Köra på isen i Farsta (drevviken/magelungen), är det tillåtet?

85an
8 januari 2010 · 249 Inlägg

Är det några regler för bil på isen i farsta, med tanke på att det är en skridskobana (magelungen) plogad där så kanske det finns lite regler?

Eller är det bara köra på?

Senast redigerat av 85an (8 januari 2010)

torpis Forummoderator
8 januari 2010 · 10 576 Inlägg

Är Farsta en sjö? eller tänkte du köra på en skridskobana på land?  Oavsett vilket så är det ju lämpligt att kontrollera dels om man får vara där med bil och dels då om det är en sjö själv borra ett hål och kika på tjockleken av isen. Offra livet pga någon på ett forum tror något är inte min grej iaf.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
85an
8 januari 2010 · 249 Inlägg

Har ändrat rubriken. Lugn nu, ingen har dött (än)

dawwe ...has left the building...
8 januari 2010 · 4 474 Inlägg

85an: De brukar köra bil på Ullnasjön i Täby, så kör där isf. Skulle INTE rekommendera Drevviken iaf då det brukar vara många skrinnare där...Sedan hur tjock isen är får du nog kolla upp, tex via www.isplanket.se

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
85an
8 januari 2010 · 249 Inlägg

dawwe skrev:
85an: De brukar köra bil på Ullnasjön i Täby, så kör där isf. Skulle INTE rekommendera Drevviken iaf då det brukar vara många skrinnare där...Sedan hur tjock isen är får du nog kolla upp, tex via www.isplanket.se

Tack för tipset, är ju bra om det inte är en massa motionärer [och annat löst folk] i vägen när man ska sladda runt på isen big_smile

Blir väl att borra ändå, verkar dåligt med israpporter på nätet 2010..

octavia Power of changes
8 januari 2010 · 270 Inlägg

bor du nära farsta skogås haninge så ska du hänga med mig när vi kör på isen, vi va 3 bilar big_smile
men vi höll oss på grunt vatten, vi låna en borr. De va ganska tjockt. Men nu tror ja att det har blivit lite mindre .. eller ? kanske dax å ta en till runda på isen tongue

Power 0f You
85an
11 januari 2010 · 249 Inlägg

octavia skrev:
bor du nära farsta skogås haninge så ska du hänga med mig när vi kör på isen, vi va 3 bilar big_smile
men vi höll oss på grunt vatten, vi låna en borr. De va ganska tjockt. Men nu tror ja att det har blivit lite mindre .. eller ? kanske dax å ta en till runda på isen tongue

Hänger gärna på, men vart köra man i sthlm? Känns som att alla som är seriösa och plogar banor och kör på is gör det på landet nånstans..

Sen kanske det är tråkigt att köra med FWD på is, har aldrig provat neutral

Senast redigerat av 85an (11 januari 2010)

torpis Forummoderator
11 januari 2010 · 10 576 Inlägg

85an skrev:
Sen kanske det är tråkigt att köra med FWD på is, har aldrig provat neutral

Det går utmärkt. Ännu bättre om du kör dubbat fram och odubbat bak, då kan du med hjälp av handbromsen åka likadana ställ som de med RWD gör. Dubben gör att du fortfarande kan gasa medans du åter på tvären.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Buttox
11 januari 2010 · 22 Inlägg

85an skrev:
Är det några regler för bil på isen i farsta, med tanke på att det är en skridskobana (magelungen) plogad där så kanske det finns lite regler?

Eller är det bara köra på?

Jag körde där förra vintern på deras fina skridskobana, funka hur bra som helst ;D
de e bara o vänta tills kvällen när skridskoåkarna gått o lagt sig heehe

Volvo Valp (1968)
BMW 325ix (1990)
Joel89
11 januari 2010 · 221 Inlägg

torpis skrev:

85an skrev:
Sen kanske det är tråkigt att köra med FWD på is, har aldrig provat neutral

Det går utmärkt. Ännu bättre om du kör dubbat fram och odubbat bak, då kan du med hjälp av handbromsen åka likadana ställ som de med RWD gör. Dubben gör att du fortfarande kan gasa medans du åter på tvären.

Handbromsen är för kärringar och det gäller både FWD som RWD, använd vänsterbromsning och Scandinavian Flick!

volvoentusiasten
11 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Ja, vad säger regelverket egentligen. Intressant

KHRacing
11 januari 2010 ·

linuslinje skrev:
Ja, vad säger regelverket egentligen. Intressant

det är kommunen (om de äger sjön) eller markägaren som vbestämmer, ingen annan.

Man kan liksom inte köra bil på en sjö.

Sedan så om man är smart så ringer man Räddningstjänsten dagen innna man skall köra
o meddelar dem de tiderna man tänker köra, så blir de glada med.

Behöver inte vara skattat, försäkrat/påställt, behövs ej heller KK.

XL-Dempa
11 januari 2010 · 457 Inlägg

85an skrev:

octavia skrev:
bor du nära farsta skogås haninge så ska du hänga med mig när vi kör på isen, vi va 3 bilar big_smile
men vi höll oss på grunt vatten, vi låna en borr. De va ganska tjockt. Men nu tror ja att det har blivit lite mindre .. eller ? kanske dax å ta en till runda på isen tongue

Hänger gärna på, men vart köra man i sthlm? Känns som att alla som är seriösa och plogar banor och kör på is gör det på landet nånstans..

Sen kanske det är tråkigt att köra med FWD på is, har aldrig provat neutral

samma här jag och några brukar köra på isen så vi hänger nog med ngn dag smile

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
sthlm_145
16 januari 2010 · 297 Inlägg

85an skrev:
Är det några regler för bil på isen i farsta, med tanke på att det är en skridskobana (magelungen) plogad där så kanske det finns lite regler?

Eller är det bara köra på?

1,5 mil norr om sthlm körs det på norrviken. Helst på kvällen då skriskoråkarna har gett upp för dagen

Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
BMW E36 "M50b28" (1996)
octavia Power of changes
22 januari 2010 · 270 Inlägg

Faan ja glömde att säga till er att hänga me, men vi får ta en dag då alla kan köra. Va ut med hunden vid Farsta badet så va det folk som körde där de va ganska kul att kolla på hehe.
Fan vi körde med en Suzuki svift, de va as roligt. Kör upp till 70-80 sen drar du kryckan fyfaan va roligt. Men det är svårt att få en fin drift

Power 0f You
BEXAN_92
28 januari 2010 · 41 Inlägg

får jag som är 17bast utan kort köra på drevan med min 240 lagligt? eller har jag fattat de fel?

Hedning Fd Bannad
28 januari 2010 · 657 Inlägg

volvo244_88 skrev:
får jag som är 17bast utan kort köra på drevan med min 240 lagligt? eller har jag fattat de fel?

så länge drevan inte är registrerad motorbana och du har licens har du fel.

Märkesbög
BEXAN_92
28 januari 2010 · 41 Inlägg

licens för vad?

KHRacing
28 januari 2010 ·

volvo244_88 skrev:
får jag som är 17bast utan kort köra på drevan med min 240 lagligt? eller har jag fattat de fel?

ja du får köra helt lagligt på isen, behövs inte körkort, skattad bil, försökrat eller besiktigat, MEN, du för inte köra en enda meter på land.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang