Hur gör ni med pengar?

Sharky
22 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Jag åkte ner på Volvo och köpte bilen ny (kontant.....). Men då var jag 39år. Sedan så trimmade jag i omgångar och totalt med bilinköp och tutti frutti så plöjde jag ner 0.5Mkr innan bilen blev "klar" som den syns här nu på garaget. (5 år tog det totalt).

/Göran


Foffis skrev:

Sharky skrev:
Tagga ner.
Har man arbetat i ett antal år och sparat så kan man mycket väl ha sparat ihop så mycket så att man teoretiskt kan tömma sina konton och åka ner på Volvo och köpa en v70 kontant.
Min bil på garaget har jag totalt plöjt ner ca 500.000 kr på. Utav egna skattade ihoparbetade pengar.
Men vart ligger det snobbiga i det?

/Göran

börjar man med styling/tuning och ljud i en bil så plockar de till REJÄLT! om man ska köpa prestanda varor så köper man inte en sketen turbo för 500kr utan man lägger ut ett X antal tusen på en kvalitets vara.

dom 500.000kr som du lagt ner på din bil Sharky, är väll en rad olika grejjer som är utbytt till värre grejjer? t.ex du köpte först en bra turbo för säg 10.000 och sedan uppgraderade du turbon och köpte en för sig 20.000? eller är dom grejjerna som står på ditt garage värda 500.000?

självklart kan man spara ihop egna pengar. de jag gjorde på min bil (egentligen ingenting men ändå) t.ex ljudet... 5500kr. absolut inget jag hostar upp bara sådär när man är en fattig student. som tur var så hade jag dessa pengar i fonder (skitfonder som jag fått av min farfar) och då tog jag ut pengarna och spenderade de på ljud ist. men nu i efterhand så tänker man: jag skulle kanske ha struntat i ljudet och sparat de till en vettig bil ist... jag jobbade alltså såfort jag kunde. tjänade några slantar, sparade ihop dom och köpte grejjer. inget svårt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Foffis
22 maj 2006 · 676 Inlägg

Sharky skrev:
Jag åkte ner på Volvo och köpte bilen ny (kontant.....). Men då var jag 39år. Sedan så trimmade jag i omgångar och totalt med bilinköp och tutti frutti så plöjde jag ner 0.5Mkr innan bilen blev "klar" som den syns här nu på garaget. (5 år tog det totalt).

/Göran

okey. tänkte nästan det. men 500.000 är nog inget svårt att lägga ner på en stadig bil. vore kul o veta hur mycke pengar dom som t.ex qvarnis har lagt ner!

__hogberg__
22 maj 2006 · 1 161 Inlägg

ä de inte väldigt mycke prat o lån o skällande på martin 9-3?

de va väl kanske inte just de som tråd skaparen ville när han la upp tråden..

vill inte skälla men ja tycker inte de verkar som han har fått så bra svar på sin fråga..

callook_skane Avstängd
22 maj 2006 · 257 Inlägg

hela livet handlar om prioriteringar. vill man ha nått så får man spara in på nått annat. tänk på att tex om ni är rökare (som jag är) man lägger ut ca 40-50:-/dag på cigg. Slutar man då att röka så sparar man in mellan 14 & 18000:- om året. sen kan man ju även skippa pizzan & ölen nere på pizzerian på fredags kvällen mm...

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
Gloremir hmmmm
22 maj 2006 · 1 094 Inlägg

callook_skane skrev:
hela livet handlar om prioriteringar. vill man ha nått så får man spara in på nått annat. tänk på att tex om ni är rökare (som jag är) man lägger ut ca 40-50:-/dag på cigg. Slutar man då att röka så sparar man in mellan 14 & 18000:- om året. sen kan man ju även skippa pizzan & ölen nere på pizzerian på fredags kvällen mm...

fan vad du röker tongue en annan röker typ 10 cigg om dan....  nä skämt o sido... det är som dom flesta säger.. prioriteringar, visst jag kan medge att jag tog lån på min nuvarande bil men inte skäms jag för det... JAG äger den o det är jag som bygger om den.. sen får alla säga vad dom vill om det. men lån är iaf inget fel... det hjälper dom som har svårt att hålla i pnegarna en längre tid. som jag tjänar rätt hyffsat men har svårt att hålla i dom... lättare för mig att banken drar en viss summa varje månad i ett visst antal år så är det klart sen

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
VOLVO142TIC
22 maj 2006 · 240 Inlägg

bättre å åka häckig mercedes compakt å få ta sig nån öl på helgen smile

_Jerkan_ Chaufför
22 maj 2006 · 131 Inlägg

snortiz skrev:

chimmy skrev:
vill du bo fint eller åka fint?
vill du festa eller gasa ?
vill du se "snobbig" ut eller "medel"?
livet handlar om prioriteringar ...
jobba som fan, slösa inte en spänn om de inte är livsviktigt, tex hyra mat osv, resten på bilen
och försök att få rabatter/sponsorer !
de är väll en hyfsad o kort förklaring om hur dom flesta gör ,,

riktigt bra sagt =0)

Håller med helt och hållet...

Martin 9-3 Fisketokig
22 maj 2006 · 2 997 Inlägg

Dunken skrev:
Nu förstår jag inte??!! att ta en ny bil på avbetalning ser jag inte som något konstigt skrev martin 9-3, men är inte det samma sak som att låna pengar till bil? Jaha är det så du har gjort eller??  För du har ju slagit dej för bröstet och sagt att bilen är din..? Jag har för mej att det nämnts att du är 20 år? Sant eller? ock var får man 400k ifrån om man e 20år? Och kom inte å säg att det är sommarjobb och prioriteringar som har gjort det möjligt att anförskaffa bilen du har. För så bra tror jag inte man tjänar vid den åldern..   Mvh Dunken

ja jag ser inget konstigt i att låna pengar till en bil men tycker det är fel när endel lånar bara för att försöka bli "någon" med fet bil och massa "blingbling" mm men det verkar bara vara jag som tycker det är konstigt att folk vill skryta med saker som är på lån som stort sett alla kan skaffa också.

Folk får väl göra som de vill och detta var bara min åsikt.

Självklar är det prioriteringar som gjort det möjligt för mig att skaffa min bil. Tex. senast sedda film på bio. Jurassic Park 2 = 9 år sedan. Har spenderat under tusenlappen på festa totalt, aldrig rökt.

jo jag är 20år och bott hemma tills nu.(flyttar om en vecka).

ang inkomst ser jag det som privat men bilen gick på mindre än en årsinkomst.

nog om det.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
PERFORMANCE by EM
22 maj 2006 · 198 Inlägg

har faktist inte ett enda lån man måste kunna spendera pengar på rätt sett,vissa kan det och vissa kan inte

PERFORMANCE by E.M
utför alla typer utav plåtjobb,lackeringsjobb+plastreparationer
NU ÄVEN ALLA TYPER UTAV ROSTSKYDSBEHANDLIGAR
SWEDEN
Gislekillen RushRacing.tk
22 maj 2006 · 278 Inlägg

Allt handlar om prioritering. Man har ju val att göra.. Vill man festa lägga pengarna på boende med mer så e ju de fritt.. Vill man ta ett lån till bil så e de ju upp till personen i fråga. Har tagit lån till bil. Kan bara säga: Aldrig mer. Lånar aldrig upp pengar till en bil igen. Absolut största slöseriet med pengar.. Går ju inte direkt med vinst på en bil idag om man tar ett lån. men som sagt allt e ju upp till var och en.. För egen del så räcker de me sierran för mig.. den rullar å den e billig..

Senast redigerat av Gislekillen (22 maj 2006)

MilleN
23 maj 2006 · 9 108 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
ja jag ser inget konstigt i att låna pengar till en bil men tycker det är fel när endel lånar bara för att försöka bli "någon" med fet bil och massa "blingbling" mm men det verkar bara vara jag som tycker det är konstigt att folk vill skryta med saker som är på lån som stort sett alla kan skaffa också.

Folk får väl göra som de vill och detta var bara min åsikt.

Självklar är det prioriteringar som gjort det möjligt för mig att skaffa min bil. Tex. senast sedda film på bio. Jurassic Park 2 = 9 år sedan. Har spenderat under tusenlappen på festa totalt, aldrig rökt.

jo jag är 20år och bott hemma tills nu.(flyttar om en vecka).

ang inkomst ser jag det som privat men bilen gick på mindre än en årsinkomst.

nog om det.

Så man får bara låna pengar till bil om den hålls original?
Dom flesta byggena här på garaget lär vara för lånade pengar, face the facts.

Om nu alla kan skaffa en bling-bling-bil, varför gör inte alla det då? Nä för att det krävs ett stort intresse! Och man får välja bort bra mycket mer skit än ett bio-besök för 100 spänn om man ska betala av ett lån hehe, knappt kaffepengar ju!

Allt verkar handla om att skryta för dig, verkar bara vara en släng av den svenska avundssjukan.. Gå ut och festa lite oftare så får du nog lite smak på livet wink

Project
23 maj 2006 · 11 Inlägg

Får väl säga att jag fått ett svar på min fråga.


Gällande lån osv... jag själv, även om jag tjänar bra osv skulle få vänta ett bra tag om jag ska få ihop pengar att köpa en relativ ny bil kontant...

Som ni säger, prioriteringar, men jag vill gärna ha ett liv med, och då får jag hålla med om att lån är inget att skämmas över... de flesta har lån idag, inte fasen har folk annars råd att köpa lägenheter för 800 000:- o samtidigt ha en bil för 250 000:-

Vissa kanske klarar av det, men få får man ju skippa allt annat som ni säger.

Tack för svaren smile

Ronnie.L
23 maj 2006 · 914 Inlägg

chimmy skrev:

    vill du bo fint eller åka fint? Åka fint
    vill du festa eller gasa ? Gasa
    vill du se "snobbig" ut eller "medel"? Medel så man kan ägna sig åt hobbyn
    livet handlar om prioriteringar ...
    jobba som fan, slösa inte en spänn om de inte är livsviktigt, tex hyra mat osv, resten på bilen
    och försök att få rabatter/sponsorer !
    de är väll en hyfsad o kort förklaring om hur dom flesta gör ,,

Ja har man dessutom syskon å en morsa som man måste hjälpa rätt ofta med mat och annat nödvändigt för att dom ska slippa bo på gatan är det inte lätt att slänga ut massa pengar kontant. Har lån och det skäms jag ej för älskar allt som har med bilar,styling å ljud att göra. Vill inte vänta tills jag är 30 med att syssla med min hobby.
Tar ett lån och amorterar kraftigt på det (5år).
Jobbar så mycket övertid jag bara kan. Inget hårt festande det sista halvåret ung.. Har billigt eget boende och skiter i hur jag ser ut ,Inga kostymer till vardags jeans på second hand å t.shirt funkar fint... Å att folk inte skulle gilla byggen som byggts på lån är inte sant dom flesta här i byn vet att jag gjort det på lån men de vet också att de inte skulle klara av att göra det jag gjort och leva som jag gör för att ha råd med min hobby.
Ronnie

Senast redigerat av Ronnie.L (23 maj 2006)

Johlsson "A Johlsson"
23 maj 2006 · 302 Inlägg

Gällande hela denna diskussionen om vem som äger bilen vid ett banklån så beror det väl mycket på sortens lån, om man har tagit ett bil lån elr liknande så tas väl antagligen bilen som säkerhet, dvs att har du inte råd att betala lånen eller får något problem så tar banken bilen, för då är det de som "äger" den. Men om man tar ett "vanligt" lån utan säkerhet så kan det ju komma att bli andra saker banken koncentrerar sig på om det inte skulle gå att fortsätta avbetala eller lösa lånet.

Och sedan får man prioritera. man försöker bygga och dona med bilen/bilarna så mycket man bara kan varje vinter, fortsätta förbättra, för man har inte pengar till allting på en gång, sådant jobb sitter man inte med och inte har man stöd av sponsorer eller rika nära heller. Som så många andra sagt, det gäller att prioritera, visst har man andra dyra intressen så som hemmasystem och spel (lägger en stadig slant på alla Sony prylar man dras till även) men den större summan går oavslutat till bilen och byggena, för det är där glädjen finns. Jag bygger inte för att vinna priser, bli bäst, synas mest, utan enbart för mig själv, hjärta och själ är vad mina byggen handlar om, och att man ska vara nöjd och verkligen gilla vad man går ner i garaget och ser varje morgon. smile

AudiS LicensSvetsare
25 maj 2006 · 280 Inlägg

Visst kan man spara ihop pengar till en bil, om man vill ha den en jävla massa år senare, men man ska leva också, vill man ha en fin bil när man är ung finns det inte många andra utvägar, förutom för vissa som är lyckligt lottade, men jag kör heldre en bil som jag själv får knega ihop till varje månad än en, pappa betalar bil!

Jag räknar med att lägga ca 300.000 på min bil(inklusive bilköp)  om jag ska bo ensam och spara ihop dom pengarna, vilket givetvis går, så kan jag väl köpa allt när jag är 30 eller något, hur kul är det att spara i 10 år för att man ska köpa något, som man kanske inte ens vill ha när det kommer till kritan?

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang