Hur klarar ni kylan och elpriset (Ni som har hus)

andreas_gbg_
8 januari 2010 · 1 634 Inlägg

Ellertz skrev:
Varför installera en ny elpanna? Varför inte bergvärme eller en ny Luft/vatten pump?  De blir sjukt mkt billigare!

Det är luft/vatten system jag installerat. Men i ett sånt har man en elpanna som skjuter till extra när pumpen inte går. Och eftersom installatören var så seg så lät han pumpen ute frysa så den hjälper inte något nu. Nu när det är över 15 minusgrader startar ändå inte en sådan pump eftersom effektiviteten är lika med noll. Så så länge det är såhär kallt är det ingen idé att tina upp pumpen eftersom den ändå inte kommer att starta.

Numera Saab 9-5 Aero -00
BlauMes
8 januari 2010 · 1 801 Inlägg

Man får väl tänka lite på vad man har igång och sånt. Inga saker ska stå i standby.

Vi brukar elda i våran kamin om det är kallt. Annars har vi bergvärme så uppvärmningskostnaderna är rätt lugna. smile

Saab 9-3 (2008)
BlauMes
8 januari 2010 · 1 801 Inlägg

M103 skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163538

Lustigkurren själv har vaknat wink Haha!

Senast redigerat av BlauMes (8 januari 2010)

Saab 9-3 (2008)
andreas_gbg_
8 januari 2010 · 1 634 Inlägg

Nu har jag iaf fått svar att försäkringsbolaget betalar reparation av min skorsten. Så nu ska den lagas och en kamin installeras. Frågan är bara hur jag skall ha råd till kaminen med tanke på elräkningen wink

Numera Saab 9-5 Aero -00
volvoentusiasten
8 januari 2010 · 4 005 Inlägg

smiler skrev:

Xaben skrev:

linuslinje skrev:
Varför installerar man en elpanna istället för pellets eller bergvärme i dagens läge?

I föräldrarnas förra hus låg vi på 28 000/mån i jan-feb, ren olja, Sen bytte vi till pellets med automatisk matning och fick ner det till 8000kr/mån. Fick sota en gång i veckan. Bra sänkning!

Nya huset fick bergvärme som visserligen tar lång tid att betala in sig men efter det så blir det 2-300kr/mån för lilla cirkulerande pumpen.

8lök för en vinter månad ? eller läste jag fel nu roll

Låter som hyddan behöver isolering big_smile

hehe, kanske det. Men storleken på "hyddan" har ju lite av betydelse såklart, true true.
8000kr/mån är JÄVLIGT imponerande för den storleken + 2 mindre flyglar smile

Andreas:
Sweet med FB. Köp beggad kamin?

Martin 9-3 Fisketokig
8 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Demo-ex annars. Fanns fina priser på olika kaminer häromkring nu iaf.

Tyvärr är bara rummet 19kvm som den skulle monteras i här och innefektiv planlösning så det har inte blivit av än.

Men då skulle man köra skorstenslös modell som bara går ut på väggen och upp en meter över tak.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
JimpeBoy
8 januari 2010 · 529 Inlägg

Här står det en ny Nibe Vedex 3300 på gården samt två nya tankar på 500 liter vardera. Blev lite snopen när man kom ner i pannrummet för två veckor sen och upptäckte att det var en pool därnere. Iofs så var pannan från -53 så det var nog dax för en ny.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
andreas_gbg_
8 januari 2010 · 1 634 Inlägg

Snackade med min elleverantör nu och totalt ligger jag på runt 1,20kr /kwh med alla skatter och skit inräknat, detta för december. Elräkningen som kommer nu hamnade inte på mer än dryga 5000kr, så jag överlever iaf 2 månader tills nästa elräkning kommer wink men jag hinner nog spara 10-15000kr på den tiden så jag ska överleva. Imorgon kommer Kalle´s kamin på besök och ska börja planera jobbet wink satan va skönt, om inget oförutsett händer wink

Numera Saab 9-5 Aero -00
Sushikocken Sleeper
8 januari 2010 · 3 084 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Snackade med min elleverantör nu och totalt ligger jag på runt 1,20kr /kwh med alla skatter och skit inräknat, detta för december. Elräkningen som kommer nu hamnade inte på mer än dryga 5000kr, så jag överlever iaf 2 månader tills nästa elräkning kommer wink men jag hinner nog spara 10-15000kr på den tiden så jag ska överleva. Imorgon kommer Kalle´s kamin på besök och ska börja planera jobbet wink satan va skönt, om inget oförutsett händer wink

hih det var inte du som nämde i någon tråd att du var på topp listan över bäst betalda ynglingarna i lilla edet va smile?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
jaarvinen
8 januari 2010 · 63 Inlägg

Som tur e så har vi en stor täljstens kamin på bottenvåningen som håller värmen i 2dagar om man eldar den riktigt varm och sen har vi en öppen också på övervåningen:)

BMW e36 328 "kompressor" (1996)
andreas_gbg_
8 januari 2010 · 1 634 Inlägg

Sushikocken skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Snackade med min elleverantör nu och totalt ligger jag på runt 1,20kr /kwh med alla skatter och skit inräknat, detta för december. Elräkningen som kommer nu hamnade inte på mer än dryga 5000kr, så jag överlever iaf 2 månader tills nästa elräkning kommer wink men jag hinner nog spara 10-15000kr på den tiden så jag ska överleva. Imorgon kommer Kalle´s kamin på besök och ska börja planera jobbet wink satan va skönt, om inget oförutsett händer wink

hih det var inte du som nämde i någon tråd att du var på topp listan över bäst betalda ynglingarna i lilla edet va smile?

Japp, stod i aftonbladet. Men dom missa skriva att jag har sämst koll på att hålla nere utgifterna också tongue

Numera Saab 9-5 Aero -00
BergsST
8 januari 2010 · 177 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Snackade med min elleverantör nu och totalt ligger jag på runt 1,20kr /kwh med alla skatter och skit inräknat, detta för december. Elräkningen som kommer nu hamnade inte på mer än dryga 5000kr, så jag överlever iaf 2 månader tills nästa elräkning kommer wink men jag hinner nog spara 10-15000kr på den tiden så jag ska överleva. Imorgon kommer Kalle´s kamin på besök och ska börja planera jobbet wink satan va skönt, om inget oförutsett händer wink

Raska taskar märker jag lol

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
Xaben
9 januari 2010 · 213 Inlägg

linuslinje skrev:

smiler skrev:

Xaben skrev:

8lök för en vinter månad ? eller läste jag fel nu roll

Låter som hyddan behöver isolering big_smile

hehe, kanske det. Men storleken på "hyddan" har ju lite av betydelse såklart, true true.
8000kr/mån är JÄVLIGT imponerande för den storleken + 2 mindre flyglar smile

ja då förstår jag att det kostar om det är en herrgård. för vi betalar ungefär 1pall i månaden på vintern på 250kvm

andreas_gbg_
9 januari 2010 · 1 634 Inlägg

BergsST skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Snackade med min elleverantör nu och totalt ligger jag på runt 1,20kr /kwh med alla skatter och skit inräknat, detta för december. Elräkningen som kommer nu hamnade inte på mer än dryga 5000kr, så jag överlever iaf 2 månader tills nästa elräkning kommer wink men jag hinner nog spara 10-15000kr på den tiden så jag ska överleva. Imorgon kommer Kalle´s kamin på besök och ska börja planera jobbet wink satan va skönt, om inget oförutsett händer wink

Raska taskar märker jag lol

Jo det gäller att rappa på. Har även vart ute med byggplast över värmepumpen och en värmefläkt under, blev varmt fort som fan men upptäckte att rörisen kopplat av ett rör sad Så jag får likförbannat vänta tills de kommer ut innen den går igång. Att de inte kunde lösa det när de var på plats... tog mig 30 minuter att få pumpen och alla delar varmt.

Såg att du bodde i Sjuntorp.. Nästgårds jue wink

Numera Saab 9-5 Aero -00
Sushikocken Sleeper
9 januari 2010 · 3 084 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

Sushikocken skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Snackade med min elleverantör nu och totalt ligger jag på runt 1,20kr /kwh med alla skatter och skit inräknat, detta för december. Elräkningen som kommer nu hamnade inte på mer än dryga 5000kr, så jag överlever iaf 2 månader tills nästa elräkning kommer wink men jag hinner nog spara 10-15000kr på den tiden så jag ska överleva. Imorgon kommer Kalle´s kamin på besök och ska börja planera jobbet wink satan va skönt, om inget oförutsett händer wink

hih det var inte du som nämde i någon tråd att du var på topp listan över bäst betalda ynglingarna i lilla edet va smile?

Japp, stod i aftonbladet. Men dom missa skriva att jag har sämst koll på att hålla nere utgifterna också tongue

Sjukt att man kom ihåg det...
jag som är totalt dement och allt lol

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
-Mackan- Fire And Silk
9 januari 2010 · 2 254 Inlägg

Vi förbrukar 11000kw om året i en 150m2 villa med bergvärme. Det är väl kring 30kw/24H.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
andreas_gbg_
10 januari 2010 · 1 634 Inlägg

-Mackan- skrev:
Vi förbrukar 11000kw om året i en 150m2 villa med bergvärme. Det är väl kring 30kw/24H.

Utslaget på ett helt år ja. Men jag vet inte om du missat att det vart sjukt mycket kallare nu och under längre tid i år.

Numera Saab 9-5 Aero -00
-Mackan- Fire And Silk
10 januari 2010 · 2 254 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

-Mackan- skrev:
Vi förbrukar 11000kw om året i en 150m2 villa med bergvärme. Det är väl kring 30kw/24H.

Utslaget på ett helt år ja. Men jag vet inte om du missat att det vart sjukt mycket kallare nu och under längre tid i år.

Jo, jag är fullt införstådd i att det har varit kallare än det brukar vara den senaste tiden. Dock så tror jag det har en väldigt marginell inverkan på vår el-förbrukning, då vi inte har justerat pumpen de minsta. smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
enpatte
11 januari 2010 · 498 Inlägg

http://www.nordpoolspot.com/reports/areaprice/
I länken ovan välj hourly och kryssa i bara Sverige så får ni lite skrämmande läsning.
I fredags var elpriset uppe på över 10kr/kwh!!!!
Så här går det när miljömupparna får stänga ner kärnkraftverk.
Till hösten riskerar vi ett regeringsalternativ med MP igen och fortsatt avveckling av kärnkraften.
I så fall får jag sälja hus och hem med förlust och sätta mig i skolbänken igen, för något jobb kommer jag ej heller att ha kvar med dessa elpriser.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang