Bass Boost; OK eller bara elände?!

huntelaar DLS
10 januari 2010 · 1 147 Inlägg

Sticker in med en fråga.

Låga frekvenser kan förstöra högtalaren, gäller det även höga frekvenser?

Drönirettab
10 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Menar du om man tex höjer diskantkontrollen till max?
Eller menar du något annat?

Frissan
11 januari 2010 · 4 693 Inlägg

Haha, ursäkta OT! Men det där var nog det grövsta jag sett komma ur hans mun big_smile Kunde inte låta bli

Booyakasha!
hardrocker
11 januari 2010 · 86 Inlägg

Softis skrev:

hardrocker skrev:

Softis skrev:
Jag skulle inte använda mig av bassboost då det blir för dyrt OM basen pajar.

Gällade basslevel på HU så har jag som följande.

Bas 3/10

Sublevel 25/33

Gain ca 30-40% på steget och 0 i bassboost

Men förut när jag skrev om detta, när jag höll på att installera högtalarna och slutsteget, så har jag för mej att du skrev att du använde loudness? Du skrev att du först ställde in ljudet utan sub, men att du använde loudness för att du tycket det lät bäst, sen smög du upp med gainen på subben tills det lät bra. Jag kanske minns fel eller blandar ihop dej med nån annan? Annars får du gärna förklara vad du kommit fram till, du ligger lite före mej i kunnande isf!

Innan jag fick in baslådan och slutsteg i bilen så använde jag loudness för att få lite fylligare ljud. Nu använder jag ICKE loudness på stereon big_smile

Jag förstår. Men isf måste du ha ett överlapp mellan baslådan och högtalarna? Som jag har det nu sköter subben bara de riktigt låga frekvenserna, de som 5,25orna inte klarar av. Men man ska kanske låta subben jobba upp till 150-200 Hz?

Saab 9000 CD 2.3t -97
Frissan
11 januari 2010 · 4 693 Inlägg

hardrocker skrev:

Softis skrev:

hardrocker skrev:

Men förut när jag skrev om detta, när jag höll på att installera högtalarna och slutsteget, så har jag för mej att du skrev att du använde loudness? Du skrev att du först ställde in ljudet utan sub, men att du använde loudness för att du tycket det lät bäst, sen smög du upp med gainen på subben tills det lät bra. Jag kanske minns fel eller blandar ihop dej med nån annan? Annars får du gärna förklara vad du kommit fram till, du ligger lite före mej i kunnande isf!

Innan jag fick in baslådan och slutsteg i bilen så använde jag loudness för att få lite fylligare ljud. Nu använder jag ICKE loudness på stereon big_smile

Jag förstår. Men isf måste du ha ett överlapp mellan baslådan och högtalarna? Som jag har det nu sköter subben bara de riktigt låga frekvenserna, de som 5,25orna inte klarar av. Men man ska kanske låta subben jobba upp till 150-200 Hz?

Jag kör min bas till ca 50-60 hz, högre tycker inte jag att den ska gå. En del delar av lite högre, men inte så högt som 150-200....

Booyakasha!
huntelaar DLS
11 januari 2010 · 1 147 Inlägg

Drönirettab skrev:
Menar du om man tex höjer diskantkontrollen till max?
Eller menar du något annat?

Ja lite i den stilen, dock så susar det som fan i skallen när jag höjer på max och sätter på en låt med höga frekvenser.

Då bass-boost lämpar sig för att "stärka" upp låga frekvenser, när det egentligen skickar okontrollerade signaler, men vad finns för högra frekvenser? Någon boost?

Känns som "bass-boost" är ett stort försäljningstrick.

Lonefox Bad music kills good sound
12 januari 2010 · 7 241 Inlägg

huntelaar skrev:

Drönirettab skrev:
Menar du om man tex höjer diskantkontrollen till max?
Eller menar du något annat?

Ja lite i den stilen, dock så susar det som fan i skallen när jag höjer på max och sätter på en låt med höga frekvenser.

Då bass-boost lämpar sig för att "stärka" upp låga frekvenser, när det egentligen skickar okontrollerade signaler, men vad finns för högra frekvenser? Någon boost?

Känns som "bass-boost" är ett stort försäljningstrick.

BINGO!
Bassboost finns för att marknaden "kräver" det då det är ett enkelt snabbt sätt att få fram "mer" bas..........och överlag.......mer = bra *ryser*

Bas och diskantkontroll i en enhet är däremot inget annat än en enkel EQ med (oftast) två fasta frekvenser man kan ändra. Dock börjar det bli mer o mer parametrisk EQ över dem eftersom man i alltfler apparater kan dels välja frekvens och dels hur brett omfång kring frekvensen som påverkas. Dock fort. en enklare form då det kanske rör sig om 3 frekvenser per band (50, 60 och 80Hz, 1.5, 2 och 2.5KHz. 8.5, 10 och 12KHz som exempel).
Men trots att kontrollerna är EQ så kan man ställa upp frekvenserna för högt vilket kan dels ge en oren signal ur enheten och/eller överstyra signalen till steget (det blir för hög insignal till stegen vilket får dem att klippa signalen i ändarna av sinusvågen) och detta kan i sin tur skada en högtalare.
Så på SÅ sätt kan även höjd diskant skada ett element ja.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang