Protestera mot Saabs nerläggning vid Riksdagshuset

Akka
6 januari 2010 · 1 174 Inlägg

jag vette fan asså. Tycker själv om SAAB och Volvo å jag lider med folket som förlorar sina jobb i Sverige (inte bara SAAB folk utan även distributörer som har med SAAB å göra)

Men helt ärligt, för bil marknaden skull så hoppas jag att det går åt helvette, finns för många märken ute på marknaden, finns inte plats för alla längre.

Rquired Allmänt envis
6 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:

Hamilton skrev:

Funkiee skrev:

Efter som Barac Obama är en del av det amerikanska folket så har dom en stor ägande procent i företaget GM. Skulle då Obama öppna käften, så har GM inget och säga, efter som han är överhuvudet så att säga!

Eftersom 1 av kraven från just Obama till GM var att göra sig av med SAAB för att få statliga lån så förstår jag inte vad Fredrik skulle kunna göra genom att ringa.....

SÄLJ SKITEN HUR JÄVLA SVÅRT ÄR DET OCH FATTA??? SÄLJ SAAB TILL SPYKER SÅ SLIPPER USA SAAB O VI SLIPPER GM... shit

Det finns inget Saab, allt som finns är ett varumärke. Och detta varumärket har de senaste 20 åren byggt bilar baserade på ett annat företags teknik. Teknik som GM inte tänker släppa utan att tjäna rejält på det, och varför skulle dom?

Det är teknik betald av GM och endast till viss del utvecklad av Saab, för GMs pengar. Saab som bilmärke hade varit dött för länge sedan om det inte hållits i respirator av olika företag. Sist i raden är GM, som hållit liv i Saab ca 20år.

Så tråkigt att höra en massa gnäll på GM och övriga, hade inte Saab haft andra ägare hade de tillverkat tvåtaktsmopeder som innan, tills de gått omkull för att bilarna varit för omoderna.

Du gillar själv Saab 9000? Det är ingen Saab, det är en Italienare smått Saabifierad, till både det bättre och sämre.

Men det är roligt att konstant höra historier om Saabs storhet och alla som förstört "det riktiga Saab" När "vandalerna" egentligen är dom som räddat Saab och hjälpt till att göra nått av det.

Saab har varit duktiga och haft bra idéer, och det har fått en hel del hjälp eftersom de inte haft några egna resurser. Tyvärr fungerar det inte längre, räddaren i nöden fick egna problem.

Tråkigt för Saab, men dom är inte den enda tillverkaren. Och varför just Saab skall räddas när det funnits betydligt större och mer framgångsrika tillverkare som gått under förstår jag inte...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Knugcab
6 januari 2010 · 5 111 Inlägg

Funkiee skrev:
Shit, läs vafan jag skriver, det är utbudet av modeller som är den kritiska punkten.... De har 3 bilar, vad är det och komma med?? Som jag skrev tidigare i tråden så är det ju små bilar folk vill ha, fixar saab några små o snåla modeller kanske man kan få rull på det igen

Problemet är bara det att ska man sälja små bilar måste man bygga MÅNGA. För vinsten på varje liten bil är rätt liten (ingen vill köpa en liten bil som kostar "nästan" som en stor). En liten tillverkare som Saab skulle ha svårt att konkurrera med till exempel japanerna, koreanerna eller för den delen andra européiska märken med större upplagor i det segmentet.

Det är ju knappast så att hela världen skulle få upp ögonen och tänka "SHIT, det är ju en SAAB man ska köpa" bara för att det kom en liten Saab, så tyvärr är det nog inte SÅ enkelt.

Hade det lönat sig för Saab att tillverka småbilar så hade de nog kommit med en ersättare den dagen de lade ner V4an, och det kom som bekant aldrig.

Morgan har ännu färre modeller än Saab och de lever iaf. än, om man nu ska jämföra äpplen och päron. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Muttley
6 januari 2010 ·

Funkiee skrev:
Shit, läs vafan jag skriver, det är utbudet av modeller som är den kritiska punkten.... De har 3 bilar, vad är det och komma med?? Som jag skrev tidigare i tråden så är det ju små bilar folk vill ha, fixar saab några små o snåla modeller kanske man kan få rull på det igen

lycka till. koreanska bilarna har bättre kvalite och mer bil för pengarna idag än vad saab har haft på länge.
köper man en jeep av koreansk härkomst för 200 tusen får du mycket mer till bilen än om du köpt en volvo jeep för 400 tusen.
Går inte ihop.

Glader9991
6 januari 2010 · 956 Inlägg

tkd_rille skrev:

Funkiee skrev:
Shit, läs vafan jag skriver, det är utbudet av modeller som är den kritiska punkten.... De har 3 bilar, vad är det och komma med?? Som jag skrev tidigare i tråden så är det ju små bilar folk vill ha, fixar saab några små o snåla modeller kanske man kan få rull på det igen

lycka till. koreanska bilarna har bättre kvalite och mer bil för pengarna idag än vad saab har haft på länge.
köper man en jeep av koreansk härkomst för 200 tusen får du mycket mer till bilen än om du köpt en volvo jeep för 400 tusen.
Går inte ihop.

Håller inte jag med om. Grannen säljer Hyundai och har haft hem div. bilar och visat. Imponerar mig inte. Åker själv Audi/Saab. Trevligt om nån kommer in: "Vad åker du själv då?"

TurbOla Reservdansk
6 januari 2010 · 6 271 Inlägg

alexanderbilar skrev:
okej, vilke verkar negativa till det här.

jag har mailat Auto motor & sport, och dom är intresserade av att uppmärksamma..

men nu ber jag:

dom som är intresserade, kan svara, och inte lika mycket, snack=?
okej, jag ber..

Köp en Saab och sponsra dom istället! smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
alexanderbilar
6 januari 2010 · 62 Inlägg

ja, köp en saab inom 2 veckor o joina:)

så här skulle ett upplägg se ut:

då tänkte jag at upplägget skulel vara så här:

vi alla möts på IKEA parkeringen vid kungens kurva (stort och lätt att hitta till.)
har en liten träff där, snackar och tittar på varandras bilar, sen så åker vi i en convoj in till riksdags huset och letar efter lämplig plats att stå på. sen så står vi väl där et ttag, med våra bilar och kanske några plakat "RÄDDA SAAB" eller nåt i den stilen.

förhopningsvis så får vi dit lite media, vilket verkar hyfsat säkert at tAuto motor & sport vill komma, men vi får väl försöka få dit några fler och större tidningar.

och sen när det hela e slut, så åker vi hem till oss..

men då tänker jag så här: vissa kommer norr i från, och andraq söder (jag tex)
då kan convojen leva vidare sen, på E4an, tills alal delar på sig dit man ska!

vad tror du om det? alla tips och ideer är välkomna!

kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

alexanderbilar skrev:
ja, köp en saab inom 2 veckor o joina:)

så här skulle ett upplägg se ut:

då tänkte jag at upplägget skulel vara så här:

vi alla möts på IKEA parkeringen vid kungens kurva (stort och lätt att hitta till.)
har en liten träff där, snackar och tittar på varandras bilar, sen så åker vi i en convoj in till riksdags huset och letar efter lämplig plats att stå på. sen så står vi väl där et ttag, med våra bilar och kanske några plakat "RÄDDA SAAB" eller nåt i den stilen.

förhopningsvis så får vi dit lite media, vilket verkar hyfsat säkert at tAuto motor & sport vill komma, men vi får väl försöka få dit några fler och större tidningar.

och sen när det hela e slut, så åker vi hem till oss..

vad tror du om det? alla tips och ideer är välkomna!

blir det kaffe & kaka? tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Hybriden
7 januari 2010 · 677 Inlägg

Nu har jag inget emot de personer som jobbar på Saab och tycker det är synd att företaget går omkull men seriöst varför pumpa in pengar i ett företag som inte GÅR att rädda  i längden? vem vill köpa en Saab bil i dag?

Jobbigt läge att bygga bilar som ingen/några köper?

SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
7 januari 2010 · 661 Inlägg

Jag hade hellre protesterat mot barsebäcks nedläggning än att försöka rädda den härdsmältan Saab.

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
alexanderbilar
12 januari 2010 · 62 Inlägg

vi har ändrat uplägget lite, det blir en konvoj istället..

basrsebäck va de bra att dom la ner..

trodde att folk va bil intresserade här? Saab e ju ganska vanlligt i street racing..

vi kommer att samlas på IKEAS parkering i kungenskurva mellan kl 12-13 (bra om man kommer innan 12:50)
vi kommer att åka däifrån vid kl 13 tiden, då kommer vi att åka i en convoj från IKEA till amrikanska ambasaden, (Dag Hammarskjölds väg 31) via kungsholmen, för flera av oss, bland annat jag, kör på dubbdäck, och det nya dubbdäcks förbudet på Hornsgatan gör att vi får ändra våran rutt lite.

vid ambasaden så vänder vi och åker till riksdagen, parkerar om möjligt, och sen ska vi som sista mål åka til GM norden AB. (Årstaängsvägen 17)

och sen så åker vi tillbaka til IKEA parkeringen och avslutar konvojen där.

det hela kanske tar 2-3 timmar skulle jag tro.

volvoentusiasten
12 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Ta gärna lite bilder och bjud in kvällsblaskan

Mortalis VW-nörd?
12 januari 2010 · 4 332 Inlägg

Hehe kommer dom inte bara tro att de är lite ovanligt mycket trafik när ett gäng fordar, volvos, saabar, whatever kör förbi en ambassad och KANSKE parkerar nånstans tongue

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
12 januari 2010 · 1 948 Inlägg

ska ni göra er hörda räcker det inte att bara köra förbi.... blockera upp trafiken en hel eftermiddag istället hade haft mer effekt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
dj_operaci
13 januari 2010 · 14 Inlägg

ni svenskar vet inte hur ni ska protestera  vet ni vad?  ett gott råd av mig  stanna på motor vägen flera hundra bilar så ingen kan komma fram eller ut till sitt jobb. då blir det kaos  och ingen ska flytta på bilen tills ni hör nyheterna wink jag kan gära vara med och stanna mitt på motorvägen  om det är i gbg allså big_smile

tycker ni att denna fälgen passar på min rambo?
Volvo 745 (1989)
Volvo xc70 (2002)
Snitch Ointresserad.
13 januari 2010 · 936 Inlägg

Funkiee skrev:
Varför ska GM gå under för att saab säljs? och dessutom är inte saab ett pengaslukande hål. Är du insatt i ämnet? Har du info om hur det verkligen var med saab och GM?

Vem har sagt det hmm

Teabag appreciation club.
FireTraXX DFFL
13 januari 2010 · 9 020 Inlägg

alexanderbilar skrev:
basrsebäck va de bra att dom la ner..

Say whaaat?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Funkiee Saab älskare!
13 januari 2010 · 4 597 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Funkiee skrev:
Fler? hur resonerar du då?

Gm har gått dåligt och man har fått pengar i hjälp men dom har inte fått pengarna för att bara slänga dom i pengaslukande hål (saab,saturn osv) utan man försöker rädda gm genom att göra sig av med divisioner som inte ger något annat än förluster, fortsätter man att slösa pengar på produkter ingen vil ha så går hela gm i graven och det skulle slå ganska hårt eftersom Gm har en enorm omsättning och påverkar många tusen företag.

Saab går under = tråkigt
Gm går under = Katastrof

Denna persson.


dock fattar jag inte varför ni gillar att folk är arbetslösa. Efter som ni gillar att saab läggs ner så säger ni rent ut att ni vill o gillar att folk blir arbetslösa

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Akka
13 januari 2010 · 1 174 Inlägg

Funkiee skrev:

MeloveGolf skrev:

Funkiee skrev:
Fler? hur resonerar du då?

Gm har gått dåligt och man har fått pengar i hjälp men dom har inte fått pengarna för att bara slänga dom i pengaslukande hål (saab,saturn osv) utan man försöker rädda gm genom att göra sig av med divisioner som inte ger något annat än förluster, fortsätter man att slösa pengar på produkter ingen vil ha så går hela gm i graven och det skulle slå ganska hårt eftersom Gm har en enorm omsättning och påverkar många tusen företag.

Saab går under = tråkigt
Gm går under = Katastrof

Denna persson.


dock fattar jag inte varför ni gillar att folk är arbetslösa. Efter som ni gillar att Saab läggs ner så säger ni rent ut att ni vill o gillar att folk blir arbetslösa

Tror inte att en ända människa tycker det är roligt att folk blir arbetslösa i Sverige. Det är bara tragiskt.

Det jag tror många menar är att Saab aldrig riktigt har lyckats. Varför då satsa? Ett företag finns för att man ska tjäna pengar, inte vara ett ställe där folk kan vara för att få ett jobb och sedan gå back varje år.

Och som jag sagt förut, Marknaden är redan mättad med sjukt många olika märken var ganska självklart att Saab skulle försvinna och vi ska nog inte bli förvånade om några fler stora märken går i konkan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang