Bass Boost; OK eller bara elände?!

hardrocker
8 januari 2010 · 86 Inlägg

Som rubriken lyder, använder ni er av Bass Boost-funktionen eller är det bara av ondo?

Själv har jag ett system med två 5,25" MB Quartar fram, och under handsfacket har jag en JBL-8". Subben sköter ju bara de låga frekvenserna som inte de vanliga högtalarna klarar.
Jag har förstått att bass boost ska man undvika, men jag tycker det blir lite klent utan..
Min Bass Boost finns i läge Off, 1 och 2. Är det okej att köra på läge 1 eller tror ni grejorna pajar?

På nätet hittade jag denna info:
"Bass Boost Level 1 : Under 400hz +8db, Bass Boost Level 2 : Under 800hz +12db (High freq +2db)"

Det stod oxå sä här, men det förstår jag inte riktigt..
"Bass Boost which boosts only the low frequency range has been added in addition tothe conventional Loudness.Provides more lower range sound, eliminating the lack of dynamic range in bass of genuine speaker.This function uses dedicated block in the IC that is effective to boosts more base."

Senast redigerat av hardrocker (8 januari 2010)

Saab 9000 CD 2.3t -97
MartinF
8 januari 2010 · 372 Inlägg

Bassboost är aldrig att rekomendera då det får förstärkaren att försöka spela högre än den "klarar av" Lyssnar du på rimlig volym så fungerar det dock att ha det på men då ska du ej spela för högt eftersom signalen blir sämre. Dålig signal äter högtalare! Går gainen att skruva högre på basen istället? Alternativt att du sänker gainen på 5.25orna om de drivs med slutsteg.

huntelaar DLS
8 januari 2010 · 1 147 Inlägg

Sticker in en fråga.

Gäller detta även bass-level på HU? -8 till +8. Jag har min sänkt till -8 då jag anser detta ger bäst ljud och gainar isåfall. Kanske svarar på min egen fråga nu men undrar hur ni andra har det inställt.

Frissan
8 januari 2010 · 4 693 Inlägg

Jag skulle inte använda mig av bassboost då det blir för dyrt OM basen pajar.

Gällade basslevel på HU så har jag som följande.

Bas 3/10

Sublevel 25/33

Gain ca 30-40% på steget och 0 i bassboost

Booyakasha!
Drönirettab
8 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Allting som har med "bassboost" eller "bass-level" att göra handlar om att man förstärker vissa frekvenser extra mycket, det gäller alltså även bas/diskantkontrollen på stereon.

Det som händer när man skruvar på dessa kontroller är att just dessa signaler till slutsteget får extra hög signalstyrka, steget kommer att förstärka frekvenserna mer än övriga frekvenser. Vid den extra förstärkningen så drar steget mer ström och utvecklar mer värme.

Det luriga med dessa basförstärkningar är att eftersom de förstärker ett ganska smalt frekvensområde så märks det inte alltid att kontrollen är uppvriden, det är kanske bara viss sorts musik som har dessa frekvenser. Spelas det en viss sorts musik så behöver inte steget jobba så hårt med att förstärka ljudet, man kan kanske spela ganska högt utan att få problem med distorsion som beror på överbelastning.

Sedan kanske det helt plötsligt spelas låtar där det finns mycket av de speciella frekvenserna, då får steget helt plötsligt "jobba arslet" av sig och eftersom man spelade ganska högt så blir steget nu överbelastat pga att det försöker förstärka de speciella frekvenserna extra mycket.

Som en följd av överbelastningen kommer distorsion och mycket uppvärmt steg, resultatet kan bli trasigt steg och även bränd talspole hos högtalaren.

Detta är en någorlunda förenklad förklaring på vad som händer när dessa kontroller används och vad som kan gå snett vid användandet, då förstår man varför kontrollerna bör användas med försiktighet eller inte alls. smile

Senast redigerat av Drönirettab (8 januari 2010)

hardrocker
8 januari 2010 · 86 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Bassboost är aldrig att rekomendera då det får förstärkaren att försöka spela högre än den "klarar av" Lyssnar du på rimlig volym så fungerar det dock att ha det på men då ska du ej spela för högt eftersom signalen blir sämre. Dålig signal äter högtalare! Går gainen att skruva högre på basen istället? Alternativt att du sänker gainen på 5.25orna om de drivs med slutsteg.

Låter intressant det du skriver, jag förstår inte helt dock. Jag har ett 4kanalsslusteg, 5,25orna är kopplade dit med två kanaler och subben har också två (byglat). Jag kan justera gain både till subben och till 5,25orna. Varför ska jag sänka gainen på 5,25orna?
Om jag höjer gainen till subben så blir det mer låg botten, visst, men det är ju bara de riktigt låga frekvenserna. Jag vill ju ha mer fläsk i 5.25orna också. De kanske är för små för att låta bra utan bass boost? De låter ju bra på hög volym, men när jag lyssnar normalt är det lite tunt.

Senast redigerat av hardrocker (8 januari 2010)

Saab 9000 CD 2.3t -97
hardrocker
8 januari 2010 · 86 Inlägg

Softis skrev:
Jag skulle inte använda mig av bassboost då det blir för dyrt OM basen pajar.

Gällade basslevel på HU så har jag som följande.

Bas 3/10

Sublevel 25/33

Gain ca 30-40% på steget och 0 i bassboost

Men förut när jag skrev om detta, när jag höll på att installera högtalarna och slutsteget, så har jag för mej att du skrev att du använde loudness? Du skrev att du först ställde in ljudet utan sub, men att du använde loudness för att du tycket det lät bäst, sen smög du upp med gainen på subben tills det lät bra. Jag kanske minns fel eller blandar ihop dej med nån annan? Annars får du gärna förklara vad du kommit fram till, du ligger lite före mej i kunnande isf!

Saab 9000 CD 2.3t -97
kalle_kalle
8 januari 2010 · 2 914 Inlägg

en liten men ack så bra länk

http://www.icixsound.com/iv/view_video. … ccfa94cebd

sägs ju att en bild säger mer än 1000 ord. vad gör då en film roll

evilaudio
8 januari 2010 · 16 195 Inlägg

va e de för steg du har i bilen??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
MartinF
8 januari 2010 · 372 Inlägg

OM jag förstår rätt så tycker du att 5.25orna spelar lite dåligt i lägre frekvenser.

Det är rätt vanligt att man upplever det så när högtalarna sitter dåligt monterade. Har du ej helt tätt mellan högtalarens framsida och baksida så spelar högtalarens bas mycket sämre vilket många brukar försöka kompensera genom att höjja basboost och liknande.

Det jag tycker du ska göra är att se över monteringen utav 5.25orna.
1. Köp butyl eller bitumen matta (bitumen är billigare men fungerar sämre (speciellt i kyla, samt att vid värme kan limmet släppa) Du måste inte överdriva med dämpmatta utan det räcker i de flesta fall med ett paket för 300-500kr butyl. Ex brls M1 matta. Gör rent plåt och ytor som kan röra sig och vibrera runtom högtalarna.

2. Se till att högtalarelementet sitter rejält monterat. är monteringshålet gjort i plast så är det effektivt att montera fast en riktig träbaffel att fästa högtalaren i utanpå plasten.

3.Täta mellan högtalarens fram och baksida sågott det går. Silikon är bra att ha på själva högtalarens kant, då den tätar men ej fastnar så det är lätt att ta bort. Pl400 är bra att täta och fästa ex baffeln och hål runtom högtalaren med.

Senast redigerat av Martinfyhr (8 januari 2010)

grena
8 januari 2010 · 173 Inlägg

Slänger in en liten fråga här; hur är det med användningen av slutstegets bass-level remote? Alltså en fjärrstyrd sak som man drar in i kupén och ställer upp basen med. Flera monoblock kommer ju med en sådan. Är det samma sak som att använda bass-boost på steget, eller hur funkar det?

MartinF
9 januari 2010 · 372 Inlägg

Vad jag förstått så är bass-level när den är på max så arbetar steget med 100% förstärkning. Sänker du nivån sänks procenten. Skillnaden är att bass-leveln aldrig försöker arbeta upp steget över 100%.
Man kan säga att bass-boost vill att vid vissa frekvenser skall steget jobba 130% Detta orsakar förvrängning i signalen. Siffrorna är tagna ur luften men hoppas du förstår tanken smile

dbakuten TEAM dBAkuten
9 januari 2010 · 865 Inlägg

grena skrev:
Slänger in en liten fråga här; hur är det med användningen av slutstegets bass-level remote? Alltså en fjärrstyrd sak som man drar in i kupén och ställer upp basen med. Flera monoblock kommer ju med en sådan. Är det samma sak som att använda bass-boost på steget, eller hur funkar det?

Nej det är inte samma sak som att använda Bass boost. Det är för att justera in basen nivå ihop med framsystemet optimalt efter sina egna öron.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 januari 2010 · 8 744 Inlägg

Verkar finnas olika bass remoter, en del fungerar som gain (och när bass-remoten står på fullt så är det den nivå som du ställt på gainskruven) och en del fungerar som en bass-boost.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
9 januari 2010 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Verkar finnas olika bass remoter, en del fungerar som gain (och när bass-remoten står på fullt så är det den nivå som du ställt på gainskruven) och en del fungerar som en bass-boost.

Precis.....och detta brukar framgå i manualen vad den styr.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
hardrocker
10 januari 2010 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:
va e de för steg du har i bilen??

Det är ett Kenwood KAC-8403. Huvudenheten (den med bass boost) är en KDC-5070.

Saab 9000 CD 2.3t -97
hardrocker
10 januari 2010 · 86 Inlägg

Martinfyhr skrev:
OM jag förstår rätt så tycker du att 5.25orna spelar lite dåligt i lägre frekvenser.

Det är rätt vanligt att man upplever det så när högtalarna sitter dåligt monterade. Har du ej helt tätt mellan högtalarens framsida och baksida så spelar högtalarens bas mycket sämre vilket många brukar försöka kompensera genom att höjja basboost och liknande.

Det jag tycker du ska göra är att se över monteringen utav 5.25orna.
1. Köp butyl eller bitumen matta (bitumen är billigare men fungerar sämre (speciellt i kyla, samt att vid värme kan limmet släppa) Du måste inte överdriva med dämpmatta utan det räcker i de flesta fall med ett paket för 300-500kr butyl. Ex brls M1 matta. Gör rent plåt och ytor som kan röra sig och vibrera runtom högtalarna.

2. Se till att högtalarelementet sitter rejält monterat. är monteringshålet gjort i plast så är det effektivt att montera fast en riktig träbaffel att fästa högtalaren i utanpå plasten.

3.Täta mellan högtalarens fram och baksida sågott det går. Silikon är bra att ha på själva högtalarens kant, då den tätar men ej fastnar så det är lätt att ta bort. Pl400 är bra att täta och fästa ex baffeln och hål runtom högtalaren med.

Dåligt vet jag inte, men 5,25orna ger inte tillräckligt med bas utan bass boost.

Njää, jag tror inte det. Högtalarna sitter jävligt tätt. Och hela instrumentbrädan är gjuten för ett par 5,25or, med massa bitumen i.

Saab 9000 CD 2.3t -97
Frissan
10 januari 2010 · 4 693 Inlägg

hardrocker skrev:

Softis skrev:
Jag skulle inte använda mig av bassboost då det blir för dyrt OM basen pajar.

Gällade basslevel på HU så har jag som följande.

Bas 3/10

Sublevel 25/33

Gain ca 30-40% på steget och 0 i bassboost

Men förut när jag skrev om detta, när jag höll på att installera högtalarna och slutsteget, så har jag för mej att du skrev att du använde loudness? Du skrev att du först ställde in ljudet utan sub, men att du använde loudness för att du tycket det lät bäst, sen smög du upp med gainen på subben tills det lät bra. Jag kanske minns fel eller blandar ihop dej med nån annan? Annars får du gärna förklara vad du kommit fram till, du ligger lite före mej i kunnande isf!

Innan jag fick in baslådan och slutsteg i bilen så använde jag loudness för att få lite fylligare ljud. Nu använder jag ICKE loudness på stereon big_smile

Booyakasha!
Frissan
10 januari 2010 · 4 693 Inlägg

Drönirettab skrev:
Allting som har med "bassboost" eller "bass-level" att göra handlar om att man förstärker vissa frekvenser extra mycket, det gäller alltså även bas/diskantkontrollen på stereon.

Det som händer när man skruvar på dessa kontroller är att just dessa signaler till slutsteget får extra hög signalstyrka, steget kommer att förstärka frekvenserna mer än övriga frekvenser. Vid den extra förstärkningen så drar steget mer ström och utvecklar mer värme.

Det luriga med dessa basförstärkningar är att eftersom de förstärker ett ganska smalt frekvensområde så märks det inte alltid att kontrollen är uppvriden, det är kanske bara viss sorts musik som har dessa frekvenser. Spelas det en viss sorts musik så behöver inte steget jobba så hårt med att förstärka ljudet, man kan kanske spela ganska högt utan att få problem med distorsion som beror på överbelastning.

Sedan kanske det helt plötsligt spelas låtar där det finns mycket av de speciella frekvenserna, då får steget helt plötsligt "jobba arslet" av sig och eftersom man spelade ganska högt så blir steget nu överbelastat pga att det försöker förstärka de speciella frekvenserna extra mycket.

Som en följd av överbelastningen kommer distorsion och mycket uppvärmt steg, resultatet kan bli trasigt steg och även bränd talspole hos högtalaren.

Detta är en någorlunda förenklad förklaring på vad som händer när dessa kontroller används och vad som kan gå snett vid användandet, då förstår man varför kontrollerna bör användas med försiktighet eller inte alls. smile

Du är alltid så grov i munnen hmm

Booyakasha!
Drönirettab
10 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Jag får väl bättra mig. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang