Hur klarar ni kylan och elpriset (Ni som har hus)

andreas_gbg_
7 januari 2010 · 1 634 Inlägg

Elpriset går upp mot 3kr / kwh och en villa (som bla min) drar drygt 200kwh / dygn när det ligger runt 10-15 minus. Har ny Elpanna sedan några dagar men installatöreren lät värmepumpen frysa så den dröjer några dagar innen den går igång och hjälper till. Tycker el-förbrukningen gått upp sedan den nya CTC pannan ersatte min 30 år gamla panna. Installation för 100.000kr och förbukningen går upp. Tack för den!

Som det ser ut nu räknar jag på att få en elräkning på en bra bit över 10-12.000-kr för 2 månader och vet inte hur jag ska klara det.

Funderar på att bli kriminell. För att jobba och sköta sig verkar ju definitivt inte löna sig...... Cheferna höjer priserna och får bonusar som vi skulle kunna leva på i flera år, men istället sliter vi som djur och går ändå på knäna.....

Självklart jobbar jag på att få ni en kamin i huset, men först måste skorstenen lagas.....

Senast redigerat av andreas_gbg_ (7 januari 2010)

Numera Saab 9-5 Aero -00
HighVoltage
7 januari 2010 · 246 Inlägg

Vi eldar för fullt i kakelugnarna och i vedspisen. Fungerar prima. smile

Människor med smak kör bilar med flak!
Mitsubishi Lancer "Evo-kombi" (2000)
andreas_gbg_
7 januari 2010 · 1 634 Inlägg

HighVoltage skrev:
Vi eldar för fullt i kakelugnarna och i vedspisen. Fungerar prima. smile

Jo jag förstår att det är underbart för dom som kan elda och har tillgång till ved wink Kommer snart att göra upp en eldstad i vardagsrummet och starta en brasa.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Martin 9-3 Fisketokig
7 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Jordbruksfastighet. Inga konstigheter.

Traktorn drar 20L/h vid tungt arbete. Ett plötsligt rengväder i maj kräver att man harvar om. Skörden slår fel i september så man får köra in och torka ner ett par procents vattenhalt med energislukande fläktar.

Allt kan hända i branschen. Tur att både el och bränsle är subventionerat.

Blir det allt för jävligt så är det bara tilläggselda med ved. Ett normalt år gallrar vi ca 10 årsförbrukningar runt dikeskanter och åkrar. Får helt enkelt behålla en vagn ved själv då...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Martin 9-3 Fisketokig
7 januari 2010 · 2 997 Inlägg

3:- kilowatten?

Är det ekologiskt el som genereras av hamstrar i springhjul?

Sist jag kollade var den bunden en trygg bit under kronan i ett par år till.

Byt leverantör smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Ellertz Norrlänning
7 januari 2010 · 1 453 Inlägg

Varför installera en ny elpanna? Varför inte bergvärme eller en ny Luft/vatten pump?  De blir sjukt mkt billigare!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Stefan Varberg Supraman
7 januari 2010 · 2 300 Inlägg

Uppvärmning med el ska bara ses som ett tillägg som man använder i nödfall eller för att hålla upp lite värme i huset om man reser bort så att det inte fryser.

Har man inte möjligheter till att ha en panna att elda ved eller pellets i så är en kamin en bra investering då man bara använder el för varmvattnet.

Personligen kör jag med pellets alt ved för uppvärmning och varmvatten.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Sanizz
7 januari 2010 ·

Vi har jordvärme och vedkamin

volvoentusiasten
7 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Varför installerar man en elpanna istället för pellets eller bergvärme i dagens läge?

I föräldrarnas förra hus låg vi på 28 000/mån i jan-feb, ren olja, Sen bytte vi till pellets med automatisk matning och fick ner det till 8000kr/mån. Fick sota en gång i veckan. Bra sänkning!

Nya huset fick bergvärme som visserligen tar lång tid att betala in sig men efter det så blir det 2-300kr/mån för lilla cirkulerande pumpen.

MrVain
7 januari 2010 · 904 Inlägg

Själv har jag fjärrvärme och kåk på ca 180 kvadrat. Värmen brukar Kosta ca 1800 månaden när de är som kallast... Kanske går över 2000 denna månad då.

De ska va gött å leva
Annevare
7 januari 2010 · 189 Inlägg

För 100.000 hade jag renoverat skorstenen istället för att byta elpanna. Men det är jag det. Här där jag bord så är vi vana med kýla och eldar med flis allternativ spån elller ved för att få varmt vatten och värme. Den störst fördelen med ved som jag ser det är att om det blir strömavbrott sitter du inte i skiten utan kan leva rätt så bekvämnt iallafall. Jag vet inte hur fjärrvärme pumpar fungerar när det inte finns nån ström men det är det säker nån annan som vet.

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
Germax
7 januari 2010 · 12 086 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
3:- kilowatten?

Är det ekologiskt el som genereras av hamstrar i springhjul?

Haha tänkte det samma, morsan pyntar 1.6 vet jag.

Lurken_85
7 januari 2010 · 832 Inlägg

När jag kollade vad jag betalade för någon timme sen så var det 96 öre/kwh. Värmer för övrigt huset med el-element, värmepump och kamin. Nu när det blev så här kallt så måste vi köra elementen lite mer men annars räcker det med lite grundvärme på elementen och elda. Tror jag hade förbrukat lite över 2000 kw i december men då var jag lite för lat för att elda oxå tongue

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
FreddeLi Studerande maskiningenjör
8 januari 2010 · 1 903 Inlägg

inga problem som tur väl är, sålänge veden räcker och du inte tvingas köra på elpatronen smile
har vedeldad panna och ackumulatortankar på sammanlagt 5 kubik. Det blir ganska så dyrt att värma 5000 liter vatten med el hmm

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Cupra_
8 januari 2010 ·

Eldar en hel del i braskasetten.. Räcker dock inte riktigt för att värma upp hela huset så det blir oljefyllda elradiatorer resterande del. Kommer inte ihåg vad elen kostar per kw/h hos mig men man landar väl på ca 3000kr/mån... Men då har jag varmgarage och rätt mkt utebelysning inräknat också.

Xaben
8 januari 2010 · 213 Inlägg

linuslinje skrev:
Varför installerar man en elpanna istället för pellets eller bergvärme i dagens läge?

I föräldrarnas förra hus låg vi på 28 000/mån i jan-feb, ren olja, Sen bytte vi till pellets med automatisk matning och fick ner det till 8000kr/mån. Fick sota en gång i veckan. Bra sänkning!

Nya huset fick bergvärme som visserligen tar lång tid att betala in sig men efter det så blir det 2-300kr/mån för lilla cirkulerande pumpen.

8lök för en vinter månad ? eller läste jag fel nu roll

TyrolerHatt Skogsmålare
8 januari 2010 · 630 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
3:- kilowatten?

Är det ekologiskt el som genereras av hamstrar i springhjul?

Sist jag kollade var den bunden en trygg bit under kronan i ett par år till.

Byt leverantör smile

det är väl så att även om man har bundit sig vid ett pris, så har elbolagen rättighet att höja priset per/KWh om elpriset går upp onormallt högt.  Har för mig att det står i avtalet man skriver på .

smiler
8 januari 2010 · 672 Inlägg

Xaben skrev:

linuslinje skrev:
Varför installerar man en elpanna istället för pellets eller bergvärme i dagens läge?

I föräldrarnas förra hus låg vi på 28 000/mån i jan-feb, ren olja, Sen bytte vi till pellets med automatisk matning och fick ner det till 8000kr/mån. Fick sota en gång i veckan. Bra sänkning!

Nya huset fick bergvärme som visserligen tar lång tid att betala in sig men efter det så blir det 2-300kr/mån för lilla cirkulerande pumpen.

8lök för en vinter månad ? eller läste jag fel nu roll

Låter som hyddan behöver isolering big_smile

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
Muttley
8 januari 2010 ·

när mina föräldrar slängde in en kamin har de slutat använda elvärme helt och hållet. de har inte varit igång på typ 3 år.
Sparar extrema pengar varje år.

Nackdelen är att pappa vill ha de svinvarmt och vi andra vill ha de lagom men de kan vi leva med smile

Pontus1991
8 januari 2010 · 423 Inlägg

Här har vi installerat fjärrvärme som inte är särskilt dyrt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang