2365
Sök

2 batterier VS kondensator

Dolk
146 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
läste nyss stoffes bok och den säger fan emot sig själv.

jag som kommer ha ca 2500 WRms i bilen kommer alltså att behöva ca 190ampere AKA 3 batterier. Enligt boken

men sen säger han också
"extra batterier är enbart nödvändiga om du står stilla och spelar musik utan att bilen är igång"

fattar inte hur han kommer runt det? har kollat med många stora ljud byggare och sällan dom kör med kondensatorer, dom kör ofta med extra batterier sånafall.

Sen tänkte jag snabbt kolla också så jag tänker rätt när det gäller mitt ljudbygge.

batteri1 > Säkring > Kabel > Säkring > batteri2.
batteri1 ska ha extra jord samma diameter som är dragna till batteri2.
batteri2 ska man jorda som vanligt AKA samma diameter som går från batteri 1
Batteri2 > säkring > fögrening > slutsteg.

660 Inlägg
3 januari 2010
Dolkis skrev:

Tänk på att om du går från grov till smal kabel så måste säkringen vara anpassad till kabeln efter förgreningen!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
3 januari 2010
Dolkis skrev:
läste nyss stoffes bok och den säger fan emot sig själv.

jag som kommer ha ca 2500 WRms i bilen kommer alltså att behöva ca 190ampere AKA 3 batterier. Enligt boken

men sen säger han också
"extra batterier är enbart nödvändiga om du står stilla och spelar musik utan att bilen är igång"

fattar inte hur han kommer runt det? har kollat med många stora ljud byggare och sällan dom kör med kondensatorer, dom kör ofta med extra batterier sånafall.

Sen tänkte jag snabbt kolla också så jag tänker rätt när det gäller mitt ljudbygge.

batteri1 > Säkring > Kabel > Säkring > batteri2.
batteri1 ska ha extra jord samma diameter som är dragna till batteri2.
batteri2 ska man jorda som vanligt AKA samma diameter som går från batteri 1

Tänk på att det var många år sen den boken skrevs.. Så en del har ändrats sen dess.

Idag gäller ett batteri / 1000 watt.. och kondensatorer kan man i många fall använda som bokstöd.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 665 Inlägg
3 januari 2010
Med så mycket effekt gör inte konding någon nytta om du inte har flera stycken.

Står du still behöver du många amperetimmar. Du har mycket lagrad energi. Som du kan få från batterierna under en långtid.

När bilen är igång laddas batteriet hela tiden så därför behöver du inte mycket lagrad energi.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 693 Inlägg
3 januari 2010
Rickard-v skrev:

Står du still behöver du många amperetimmar. Du har mycket lagrad energi. Som du kan få från batterierna under en långtid.

När bilen är igång laddas batteriet hela tiden så därför behöver du inte mycket lagrad energi.

Jag kan inte spela på något alls när jag kör, råkade komma ner på 9 volt igår.

Hoppas att det hjälper med fler batterier smile

Booyakasha!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 januari 2010
Softis skrev:
Rickard-v skrev:

Det kommer det inte göra. Större generator är vad som krävs. Du kan ha hur många batterier som helst i bilen, men orkar generatorn inte ge den ström du förbrukar kommer dom ovillkorligen att laddas ur. (fast klart att det tar längre tid med fler batterier)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 693 Inlägg
3 januari 2010
henke_99 skrev:
Softis skrev:
Rickard-v skrev:

Det kommer det inte göra. Större generator är vad som krävs. Du kan ha hur många batterier som helst i bilen, men orkar generatorn inte ge den ström du förbrukar kommer dom ovillkorligen att laddas ur. (fast klart att det tar längre tid med fler batterier)

Precis det jag menade. Skulle behöva en 500 ah generator minst wink

Booyakasha!

2 665 Inlägg
3 januari 2010
Ja ok ni som har onormalt mycket effekt får kanske problem, men ni har väl 1000watt bara till diskanterna lol
Senast redigerat av Rickard-v (3 januari 2010)

2 914 Inlägg
3 januari 2010
Softis skrev:
henke_99 skrev:
Softis skrev:

Precis det jag menade. Skulle behöva en 500 ah generator minst wink

haha 500Ah, specialgenerator? wink kanske 500A generator är lättare att hitta wink
(förlåt men jag gillar att märka ord wink)

nä men varför stoffe säger så är för att då hade batterierna mycket inre resistans, dom släpper inte strömmen så lätt som dom gör idag.

han menade att man ska ha en generator som levererar all ström som man behöver. står motorn stilla så laddar ju inte generatorn wink

4 693 Inlägg
3 januari 2010
Rickard-v skrev:
Ja ok ni som har onormalt mycket effekt får kanske problem, men ni har väl 1000watt bara till diskanterna lol

Vadå diskanter? roll

Booyakasha!

2 665 Inlägg
3 januari 2010
Softis skrev:
Rickard-v skrev:

Vadå diskanter? roll

Förlåt jag glömde att ni bara lyssnar på BuuuuuuuRP!

16 197 Inlägg
3 januari 2010
Rickard-v skrev:
Softis skrev:
Rickard-v skrev:

Vadå diskanter? roll

Förlåt jag glömde att ni bara lyssnar på BuuuuuuuRP!

vilket e skiiiit tråkigt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
3 januari 2010
Har man mycket batterikraft så klarar man sig länge med en liten generator förutsatt att man underhållsladdar bilen då och då.

I Expressen har jag orginalgenerator och orginalkablage från den till första batteriet (det är i.o.f.s jordat med en extra jordkabel) och jag har inga problem med spänningen i min bil.

Och då har jag 2.5batteri för lite om man ska följa 1000W/batteri.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Dolk
146 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
tackar för alla svar nu är det okey! smile

det var som jag trodde om boken smile lite old men ändå bra läsning! smile

4 693 Inlägg
3 januari 2010
ExtraKim skrev:
Har man mycket batterikraft så klarar man sig länge med en liten generator förutsatt att man underhållsladdar bilen då och då.

I Expressen har jag orginalgenerator och orginalkablage från den till första batteriet (det är i.o.f.s jordat med en extra jordkabel) och jag har inga problem med spänningen i min bil.

Och då har jag 2.5batteri för lite om man ska följa 1000W/batteri.

Hur länge kan du dema innan dom tar slut? På rätt rejäl volym och utan laddadre alltså.

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
3 januari 2010
Ingen aning, demar aldrig utan laddare.

Har bara en CTEK MXS 25000, men det funkar helt okej, en till hade inte varit fel men man kan inte få allt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök