6604
Sök

Bandpasslåda BMW e30 cab

200 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Är det något att ge sig på ? Kan "rören" vara hur långa som helst eller det har att göra med avstämmningen också? menar ju inte 2 meter långa rör...

Eftersom det är en cab är det ju inte det lättaste att få bra ljud i bilen.
Funderar på att försöka mig på en bandpass om någon kan hjälpa en räkna på den eller om jag ska montera basarna i väggen som är bakom ryggstödet frågan är bara hur mycket det gör för bilens stabilitet? med två stora hål i den?

Är planer på att bygga en 10" eller något fram i handsfacket också...

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 januari 2010
Rören är beroende på resten av lådan och tvärt om, så nej du kan inte kapa dem efter den längd som passar rent fysiskt i bilen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 januari 2010
Har du tidskomp i bilen också eller? Eftersom du ska både ha en bas fram och dubbla bak, blir ju knas annars. Satsa istället på en bra bas fram. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

9 157 Inlägg
4 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
Har du tidskomp i bilen också eller? Eftersom du ska både ha en bas fram och dubbla bak, blir ju knas annars. Satsa istället på en bra bas fram. smile

Hur menar du med att det blir knas då? Vad händer om man bara har 1 bas bak ihop med den fram?

Har samma funderingar som Guldis med ljudbygge i en cab.
Senast redigerat av Putteliten (4 januari 2010)

2 914 Inlägg
4 januari 2010
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:

Hur menar du med att det blir knas då? Vad händer om man bara har 1 bas bak ihop med den fram?

han menar att den främre basen måste slå efter den bakre basen. annars så låter det konstigt genom att du hör den främre basen före den bakre (ljudet är inte lika snabbt som ljuset om jag inte minns fel wink)

200 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

Tidskomp har jag noll koll på...
Hur mycket går det loss på att fixa tidkomp?

Nja måste o måste mest sugen på att ha någon användning utav mitt Rockford Fosgate t20001

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 januari 2010
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:

Eftersom att du sitter närmare basen fram så kommer du ju att höra den före den bak och på så sätt få en fördröjning i ljudet, det blir släpigt. Med tidskomp så kan man lösa det genom att lägga en fördröjning på framsystemet och den främre basen.

Guldis skrev:
ChriZtoffer skrev:

Tidskomp har jag noll koll på...
Hur mycket går det loss på att fixa tidkomp?

Nja måste o måste mest sugen på att ha någon användning utav mitt Rockford Fosgate t20001

Det beror på, antingen så köper du en ny huvudenhet med tidskomp som tex Kenwood KDC-BT8044U vilken kostar ca 2800. Eller om du redan har en huvudenhet som du är nöjd med eller vill ha kvar originalet så kan du köpa en signalprocessor som tex Alpine PXA-H100 för 2200kr eller RockfordFosgate 3Sixty som du kan få för ca 2000kr på Ebay.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

200 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Okej det var ändå inte så farligt dyrt... Ska köpa ny huvudenhet också....
Men tidskompa via huvudenheten då måste man köra via två slutsteg antar jag
Kan man tidskompa med signalprocessorerna med ett slutsteg?

MVH Ola

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 januari 2010
Ni som säger att man måste tidskompa om man ska ha en bas fram och en bak, tidskompar ni framsystemet också? Om inte så är er logik lite tveksam wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

9 157 Inlägg
4 januari 2010
Om man har en 4 kanals stereo, ligger det då tidskomp mellan front och rear på högtalarutgångarna?
Senast redigerat av Putteliten (4 januari 2010)

16 197 Inlägg
4 januari 2010
Putteliten skrev:
Om man har en 4 kanals stereo, ligger det då tidskomp mellan front och rear på högtalarutgångarna?

ja har då aldrig sett nån som har de iaf.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

9 157 Inlägg
4 januari 2010
evilaudio skrev:
Putteliten skrev:

Men vad säger du om det som diskuteras i den här tråden då? Har hört att du ska en jävel på sånthär. Tror du att kommer bli mycket knas om man har en bas fram vid handskfacket och en i kofferten?
Är det överhuvudtaget något som en glad amatör som jag skulle höra?

16 197 Inlägg
4 januari 2010
Putteliten skrev:
evilaudio skrev:
Putteliten skrev:

Men vad säger du om det som diskuteras i den här tråden då? Har hört att du ska en jävel på sånthär. Tror du att kommer bli mycket knas om man har en bas fram vid handskfacket och en i kofferten?

svar:JA!! de kommer bli knas.    har man inte tidskomp mellan basarna så kommer dom troligtvis bara "släcka" varandra...   om du ni inte har en jävla tur.

9 157 Inlägg
4 januari 2010
evilaudio skrev:
Putteliten skrev:
evilaudio skrev:

svar:JA!! de kommer bli knas.    har man inte tidskomp mellan basarna så kommer dom troligtvis bara "släcka" varandra...   om du ni inte har en jävla tur.

Hur skulle du rekommendera att man bygger i en cab för bästa möjliga ljud utan att förstöra inredningen i så fall då?

16 197 Inlägg
4 januari 2010
Putteliten skrev:
evilaudio skrev:
Putteliten skrev:

Hur skulle du rekommendera att man bygger i en cab för bästa möjliga ljud utan att förstöra inredningen i så fall då?

exakt va menar du med förstöra då??   bara för att man bygger om en bils inredning så förstör man ju den inte,

9 157 Inlägg
4 januari 2010
evilaudio skrev:
Putteliten skrev:
evilaudio skrev:

exakt va menar du med förstöra då??   bara för att man bygger om en bils inredning så förstör man ju den inte,

Vill ju inte bygga om inredningen nånting då om man säger. Ljudetbygget ska vara diskret och låta bra.

16 197 Inlägg
4 januari 2010
Putteliten skrev:
evilaudio skrev:
Putteliten skrev:

Vill ju inte bygga om inredningen nånting då om man säger. Ljudetbygget ska vara diskret och låta bra.

vill du inte bygga om nåt alls så e de rätt kört...    ska man få de att låta bra så måste man bygga om..

9 157 Inlägg
4 januari 2010
evilaudio skrev:
Putteliten skrev:
evilaudio skrev:

vill du inte bygga om nåt alls så e de rätt kört...    ska man få de att låta bra så måste man bygga om..

Saken är ju den att jag vill att bilen ska kunna återställas till orginal, om jag ska sälja den nångång.

200 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Putteliten skrev:
evilaudio skrev:

Men signalprocessor om man köper en sådan som rekommenderades tidigare i tråden. om man har ett steg som jag tänkt driva basen fram och bak med funkar det?

Går i planerna på att slita ut handsfacket och plasta till något fint där ngn shallowmount bas eller om man ska ta en av basarna som var tänkt att ha bak först. Men efter att ha provat med bara bak insåg jag snabbt att antingen bandpass låda för att få fram lite dunk eller ha bas framtill är det som gäller...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 januari 2010
Guldis skrev:
Okej det var ändå inte så farligt dyrt... Ska köpa ny huvudenhet också....
Men tidskompa via huvudenheten då måste man köra via två slutsteg antar jag
Kan man tidskompa med signalprocessorerna med ett slutsteg?

MVH Ola

Ja om det ska fungera så måste du ha olika steg eller iaf olika kanaler till basen fram och dom där bak, annars så ska tidskompenseringen göras efter utgångarna på steget och så vitt jag vet så finns det ingen enhet som klarar av det. Dom som finns jobbar med lågnivåsignalen.

ExtraKim skrev:
Ni som säger att man måste tidskompa om man ska ha en bas fram och en bak, tidskompar ni framsystemet också? Om inte så är er logik lite tveksam wink

Jajjamensan, allt är tidskompat i min bil. smile Framsystemet är fördröjt en del för att basen ska hänga med och spela "rätt" samt att det är kompenserat mellan vänster & höger kanal samt mid och mellanregister/diskant.
Senast redigerat av ChriZtoffer (5 januari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök