Fler basportar = mer tryck?

volvo854t5
6 januari 2010 · 59 Inlägg

Hejsan!

Jag vet att man använder flera basportar för att inte få blåsljud som man kan få med en port, men om man kör med flera basportar kan man öka ljudtrycket lite då också eller ljudtrycket påverkas inte av antalet portar?

MVH realwatt

VolvoXet Bas älskare
6 januari 2010 · 716 Inlägg

skulle hellre satsa på en eller två större portar.

Volvo 744 (1988)
bobboski
6 januari 2010 · 50 Inlägg

blås ljud uppstår ju lättare om man har en liten port, då e det ju bättre (enligt MIG!) att ha en stor istället för många små. tittar du runt lite bland extrem byggena som hittar du få som har många små portar.

Volkswagen caddy mkI "white noise" (1989)
Henka_ Slav
6 januari 2010 · 1 454 Inlägg

stor port i rätt längd är grejen wink kolla in woodman´s tråd tex, han kör med en port och spelar över 150 db, det handlar om längd för rätt avstämning.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
dbakuten TEAM dBAkuten
6 januari 2010 · 865 Inlägg

Storleken på porten beräknas ute ifrån hur mycket effekt man stoppar in i basen samt vilken bas man använder.

Det är ingen mening med att ha en 6" port till en 12" bas som tål 300W tex

Så svaret på frågan är. Man få se hur hela systemet är uppbyggt innan man kan avgöra portstorleken.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Rickard-v
6 januari 2010 · 2 665 Inlägg

dbakuten skrev:
Storleken på porten beräknas ute ifrån hur mycket effekt man stoppar in i basen samt vilken bas man använder.

Det är ingen mening med att ha en 6" port till en 12" bas som tål 300W tex

Så svaret på frågan är. Man få se hur hela systemet är uppbyggt innan man kan avgöra portstorleken.

MVH//Björn

Precis så är det.

Man kollar även på lufthastigheten i porten som ett bra program visar.
Det ser man när man anger hur många volt förstärkaren lämnar.

O lite beroende på avstämning så blir det olika lufthastigheter med samma bas.

Senast redigerat av Rickard-v (6 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
volvo854t5
6 januari 2010 · 59 Inlägg

Rickard-v skrev:

dbakuten skrev:
Storleken på porten beräknas ute ifrån hur mycket effekt man stoppar in i basen samt vilken bas man använder.

Det är ingen mening med att ha en 6" port till en 12" bas som tål 300W tex

Så svaret på frågan är. Man få se hur hela systemet är uppbyggt innan man kan avgöra portstorleken.

MVH//Björn

Precis så är det.

Man kollar även på lufthastigheten i porten som ett bra program visar.
Det ser man när man anger hur många volt förstärkaren lämnar.

O lite beroende på avstämning så blir det olika lufthastigheter med samma bas.

Jag vet att man beräknar porten till lådan och vilken avstämning till lådan man vill ha men ag menar att u kan ju alltid välja att ha ett rör eller flera och om du har flera blir varje rör längre. Men jag funderade bara på om man använder en port och den kanske är lite för liten hindrar den inte luftflödet då så att om du har en större eller flera portar får mer ohindrat flöde och högre db?

Jo men det handlar väl inte bara om effekten som basen får, effekt är ju rätt så ointressant över hur en bas spelar. Det finns ju de basar som har låg känslighet och hård upphängning och den behöver ju mer effekt för att flytta lika mycket lyft som en väldigt känslig bas som har en mjuk upphängning.

Och sen vet jag hur man kollar lufthastigheten i porten men varför ska man mata in vilken spänning steget lämnar? Volten gör ju ingenting för att basen ska röra sig det är strömmen som gör att basens talspole eller spolar blir magnetisk och börjar röra på sig. Det är därför du vill ha ett strömstarkt steg och inte ett som bara ger massa spänning. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Senast redigerat av realwatt (6 januari 2010)

Rickard-v
6 januari 2010 · 2 665 Inlägg

Ja visst är det så att ett FÖR liten port hindrar luftflödet. Då släpper du inte ut alla db.

Angående ström o spänning är det tvärtom.
Det är spänningen som bestämmer hur mycket konen skall röra sig. Musik signal är växel spänning.
Nu blir det ren ellära, Steget skickar ut en spänning (musiksignalen) säg 10volt o en 4ohms högtalare ansluten. Då förbrukas det ström för att spänningen ska orka igenom talspolen. Du kan aldrig skicka iväg ström utan spänning. Du kan mäta spänning på steget utan högtalar kablar men inte ström. Ström mäts i serie när du har en sluten ström krets.

Ström starkt steg vill du ha om du ska lasta på flera basar. Alltså lasta ner steget som många gör idag utan att veta vad som händer.

Om du ha 500watt i 4ohm och 800watt i 2ohm det betyder att steget inte orkar med. Eftersom då räcker inte strömmen till i steget och då sjunker spänningen. Men alla tror att det blir jätte bra eftersom de ser mera watt på papperet. Fast det betyder att steget inte orkar med att lastas ner eftersom spänningen sjunker. Men det funkar ju bra trots det.

(Vet inte om det var bra förklarat)

hajjar du något?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Rickard-v
6 januari 2010 · 2 665 Inlägg

Glömde matematiken.

10volt 4ohm 10/4=2,5ampere =25watt

hade du haft en högt på 2ohm.
10/2=5ampere  =50watt

Hade du haft en högt på 16ohm
10/16=0,62ampere   = 6,2watt

Så olika effekter men alltid 10volt till högtalaren.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
volvo854t5
6 januari 2010 · 59 Inlägg

Jo det fattar jag, och nu fattar jag även varför vissa steg inte ger dubbla effekten vid halvering av motståndet som de borde rent teoretiskt och som lite dyrare steg gör. Men jag förstår nu att det är spänningen som styr hur mycket ström som ska flyta genom spolen om man har en viss impedans(som man inte alltid har för den kan ändras med frekvenzen) men det är väl strömen som flyter genom spolen som gör den magnetisk väl?

M_icke_
6 januari 2010 · 3 466 Inlägg

Jämför basen med en vattenpump, Kommer det mer vatten genom en större slang? -Ja så länge det är slangen som är begränsningen och inte pumpen.. Hjälper inte med stor slang och liten pump.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Hochland
6 januari 2010 · 140 Inlägg

M_icke_ skrev:
Jämför basen med en vattenpump, Kommer det mer vatten genom en större slang? -Ja så länge det är slangen som är begränsningen och inte pumpen.. Hjälper inte med stor slang och liten pump.

Mycket enkelt beskrivet! Till och med jag fattade:Dcool

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang