotorsport
1 januari 2010 ·

ok hmm lådan går nog inte att använda, men frågan nu är ser lådan bra ut? är det värt att köpa in matrial och bygga den likadan? eller bör jag ändra på något? smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Mät lådan och lägg in måtten här så blir det betydligt enklare att svara på om lådan är bra eller ej, väldigt svårt att avgöra bara genom nån bild. wink Sen så så vitt jag vet så brukar GAS basarna trivas bäst i slutna eller bandpasslådor, iaf dom nyare, vet inte hur det är med dom där äldre som du har.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
NissanMotorsport
1 januari 2010 ·

ChriZtoffer skrev:
Mät lådan och lägg in måtten här så blir det betydligt enklare att svara på om lådan är bra eller ej, väldigt svårt att avgöra bara genom nån bild. wink Sen så så vitt jag vet så brukar GAS basarna trivas bäst i slutna eller bandpasslådor, iaf dom nyare, vet inte hur det är med dom där äldre som du har.

ok ska göra det smile basarna ska ja nog inte ha kvar i vilket fall då dom är lite slutspelade..varit me i några år, ska bli ett par kicker tänkte ja smile runda

henke_99 Offroad Racing
1 januari 2010 · 3 122 Inlägg

Bygg då en ny låda anpassad till dom nya högtalarna. en 22mm spånskiva kostar inte särskilt mkt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Ja om du nu ska byta basar så lär du garanterat köra andra mått på lådan, bara för att man byter från en 12" bas till en annan så betyder inte det att lådan är rätt. wink Speciellt inte när det gäller portad låda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang